Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Jag förstår inte allt hat cryptominers får, Varför skyller ni på dom som minar och inte tillverkarna?

Jag antar att det beror på att miners köper upp grafikkort snabbare än vad tillverkare kan tillverka dem. Finns en tråd här på SweClockers där man ser riggar med 20-tal grafikkort eller så vardera. Blir ju en hel del grafikkort som säljs slut när tillverkaren annars räknar med att producera 1-3 grafikkort/gamerskalle.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar att du inte kan komma på några reella fördelar med ideologin som du förespråkar så du väljer att måla upp folk som ifrågasätter den som ointelligenta istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att i så fall kan vi sätta en specifik ideologisk stämpel på alla andra tekniska innovationer också eller? Du sitter precis och generaliserar och tror att du vet åt vilket håll mina ideologiska åsikter lutar. Detta endast baserad på att jag kan se användningsområden för en teknik som du själv valt att avfärda.

Du låter lite som alla som satt och gnällde över Internet på 90-talet, fan ska man med nymodigheter och förändringar till!

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte (men har iofs feber). Om alla kort har sålt slut hur kan försäljningen ha påverkats negativt? Om miners inte hade köpt korten och de stod på hyllorna, hade det blivit positivt? Springer och hämtar Ipren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså jag förstår inte riktigt? Är det så att den stora försäljningen gjorde ett negativt avtryck på försäljningen? AMD och Nvidia struntar antagligen om korten går till miners eller spelare, hur kan en situation när man får sälja alla kort man producerar göra ett negativt avtryck i försäljningen?
Menar de i jämförelse med alla kort man teoretiskt sett kunnat sälja om man haft tio fabriker till som tillverkat kort?

Jag antar att det är så att i vanliga fall säljs mer till jul men att 2017 var det sådan brist att det inte fanns något på lager till dess för de köptes upp tidigare i året. Står ju att försäljningen ökade sett till hela året så om det i vanliga fall finns lager till jul köptes detta upp tidigare i år.

Jag tror de skulle kunna sålt mer om de kunde tillverka mer. Största problemet är tillgången som inte möter efterfrågan. Antingen måste de tillverka mer eller så måste efterfrågan minska men inget av det ser ut att hända närmaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

De borde producera kort enbart för kryptovalutor så vi som vill spela får tag på kort.

Problemet är ju dock att de inte klarar av att producera tillräckligt många grafikkort för att fylla efterfrågan i dagsläget. Om de bara skulle skifta en del av sin produktion till att tillverka speciella kort för krypto så skulle produktionen av grafikkort minska, och då är vi i ett värre läge än nu eftersom kryptobrytarna kan fortsätta köpa grafikkort om kryptokorten tar slut men vi spelare kan inte köpa kryptokort för att spela med. Så vad som egentligen behövs är ökad produktion, vilket t.ex. NVIDIA gått ut och sagt är den bästa lösningen för dem (se t.ex. denna artikel).

Permalänk
Avstängd

Hoppas då att dessa pengar som tillverkarna har dragit in nyttjar utvecklingen till bättre grafikkort för spel, och inte bättre för gruvarbete..

Hoppas på att 2050Ti får 980Ti prestanda för 1999-2499:-, eller att AMD slänger ihop ett motsvarande kort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mir0:

Jag förstår inte allt hat cryptominers får, Varför skyller ni på dom som minar och inte tillverkarna?

De gör så att det är mindre grafikkort i butikerna, höjer priserna på de som finns och värst av allt så tar de våra brudar.
Liksom vad tror du en snygg dam väljer, en gamer eller en cryptominer som har datorn till att tjäna pengar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skillnaden ligger i användandet, kan man inte greppa det så blir det nog svårt att förklara vidare...

Varför skulle din datoranvändning vara ontologiskt "korrektare" moraliskt sett, än någon annans datoranvändande?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt åt gamers att dem stå nu utan grafikkort. när det fanns gått om kort var det alltid bara gnäll om hur dåligt AMD är och att man ska köpa Nvidia istället och AMD's enda uppgift var att släppa en produkt som ska hota Nvidia men som ändå ingen tänkte köpa.
När sen miners kommer in och köpa upp korten så skratta man först åt dem men när lagerhyllorna är tomma så är allt miners fel. Gamers har bara sig själv att skylla på. Dem har skapat den marknaden som den se ut idag och när sen en ny kundkrets kommer in och köper så bete man sig som konservativa där allt är dem andras fel för dem själv är ju helt oskyldiga.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni hann före. Instämmer och håller med till 100%. Det är en pest, ett sattyg, en ohyra och en plåga som inte kan försvinna snabbt nog.

(Sorry, ni som tycker att jag *gnäller* för mycket på kryptovalutor, men jag kan inte låta bli att säga vad jag tycker när läget är som det är, för er egen hälsas skull råder jag er att bara scrolla vidare för jag tänker inte dämpa mig. Aldrig i livet!)

Försäljningen har gått ned för att det inte fanns i lager. Man har alltså tillverkat färre kort än tidigare också om jag tolkar det rätt? Hade tillverkningen legat lika högt borde ju rimligen försäljningen ha varit högre/lika hög när allt är slutsålt?

Men att det påverkar tillgången är ju inget som gått någon förbi. Däremot har jag svårt att se att gamers har mer "rätt" till gpuer än vem som helst som vill betala mer för dem, oavsett om de tänkt göra brevvikter av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skillnaden ligger i användandet, kan man inte greppa det så blir det nog svårt att förklara vidare...

Vet inte om kryptopengar har mindre mervärde än ditt GTA pangande, men jag tvivlar på att någon av dem är särskilt mycket mer nobel än den andra. I och för sig kanske du spelar Mass Effect och då räddar du ju trots allt hela universum.

Permalänk
Medlem

Oj vad priset på beg grafikkort kommer gå ner om något år då alla dessa top kort kommer ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra försök där men att kalla det argumentet för ett mervärde visar snarare på er egen idé om hur ni vill att världen ska se ut snarare än hur den ser ut...

Är det fel att vara idealist och tro på någonting nu också eller?

Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är rätt åt gamers att dem stå nu utan grafikkort. när det fanns gått om kort var det alltid bara gnäll om hur dåligt AMD är och att man ska köpa Nvidia istället och AMD's enda uppgift var att släppa en produkt som ska hota Nvidia men som ändå ingen tänkte köpa.
När sen miners kommer in och köpa upp korten så skratta man först åt dem men när lagerhyllorna är tomma så är allt miners fel. Gamers har bara sig själv att skylla på. Dem har skapat den marknaden som den se ut idag och när sen en ny kundkrets kommer in och köper så bete man sig som konservativa där allt är dem andras fel för dem själv är ju helt oskyldiga.

Ja, först var miners "puckon som köper GPUer för mining, det där är en fluga och kommer aldrig gå runt". Sen vart det "kul att man kan få lite extra ur mining" till "svin som köper alla kort"!.

Permalänk
Medlem

hoppas dom inte köper upp all volta korten vid lansering bara

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption rätt så kostar alltså en transaktion med Svenska elpriser ca 800:- av bitcoin, samma transaktion hos visa kostar under 20 öre i rena elkostnader :S

Visa signatur

Blank

Permalänk

kunde tyvärr inte hitta något där men jag såg att man måste punga ut 2 500 $ för hela rapporten, nej tack. jag överlever i ovissheten.

Permalänk
Medlem

Problemet för AMD och Nvidia är väl att den dagen det inte är värt att minea så riskerar begagnatmarknaden att explodera med kort och det I sin tur påverkar nyföräljningen negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendo kunde prutta ut 130 miljoner nintendo wii. Det finns ganska många grafikkortstillverkare, så det är fan dags att lägga på ett kol. 3 miljoner kort är väl ingenting..?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Ozzed: sätt det i paritet till det användande du förespråkar, är det i dina ögon legitimt att bränna el helt i onödan bara för ditt eget nöjes skull? Skita ner bara för att du tycker det är roligt... Du borde skämmas!

Jag förstår mig inte på allt gnäll, gamers har haft världens chans att få gratis grafikkort. Under 2017 års sista månader kunde ni ha köpt vilket grafikkort som helst exempelvis ett 1080Ti och efter 3-4 månader hade det varit betalt. Se MÖJLIGHETERNA inte bara problemen! Jag började mina med mitt spelkort ett gtx 970 förra hösten, nu har jag 2 Vega 64 i samma spelburk och det var gratis!! Grafikkort har aldrig varit billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Försäljningen har gått ned för att det inte fanns i lager. Man har alltså tillverkat färre kort än tidigare också om jag tolkar det rätt? Hade tillverkningen legat lika högt borde ju rimligen försäljningen ha varit högre/lika hög när allt är slutsålt?

Men att det påverkar tillgången är ju inget som gått någon förbi. Däremot har jag svårt att se att gamers har mer "rätt" till gpuer än vem som helst som vill betala mer för dem, oavsett om de tänkt göra brevvikter av dem.

Jag tycker att de som köper mat för att äta upp den har mer rätt till den än de som köper den för att elda upp.

Det heter GRAPHICS PROCESSING UNIT inte crypto currency mining unit. Hade jag fått bestämma så hade all mining endast skett på ASICS gjorda för ändamålet och inte på grafikkort.

Men visst, skall man se det extremt marknadsliberalt så har väl alltid den med fetast plånbok rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om jag tolkar https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption rätt så kostar alltså en transaktion med Svenska elpriser ca 800:- av bitcoin, samma transaktion hos visa kostar under 20 öre i rena elkostnader :S

Jag har letat efter VISAs elkonsumption i siffror men inte hittat exakta siffror, har du källa för dessa 20 öre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Tänkte skriva exakt samma. Kryptohypen är ett jävla virus mot oss som vill spela.

Bra att man använder korten till något produktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Varför skulle din datoranvändning vara ontologiskt "korrektare" moraliskt sett, än någon annans datoranvändande?

Finns rätt gott om anledningar faktiskt men vi kan börja med att användandet av min dator/datorer genererar skatteintäkter till samhället genom arbete, hur många tror du deklarerar oreglerade kryptovalutor som helt saknar översyn eller insyn?

Skrivet av Chrisj:

Vet inte om kryptopengar har mindre mervärde än ditt GTA pangande, men jag tvivlar på att någon av dem är särskilt mycket mer nobel än den andra. I och för sig kanske du spelar Mass Effect och då räddar du ju trots allt hela universum.

För spelandet är det enda man gör på datorer (eller kryptobrytning...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Bra att man använder korten till något produktivt.

Produktivt? Vilken intetsägande kommentar. Detta slår väl även mot speltillverkare och oss som vill supporta dess existens, när vi inte kan köpa nya kort och nya spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de som köper mat för att äta upp den har mer rätt till den än de som köper den för att elda upp.

Det heter GRAPHICS PROCESSING UNIT inte crypto currency mining unit. Hade jag fått bestämma så hade all mining endast skett på ASICS gjorda för ändamålet och inte på grafikkort.

Men visst, skall man se det extremt marknadsliberalt så har väl alltid den med fetast plånbok rätt.

Ändå förser de enheten med GPGPU (General-purpose computing on graphics processing units). Att påstå att ett grafikort endast är avsett för gaming är fel, i så fall hade det inte funnits GPGPU-funktioner som CUDA och OpenCL i dem. Så man har lika stor anledning att köpa grafikkort för beräkningar som för spelande, grafikkorten är avsedda för detta också. Det är tillverkarna som har valt att tillverka dem på detta sätt så skyll inte på köparna att de köper produkten för avsett bruk. Möjligen kan du gnälla på tillverkarna som inte lanserar grafikkort utan GPGPU för de som inte har behov av och vill betala för denna funktion.

Permalänk

@Ryzer: Du har haft möjligheten att köpa grafikkort som betalar sig självt på 3-4 månader, när har grafikkort senast varit billigare än så?

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Det fanns ju en graf med värden på sidan som länkats.
Här är grafen

Annars kan man vackert uttrycka det som att visa överför pengar 4639,05325443787 gånger så effektivt som bitcoin.

Bitcoin för en transaktion 784kW/h
Visa för 100 000 transaktioner 169kW/h

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@Ryzer: Du har haft möjligheten att köpa grafikkort som betalar sig självt på 3-4 månader, när har grafikkort senast varit billigare än så?

Vilket skitsnack. Vinsten i dagens läge, med svenska elpriser är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Raphaei: Det fanns ju en graf med värden på sidan som länkats.
Här är grafen

Och det är enbart el som kostar när man gör en VISA-transaktion? Hur blir det om man räknar med alla kostnader dagens banksystem har?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Produktivt? Vilken intetsägande kommentar. Detta slår väl även mot speltillverkare och oss som vill supporta dess existens, när vi inte kan köpa nya kort och nya spel?

Inte kan eller inte är beredda att betala vad marknaden vill ha? Skillnad. Det är ju inga problem att köpa några Vega 64 idag för den som vill. --> https://www.proshop.se/Graphic-Card?f~grafikkort_videoudgangg...

Skrivet av Ryzer:

Vilket skitsnack. Vinsten i dagens läge, med svenska elpriser är minimal.

Ok, bra att du skriver det. Jag drar in ca 280-350$ /månad efter elkostnader.