Synpunkter på dator till systerson!?

Permalänk
Medlem

Synpunkter på dator till systerson!?

Hej!

Har fått i uppdrag att bygga en dator till min systerson som är 11 år, han kommer spela Minecraft, CoD, Rainbow Six, Fortnite och liknande spel på datorn. Han har ingenting så allt måste ingå, har en budget på ca 8 000 kr. Kommer köpa ett begagnat grafikkort, typ 660Ti eller 780Ti eller liknande och sätta i datorn.

Har plockat ihop en korg på Inet, hoppas på lite synpunkter och kanske några förbättringar...

Mvh, Lasse

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11369510/

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, inga nämnbara punkter direkt.

Eftersom du är medlem här på sidan så kan jag även rekommendera gratis frakt - https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@Luthor: Nätagget skulle jag byta ut till ett med iaf brons cert. T.ex detta
https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w

Kylren känns lite extrem för en i3 som inte går att överklocka. Denna kommer duga utmärkt och gå tyst
https://www.inet.se/produkt/5320051/be-quiet-pure-rock-slim

Tänk på att ett 780ti är extremt hungrigt på ström, 500W bör vara tillräckligt.

Kan även rekommendera denna kombon med tang/mus
https://www.komplett.se/product/897276/gaming/gamingmoss-tang...

Billigare SSD
https://www.inet.se/produkt/4300657/toshiba-ocz-tr200-240gb

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter, bra tips. Funkar processorn, eller ska vi lägga lite extra krut på den och ta en i5 8400 istället?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447771

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du inte köper en ryzen 1600 istället?
Känns ju mera bang for the buck när det skiljer någon hundring men du får 8 trådar extra.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

det följer ju med fläkt/kylare till 8100 och 8400 så skippa att köpa till en kylare då det går uppgradera senare om det behövs. då kanske det skulle gå att klämma in en 8400 men jag ser tyvärr inte så mycket annat att snåla in på.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollar på en nyare begagnad dator. De flesta spelen du listar är FPS spel och de är inge vidare kul att spela på minimum på allting. I3 är ingen processor till gaming. 660 TI inget att ha, 780 TI är väl hyfsat men känslan av att köpa en ny datorn som knappt klarar spelen på minimum är inge kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Får jag fråga varför du inte köper en ryzen 1600 istället?
Känns ju mera bang for the buck när det skiljer någon hundring men du får 8 trådar extra.

Vet inte riktigt, har alltid köpt Intel till mina och barnens datorer. Ska kika på Ryzen och se om det kan vara ett alternativ, tack för input...

Skrivet av fax110:

det följer ju med fläkt/kylare till 8100 och 8400 så skippa att köpa till en kylare då det går uppgradera senare om det behövs. då kanske det skulle gå att klämma in en 8400 men jag ser tyvärr inte så mycket annat att snåla in på.

Ok, tack för tipset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag hade kollar på en nyare begagnad dator. De flesta spelen du listar är FPS spel och de är inge vidare kul att spela på minimum på allting. I3 är ingen processor till gaming. 660 TI inget att ha, 780 TI är väl hyfsat men känslan av att köpa en ny datorn som knappt klarar spelen på minimum är inge kul.

Ok, är det så illa att i3:an inte klarar spelen på någon högre inställning. Min son sitter på en gammal dator med i5 3570K, GTX 660Ti och spelar spelen på rätt hög inställning utan att klaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Kommer köpa ett begagnat grafikkort, typ 660Ti eller 780Ti eller liknande och sätta i datorn.

660Ti eller 780Ti, enormt stor skillnad mellan de korten 780Ti har väl typ dubbel prestanda mot 660Ti?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Ok, är det så illa att i3:an inte klarar spelen på någon högre inställning. Min son sitter på en gammal dator med i5 3570K, GTX 660Ti och spelar spelen på rätt hög inställning utan att klaga?

Allt är ju en smaksak vad man kan acceptera för upplevelse vid spelande men I3 är inte att rekommendera till spel. Ska man sedan uppgradera någon del i framtiden står du ganska dåligt vid byte av grafikkort med en i3 processor. Titta runt på sweclockers marknad de finns väldigt mycket prisvärt.

Permalänk

Måste du köpa från Inet? Elgiganten har samma skärm för 1195:- just nu och samma moderkort för 999:-. Det blir en besparing på cirka 700:- och det är hela skillnaden mellan 8100 och 8400.

Skärm:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Moderkort:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Dock gäller priserna bara t.o.m. söndag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luthor:

Ok, är det så illa att i3:an inte klarar spelen på någon högre inställning. Min son sitter på en gammal dator med i5 3570K, GTX 660Ti och spelar spelen på rätt hög inställning utan att klaga?

Nej, en i3:a kommer klara av jobbet galant. Intel processorer har dessutom betydligt bättre single core prestanda än AMD.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

660Ti eller 780Ti, enormt stor skillnad mellan de korten 780Ti har väl typ dubbel prestanda mot 660Ti?

Jo, jag vet, men allt är en kostnadsfråga och vilket behov som finns. Grabben är som sagt bara 11 år och ingen hardcore gamer...

Skrivet av Ptah:

Allt är ju en smaksak vad man kan acceptera för upplevelse vid spelande men I3 är inte att rekommendera till spel. Ska man sedan uppgradera någon del i framtiden står du ganska dåligt vid byte av grafikkort med en i3 processor. Titta runt på sweclockers marknad de finns väldigt mycket prisvärt.

Ok, men om vi tar klivet upp till en i5 8400 så borde datorn funka att spela med?

§9 (all handel hör hemma i marknaden) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Måste du köpa från Inet? Elgiganten har samma skärm för 1195:- just nu och samma moderkort för 999:-. Det blir en besparing på cirka 700:- och det är hela skillnaden mellan 8100 och 8400.

Skärm:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Moderkort:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Dock gäller priserna bara t.o.m. söndag.

Nej då, inget tvång att köpa på Inet, plockade mest ihop allt där för att få en bra överblick på hela paketet. Tack för tipset...

Skrivet av Peppar2014:

Nej, en i3:a kommer klara av jobbet galant. Intel processorer har dessutom betydligt bättre single core prestanda än AMD.

Ok! Mycket bra tips och synpunkter här, om än lite blandade åsikter... Fyll gärna på, tar gärna emot så mycket info som möjligt, är inget akut med datorn, tänkte beställa om någon vecka eller så...

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: När jag tittar så har i3:an ca 10% bättre single core prestanda men amd har 51% bättre multi thread prestanda så känns det som en no brainer så länge man inte har ett affektionsvärde som spelar roll.

Lägg där till att du garanterat kan överklocka din 1600 10% så finns det ju ingen mening alls med 8100.
Dessutom börjar ju faktisk spel utnyttja flera kärnor än 4 och då står du där om 2 år utan alternativ till uppgradering utom på begagnatmarknaden. Nu låter jag som en amd fanboy och det är jag verkligen inte men ska man köpa intel idag så är det ju bara 7600k ellr 8700k som gäller som är riktigt bra annars är ju amd ett bättre alternativ.

EDIT: när dessutom 1600x kostar nästan lika mycket som 1600 så är de tju ännu enklare, där skiljer det 6% single thread men runt 63% multi.

EDIT2: varför inte köpa en begagnad i7-6700k?
Detta får du just nu för 2500:- vilket är bra mycket bättre prestanda än 8100

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare så följer det med kylare till processorn du valt.
Dessutom går det att spara in på att jaga priser mellan leverantörer, alternativt fyndhyllan. Såg att processorn fanns för 999kr hos inets fyndhörna.
Lägg dom pengarna på ett lite bättre nätaggregat, som kommer hålla långt längre än alla dom andra delarna.
Kan vara värt att köpa en minnessticka istället för 2. Däremot är det svårt att se att 32GB ram skulle bli aktuellt innan DDR5 kommer, så 4x4 är en lika bra RAM konfig för 16GB om det blir aktuellt.
Du kan spara ytterligare 200kr på att byta moderkort till något som är på kampanj eller billigare helt enkelt.
Ytterligare 100kr går att spara på att skippa extra fläkt. Det är en lyx.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11369726/

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

@lasseTM: Spel vill oftast ha snabba individuella kärnor beroende på spelmotor, så där hänger inte AMD med. Oavsett om du överklockar eller inte.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Ska du inte köra 1070 eller bättre är ryzen vettigare 1200/1300/2200g som har billigare moderkort än Intel och 8100 duger även gott till spel men en sparad slant ger bättre gpu tänker jag och finns både beg och nya gpu som är vettiga för 1050/1050ti/560 är ganska underskattade och i tripple å spel är worst case scenario 1080 medium setting och man får garanti

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Jag är fullt medveten om det men vi pratar om en i3 på 3,6ghz utan någon turbo eller dylikt inte en i7-8700k.
Jag har tittar på ett gäng speltester och i3:an och en 1600 ligger jämt +-5% i stort sett hela tiden men i spel där flera trådar krävs så ligger ju amd långt före. En 1600x bör då ligga något före en 8100 generellt sett.
Lägg där till att nya spel tenderar att gå åt flera kärnor samt att man kanske vill lyssna på musik i bakgrunden och inte stänga ner chrome för att starta ett spel. Dessutom går det ju att köpa en nu am4 processor 2020 och slänga in i dator försök det med en Coffee Lake.

Det känns bara dumt att köpa något sån har 6 färre trådar ungefär samma prestanda i spel som gynnas av single thread sämre i spel som utnyttjar flera och som inte har någon framtidsutsikt alls.

Kollar man på denna skiljer det knappt något mellan en 1600 och en i3-8350k med ett GTX 1060 som är något vassare än ett 780ti.
Däremot ser man att 8350k nästan alltid ligger på 100% och räkna då att en 1600x ca 11% är vassare än en 1600 så lägg till 11% och att en 8350k är 11% snabbare än en i3-8100 så inser du ganska snabbt att en 8100 inte är ett bättre val även för gaming. Överklocker du dessutom så är det ett fåtal spel som en i3 är snabbare i.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

i3 8100 är absolut ingen dålig processor som folk här säger, speciellt inte med tanke på att den kostar en ynka tusenlapp. Vill minnas att jag kollat flera tester på youtube och då har den varit bättre eller lika bra som motsvarande AMD-processor i spel (och kostar halva priset mot vad en 1600 gör) vilket är vad du ska använda den till så kör på. Det är dessutom 8-gen vilket betyder att du kommer kunna hitta väldigt bra och förmodligen billiga alternativ till uppgradering i framtiden. Enda nackdelen är att moderkortet till en 8-gen intel är dyrare än motsvarande till AMD, därför blir det bara ett par hundra i skillnad ändå, dock finns det som sagt bättre uppgraderingsalternativ, om något år eller två kan du t. ex hitta en 8400 eller 8700 för någon tusenlapp begagnad och dom kommer leka med spelen även om två år.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11369952/

Jag hade haft det som utgångspunkt där spar man 750kr mot intel man kan lägga på gpu och 2200g kan maxxa ett 1070 i många scenarior så cpu spelar ingen roll för gpu kommer vara flaskhals och är där pengarna bör läggas tycker jag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta en liten SSD utan hellre ha en större 1TB. Eller alternativt båda.
För det går åt jättemkt utrymme för alla spel, demos och annat som tonåringarna fyller upp datorn med. Sonen var 11år när han fick sin nuvarande och 250GB är väldigt litet när vissa spel tar upp närmare 70GB.

Finns funderingar kring att spela på skiva (tex låna från bibblan eller kompisar) är det bra att välja ett chassi som kan ha optiska enheter.

Jag skulle rekommendera att inte beställa tangentbord och mus från nätet. Jag köpte det där Ceberus tangentbordet till dottern men det var inte alls trevligt att använda.
Så genom att köpa från tex Elgigante eller Netonnet så har man bättre möjligheter att kunna lämna tillbaka eller packa upp och klämma i affären.

Ta bort CPU kylaren och kör på den medföljande och om behov uppstår framöver kan ni ju köpa till en värre. Men jag använder medföljande på i5:an Coffee lake utan problem.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är värt att skaffa en i5.
Det är just det att det ändå inte kommer släppas några bättre processorer till ditt moderkort, så det är lika bra att skaffa en av de bästa processorerna direkt.

Vad gäller grafikkortet kan du dock enkelt sätta in nya xx60 om några år och få mycket bättre prestanda, med mindre risk att processorn sätter stopp.

Tror det värsta spelet för fyrkärniga processorer just nu är Assassins Creed Origins, i7 7700k (4C/8T) är 48% bättre än i5 7600k (4C)
https://www.computerbase.de/2017-10/assassins-creed-origins-b...

Permalänk
Medlem

Jag har en i3 6100 samt haft ett gtx 660 (inte Ti) och kört GTA V på medium-high. Det funkade bra tillsammans. 8100 räcker gott när han är 11 och du kan säkert uppgradera senare med en begagnad processor till samma moderkort (8400 eller 8600). Om npgra år blir det en del begagnade här på swec (troligen).

Grafikkortet är svårare då de är dyra nya. Kolla av här på swec om någon kan ge dig ett lite äldre för en bra peng, kanske ett gtx 950/960 eller ett gtx 750. Dessa tre klarar en del och bör inte gå för så mycket begagnat.

My two cents

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Ok, är det så illa att i3:an inte klarar spelen på någon högre inställning. Min son sitter på en gammal dator med i5 3570K, GTX 660Ti och spelar spelen på rätt hög inställning utan att klaga?

i3:an har snarlik men något bättre prestanda än 3570k
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-3570K-vs-I...
Så med andra ord kommer en ny i3:a prestera snarlikt som er ädre i5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Jag har en i3 6100 samt haft ett gtx 660 (inte Ti) och kört GTA V på medium-high. Det funkade bra tillsammans. 8100 räcker gott när han är 11 och du kan säkert uppgradera senare med en begagnad processor till samma moderkort (8400 eller 8600). Om npgra år blir det en del begagnade här på swec (troligen).

Grafikkortet är svårare då de är dyra nya. Kolla av här på swec om någon kan ge dig ett lite äldre för en bra peng, kanske ett gtx 950/960 eller ett gtx 750. Dessa tre klarar en del och bör inte gå för så mycket begagnat.

My two cents

Stort tack till alla som bidrar i denna tråd, får med mig mycket goda råd inför köpet...

Lutar dock fortfarande åt Intel av gammal vana, men har inte helt avskrivit AMD... Jag resonerar väldigt likt det SimonW86 skrivit ovan, om vi om något år känner att i3 8100 inte räcker till går det med all säkerhet att köpa en begagnad i5 8400 eller värre för någon tusenlapp här eller på Tradera...

Permalänk

Hade rekommenderat en 8350k / 8400, samt en eftermarknadskylare. Sedan 33 plus istället för 33. Mer uppgraderings möjligheter, känns annars som ett väldigt temporärt bygge. I ärlighetensnamn hade jag köpt en dator på begagnadmarknaden, värt att betala 15kr för en annons och se vad som finns.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag hade kollar på en nyare begagnad dator. De flesta spelen du listar är FPS spel och de är inge vidare kul att spela på minimum på allting. I3 är ingen processor till gaming. 660 TI inget att ha, 780 TI är väl hyfsat men känslan av att köpa en ny datorn som knappt klarar spelen på minimum är inge kul.

780ti är ett riktigt bra kort, ligger långt över 1050ti i prestanda.
780ti presterar likt ett 970 och ligger något efter ett 1060 3gb.
I dag med helt absurda priser på grafikkort så kan ett 780ti för rätt pris vara ett mycket intressant köp.
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

780ti är ett riktigt bra kort, ligger långt över 1050ti i prestanda.
780ti presterar likt ett 970 och ligger något efter ett 1060 3gb.
I dag med helt absurda priser på grafikkort så kan ett 780ti för rätt pris vara ett mycket intressant köp.
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

780ti skulle jag inte säga är riktigt bra. Jag köpte mitt 1060 för 1800:- (3gb) spelar man på max 1080p så behövs inte de extra minnet och de tycker jag inte är dyrt för ett grafikkort.
Vi kan diskutera fram och tillbaka men i slutändan är det bara vad man själv tycker är prisvärt och upplevelsen man vill ha när man spelar. Dock glöm inte reklamationsrätten på 3 år, därför skulle jag köpt ett nyare kort.

Skickades från m.sweclockers.com