Fractal Design lanserar Meshify C Mini

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design lanserar Meshify C Mini

Chassimakaren Fractal Design krymper ner sin populära modell Meshify C och anpassar denna för formfaktorn Micro ATX – komplett med sidopanel av härdat glas och fokus på högt luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa om saker från Fractal design, heja Sverige!

Tycker om look:en på Mesify-fronten, hoppas på att se några roliga byggen på denna!

Permalänk
Medlem

Uppskattas att de satsar mer på mindre chassin. Men ser inte riktigt poängen om det bara är 4 cm mindre än den fullstora varianten, eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett marginellt mindre meshify. Hade jag fått önska så hade jag gärna tagit ett Define R6 med Meshify front. Det hade vart mysigt med mer utrymme för vattenkylning.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Uppskattas att de satsar mer på mindre chassin. Men ser inte riktigt poängen om det bara är 4 cm mindre än den fullstora varianten, eller missar jag något?

Sant faktiskt.
Samma djup. Samma bredd. 41mm lägre höjd (399 vs 440 mm).
220 gram lättare (6,28 kg vs 6,5 kg).
Fem istället för sju expansionsplatser.
Endast mATX och ITX. Det större chassiet tar också ATX.
Fronten tar 2x 140mm eller 2x 120mm fläktar i fronten. Det större chassiet tar 2x 140mm eller 3x 120mm. (Det större chassiet klarar alltså även mer vattenkylning.)

Och det är väl det som är skillnaden. Och priset är väl ungefär detsamma.
Visst, om man vet att man ska ha mATX så varför inte? I guess? Det blir ju faktiskt lite lättare att handskas med. Men, nää, njaa, näe tack. Fina produkter dock.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Uppskattas att de satsar mer på mindre chassin. Men ser inte riktigt poängen om det bara är 4 cm mindre än den fullstora varianten, eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Nano-modeller är det jag helst av allt hade sett att Fractal Design lanserade i år.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt dock.. Men som ni säger hade gärna sett en mindre variant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Höjden är kanske det minst viktiga vad gäller storleken på chassin för att det ska ta mindre "nödvändigt" utrymme. Djupet och bredden är det vesäntliga där ett mindre chassi ger mer utrymme i ett rum.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Fronten tar 2x 140mm eller 2x 120mm fläktar i fronten. Det större chassiet tar 2x 140mm eller 3x 120mm. (Det större chassiet klarar alltså även mer vattenkylning.)

Lite konstigt om det inte är samma som Define Mini C som då rymmer tre stycken 120mm i fronten. Har gjort det på en Define Mini C förut, lite trångt bara, men fullt möjligt.

Meshify C Mini

  • Bredd: 212 mm

  • Höjd: 399 mm

  • Djup: 395mm

Define Mini C

  • Bredd: 210mm

  • Höjd: 399mm

  • Djup: 399mm

Marginaler minst sagt.

Hittade även detta i manualerna för respektive chassi,

Meshify C Mini

Define Mini C

Dold text

Men just som du säger gällande vattenkylning så kan det fortfarande vara problematiskt om vill ha en 360mm radiator i fronten.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@aleves: Jaha, det var lustigt. Då fungerar det säkert med tre 120mm. Kan vara produktsidan som har fel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Väntar på Meshify XL

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja se ett smalare mATX-chassi, med sfx-nätagg. Ca 350 mm djupt, 300 högt, 160-170 brett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad finns det fler för schyssta micro-atx chassin?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Vad finns det fler för schyssta micro-atx chassin?

Phanteks Enthoo Evolv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just när tänkte att de skulle släppa en Fractal Design Define R6 Meshify.. för oss ventilations kräsna.
Nåväl. Jag behålla min Phanteks Entho Pro M

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Med relativt enkel moddning av ett define C fick jag plats med 2*140+1*120 mm fläktar i fronten och 140mm där bak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Skulle vilja se ett smalare mATX-chassi, med sfx-nätagg. Ca 350 mm djupt, 300 högt, 160-170 brett?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju tänka att det vore en bra idé; men på något magiskt sätt är matx antingen atx i storlek eller riktigt trångt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Man kan ju tänka att det vore en bra idé; men på något magiskt sätt är matx antingen atx i storlek eller riktigt trångt.

Jupp, du har nog rätt. Blir ju en kompromiss, men typ innandömet likt Bitfenix portal fast för matx, och utan all plast runt

Skickades från m.sweclockers.com