Filer laddas ner som Internet Explorer istället för JAVA

Permalänk

Filer laddas ner som Internet Explorer istället för JAVA

Försöker ladda ner ett JAVA-program (minecraft server) men filen laddas ner som en Internet Explorer, se bild här.

Jag vill alltså att filen lägger sig som en JAVA fil direkt på skrivbordet istället för IE. Varför händer detta och hur löser jag det?

Tack på förhand

Permalänk
99:e percentilen

Nu verkar du ha Windows inställt på att dölja filnamnstillägg, men gissar att det du kallar ”en Internet Explorer” är en HTML-fil (slutar på .html). Kan du ha valt att spara sidan du besökte istället för att klicka på en lämplig nedladdningslänk?

Jag föreslår att du länkar till sidan varifrån du vill ladda ner Java-filen och beskriver hur du har försökt göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen rätt fil du laddat ner så kolla filändelsen och ändra den så den blir rätt eller om ändelsen stämmer högerklicka på den och välj "öppna med" för att välja rätt program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad händer när du klickar på den?
Ikonen är irrelevant för hur en fil hanteras, om den gör vad den skall så spelar det ingen roll att du har ett blått E på den.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@Alling:

https://minecraft.net/sv-se/download/server Minecrafts egna hemsida laddade jag ned servern "prompten" ifrån.

Jag laddade helt enkelt ned filen, drog ut den på skrivbordet.

Problemet är att jag inte vill öppna den med java för då startar man igång prompten automatiskt, utan jag måste först lägga in prompten i en mapp tillsammans med en textdokument med .bat med den rosa texten på hemsidan.

Permalänk

@mrqaffe:

Ja filändelsen är rätt (.jar), och jag vill inte använda "öppna med", eftersom jag måste kunna dra in den i mappen som en java-fil från skrivbordet.

Permalänk

@frankof:

https://gyazo.com/4636306bbac0f8a69bbc40f1a469dc9e

detta kommer upp som en ruta när jag klickar på det blåa E:et.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av junkysailor:

@mrqaffe:

Ja filändelsen är rätt (.jar), och jag vill inte använda "öppna med", eftersom jag måste kunna dra in den i mappen som en java-fil från skrivbordet.

Då ändrar man "öppna alltid med" så att det är java som öppnar och inte webbläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Hur gör jag detta...? Skäms lite för att jag är så okunnig om datorer men du får ha förståelse

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av junkysailor:

https://minecraft.net/sv-se/download/server Minecrafts egna hemsida laddade jag ned servern "prompten" ifrån.

Jag laddade helt enkelt ned filen, drog ut den på skrivbordet.

Problemet är att jag inte vill öppna den med java för då startar man igång prompten automatiskt, utan jag måste först lägga in prompten i en mapp tillsammans med en textdokument med .bat med den rosa texten på hemsidan.

Osäker på vad du menar med "prompten". Kan hända att du missförstått ordet.

Skrivet av junkysailor:

Ja filändelsen är rätt (.jar), och jag vill inte använda "öppna med", eftersom jag måste kunna dra in den i mappen som en java-fil från skrivbordet.

Kan du inte bara flytta filen till den mapp där du vill ha den? Det spelar väl ingen roll att den presenteras med IE:s ikon?

För övrigt skulle jag rekommendera att du ställer in Explorer (filhanteraren; inte Internet Explorer) på att visa filnamnstillägg.

Notera även att

java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.12.2.jar nogui

ej kommer fungera om inte din JAR-fil heter just minecraft_server.1.12.2.jar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av junkysailor:

@mrqaffe:

Hur gör jag detta...? Skäms lite för att jag är så okunnig om datorer men du får ha förståelse

Högerklicka på filen och välj i menyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.