Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Erbjudanden från BBB

Ska snart flytta till en ny lägenhet, och har frågat BBB vad dom har för erbjudanden för den adressen, och fick fram detta:

100/100 för 249kr i 6 månader och därefter 389kr med en bindningstid på 12 månader.

250/250 för 249kr i 6 månader och därefter 419kr med en bindningstid på 12 månader.
500/500 för 249kr i 6 månader och därefter 499kr med en bindningstid på 12 månader.

1000/100 för 599kr i månaden utan bindningstid eller kampanjpris.

Router ingår om du tar bindningstid, vi står för fraktkostnad samt fri start!

Är ganska fundersam över vilket erbjudande gällande bredband jag bör ta, vilket som är mest prisvärt?

Jag spelar och laddar ner mycket, och min flickvän kommer också spela så det hade varit bra att ha en lina där jag kan ladda ner samtidigt som hon spelar, när det väl händer

Vilken hastighet föreslår ni? Mest prisvärd?

Tillägg:
Har bara möjlighet att beställa från BBB och Comhem enligt hyresvärd

Permalänk
Medlem

@totte1015:

Är det BRF kanske föreningen har ett gruppavtal tex? Även HSB-medlem har bättre pris med BBB

Eller denna tex: https://www.bredbandsbolaget.se/kampanj/bredband100.html

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@totte1015:

Är det BRF kanske föreningen har ett gruppavtal tex? Även HSB-medlem har bättre pris med BBB

Eller denna tex: https://www.bredbandsbolaget.se/kampanj/bredband100.html

BBB ingår i min hyra - den står HSB för till 100%

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Vad säger Bahnhof?

Permalänk
Medlem

BBB är ändå bland de dyraste? Bahnhof är billigare senast jag kollade.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Enligt hyresvärden Wallenstam är det bara BBB och Comhem man kan välja emellan, lite udda då hela kåken är helt nybyggd men jag vet inte...

Permalänk

100/100 funkar utan problem egentligen. Kolla runt med exempelvis Bahnhof, Ownit etc.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Det där känns ju som utpressning. Betalar 145kr för 100/100 utan kampanjpris. Vad erbjuder Comhem? Kolla med andra leverantörer om dom har möjlighet att ge dig ett abonnemang trots allt.
100/100 funkar för övrigt mycket bra på två personer.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Som vissa säger, tycker att priserna var lite saftiga, känns som dom har fläskat på Uppladdningshastigheten bara för att höja priset, jag är inte intresserad av mycket Upp överhuvudtaget...

Men betonar att hyresvärden påstod att jag endast kan välja mellan BBB och Comhem

(har dock skickat iväg ett mail till Banhof och kollat med dem, inväntar svar)

Permalänk
Medlem

BBB, Comhem och Telia är alla dyra för vad de levererar men ofta har de monopol.
BBB är dock billigare än Comhem och Telia skiljer nån 10.

som tidigare nämnt fram till den 11:e får man 100/100 för 249:- mån i 12mån hos BBB.
Dock är BBB kundservice rent av dålig mailar du dem skall du vara glad om de svarat dig efter 14 dagar ringer du skall du vara glad om du kommer fram efter 1 tim och 30min och dessvärre har det väldigt länge på deras sida stått att de har lång kö hos kundservicen.

BBB får du förvisso (Fiber) men fruktansvärt dålig kundservice.
Comhem får du (Fiberkoax) Dock bättre kundservice än BBB alla dagar i veckan.
Är du Student så kan du få studentpris hos båda som då ligger på 199:- för 100Mbit.
Mitt tips ring dem ställ dem mot varandra då du iaf kan välja mellan BBB eller Comhem dock har Comhem även lägre hastigheter upp.
Men Comhem väger upp med bättre kundservice om och när du skulle behöva den.
Sen om du ringer Comhem kan du säkert få ett bättre pris även efter de 12mån för 249:- mån då de säkerligen lägger sig under BBB 389:- då för att behålla dig som kund.
Jag brukar numera avråda folk för att bli kund hos Telenor (Bredbandsbolaget) frivilligt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

För mig så har lägenheten 100/10 då det är en del av avgiften. Jag kunde hos telia betala 99 kr extra för 250/100. Detta var ett givet val då 10 upload anser jag är för lite.

Du klarar dig utan problem med 100/100 men då du laddar ner mycket så kan det gynna sig att ha snabbare internet, även spel och speluppdateringar börjar bli stora och det är segt att vänta på dessa.

250/250 är det som jag anser är mest prisvärt. Personligen hade jag dock övervägt 500/500 då det enbart är 80 kr extra. 1000/100 känns inte prisvärt då du går ner i upload men samtidigt så är det 180 kr mer än det 250/250 som är mest prisvärt.

Jag hade absolut hakat på erbjudandet om att låsa mig i 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

För mig så har lägenheten 100/10 då det är en del av avgiften. Jag kunde hos telia betala 99 kr extra för 250/100. Detta var ett givet val då 10 upload anser jag är för lite.

Du klarar dig utan problem med 100/100 men då du laddar ner mycket så kan det gynna sig att ha snabbare internet, även spel och speluppdateringar börjar bli stora och det är segt att vänta på dessa.

250/250 är det som jag anser är mest prisvärt. Personligen hade jag dock övervägt 500/500 då det enbart är 80 kr extra. 1000/100 känns inte prisvärt då du går ner i upload men samtidigt så är det 180 kr mer än det 250/250 som är mest prisvärt.

Jag hade absolut hakat på erbjudandet om att låsa mig i 12 månader.

BBB låser alltid upp sina kunder 12 månader vid nyteckning bortsett från 1000/1000Mbit.
Sen går det oftast inte att jämföra vad en bostadsrättsförening förhandlat fram för gruppavtal mot enskilda avtal för en enskild person.
Men helt klart att ni har bra priser på Bredbandet hos er i erat avtal. Har sett vissa som fått 250/250 för 170:- extra på sin avgift då gruppavtal.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Jag har nu fått svar från Comhem och dom påstår att inga erbjudanden finns förens den 26e April... Lite väl nära inflyttningen, vill kunna planera och bestämma detta "nu"...

Så underligt att BBB har fasttällt priser, men inte comhem.

Måste ju finnas fiber, med inbyggt bredbandsmodem som är monterat någonstans i hemmet så man kan välja vad man vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Det där känns ju som utpressning. Betalar 145kr för 100/100 utan kampanjpris. Vad erbjuder Comhem? Kolla med andra leverantörer om dom har möjlighet att ge dig ett abonnemang trots allt.
100/100 funkar för övrigt mycket bra på två personer.

Vad har du för leverantör som kan se så bra pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

100/100 funkar utan problem egentligen. Kolla runt med exempelvis Bahnhof, Ownit etc.

100/100 kommer inte fungera bra vid nedladdning och spel, då man enkelt maxar en 100 lina. Såvida man inte begränsad nedladdningshastigheten.

Skrivet av Cenorida:

Vad har du för leverantör som kan se så bra pris?

145:- för 100/100 är väl hyfsat, men de flesta BRFer (I Stockholm iaf) har 1000/1000 för 99:- i månaden

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Lodisen: 99kr i Månaden för 1000/1000. Vänligen namnge adresser/förening eller nät, har bott på tre olika adresser innanför tullarna. Aldrig något i närheten av det priset för 1000/1000. De flesta bostadsrätterna utanför Stockholm är Comhem kopplade, då får man 100/10 för 99kr i månaden, +29kr för 100/100.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Lodisen: 99kr i Månaden för 1000/1000. Vänligen namnge adresser/förening eller nät, har bott på tre olika adresser innanför tullarna. Aldrig något i närheten av det priset för 1000/1000. De flesta bostadsrätterna utanför Stockholm är Comhem kopplade, då får man 100/10 för 99kr i månaden, +29kr för 100/100.

Ownit bland annat erbjuder det på Nordenflychtsvägen, Adlerbethsgatan, Hornsgatan osv.
Så rätt skiljda områden.

Nu tror jag visserligen föreningen står för en hundring i månaden för 100/100 i dessa föreningar, sedan lägger man som boende till 99:- för 1 Gbit/s

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@totte1015:

Är det BRF kanske föreningen har ett gruppavtal tex? Även HSB-medlem har bättre pris med BBB

Eller denna tex: https://www.bredbandsbolaget.se/kampanj/bredband100.html

Bra att du sa det där, kan konstatera att jag blivit fakturerad som vanlig kund. Oklart hur länge, men betalat 60:- mer i månaden än vad jag skulle ha gjort sedan åtminstone september 2016.

EDIT: Så, får avdraget 1180:- på kommande fakturor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

https://www.bredbandsval.se/

Skriv in din nya adress där så ser du vad du kan få för ISP och hastighet.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

https://www.bredbandsval.se/

Skriv in din nya adress där så ser du vad du kan få för ISP och hastighet.

Jag försökte men adressen fanns ej med :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag försökte men adressen fanns ej med :/

Troligen för att det inte finns nån öppen fiber utan enbart Monopol från Bredbandsbolaget samt FiberKoax från Comhem.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Troligen för att det inte finns nån öppen fiber utan enbart Monopol från Bredbandsbolaget samt FiberKoax från Comhem.

Om detta så är fallet kommer jag vara jävligt kritisk till den äckligt höga hyran.

Vad är det som bestämmer hurvida det finns öppet fiber eller inte? Går det att påverka som hyresgäst?

Det är ju bara gamla jädra sossehus som isåfall kan ha sådant monopol, nybyggen borde det finnas krav på att man ska kunna välja vad man vill, för helvete.

Om inte annat, så ska det vara MYCKET bra erbjudanden för dom alternativ det finns mellan, om det nu är bundet.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Om detta så är fallet kommer jag vara jävligt kritisk till den äckligt höga hyran.

Vad är det som bestämmer hurvida det finns öppet fiber eller inte? Går det att påverka som hyresgäst?

Det är ju bara gamla jädra sossehus som isåfall kan ha sådant monopol, nybyggen borde det finnas krav på att man ska kunna välja vad man vill, för helvete.

Om inte annat, så ska det vara MYCKET bra erbjudanden för dom alternativ det finns mellan, om det nu är bundet.

Wallenstam har förmodligen avtalat med BBB om att dom ska få installera sina tjänster i alla deras fastigheter.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Wallenstam har förmodligen avtalat med BBB om att dom ska få installera sina tjänster i alla deras fastigheter.

Helt jävla sinnes isåfall...

Hur kan dom göra så ens? Borde finnas stadgar om det, ren jävla monopol.

Som sagt, en sak om det hade varit fördelaktiga priser men det är ju inte ens erbjudanden jag har fått, bara vanligt överpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Helt jävla sinnes isåfall...

Hur kan dom göra så ens? Borde finnas stadgar om det, ren jävla monopol.

Som sagt, en sak om det hade varit fördelaktiga priser men det är ju inte ens erbjudanden jag har fått, bara vanligt överpris

Fast det är så det fungerar för det mesta.

T.ex. bredbandsbolaget och comhem står för en del av kostnaderna i gengäld för att få tillhandahålla bredband till hyresgästerna vilket gör att de som bygger lägenheterna / hyr ut lägenheterna / driver föreningarna får en lägre kostnad och BBB och comhem får kunder de tjänar mer på än vad de betalat för att sätta upp nätet.

Edit: Inget olagligt öht. Visst man kan debattera det hela utan och innan men det är inget konstigt och det är ju givet för de som bygger kåkarna att få all subvention de kan för att hålla nere kostnaderna, de skiter ju i vad hyresgästerna har för bredband.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Fast det är så det fungerar för det mesta.

T.ex. bredbandsbolaget och comhem står för en del av kostnaderna i gengäld för att få tillhandahålla bredband till hyresgästerna vilket gör att de som bygger lägenheterna / hyr ut lägenheterna / driver föreningarna får en lägre kostnad och BBB och comhem får kunder de tjänar mer på än vad de betalat för att sätta upp nätet.

Edit: Inget olagligt öht. Visst man kan debattera det hela utan och innan men det är inget konstigt och det är ju givet för de som bygger kåkarna att få all subvention de kan för att hålla nere kostnaderna, de skiter ju i vad hyresgästerna har för bredband.

Jojo när man tänker så, men å andra sidan betala 10.000kr för en lägenhet i månaden som är på 46 kvadratjävlar, då vill man ha saker som att kunna välja bredband t.ex

Permalänk
Medlem

@totte1015: Fast det är ingen som tvingar dig att betala 10000 kr för en lägenhet på 46 kvm..... Sånt här har du haft möjlighet att kolla upp innan du flyttade dit du flyttade och därmed då kunnat gjort valet om det var så pass viktigt för att potentiellt få dig att ändra dig om att flytta in.

Så här har det sett ut sen bredband först kom till Sverige. När det gäller fiber så har du allt som oftast bara haft en operatör att välja på, den som installerade nätet i huset du bor i. När det gäller ADSL så har man kanske haft mer alternativ, men de andra utöver Telia har oftast varit dyrare då Telia stått för kopparn och då tagit betalt för nyttjandet av det.

Öppet fiber / Stadsnät är något modernt och inte alls så många som har tillgång till det i jämförelse med de som bara har möjligheten att ha ex Comhem eller just BBB.

Sluta gnäll är min poäng. Vissa har det bra mycket värre än vad du har det. Känner flertalet som fortfarande bara har möjlighet till ADSL och med väldigt låg hastighet för en väldigt saftig peng.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@totte1015: Fast det är ingen som tvingar dig att betala 10000 kr för en lägenhet på 46 kvm..... Sånt här har du haft möjlighet att kolla upp innan du flyttade dit du flyttade och därmed då kunnat gjort valet om det var så pass viktigt för att potentiellt få dig att ändra dig om att flytta in.

Så här har det sett ut sen bredband först kom till Sverige. När det gäller fiber så har du allt som oftast bara haft en operatör att välja på, den som installerade nätet i huset du bor i. När det gäller ADSL så har man kanske haft mer alternativ, men de andra utöver Telia har oftast varit dyrare då Telia stått för kopparn och då tagit betalt för nyttjandet av det.

Öppet fiber / Stadsnät är något modernt och inte alls så många som har tillgång till det i jämförelse med de som bara har möjligheten att ha ex Comhem eller just BBB.

Sluta gnäll är min poäng. Vissa har det bra mycket värre än vad du har det. Känner flertalet som fortfarande bara har möjlighet till ADSL och med väldigt låg hastighet för en väldigt saftig peng.

Men du förstår ju inte poängen, jag betalar ju just saftig hyra just för ha dessa förmåner
Och nej, den frågan blev ej besvarat tydligt när jag frågade, ansvarige för uthyrningen "trodde" bara, hon visste inte.

Dom som har ADSL som du känner osv har förmodligen inte kontrakt i en nyproduktionslägenhet?

Det vet nog hela sverige idag att det är svinsvårt att få förstahandskontrakt, när jag nu väl fick chansen att dessutom få en helt ny lägenhet finns det inget i hela världen som skulle få mig att tacka nej och eventuellt stå ett år till för att få lägenhet, så jo, det är JUST DÄRFÖR jag "gnäller" då jag tycker det är en självklarhet i ett nybygge.

Sen hurvida folk har det bättre/värre går att diskutera i all oändlighet, men det är inte syftet med denna tråd att jämföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av totte1015:

Jag har nu fått svar från Comhem och dom påstår att inga erbjudanden finns förens den 26e April... Lite väl nära inflyttningen, vill kunna planera och bestämma detta "nu"...

Så underligt att BBB har fasttällt priser, men inte comhem.

Det brukar inte vara något speciellt, utan det är oftast bara 3-6månader med en lägre månadsavgift.

Citat:

Måste ju finnas fiber, med inbyggt bredbandsmodem som är monterat någonstans i hemmet så man kan välja vad man vill...

Hur vida en fastighetsägare väljer att ansluta sin/a fastighet/er till ett eventuellt stadsnät/fibernät är helt valfritt. Var glad att du ens får tillgång till någon internet uppkoppling, inte alla fastighetsägare som erbjuder det.

sen diskussionen BBB/telenor vs Comhem/tele2 är en smaksak. Jag har haft båda och tycker helt klart att Comhem lämnar mycket att önska, periodsvis har comhem nätet haft driftstörningar minst en gång i veckan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men du förstår ju inte poängen, jag betalar ju just saftig hyra just för ha dessa förmåner
Och nej, den frågan blev ej besvarat tydligt när jag frågade, ansvarige för uthyrningen "trodde" bara, hon visste inte.

Dom som har ADSL som du känner osv har förmodligen inte kontrakt i en nyproduktionslägenhet?

Det vet nog hela sverige idag att det är svinsvårt att få förstahandskontrakt, när jag nu väl fick chansen att dessutom få en helt ny lägenhet finns det inget i hela världen som skulle få mig att tacka nej och eventuellt stå ett år till för att få lägenhet, så jo, det är JUST DÄRFÖR jag "gnäller" då jag tycker det är en självklarhet i ett nybygge.

Sen hurvida folk har det bättre/värre går att diskutera i all oändlighet, men det är inte syftet med denna tråd att jämföra.

Du borde verkligen sluta gnälla. Det finns inget som säger att du ska ha fritt val av operatör eller de bästa priserna bara för att du flyttat in i en nyproducerad lägenhet till en sjuk hyra. Och nej det är inte svårt att få lägenhet i hela Sverige, du kan flytta till många kommuner idag och få en lägenhet direkt utan problem. Det kanske är svårt där du bor absolut och det är det med där jag bor.

Men tillbaka till tråden, du kan inte kräva ett jota. Det din hyresvärd / förening har valt att ge dig för möjligheter till bredband är det du har att välja på. Sen till vilka priser det är du kan få det är också det upp till vilken relation hyresvärden / föreningen har till leverantören.