Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Min sambos Athlon II FM1-system har kört sin x4 631 i 4,5GHZ under 1,5V med nån Zalmankylning sen 8 år tillbaka nu

Men visst tär det lite på på komponenterna om man pressar de med 1,8V direkt in i en processor som körs i 5500MHZ..

Under vanlig OC om temperaturerna är under kontroll och spänningen så tär det knappt nåt på prollarna.

Ni har helt rätt. bara 1.8V?

Vet bara att många av dom gamla prollarna vi klockade blev dåliga bara efter något år. Fast vi körde ganska hård överklockning om man räknar %

Lätt klock gör ju ingen skada eller märkbart iaf cpun lär bli gammal många gånger om innan den blir dålig under normala omständigheter.

Sen är frågan varför man ska pusha dagens nya cpu:er för spel det blir ju ändå ingen märkbar skillnad om man inte glor in sig på FPS mätaren.

Däremot är överklockning jätteroligt och bör uppmuntras i allra högsta grad till alla på detta forum.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra:
Valley Benchmark
RealBench
Aida64 Extreme
Rocket League - Ett par repriser med olika vinklar osv
Battlerite - Ett par matcher

Klarar min nuvarande klock det blir det extremt sällan så att jag får krasch och behöver klocka om efteråt.

Någon annan med en liknande procedur kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

5300mhz är riktigt nice och är roligt att dra en max oc för lite benchmarks osv

Men en dator i 5300 mhz som inte är 100% stabil är tämligen värdelös som 24/7 när du antagligen på 5200 kan nå 100% stabilitet och är bara jobbigt att sitta på gränsen så man har en bsod edition

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

@bulybasha: Glömde ta upp att jag har haft problem med dom spelen förut, i många fall så dyker det upp att DirectX slutat fungera eller att "rendering device missing" har tagit död på min spelsession. Så jag är väldigt skeptisk till huruvida CPUn är ett problem över huvudtaget, har kört Intels egna benchmark i Extreme Tuner och den visar varken thermal eller load throttling vid 5.3Ghz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291781:

@bulybasha: Glömde ta upp att jag har haft problem med dom spelen förut, i många fall så dyker det upp att DirectX slutat fungera eller att "rendering device missing" har tagit död på min spelsession. Så jag är väldigt skeptisk till huruvida CPUn är ett problem över huvudtaget, har kört Intels egna benchmark i Extreme Tuner och den visar varken thermal eller load throttling vid 5.3Ghz.

Troligt att det är cpu för ligger man på "max" så kan man få div errors och är inte bara rena beräknings fel utan kan vara minneskontroller och div som inte hänger med riktigt till ev strömsparfunktioner och d.i.v och som exempel så min 4690k i 4900mhz kunde klarar 3dmark och div test men spotta random bsod och får lite erratic behavior i den farten men var rock solid med allt på i 4800mhz och trycker man det sista brukar man få testa runt lite settings för att nå stabilitet

Och är en sak om man leker lite men vill man nå stabilitet så ska i.a.f min dator klara någon timme prime 95 eller occt och har man 3h utan error så är datorn stabil och även om en del är anal och kör 24h eller nått är det extrem ovanligt med error efter 2-3h och klarar datorn inte det får man sänka farten eller höja volten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Klarar jag några timmar aida64 så fungerar det i allt jag använder datorn till. Tycker även aida är bra då det testar minnena, jag har märkt att för hög klockning på minnen kan ge fel i program (utan att krascha windows).

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering:
Verkar som min GPU var det som ledde till att spelen kraschade (vilket är underligt eftersom jag hade en likadan överklockning som på mitt förra H97M-E) och under kanske 6 timmar non-stop Pubg och BF4 dök det inte upp ett enda problem hårdvarumässigt. Då kan man äntligen ta't lungt och bara köra.

Permalänk

Det var en skaplig överklock det!

Permalänk
Medlem

Grattis till en fet prolle, må den leva länge och väl!

Permalänk
Medlem

Måste grattulera dig Ett lyckat köp måste man ju säga! Nu är det bara panga HS som gäller hädanefter

Permalänk
Medlem

Snygg med 5.3!
Min vill inte riktigt vars med i dom hastigheterna och jag har ingen lust att gå upp i 1.4v. så jag nöjer mig med 1.32v och 5.1GHz istället med lite bättre temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tänker inte säga bu eller bä om TS överklockning MEN då jag klockat mina datorer i över 18 år nu så har jag i alla fall lite långsiktig erfarenhet och berätta lite om min syn på OC och hur jag testar stabilitet.

Prime95 rekommenderar skaparen 24h minimum, alla mina tester säger samma sak och inte ens det är en garanti.

Utan att gå in i för mycket detalj så hade jag ett system som klarade 6h i prime95 upprepade gånger innan jag stängde ner det, det systemet hårdkrashade efter 30 minuter av video encoding upprepade gånger.

Visade sig att den fallerade efter 7h i åprime95 och en sänkning av frekvensen passerade den både prime95 i 24h och encoding var inget problem.

Lärdomen är att riktiga program kan vara mer krävande än ens dom hårdaste stresstesterna därför säger inte några "rundor" i ett stress test mer än att du i princip kan boota datorn, starta några program och säga hum...

Hade en Dator för ett antal år sedan, en C2D E8400 @ 4Ghz, klarade prime95 i 24h, problemet var att drivrutinerna kraschade.
Ja man kan ju skylla på grafikkortet men nu testar jag alltid systemet en vecka eller två innan jag överclockar så att jag vet att det är stabilt.

Jag kör även stresstest som prime95, intel linpack och memtest86+ på systemet nytt utan OC och använder datorn till det den ska göra.
Varför överklocka ett redan defekt system? Har fått kasst mobo en gång som aldrig klarade prime95 tex så all överklockning var en veckas slöseri med tid, hade man testat systemet från början hade man sparat sig mycket tid.

Oavsett denna E8400 kraschade det då inga drivrutiner i stock clock så körde 2 timmar Intel linpack med mina egna config filer, nog allt räknade den fel lite då och då.

Gick ner till 3.8Ghz, 2h intel linpack utan fel och sedan 32h prime95 bara för att, kan tilläggas att jag kör 24h memtet86+ både på stock och överclockning.

Oavsett den datorn gick fint i 3.8Ghz tills den dagen jag sålde den utan krasher i spel.

Så ja har du problem med tex grafikkortet så kan det mycket väl vara processorn som spökar och skapar instabiliteten, grafikkortet är ju lika beroende av en stabil CPU, inte ens världens stabilaste grafikkort och drivrutiner kan göra något åt bit flips om processorn gör fel och sänder korrupt data.

Mitt personliga recept är 24h prime95, 2h Intel Linpack där man manuellt kollar att den inte räknar fel, 24h memtest86+.

Detta kör stock och efter OC.

Kan låta som det tar tid men labbandet med OC gör man när man har tid, testandet görs när man sover, är borta etc, det sparar massa tid i längden för man kan slösa bort dagar, en vecka på att leta problemet som kanske redan var där från början eller så får man göra om allt när man hittar det där programmet som är för mycket för processorn.

Det svåra är inte som jag ser det att klocka upp en processor, självklar finns det dom som är exceptionellt kunniga på den fronten men för den vanlige övercklockaren så är det testandet som kräver mer erfarenhet än nåt annat anser jag.

Det är viktigt att veta att alla stress verktyg testar inte alltid dom senaste och mest krävande instruktionsetten, tex skippade Prime95 SSE och gick på SSE2, mins inte hur det är med AVX men det är viktigt att kolla sådant, därför är det ofta bra att tex köra senaste intel linpack utöver prime95 då detta kan testa senaste AVX eller liknande simd instruktionsett som ofta ställer högst krav på stabilitet.

Ju fler olika test program man kör och ju lägre ju mer "sannolikhet" att systemet är stabilt.

Jag personligen skulel säga att en maxad OC som kan starta och köra spel i några timmar har ganska låg sanolikhet att vara stabil, 10-15% kanske.

24h prime95 och 24h memtest86+ så är det mer 85-90%, med minst 2h intel linpack på det UTAN felräkningar är det mer 95%+ från min erfarenhet.

Testar man väl ett system som aldrig varit grundligt testat men rätt hårt överklockat och drar runt spel 5-6h, nån krash då och då i spelet så finner man ofta krascher i test program inom 15m till 6h.

I min erfarenhet är det mer sanolikt att systemet är ostabilt om man går efter en typisk OC som ett chip sägs klara än att det är stabilt, kör man över vad som anses typiskt så är det extremt sanolikt att den ej är stabil om man inte testat.

Problemet är dock att inte ens allt testande alltid fångar alla problem. En orsak varför jag anser att man ska köra datorn ett par veckor utan OC och bruka den, helst ha den på 24/7 utan viloläge.

Hade en i7 920 som klockade fint, D0 stepping men alltid ostabil med random reboots vid idle, enbart vid OC inte stock. Så länge den var fullt belastade så kraschade den aldrig så liteo mvänt vad man skulle förvänta sig men processorer är så mycket mer komplexa i dag.

Mins inte spännigen jag fick ändra men det var inte Vmem eller Vcore, möjligen Unicor, oavsett jag sökte internet efter folk med samma symtom fan ett potentiell lösning, testade den och det systemet gick 24/7 i flera år utan problem sedan.

Det svåra med OC är att ha en HÖG SANNOLIKHET att systemet är stabilt, enbart testande och tid kan utvisa detta inget annat.

Själv är mitt mål en stabilitet som inte kan urskiljas från stock clock med andra ord Sannolikheten för stabilitet ska vara så nära 100% man kan komma.

Min nuvarande i7 3930K är av en bra C2 stepping men går bara i 4Ghz på alla kärnor, kan skrämma upp den mer MEN för absolut stabilitet i tex intel linpack krävs ganska mycket extra Vcore över 4Ghz, nu körs den knappt över stock vcore men det kräver minst 0.1V extra för 200Mhz extra, inte värt det helt enkelt, kommer elda VRM mm också då chipet är minst sagt törstigt.
Datorn har gått 24/7 i 6 år nu, den har renderat 3D, encodat video i 3 dagar i sträck minst, den kompilerar kod hela dagar i bland, skulle vilja säga att mitt testande betalade sig för den har hittills varit 100% stabil så SANNOLIKHETEN för stabilitet är hög.

Men helt övertygad om att någon annan skulle anse den stabil i tex 4.2-4.4Ghz i spel här på sweclockers, inte så att min kraschade när jag testade men intel linpack visade att den inte räknade rätt i flyttal, flyttal i spel kan vara rätt förlåtande oavset så spel är rätt uselt för tester av stabilitet.
Men instabilitet i ett test som intel linpack betyder att för eller senare så kommer den krasha när du sysslar med det där viktiga och du blir förbannad över det som gick förlorat som resultat.

Permalänk

@Bankai: Jag tänker att från titel till titel kan det nog skilja en del. Rätt säker på att du inte skulle se skillnad alls i ett flertal lir förutom kanske 1 fps eller liknande som redan sagts. Å andra sidan, +600 mhz för en titel som total war? Hade förmodligen hjälpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Rocket League

Just detta spelet var känsligt för mig med min förra dator. Dock var det nog GPU som strulade då, men ändå oväntat. Antar att det blev konstigt med strömmen när spelet inte är så krävande eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Just detta spelet var känsligt för mig med min förra dator. Dock var det nog GPU som strulade då, men ändå oväntat. Antar att det blev konstigt med strömmen när spelet inte är så krävande eller något.

Helt klart känsligast för mig. Allt annat kan funka utan problem men det kraschar i RL. Battlerite och RL brukar vara de sista som strular i sådana fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon291781:

Okej så nu har man äntligen fixat sitt kylsystem för i5 8600k och kört på med en redig överklockning. Slutade på en najs 5.3Ghz vid 1.395v med högsta temps på 79 C efter 15 rundor i Cinebench. Det är väl här man nöjer sig kanske? Att gå högre tjänar väl inget till om man inte vill spendera mer på ev. delid med liquid metal och lite annat som inte riktigt behövs. Har ju redan sågat upp chassit och satt mesh i fronten så mer jobb känns lite overkill att ösa på mer jobb för ett liten hopp i prestanda. Eller vad säger ni, ska man försöka komma upp högre eller nöja sig?

Ja, du har dragit en storvinst.
Varför inte nöja dig med 5 GHz till vardags? det är en magisk gräns och då går den fortfarande stabilt och svalt.
När du benschar kan du dra upp den till 5,3.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Tackar tackar till alla som kommit med feedback och kommentarer, riktigt kul känsla man får efter man loggat in efter att projektet blivit klart och ser allt. Och för dom som undrar ligger den nu på 5Ghz för både bättre temps och ljud!