Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni hann före. Instämmer och håller med till 100%. Det är en pest, ett sattyg, en ohyra och en plåga som inte kan försvinna snabbt nog.

(Sorry, ni som tycker att jag *gnäller* för mycket på kryptovalutor, men jag kan inte låta bli att säga vad jag tycker när läget är som det är, för er egen hälsas skull råder jag er att bara scrolla vidare för jag tänker inte dämpa mig. Aldrig i livet!)

Precis som alla mobilanvändare som påverkar minnespriserna på min dator. För det finns bara jag jag jag /Ozzed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ok, bra att du skriver det. Jag drar in ca 280-350$ /månad efter elkostnader.

På hur många kort? Vad kostade korten i inköp? Hur länge förväntar du hålla uppe den intäkten på dom korten? Deklarerat intäkten?

Att påstå att "man kan få kort gratis" genom mining är en smula magstarkt om dom är placerade i Sverige.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Inte kan eller inte är beredda att betala vad marknaden vill ha? Skillnad. Det är ju inga problem att köpa några Vega 64 idag för den som vill. --> https://www.proshop.se/Graphic-Card?f~grafikkort_videoudgangg...

Ok, bra att du skriver det. Jag drar in ca 280-350$ /månad efter elkostnader.

Hur många Vega har du? Måste vara några stycken, typ 4 kanske.
Just nu är ROI >1 år men historiskt under senaste öret har det funnits perioder med 3-4 månader att tjäna in ett grafikkort. Hur det blir i framtiden är svårt att veta. Själv minar jag för att det är roligt, inte för att tjäna massa pengar. De som spelar gör det också för att det är roligt. Varför ska inte jag som minar också få ha roligt? Höga priser är dåligt även för oss så om de som spelar slutade köpa grafikkort skulle (vår) väld bli mycket bättre.

Problemet är att folk är så egoistiska och bara ser på sina egna intressen. Den som spelar unnar ingen annan att få ha roligt med mining. Men det är sällan miners gnäller på alla gamers men det är för att vi är så mycket mer sympatiska och inte gnäller hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

På hur många kort? Vad kostade korten i inköp? Hur länge förväntar du hålla uppe den intäkten på dom korten? Deklarerat intäkten?

Att påstå att "man kan få kort gratis" genom mining är en smula magstarkt om dom är placerade i Sverige.

Verkar vara två Vega 64, tror inte en sekund på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är förjävligt. de som bryter konsumerar nu el som hela Rumänien under ett år. https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption och till vilket syfte? Egen ekonomisk vinning med en förstörd planet som resultat. Nämen grattis liksom. Bra jobbat.

På mitt jobb sitter en massa mäklare och handlar på aktiemarknaden, deras prollar går också konstant 100%. Till deras egen och företagets ekonomiska vinning. Jag hjälper dom med det här till min och företagets ekonomiska vinning. Du sitter hemma och spelar Wow etc till ingen ekonomisk vinning men för att det är skoj. Ergo förstör du planeten mer i onödan än nån annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Verkar vara två Vega 64, tror inte en sekund på det.

Den lilla detaljen många miners "glömmer" är att ROI idag är mer än ett år, alltså över 8000 timmar, mosfets i vrm och kondensatorer tenderar att ha en livslängd på mellan 5 & 10 tusen timmar vid maximal arbetstemp. Med andra ord, när du låtit kortet gå full load konstant i över ett år så är dess teoretiska livslängd mer eller mindre förbrukat lagom tills dess att du ska gamea på det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

På hur många kort? Vad kostade korten i inköp? Hur länge förväntar du hålla uppe den intäkten på dom korten? Deklarerat intäkten?

Att påstå att "man kan få kort gratis" genom mining är en smula magstarkt om dom är placerade i Sverige.

Vi har låga elpriser i Sverige. Tyskland t.ex. har tredubbla elpriset. Om du inte uppgraderar oftare än 1 gång per år borde du kunna få gratis grafikkort genom mining. Detta även om man deklarerar som man ska (vilket vi givetvis antar alla gör, det dålig stil att påstå att miners skulle vara skattesmitare). Eftersom man kvittar utgifter mot intäkter så tar det ett år att tjäna in inköpet så blir det ju ingen skatt det året. Dessutom drar man av den eventuellt ökade elkostnaden från inkomsten.

Själv har jag nytta av elförbrukningen till mining så här års eftersom jag har elvärme i huset. Jag får betalt för att värma upp huset. Därmed har jag gratis elkostnad för mining halva året när det är kallt ute. Det räcker inte enbart med mining för att värma huset men det syns ingen skillnad på elräkningen under vintermånaderna nu jämfört med förra året då jag inte minade.

Permalänk

@tellus82: Kan bara tala ur egen erfarenhet, inte något som jag läst på sweclockers, twitter, aftonbladet eller hänt extra.

Om intäkterna (netto) överstiger kostnaden för inköp och el anser jag det vara "gratis". Visst mått av olägenhet i form av värme och oljud belastas du dock av. Hur stor den belastningen är beror på boendeform. Du kan söka på tidigare inlägg om du ifrågasätter min ställning till att bidra till allmännyttan via skatt.

Gäller även i Sverige.

Gällande miljöbelastning gör jag större avtryck genom alldaglig konsumtion och nyttjande av fordon som drivs uteslutande på fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilket skitsnack. Vinsten i dagens läge, med svenska elpriser är minimal.

Jag går bra plus på min mining efter elen är betald, men faktum är att jag sänkt min elförbrukning sen jag börja med mining. Datorn sprider värmen bättre i rummet än elelementet. Så jag jag har högre rumstemperatur nu men ersatt en elradiator (800 watt) med mining (480 watt). Väggen bakom/över elradiatorn är dock märkbart kallare...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Kostnader för itnissar och bankmän och en vd är ju rätt orelevant i denna diskussion.
Bitcoin är otroligt oeffektivt och skulle du kunna göra en transaktion på samma sätt som visa så skulle världen kunna vara en lite bättre plats. Nu är jag ingen miljöhippie men som ingenjör så blir man ju galen på prylar med låg verkningsgrad och i detta fall så är den riktigt låg om man nu kan kalla det verkningsgrad. Lite som att köra denna

Visa signatur

Blank

Permalänk

@Ryzer: notera att ni skriver om olika personer. Och jag nämde enbart korten som jag har i min gamingburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Precis som alla mobilanvändare som påverkar minnespriserna på min dator. För det finns bara jag jag jag /Ozzed

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag påstått att minne till mobiltelefoner är onödigt? Nej, absolut inte. Men det är klart att har man inga vettiga motargument så återstår väl bara att lägga ord i munnen på folk. Tsk Tsk Tsk!

Skrivet av huxflux:

På mitt jobb sitter en massa mäklare och handlar på aktiemarknaden, deras prollar går också konstant 100%. Till deras egen och företagets ekonomiska vinning. Jag hjälper dom med det här till min och företagets ekonomiska vinning. Du sitter hemma och spelar Wow etc till ingen ekonomisk vinning men för att det är skoj. Ergo förstör du planeten mer i onödan än nån annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Så företaget du jobbar på betalar inte skatt på pengarna? Jo det tror jag nog att det gör.

Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet.

Om miners betalade skatt på sin inkomst så att de bidrog till välfärden så vore det en sak men nu gör de flesta inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Den lilla detaljen många miners "glömmer" är att ROI idag är mer än ett år, alltså över 8000 timmar, mosfets i vrm och kondensatorer tenderar att ha en livslängd på mellan 5 & 10 tusen timmar vid maximal arbetstemp. Med andra ord, när du låtit kortet gå full load konstant i över ett år så är dess teoretiska livslängd mer eller mindre förbrukat lagom tills dess att du ska gamea på det.

Man minar inte med maximal temp. Man undervoltar / sänker Power limit och ställer fläkthastighet så de går lagom varma. Jag försöker hålla mig på 60 grader på GPU och sisådär 70% av Power och 60% fläkthastighet. Temperaturväxlingar som uppstår vid gaming sliter nog ganska mycket det också. Vad jag hört är 2-3 års livsländ normalt (sedan byter man då de blir omoderna, inte för att de gått sönder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har jag påstått att minne till mobiltelefoner är onödigt? Nej, absolut inte. Men det är klart att har man inga vettiga motargument så återstår väl bara att lägga ord i munnen på folk. Tsk Tsk Tsk!

Så företaget du jobbar på betalar inte skatt på pengarna? Jo det tror jag nog att det gör.

Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet.

Om miners betalade skatt på sin inkomst så att de bidrog till välfärden så vore det en sak men nu gör de flesta inte det.

Jag håller med dig i sak, men utan någon fakta eller studie så ska du nog vara mer försiktig med "Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet."

Det är ju även lätt att säga att alla invandrare snor våra jobb eller att kvinnor får lättare ragg på krogen men utan någon fakta känns det som något man diskuterar på fyllan och sedan vaknar upp dagen efter och inser att det kanske inte stämmer eller att diskussionen är rätt värdelös utan belägg.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man minar inte med maximal temp. Man undervoltar / sänker Power limit och ställer fläkthastighet så de går lagom varma. Jag försöker hålla mig på 60 grader på GPU och sisådär 70% av Power och 60% fläkthastighet. Temperaturväxlingar som uppstår vid gaming sliter nog ganska mycket det också. Vad jag hört är 2-3 års livsländ normalt (sedan byter man då de blir omoderna, inte för att de gått sönder).

Så du tror att alla som minar gör detta eller ens tänker på det? Se bara ovanstående som minar på cpu på kontorsburkar, kan garantera att dessa burkar lär bli duktigt svettiga i vrm avdelning och livslängden lär reduceras något brutalt vilket lär reducera eventuell förtjänst avsevärt då man normalt inte byter kontorsburkar så ofta och cpu är sett till elförbrukning ohyggligt ineffektiva på krypto...

Skrivet av lasseTM:

Jag håller med dig i sak, men utan någon fakta eller studie så ska du nog vara mer försiktig med "Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet."

Det är ju även lätt att säga att alla invandrare snor våra jobb eller att kvinnor får lättare ragg på krogen men utan någon fakta känns det som något man diskuterar på fyllan och sedan vaknar upp dagen efter och inser att det kanske inte stämmer eller att diskussionen är rätt värdelös utan belägg.

281 personer deklarerade inkomst från kryptovaluta 2016, förmodligen något fler personer som minade.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag håller med dig i sak, men utan någon fakta eller studie så ska du nog vara mer försiktig med "Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet."

Det är ju även lätt att säga att alla invandrare snor våra jobb eller att kvinnor får lättare ragg på krogen men utan någon fakta känns det som något man diskuterar på fyllan och sedan vaknar upp dagen efter och inser att det kanske inte stämmer eller att diskussionen är rätt värdelös utan belägg.

"Kryptovaluta ska beskattas som ”Andra tillgångar” och deklareras på blankett K4. Enligt Skatteverket klassas inte kryptovaluta som valuta och varje avyttring ska deklareras separat. Det betyder att varje transaktion vid handel, byte eller om kryptovaluta används vid köp av produkter ska anges. Uppstår det en kapitalvinst över året ska 30% skatt betalas."

https://www.kryptovalutor.se/sa-beskattas-kryptovalutor/

Vidd du påstå att, till exempel de som håller på med kryptovalutor här på Sweclockers faktiskt A: Känner till reglerna och B: Följer dem?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Jag har hört att Jönköpingsbor ofta inte tvättar händerna efter att de har varit på toa. Alla jönköpingsbor är därför snuskiga lortgrisar.

Vad ville du ha sagt med dina vidlyftiga generaliseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@Ozzed: Jag har hört att Jönköpingsbor ofta inte tvättar händerna efter att de har varit på toa. Alla jönköpingsbor är därför snuskiga lortgrisar.

Vad ville du ha sagt med dina vidlyftiga generaliseringar?

Jag kan som Jönköpingsbo säga att jag tvättar händerna. Men än har jag inte sett en enda Sweclockare säga att de betalar skatt på sina vinster från kryptovalutor, och jag tvivlar på att jag någonsin lär få se det heller för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så du tror att alla som minar gör detta eller ens tänker på det? Se bara ovanstående som minar på cpu på kontorsburkar, kan garantera att dessa burkar lär bli duktigt svettiga i vrm avdelning och livslängden lär reduceras något brutalt vilket lär reducera eventuell förtjänst avsevärt då man normalt inte byter kontorsburkar så ofta...

Japp det tror jag. Miners vill ha maximal avkastning i förhållande till elkostnaden och vill också kunna köra korten så länge som möjligt utan att behöva köpa nya. På alla miningforum läser jag om hur folk hela tiden försöker optimera detta, allt för bättre avkastning. Man kollar Hash/Watt och försöker hitta bra kompromiss. Många som minar Zcash köper nu 1070Ti eftersom det har världsrekord i solutions/Watt (>4 Sol/W) men detta enbart om man optimerar och kör dem runt 120W istället som default 180W. Det är liten minskning av prestanda för en stor minskning i elförbrukning.

Möjligtvis okunniga miners med gratis el och struntar i om prylarna går sönder kan köra icke-optimerat men jag förstår inte varför någon normalt skulle vilja göra det? Man vill ju få så många miners som möjligt per säkring i elskåpet och slippa onödiga kostnader för kylning. Optimerar man kanske man kan få in en exra rigg utan att säkringen pajar. Även om de eventuellt kan få nya kort på garanti om de går sönder så är det en kostnad när de faller ur produktion innan man hinner ersätta dem och det är också en arbetskostnad att få onödigt underhåll.

Edit: Jag läste det som att de handlar med aktier på kontorsburkarna och därför belastas de 100%? Det var bara en jämförelse av olika användningsområden. Oavsett så gäller samma sak med CPU-mining man ser ju till att köra optimala inställningar då man vill ha så hög avkastning som möjligt i förhållande till kostnaderna. Visst kan det hända att man får kalkylera med kortare livslängd om man anser det vara värt kostnaden. Aktiemäklare byter säkert sina burkar oftare än andra då en missad affär kostar mer än en ny dator.

Permalänk

@Ozzed: Länka hellre till skatteverkets sida som behandlar virtuella valutor och även mining.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag kan som Jönköpingsbo säga att jag tvättar händerna. Men än har jag inte sett en enda Sweclockare säga att de betalar skatt på sina vinster från kryptovalutor, och jag tvivlar på att jag någonsin lär få se det heller för den delen.

Det är nog ungefär lika många som betalar skatt på mining som på sitt datorspelande.
Det innebär att för skattkassan så är det ungefär lika dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Kryptovaluta ska beskattas som ”Andra tillgångar” och deklareras på blankett K4. Enligt Skatteverket klassas inte kryptovaluta som valuta och varje avyttring ska deklareras separat. Det betyder att varje transaktion vid handel, byte eller om kryptovaluta används vid köp av produkter ska anges. Uppstår det en kapitalvinst över året ska 30% skatt betalas."

https://www.kryptovalutor.se/sa-beskattas-kryptovalutor/

Vidd du påstå att, till exempel de som håller på med kryptovalutor här på Sweclockers faktiskt A: Känner till reglerna och B: Följer dem?

Du pratar nu om kapitalvinst från värdeökning. Mining för privatpersoner beskattas normalt som inkomst av hobby och deklareras på blankett T2. Man behöver bara betala skatt om man gör vinst. Investerar man i ny hårdvara får man ju utgifter i hobbyverksamheten (slitageavdrag/utgifter). Att köpa grafikkort för en miner är som att köpa en svarv för en slöjdare som säljer hantverk. Båda får dra av kostnaderna.

Jag skattar för mining med blankett T2. Dessutom skattar jag för eventuell värdeökning och då är det blankett K4 vid försäljning av kryptovalutan. Så nu har du sett en på sweclockers som inte skattefuskar. Därmed så är mining legitimt, det genererar skatteinkomster som du och alla andra har glädje av. Utöver detta så betalar jag moms på alla inköpen också (intäkter från mining är momsbefriat så även om man hade ett miningföretag så kan man inte kvitta mot momsutgifter). Jag har köpt all hårdvara från svenska butiker och betalat svensk moms.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Inte kan eller inte är beredda att betala vad marknaden vill ha? Skillnad. Det är ju inga problem att köpa några Vega 64 idag för den som vill. --> https://www.proshop.se/Graphic-Card?f~grafikkort_videoudgangg...

Ok, bra att du skriver det. Jag drar in ca 280-350$ /månad efter elkostnader.

Drar in något liknande i veckan, då efter elkostnader vilket med väloptimerade kort inte är speciellt mycket sett till sammanhanget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan som Jönköpingsbo säga att jag tvättar händerna. Men än har jag inte sett en enda Sweclockare säga att de betalar skatt på sina vinster från kryptovalutor, och jag tvivlar på att jag någonsin lär få se det heller för den delen.

Finns en tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1503938-snart-dags-att...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilket skitsnack. Vinsten i dagens läge, med svenska elpriser är minimal.

Ett 1080Ti drar in ca 3-4$ per dag efter elkostnader i dagsläget med svenska elpriser, ganska bra enligt mig om man köper kortet först och främst till spel.

Skrivet av Ozzed:

Jag kan som Jönköpingsbo säga att jag tvättar händerna. Men än har jag inte sett en enda Sweclockare säga att de betalar skatt på sina vinster från kryptovalutor, och jag tvivlar på att jag någonsin lär få se det heller för den delen.

Jag betalade kapitalvinstskatt för 2016 och har lagt undan för 2017, ska jag anta att folk inte betalar skatt för sina fonder också bara för att jag inte ser folk på Swec påpeka hur mycket dom har betalat i skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Finns rätt gott om anledningar faktiskt men vi kan börja med att användandet av min dator/datorer genererar skatteintäkter till samhället genom arbete, hur många tror du deklarerar oreglerade kryptovalutor som helt saknar översyn eller insyn?

Tänkte skriva ett jättelångt inlägg om hur hur ett moraliskt system som bygger på skatteinkomst och arbete inte fungerar, men jag saknade energin till det. Så länge vi kan stå till svars för våra handlingar till personen i spegeln antar jag.

Ha en fortsatt bra dag.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

3 miljoner för många.. GPU frustration!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de som köper mat för att äta upp den har mer rätt till den än de som köper den för att elda upp.

Det heter GRAPHICS PROCESSING UNIT inte crypto currency mining unit. Hade jag fått bestämma så hade all mining endast skett på ASICS gjorda för ändamålet och inte på grafikkort.

Men visst, skall man se det extremt marknadsliberalt så har väl alltid den med fetast plånbok rätt.

Det är ju knappast annat än lyxkonsumtion som gamers sysslar med ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de som köper mat för att äta upp den har mer rätt till den än de som köper den för att elda upp.

Det heter GRAPHICS PROCESSING UNIT inte crypto currency mining unit. Hade jag fått bestämma så hade all mining endast skett på ASICS gjorda för ändamålet och inte på grafikkort.

Men visst, skall man se det extremt marknadsliberalt så har väl alltid den med fetast plånbok rätt.

Egentligen så gör ju grafikkorten mer "nytta" när de används till "brytning av kryptovalutor" jämfört med spelande.

Permalänk
Medlem

AMD RX 580 är ju ett oerhört populärt grafikkort bland miners som nästan alltid är slutsålt, så AMD lär ju ha dragit en en hel del pengar på det och därmed ökat sina förutsättningar att utveckla något mer konkurrenskraftigt mot Nvidia än Vega om man ska se något positivt i det hela.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd