Hjälp med budgetdator till 10 åring

Permalänk
Medlem

Hjälp med budgetdator till 10 åring

Hej, ska hjälpa mim bror att bygga en dator till sin son som är 10, det blir hans första dator.

Budgeten är tight så jag tänkte satsa på saker som är good enough nu och lätt att uppgradera. Grabben är intresserad av att spela cs:go samt fortnite i 1080p.

Hur jag tänker med ovanstående:
AMD R5 2400g, good enough cpu och grafik för dessa spel.
Inleder med 8gb 2666mhz minnen, finns 2 lediga slots för uppgradering när pengar finns.
240gb ssd till att börja med och shoppar en till/större eller hdd när pengar finns.
När grafiken inte hänger med kan man köpa ett grafikkort om pengar finns.
När CPU inte hänger med kan man shoppa en utan gpu om den redan inhandlats.

Vad tror ni om mitt tänk samt komponenterna? Jag hade valt 3200 minnen, samsung evo ssd samt ett annat nätagg mem brorsan ville pressa priset lite mer så detta är vart jag hamnat.

Finns det något sätt att verifiera att moderkortet man köper klarar ryzen 2xxxx seriem? Hur fan löser man det annars?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på betydligt billigare processor och ett riktigt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

För 5000 får man en bra begagnad dator.

Permalänk
Medlem

För Fortnite 1080p så behöver du mer grafikprestanda än vad en APU kan leverera.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

@issue: Jag håller med om valet av processor, det finns billigare men då är dem lägre klockade också. Typ Ryzen 1400, 200kr billigare men med 500mhz lägre klock och utan GPU del, imo inte värt det.

Ärligt talat finns det nog inget jag skulle vilja ändra, jag tycker du har bra koll på läget.
Börja med den kundkorgen, och nästa steg är i så fall ett begagnat bra grafikkort. Efter det en lagringsdisk. typ.

Permalänk
Medlem

Jag säger som @spejjanlol , jag själv hade letat begagnat i samma prisklass med dedikerat grafikkort.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Finns det något sätt att verifiera att moderkortet man köper klarar ryzen 2xxxx seriem? Hur fan löser man det annars?

Finns en tråd om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511565-nagon-som-kopt...

Permalänk
Medlem

Det blir inte mycket bättre än så om du måste köpa nytt. Du kanske skulle kunna gå ner till en ryzen 3 1200 och sedan köpa grafikkort beggagnat på swec marknad? Ett 7970 går för ca 900kr.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om begagnat är en variant din bror kan tänka sig så finns det rätt mycket för 5000kr.

Annars håller jag nog med @hypermode, ett riktigt grafikkort kommer att göra mer för spel.

Vill man hålla budgeten så är Ryzen 3 2200G och snabbare minnen ett alternativ. Ryzen älskar snabba minnen. Den är mer prisvärd, nästan samma grafikprestanda och ger pengar över till 3200MHz minnen och en massa lördagsgodis. Eller spargrisen för ett grafikkort senare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

2 kärnig pentium känns rätt trist och satsa på 2018.
Då hade jag hellre kört på 2200g/2400g och kompletterat med en starkare gpu vid senare tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2 kärnig pentium känns rätt trist och satsa på 2018.
Då hade jag hellre kört på 2200g/2400g och kompletterat med en starkare gpu vid senare tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske upplevs som tråkigt för en entusiast men processorns betydelse för fps är ju inte i närheten av betydelsen av riktig gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det kanske upplevs som tråkigt för en entusiast men processorns betydelse för fps är ju inte i närheten av betydelsen av riktig gpu.

Vilket är enkelt att komplettera med. Gtx 1050 ligger i prestandaklass med ett gtx 770. Så att komplettera med ett beg kort som är lika eller bättre än ett 1050 är inte så svårt, och i slutändan får han en mycket bättre dator totalt sätt. Vill du uppgradera pentiumdatorn senare åker du på att byta både gpu och cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabbt RAM ger stor prestandaboost på Ryzen APU:erna. Hade nog valt 2200G ist och satsat på 3200MHz. Sålänge du överklockar lär du få jämförbar prestanda.

Se

och

Oavsett så är jag osäker om det räcker 1080p Fortnite. Beror på vilken upplösning man satsar på antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilket är enkelt att komplettera med. Gtx 1050 ligger i prestandaklass med ett gtx 770. Så att komplettera med ett beg kort som är lika eller bättre än ett 1050 är inte så svårt, och i slutändan får han en mycket bättre dator totalt sätt. Vill du uppgradera pentiumdatorn senare åker du på att byta både gpu och cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Och under tiden får han sitta å köra i 720 det är säkert värt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

För Fortnite 1080p så behöver du mer grafikprestanda än vad en APU kan leverera.

Men snitt-fps i fortnite på 2400g är ju 67 enligt swec test. Måste ju funka

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Jag skulle inte köpa ett moderkort med A320, bättre satsa på ett med B350.
Det är så liten prisskillnad och i framtiden kanske du vill kunna klocka CPU:n, eller ha lite bättre värde om du ska sälja.

https://www.youtube.com/watch?v=3l-eYXBq4Tc

EDIT: Jag tror även att en 2400G är bättre för framtiden när du bara vill uppgradera med en GPU.
Kör du på 2200G kanske du måste uppgradera både CPU och GPU på samma gång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@issue: Självklart helt upp till er men jag vill skjuta in att det är i lägsta laget. Det går hjälpligt men ett 1050+ har mer än dubbla prestandan, och köper man ett begagnat kort får man ännu mer. Frågan är väl då hur snabbt han har råd med ett grafikkort om ni bestämt er för integrerad Vega-cpu. Jag hade utan tvekan prioriterat såhär: en billig Intel-processor och ett riktigt grafikkort. Bara för att det går att hoppa över ett grafikkort innebär det inte att grabben får en bra speldator. Processorers betydelse generellt och för fps är vida överskattat på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men snitt-fps i fortnite på 2400g är ju 67 enligt swec test. Måste ju funka

Var det inte i swec test de hade stora problem med 2400g ?
Det bör isf nämnas när du hänvisar till det tycker jag

Edit:
Jo då, mycket riktigt, räcker att läsa sammanfattningen för att avskräckas från 2400g, imo.

https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@issue: Självklart helt upp till er men jag vill skjuta in att det är i lägsta laget. Det går hjälpligt men ett 1050+ har mer än dubbla prestandan, och köper man ett begagnat kort får man ännu mer. Frågan är väl då hur snabbt han har råd med ett grafikkort om ni bestämt er för integrerad Vega-cpu. Jag hade utan tvekan prioriterat såhär: en billig Intel-processor och ett riktigt grafikkort. Bara för att det går att hoppa över ett grafikkort innebär det inte att grabben får en bra speldator. Processorers betydelse generellt och för fps är vida överskattat på Swec.

Vad använder du dig av för processor i din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad använder du dig av för processor i din dator?

En stark dator en svag dator. Båda går fint att spela på.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett B350 moderkort för en hunka till ist för A320

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men snitt-fps i fortnite på 2400g är ju 67 enligt swec test. Måste ju funka

67 är inte "flytande" i mitt tycke. 100FPS minst. Lägre än det oavsett Hz på skärmen brukar oftast innebära problem.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

67 är inte "flytande" i mitt tycke. 100FPS minst. Lägre än det oavsett Hz på skärmen brukar oftast innebära problem.

Det är en 10åring som ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

67 är inte "flytande" i mitt tycke. 100FPS minst. Lägre än det oavsett Hz på skärmen brukar oftast innebära problem.

Nja men det kanske duger att lira på fram till han har råd att köpa ett grafikkort begagnat eller nytt.

Dock hade jag personligen valt en 2200g före en 2400g och lagt resten av pengarna i sparhögen mot ett kraftfullare grafikkort.
Jag har sett lite tester och på APU delen så verkar skillnaderna mellan 2200g och 2400g vara rätt försumbart.

Permalänk
Medlem

Som folk säger begagnat för dessa pengar . Alltså 1050 är ett skräp kort när det gäller och spela spel . 1060 3gb är väl minsta tänkbara egentligen eller ett 970 begagnat . Du borde kunna få en i5 och ett 970 kanske tom ett 980 https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en vanlig HHD på 1-2TB. En så liten SSD räcker inte långt.

Permalänk
Medlem

@pålis: Du pratar överklockning, menar du att minnena eller cpu eller rentav båda?

tack alla här för bra input, det är tråkigt att inte alla säger samma sak, hade varit så mycket enklare

jag kommer hålla utkik i marknaden efter en dator eller grafikkort i närområde ett tag innan jag går vidare med shopping.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

2200G verkar ju klara sig hyfsat bra i 1080 med lite överklockning (iofs med snabba minnen).

CS:GO medel 119 fps
Fortnite medel 79 fps

https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Jag köpte en beggad Asus ROG 17" laptop till yngsta grabben med en i7 4710 och ett GTX970 @ 5500 kr vilken (fortfarande) funkar utmärkt för dagens e-sport spel. Det var i Maj förra året via marknaden här på Swec.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Den här videon tycker jag är bra. De testar 2200G och 2400G mot begagnade grafikkort för att ser hur de presterar i förhållande till varandra.

https://youtu.be/UP2roRghcYk

Skickades från m.sweclockers.com