Datainspektionen säger nej till lagförslag om hemlig dataavläsning

Permalänk
Melding Plague

Datainspektionen säger nej till lagförslag om hemlig dataavläsning

För att förebygga allvarliga brott mer effektivt har lagförslag om hemlig dataavläsning under fjolåret lagts fram. Nu meddelar myndigheten Datainspektionen att de inte håller med förslaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att be om förlåtelse än att be om tillåtelse.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det ser ut att vara högst rimliga invändningar mot nuvarande förslag.

Otydlighet vad som förväntas av operatörerna duger inte riktigt och det skulle väl kunna tillämpas lite för lätt vad jag förstod det. Här behövs tydlighet så det får arbetas om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag hade varit för att polisen skulle få avlyssna vissa individer för att förhindra terrorbrott, problemet är att jag dagligen i mainstreammedia läser hur politiker och andra kämpar för att tysta ner meningsmotståndare av olika slag och tar till alla de rättsliga processer de kan.

Så att detta inte gick igenom som bra.

Permalänk
Medlem

På sitt sätt är det förstås synd att man inte får ett nytt medel mot terrorister och andra grova brottslingar, men jag kan inte annat än tycka att beslutet är klokt trots allt. Ändamålsglidning är ett faktum, möjligheten kommer ofelbart användas i mindre allvarliga fall på sikt. På något sätt betryggande att se att man faktiskt har sådant i åtanke även på myndighetsnivå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bra svarat av Datainspektionen. Sånt där behöver vara väl reglerat och inte brett och trubbigt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Är en smula förvånad men ändå tacksam om de resonerar på sättet som beskrivs i artikeln, det lär bli rena lekstugan för 'Rättighetsallianser', andra mupp-företag och klåfingriga politiker med vrickade ideologiska agendor, om systemen görs tillgängliga för andra syften än själva grundtanken: terrorbekämpning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

På sitt sätt är det förstås synd att man inte får ett nytt medel mot terrorister och andra grova brottslingar, men jag kan inte annat än tycka att beslutet är klokt trots allt. Ändamålsglidning är ett faktum, möjligheten kommer ofelbart användas i mindre allvarliga fall på sikt. På något sätt betryggande att se att man faktiskt har sådant i åtanke även på myndighetsnivå.

Jag tror inte att det här verktyget kommer dumpas för att nuvarande förslag inte gillades. Det som antagligen kommer hända är att man skriver om förslaget med mer tydliga begränsningar och riktlinjer så att man får ett mer kontrollerat och avgränsat verktyg. Så det kan nog bli win win på den här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Ett av dessa förslag innebär att brottsbekämpande myndigheter i hemlighet får avläsa krypterad data"
hur skulle det gå till?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Det är det som de inte specificerat, men tänker mig att någon sorts direkt avläsning hos källan skulle kunna fungera.

Permalänk
Medlem

Oväntat, får jag nog säga. De brukar ju annars springa varandras ärenden vad gäller massövervakning, så det här får ses som väldigt positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Lodisen: Det vore bra om folk började tänka på vems krypterade information det är man knäcker och vem man knäcker den åt. Istället för att ängna samma tid åt att skapa den ultimata mining-riggen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Håll er till ämnet och undvik snack om terrorister och annat strunt.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det var väntat faktiskt, men bra datainspektionen - tummen upp till er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

@Lodisen: Det är det som de inte specificerat, men tänker mig att någon sorts direkt avläsning hos källan skulle kunna fungera.

Jag tro det syftas på just krypterad data, det är väl inte bara hux flux å få något vettigt ur det?
(vad är det för poäng att kryptera då?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har något förtroende alls på regeringen och att de följer vad datainspektionen säger till dem? Rent officiellt - ja. Men exakt vad som sker i verkligheten..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Bra! Annars skulle det vara ett steg mot "1984", (total övervakning, för "du har väl inget att dölja"?)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Avlyssning av en medborgare som görs utan att medborgaren känner till det är ett känsligt ämne.
Alla förstår vi fördelarna med detta vid brottsbekämpning av allvarliga brott.
Så utmaningen blir att enas om vad som anses vara allvarligt; terrorism ja, hets mot folkgrupp antagligen, piratkopiering, fortkörning.

Alla är vi människor vilket innebär att sådana här verktyg kan användas för personligt bruk, spana på exet.
Var det inte i USA som det uppdagades att ett antal Secret Service agenter försökte hitta material de kunde använda i utpressningssyfte?

En sak man kan göra är att lagstagda att vid hemlig avlyssning skall den avlyssnade informeras i efterhand när och vad det var man avlyssnade.
Tex 24 måndader efter avlyssningen skall man få reda på at man blivit avlyssnad och för vad
Tex -"Vi samlade in all data om din internettrafik för Juni-Juli 2016 för att undersöka eventuellt förberedande för terrordåd"

En annan sak man behöver utreda är om det skall vara möjligt att använda avlyssningsinformationen i andra syften är det man hade för att göra avlyssningen.
Tex om man analyserar någons datatrafik för att utröna terrrordåd upptäcker att personen i fråga piratkopierar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Electrix:

Bara jag som inte har något förtroende alls på regeringen och att de följer vad datainspektionen säger till dem? Rent officiellt - ja. Men exakt vad som sker i verkligheten..

Det här behöver du nog inte oroa dig för. Det är inte regeringen som övervakar brottslighet direkt. Varken oficiellt eller inoficiellt. Så vad regeringen gör inoficiellt spelar föga roll i sammanhanget ;). Det är polisen som gör det jobbet.
För att polisen ska kunna skaffa verktygen för att göra den här typen av jobb så behövs lagar som ger dem möjligheterna. Så länge det inte finns lagar för det så kommer politiker inte kunna driva igenom vilka verktyg polisen ska använda i sin brottsutredning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

[...]
Alla är vi människor vilket innebär att sådana här verktyg kan användas för personligt bruk, spana på exet.
Var det inte i USA som det uppdagades att ett antal Secret Service agenter försökte hitta material de kunde använda i utpressningssyfte?
[...]

Har hört liknande historier om NSA, men där verkar problemet ha varit mer omfattande. Helt sjukt vad de kommer undan med efter Snowden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Så förslaget är att i hemlighet få avlyssna krypterad data. Nu vet jag inte hur terror organisationer brukar kommunicera, men jag antar att när det är något seriösare så sker det med hård kryptering. Så även om de nu fick avlyssna krypterad data utan att fråga först borde det inte ge särskilt mycket? Kan man inte knäcka krypteringen så ger det ju ingenting alls..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Metadata kan vara nog så graverande

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Avlyssning av en medborgare som görs utan att medborgaren känner till det är ett känsligt ämne.
Alla förstår vi fördelarna med detta vid brottsbekämpning av allvarliga brott.
Så utmaningen blir att enas om vad som anses vara allvarligt; terrorism ja, hets mot folkgrupp antagligen, piratkopiering, fortkörning.

Alla är vi människor vilket innebär att sådana här verktyg kan användas för personligt bruk, spana på exet.
Var det inte i USA som det uppdagades att ett antal Secret Service agenter försökte hitta material de kunde använda i utpressningssyfte?

En sak man kan göra är att lagstagda att vid hemlig avlyssning skall den avlyssnade informeras i efterhand när och vad det var man avlyssnade.
Tex 24 måndader efter avlyssningen skall man få reda på at man blivit avlyssnad och för vad
Tex -"Vi samlade in all data om din internettrafik för Juni-Juli 2016 för att undersöka eventuellt förberedande för terrordåd"

En annan sak man behöver utreda är om det skall vara möjligt att använda avlyssningsinformationen i andra syften är det man hade för att göra avlyssningen.
Tex om man analyserar någons datatrafik för att utröna terrrordåd upptäcker att personen i fråga piratkopierar.

Ja, det var väl några personer de ville misskreditera genom deras porrsurfande, som inte är olagligt men kanske moraliskt illa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Avlyssning av en medborgare som görs utan att medborgaren känner till det är ett känsligt ämne.
Alla förstår vi fördelarna med detta vid brottsbekämpning av allvarliga brott.
Så utmaningen blir att enas om vad som anses vara allvarligt; terrorism ja, hets mot folkgrupp antagligen, piratkopiering, fortkörning.

Alla är vi människor vilket innebär att sådana här verktyg kan användas för personligt bruk, spana på exet.
Var det inte i USA som det uppdagades att ett antal Secret Service agenter försökte hitta material de kunde använda i utpressningssyfte?

En sak man kan göra är att lagstagda att vid hemlig avlyssning skall den avlyssnade informeras i efterhand när och vad det var man avlyssnade.
Tex 24 måndader efter avlyssningen skall man få reda på at man blivit avlyssnad och för vad
Tex -"Vi samlade in all data om din internettrafik för Juni-Juli 2016 för att undersöka eventuellt förberedande för terrordåd"

En annan sak man behöver utreda är om det skall vara möjligt att använda avlyssningsinformationen i andra syften är det man hade för att göra avlyssningen.
Tex om man analyserar någons datatrafik för att utröna terrrordåd upptäcker att personen i fråga piratkopierar.

Det är nog ingen dum ide det där. För att om det framkommer att personen är oskyldig till det misstänkta brottet så har dom rätt att veta.
Och, det kan kan förhindra okynnesavlyssning då utredarna behöver vara säkra på att avlyssningen faktiskt har verkan, om dom avlyssnar hej vilt så kommer dom ju till sist att röja sin egen utredning. Så då måste dom tänka till lite så att avlyssnar rätt personer, och inte bara, tråla alla bekanta och hoppas på det bästa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaptenperre:

Så förslaget är att i hemlighet få avlyssna krypterad data. Nu vet jag inte hur terror organisationer brukar kommunicera, men jag antar att när det är något seriösare så sker det med hård kryptering. Så även om de nu fick avlyssna krypterad data utan att fråga först borde det inte ge särskilt mycket? Kan man inte knäcka krypteringen så ger det ju ingenting alls..

Nja. Det där är lite för smalt tänkt på flera sätt.
Först och främst är det här inte bara till för terrorister specifikt vad jag förstått. Det här ska snarare ses som ett verktyg anpassat för dagsläget som komplement till telefon/SMSavlyssning, hemligt videospan, öppning av post och husrannsakan. I nuläget kan polisen spana på misstänkta brottslingar men det finns en del områden de helt saknar insyn i och det underlättar ju inte direkt för utredningen.
Övriga verktyg är inte enkom anpssade för terrorism och det är inte det här verktyget heller. Det ska väl kunna användas för att reda ut bankrån, ekobrott, MCgängs hotverksamhet, knarkverksamhet och liknande också.
Vidare är det nog fel att anta att alla som tänkt bryta mot lagen alltid tänkt agera perfekt. Verktygen är inte ofelbara och det gäller alla verktyg. No silverbullets. Men att all tyngre krimilanitet skulle agera perfekt 24/7 året om är inte så troligt.

Hur ska det här användas för att lyssna på krypterad data då? Jo om man sitter i ena änden där datan avkrypteras så får man datan avkrypterad av ändpunkten vilket då gör att man faktiskt kan se rakt in i kommunikationen. Har man en trojan i en mobil som använder whatsapp så syns ju meddelandena i whatsapp i telefonen i klartext och just där kan man då snappa upp innehållet. Så det hade kanske kunnat ge en del information.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det är lite konstigt att polisen vill ha maximala digitala möjligheter att utreda vanlig brottslighet - men samtidigt inte anser att it-relaterade brott är något dom ska utreda. Brott typ ID-kapning, trojan-kryptering-utpressning, intrång på servers och annat utreds inte av polis.

Borde man inte ställa kravet att polisen måste utreda data-relaterade brott för att få tillgång till nya digitala möjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Ett av dessa förslag innebär att brottsbekämpande myndigheter i hemlighet får avläsa krypterad data"
hur skulle det gå till?

Var det inte snack om detta tidigare? Metoden var väl att det skulle gå ut på att använda säkerhets-exploits för att ta sig in på datorerna och plantera trojaner som fångar upp kommunikationen innan den blir krypterad?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paralog:

Det är lite konstigt att polisen vill ha maximala digitala möjligheter att utreda vanlig brottslighet - men samtidigt inte anser att it-relaterade brott är något dom ska utreda. Brott typ ID-kapning, trojan-kryptering-utpressning, intrång på servers och annat utreds inte av polis

Borde man inte ställa kravet att polisen måste utreda data-relaterade brott för att få tillgång till nya digitala möjligheter?

Det här stämmer inte riktigt. Det är polisens jobb och ansvar att utreda brott gällande ID-kapning, trojaner, utpressning, intrång på servers och dylikt. Och visst jobbar polisen med det här också. Varför du tror att detta inte skulle vara reglerat i svensk lag vet jag inte riktigt ;).

Vidare är det inte så märkligt att polisen nu vill ha verktyg för att utreda en del grövre brott med verktyg anpassade efter dagens samhälle. Eftersom att större andel av kommunikationen idag går via ITprylar så blir det viktigt att polisen ska kunna arbeta med utredningar även där. Att ha ett stort nogo-område gällande exempelvis all IT för polisutredningar skulle ju bli aningen...märkligt ellerhur. Givetvis behöver verktygen anpassas efter tiden man lever i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur denna hemliga dataavläsning skulle gå till rent tekniskt? Kanske försöker de få den misstänkta användaren att installera skadlig programvara som en trojan eller avlyssna nätverkstrafiken in till bostaden? Fast låt säg att användaren kör Linux och använder en VPN, då blir det ju väldigt svårt att avlyssna nätverkstrafiken eller få användaren att installera skadlig programvara. Då måste de ju i princip ha fysik tillgång till datorn för att kunna avlyssna den?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag tro det syftas på just krypterad data, det är väl inte bara hux flux å få något vettigt ur det?
(vad är det för poäng att kryptera då?)

Svårt att veta dom kanske vill driva igenom förslaget sedan vänta några år på rätt hårdvara, kvantdatorer från intel eller likande..