Permalänk
Medlem

Asus 1080 ti oc temp?

Hej?

När kör Pubg (allt på ultra) så ligger kortet på max 81 grader men idle strax under 40 grader när fläkten är påslagen. Vad jag läst mig till är 81 väldigt högt väl? Är det kanske spelet som kräver otroligt mycket?

/Mvh

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

kräver och kräver, de är ju inte riktigt de de handlar om. Du kan få samma temps i ett gammalt spel. De de handlar om är ju hur hårt grafikkortet belastas. 100% konstant på gpun, de är så de ska vara. Man kan säkert få samma temps i age of emipers 2 med 200 miljoner fps på ett sånt kort.

Du förstår säkert vad jag menar.

Någon annan får svara på om de är höga temps på ett 1080ti, jag tippar däremot på att ditt kort klockar ner sig endel i dessa temps.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@mystah: Kan du skriva exakt vilket Asus kort du har, jag kör bara STRIX, når aldrig över 70 grader om man har fläktar igång i chassi. I idel står alla 3 fläktar stilla på mina STRIX

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Jag har strix med🤔

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@mystah: Vad har du för chassi samt antal fläktar ?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

• Intel Core i7-8700K 3.7 GHz 12MB • Fractal Design Celsius S24 240mm • ASUS Prime Z370-A • Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX • ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix OC 11GB • Samsung SSD 960 EVO 500 GB NVMe M.2 • Corsair CX650M 650W • Fractal Design Meshify C Dark TG • ASUS 25" ROG Swift PG258Q 240Hz G-Sync • Windows 10 Home 64-bit •

2 fläktar som ingår i chassit.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@mystah: Fractal Design Meshify C Dark TG och de 2 st som följer med går på max RPM?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Japp! Har inte ställt in något så vet ej vilken hastighet faktiskt.

Men om det är så på gränsen så kanske det inte är farligt med 81grader? Är inte ute efter varje grad men känns som att det ligger minst 10 grader fel enligt det jag läst.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@mystah: OK, antar att de är kopplade till moderkort och följer en temp kurva. Ladda ner MSI Afterburner sätt fläktarna manuellt på 55% på STRIX GPU och ta av sido glas/plåt på chssi, får du forfarande över 80 grader är något fel

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Ska testa. En fråga till, om jag inte har igång gpu tweak går kortet på på game mode eller oc mode?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@mystah: OK, antar att de är kopplade till moderkort och följer en temp kurva. Ladda ner MSI Afterburner sätt fläktarna manuellt på 55% på STRIX GPU och ta av sido glas/plåt på chssi, får du forfarande över 80 grader är något fel

Testade ställa fläktarna på 55% i msi afterburner med sidolocket på och då låg idle på ca 30 grader å i spelet 73-74 grader efter 15min men det kändes som att när jag starta spelet sakta fläktarna ner men är lite osäker.

Vad tros?

En fråga till. Jag har en liten suddig rand vertikalt i mitten på skärmen och på vänstra sidan ibland som försvinner när man startar om, nån aning?

/M

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@mystah: OK inget fel på ditt 1080ti STRIX, bara för dåligt luftflöde genom chassi. Vad har du för skärm samt vad du anslutit skärmen till för port(DVI, DP HDMI osv) billiga kablar som hänger med skärmen kan ibland ge dålig bild. Har tyvärr inte FD Meshify C själv än så länge kan inte ge ett exakt råd för hur man optimerar luft flöde vs decibel, men på R5 så kör jag vatten kylaren fram som kyls av 2st Noctua, alla HD burar borta 1st Noctua där back samt Corsair AX860 PSU

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

dina temps är okay. precis som andra skrev, dåligt luftflöde i chassit. kortet klarar uppemot 100c ändå så du e lungan

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@mystah: OK inget fel på ditt 1080ti STRIX, bara för dåligt luftflöde genom chassi. Vad har du för skärm samt vad du anslutit skärmen till för port(DVI, DP HDMI osv) billiga kablar som hänger med skärmen kan ibland ge dålig bild. Har tyvärr inte FD Meshify C själv än så länge kan inte ge ett exakt råd för hur man optimerar luft flöde vs decibel, men på R5 så kör jag vatten kylaren fram som kyls av 2st Noctua, alla HD burar borta 1st Noctua där back samt Corsair AX860 PSU

Jag kör displayport och kabeln som följde med skärmen.
Kan du kika upp i tråden och se fråga gällande gpu tweak med?

/Mvh Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Om jag inte har installerat typ GPU Tweak så undrar jag vilket mode mitt Asus 1080 ti går i? Game mode antar jag?

Behöver man installera GPU Tweak om man inte vill köra annat än game mode?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Varför inte "laga" kortet?

Det här blev lite långt så jag kör det viktigaste först.

Original;
Idle: 56.6 C (en fläkt "rampar" upp och ner konstant)
Belastning i spel: strax under 80 C (alla tre fläktar på GPU kör full sula)
Med andra ord acceptabla temperaturer i sig.

Moddat;
Idle: 40 C (båda fläktarna snurrar med extremt långt varvtal)
Furmark 99% load i en timme: 69 C (båda fläktarna går på 70%)
Spel i 4K eller Vive VR: strax under 60 C (båda fläktarna går på runt 50%)

Så, jag lovade en lång post;
Jag fick min ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC för ett par veckor sedan och det finns INGET att anmärka på vad gäller prestanda, det vet ni i tråden men för er andra, det spelar ingen roll vad du slänger på kortet, det bara tuggar i sig och levererar oavsett om det är i VR eller 4K.

Men kortet låter, och dessutom på det mest störande av alla sätt, nämligen genom att varva upp och stänga av en av fläktarna ca. en gång var annan minut.

Lite bakgrund är att jag bor på landet där det är tyst och jag vill ha det tyst omkring mig när jag arbetar varför jag har lagt ett antal tusen på Noctuas produkter med resultatet att min låda är för örat helt tyst viket också var fallet med min gamla GTX 980 som jag bytte från.

Såååå inte nog med att en av fläktarna ständigt spinner upp och stänger av, det är förhållandevis högljudda fläktar på kortet och som om inte det vore nog så kontrolleras fläktarna av en mjukvara som är skriven av en tandlös praktikant. Den saknar nämligen det som är ett måste vid i princip all termisk styrning nämligen hysteres.

Har ni detta problem och har ett ASUS moderkort så gör följande.

  • Spendera ytterligare 400 SEK på två st. Noctua, NF-A12x15 PWM Premium 120mm

  • Skruva bort skräpet som ASUS kladdat dit, nåja...det är lite mer än dit-kladdat, det sitter gediget med inte mindre än 15 skruvar (OBS! bara fläktarna och kåpan inte hela kylflänsen).

  • Sätt fast dina nya bra fläktar med buntband runt värmerören, ja det är ok bara du inte drar för hårt, fläktarna ska bara sitta kvar inte klara extremsport.

  • Koppla in fläktarna till moderkortet med en Y-kabel

  • Gör inställningarna i AI Suite 3 som är en utmärkt mjukvara för fläktstyrning och som dessutom "ser" tempen på GPU viket är en förutsättning.

Klappat och klart, en helt tyst låda igen vid vanligt kontorsjobb, dessutom blir kortet mindre än med original fläktarna vilket inte är en nackdel med tanke på vilken bjässe detta kort är.

Men frågan är om man verkligen ska behöva ghetto-modda sitt 10 000 kronors grafikkort bara för att ASUS snålat på fläktarna och lön till ett par utvecklare som vet vad de håller på med.

Bild på eländet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemorath:

Det här blev lite långt så jag kör det viktigaste först.

Original;
Idle: 56.6 C (en fläkt "rampar" upp och ner konstant)
Belastning i spel: strax under 80 C (alla tre fläktar på GPU kör full sula)
Med andra ord acceptabla temperaturer i sig.

Moddat;
Idle: 40 C (båda fläktarna snurrar med extremt långt varvtal)
Furmark 99% load i en timme: 69 C (båda fläktarna går på 70%)
Spel i 4K eller Vive VR: strax under 60 C (båda fläktarna går på runt 50%)

Så, jag lovade en lång post;
Jag fick min ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC för ett par veckor sedan och det finns INGET att anmärka på vad gäller prestanda, det vet ni i tråden men för er andra, det spelar ingen roll vad du slänger på kortet, det bara tuggar i sig och levererar oavsett om det är i VR eller 4K.

Men kortet låter, och dessutom på det mest störande av alla sätt, nämligen genom att varva upp och stänga av en av fläktarna ca. en gång var annan minut.

Lite bakgrund är att jag bor på landet där det är tyst och jag vill ha det tyst omkring mig när jag arbetar varför jag har lagt ett antal tusen på Noctuas produkter med resultatet att min låda är för örat helt tyst viket också var fallet med min gamla GTX 980 som jag bytte från.

Såååå inte nog med att en av fläktarna ständigt spinner upp och stänger av, det är förhållandevis högljudda fläktar på kortet och som om inte det vore nog så kontrolleras fläktarna av en mjukvara som är skriven av en tandlös praktikant. Den saknar nämligen det som är ett måste vid i princip all termisk styrning nämligen hysteres.

Har ni detta problem och har ett ASUS moderkort så gör följande.

  • Spendera ytterligare 400 SEK på två st. Noctua, NF-A12x15 PWM Premium 120mm

  • Skruva bort skräpet som ASUS kladdat dit, nåja...det är lite mer än dit-kladdat, det sitter gediget med inte mindre än 15 skruvar (OBS! bara fläktarna och kåpan inte hela kylflänsen).

  • Sätt fast dina nya bra fläktar med buntband runt värmerören, ja det är ok bara du inte drar för hårt, fläktarna ska bara sitta kvar inte klara extremsport.

  • Koppla in fläktarna till moderkortet med en Y-kabel

  • Gör inställningarna i AI Suite 3 som är en utmärkt mjukvara för fläktstyrning och som dessutom "ser" tempen på GPU viket är en förutsättning.

Klappat och klart, en helt tyst låda igen vid vanligt kontorsjobb, dessutom blir kortet mindre än med original fläktarna vilket inte är en nackdel med tanke på vilken bjässe detta kort är.

Men frågan är om man verkligen ska behöva ghetto-modda sitt 10 000 kronors grafikkort bara för att ASUS snålat på fläktarna och lön till ett par utvecklare som vet vad de håller på med.

Bild på eländet:
http://neotempus.se/ghetto-mod.jpeg

Har good lust att kopiera ditt ghetto mod på mitt Asus strix 1080 icke TI

Däremot bor jag i en lägenhet med en ganska så frustrerande högljudd central ventilation som är mycket mera störande än vad kortet är :-\

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

kräver och kräver, de är ju inte riktigt de de handlar om. Du kan få samma temps i ett gammalt spel. De de handlar om är ju hur hårt grafikkortet belastas. 100% konstant på gpun, de är så de ska vara. Man kan säkert få samma temps i age of emipers 2 med 200 miljoner fps på ett sånt kort.

Du förstår säkert vad jag menar.

Någon annan får svara på om de är höga temps på ett 1080ti, jag tippar däremot på att ditt kort klockar ner sig endel i dessa temps.

Rätt gammalt inlägg jag citerar och mitt svar är kanske på gränsen till offtopic men stämmer det verkligen? När jag kör stresstest så vill jag minnas att fläktarna går upp till högre varvtal vid 100% load än vid spel 100% load. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nyligen ett Strix-kort och kopplade då fläktarna direkt till grafikkortet. Eftersom kortet dumpar värmen i chassit så är det bra om kortet också styr hur pass mycket som pumpas ut ur chassit.

Strix-kortet var knäpptyst på 55% i jämförelse med referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Rätt gammalt inlägg jag citerar och mitt svar är kanske på gränsen till offtopic men stämmer det verkligen? När jag kör stresstest så vill jag minnas att fläktarna går upp till högre varvtal vid 100% load än vid spel 100% load. :/

De finns ju lite olika stresstester. Vissa testar stabilitet i beräkningarna, och andra stabilitet i höga temps.
Så de kan mycket möjligt vara så att du har högre temps i ett test än vad du någonsin kommer få när du spelar.
Prime95 är ju typiskt ett sånt cpu test, som använder sig av AVX. Jag har kanske en cpu temp på ca 75C i spel om cpun ligger på 80-90% belastning. I de testet är de inte helt ovanligt med 88C. Men inget cpun utsätts vid spelande tex.

GPUn däremot bör nog hålla ungefär samma temps i spel/test om de belastas till 100% i båda.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Får hoppa på tråden här. Har bytt från ett 1070 strix till ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix OC 11GB .

Känner igen problematiken. Mitt 1070 var väldigt tyst och fint, även vid hög belastning. Men mitt 1080 ti sticker iväg till 84 c direkt vid tung belastning i spel, vilket mitt 1070 inte gjorde då det låg ungefär max omkring 68-69 grader i mitt Fractal R6. Blir besviken, då mitt nya kort kostat en hel del.

Donade lite i Afterburner nyss, och prövade ställa ned GPU temp limit, som var satt på 84 default, till 70. Gick in i monster hunter world (som 100%ar GPU) för att se vad som händer. Kortet blir inte mer än 70, blir så tyst som jag är van vid innan med mitt 1070. Ser inte ut att förlora så mycket fps på det, för jag antar att kortet då klockat ned sig, även om powerlimit fortf är på 100? Är lite okunnig tror jag, men jag undrar verkligen om kortet då blir 70C max, eller om det faktiskt blir varmare?

Känns bara riktigt surt. Lade ju extra slantar på ett strix då det är så välpresterande vad gäller kylning och ljudnivå.

Någon som har liknande erfarenheter och som kanske kan förklara vad det är som händer?

Vänligen,
Erik