Skärm blinkar när jag tabbar in och ur spel

Permalänk
Medlem

Skärm blinkar när jag tabbar in och ur spel

Tjenare!

Har ett problem, har en kabel som medföljde denna skärm som ger mig blinkningar när man tabbar in och ur spel:
Skärm: https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...
Grafikkort: https://www.inet.se/produkt/5403275/asus-geforce-gtx-1080-ti-...
Någon som kan rekommendera en displayports kabel till denna skärm?

Kravet jag har är:
* Certifierad Displayportkabel
* Ska klara 144hz och 165hz i 2560×1440
* Hane/Hane

Den kabeln som medföljde skärmen har kronglat ända sedan jag fick hem särmen, skärmen blinkar till så det blir svart direkt när man tabbar ur ett spel och även tabbar in igen och även om man precis stängt av ett spel.
Har provat med 144hz till 2560x1440, blinkar
Har provat med 60hz till 2560x1440 blinkar även då
Har provat 60hz till 1920x1080 blinkar även då
Hoppas på att det är kabelns fel, eftersom så många haft liknande fel tidigare så kan det va lika i mitt fall, ge gärna tips, tack på förhand

Förtydligade rubriken från "Displayport kabel problem"/Thomas
Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kommit fram till att det beror på kabeln och inget i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kommit fram till att det beror på kabeln och inget i datorn ?

Många som har liknade problem tyvärr och därför så antar jag att det är lika här med, det jag mesta dels funderar över är just vilken kabel man ska välja bland alla, vill ha någon bra kabel med ovanstående egenskaper

Permalänk
Inaktiv

@Gabbis85:
Ta en titt i den klistrade tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... , det finns ett par tips om vilka kablar som är bra där.

P.S. Personligen köpte jag Deltaco-kablar (4 skärmar) på discatonce som löste mina snarlika problem. D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Gabbis85:
Ta en titt i den klistrade tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... , det finns ett par tips om vilka kablar som är bra där.

Tackar ja jag såg den där tråden förut för ett tag sedan men missade att de tipsat om kablar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gabbis85: En kabel är en bit koppartråd och plast som transporterar en bildsignal. Kabeln har inget koncept eller funktion för att hantera vad som händer när du tabbar in och ut ur spel, utan det handlar om din dator i första hand. Mjukvaran, Windows och drivrutiner. Och där kan jag säga att det är väldigt olika från spel till spel hur de beter sig. Den gängse lösningen verkar vara att köra spelen i borderless, windowed mode så att de hanteras av Windows som vilket programfönster som helst.

En dålig, trasig eller felkonstruerad kabel hade skapat störningar och blinkningar hela tiden, inte bara vid tabbande. Och dessa problem brukar då minska när man sänker bandbredden.

Så kabeln är nog inte problemet här på något sätt, utan det verkar vara just det gamla vanliga problemet med att tabba in och ut ur spel i fullskärmsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gabbis85: En kabel är en bit koppartråd och plast som transporterar en bildsignal. Kabeln har inget koncept eller funktion för att hantera vad som händer när du tabbar in och ut ur spel, utan det handlar om din dator i första hand. Mjukvaran, Windows och drivrutiner. Och där kan jag säga att det är väldigt olika från spel till spel hur de beter sig. Den gängse lösningen verkar vara att köra spelen i borderless, windowed mode så att de hanteras av Windows som vilket programfönster som helst.

En dålig, trasig eller felkonstruerad kabel hade skapat störningar och blinkningar hela tiden, inte bara vid tabbande. Och dessa problem brukar då minska när man sänker bandbredden.

Så kabeln är nog inte problemet här på något sätt, utan det verkar vara just det gamla vanliga problemet med att tabba in och ut ur spel i fullskärmsläge.

ja det stämmer att när man kör "Fullscreen windowed " så blinkar det aldrig, men tycker det är konstigt för jag har inte sett det på andra datorer tidigare, och man vill ju undvika "Fullscreen windowed" eftersom Fullscreen är bättre.
så kanske inte är kabelns fel ändå?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gabbis85: Så länge jag kan minnas har det alltid varit problem med att växla mellan windows och fullskärmslägen på spel. Skillnaden är att med Displayport tar det ofta längre tid att synka om signalen vilket gör det mer tydligt. Kör man Windows Mode och Borderless ska man hela tiden ligga kvar på samma signal och ingen omsynk måste till.

Permalänk
Medlem

jag märkte samma beteende när min dator hade valt att sätta på G-SYNC förra veckan. Kan det kanske vara något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gabbis85: Så länge jag kan minnas har det alltid varit problem med att växla mellan windows och fullskärmslägen på spel. Skillnaden är att med Displayport tar det ofta längre tid att synka om signalen vilket gör det mer tydligt. Kör man Windows Mode och Borderless ska man hela tiden ligga kvar på samma signal och ingen omsynk måste till.

aha det förklarar ju allt , är första skärmen med Displayports kabel så visste inte om detta, då kan man ju behålla denna kabel trotts allt om ingen annan påstår något annat?
Tackar för svar gott folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

jag märkte samma beteende när min dator hade valt att sätta på G-SYNC förra veckan. Kan det kanske vara något liknande?

hmm ingen aning faktiskt :/

Permalänk
Medlem

Själv får jag liknande problem i ex. PUBG när jag springer och håller inne ALT för att se mig runt och samtidigt tänker, hmm vad har jag i inventoryn (TAB)..

Facepalm varenda gång, snabbt ALT+TAB igen (grönflimrande skärm), Z för att lägga mig ner, ESC för menyn, Inställningar, Windowed Fullscreen, apply, Fullscreen, ESC och Z igen och sen fortsätta springa från / eller ikapp det blå.

Ja det har med spel och drivrutiner att göra, hade inte flytet varit bättre i Fullscreen och inte Windowed Fullscreen så hade en ju lätt kört Windowed hela tiden. Men men... får sluta alt+tabba av misstag helt enkelt

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Själv får jag liknande problem i ex. PUBG när jag springer och håller inne ALT för att se mig runt och samtidigt tänker, hmm vad har jag i inventoryn (TAB)..

Facepalm varenda gång, snabbt ALT+TAB igen, Z för att lägga mig ner, ESC för menyn, Inställningar, Windowed Fullscreen, apply, Fullscreen, ESC och Z igen och sen fortsätta springa från / eller ikapp det blå.

Ja det har med spel och drivrutiner att göra, hade inte flytet varit bättre i Fullscreen och inte Windowed Fullscreen så hade en ju lätt kört Windowed hela tiden. Men men... får sluta alt+tabba av misstag helt enkelt

kör pubg jag med dock så har jag ändrat från ALT till V och glider upp tummen på v knappen när jag snabb kollar åt sidorna, så slipper man råka alt-tabba

Permalänk
Sötast

Kör man fullscreen så blinkar det svart när man tabbar in och ut spel.
Det har varit så precis så länge som jag kan minnas, om du vill undvika så får du köra windowed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör man fullscreen så blinkar det svart när man tabbar in och ut spel.
Det har varit så precis så länge som jag kan minnas, om du vill undvika så får du köra windowed.

aha där ser man ännu en till som har samma fel, ja det verkar vara normalt med displayports kablarna, kom dock att tänka på om man har en snabbare displayports kabel som det finns olika hastigheter av om det kan bli bättre då? någon som märkt någon skillnad eller vet någon som fått det bättre? tänkte i fall det är värt att skaffa en snabbare kabel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sljdhl:

Testa att aktivera inställningen för G-Sync så att den också fungerar i windowed mode. Annars kan det vara så att grafikkortet måste synka av och på G-Sync hela tiden vid växling vilket leder till ytterligare blink och fördröjningar.

Annars är väl poängen med att kunna köra spelen under Windows fönsterhantering just denna, för att få så smidig växling som möjligt. Så är man en växlare, skippa fullscreen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gabbis85:

någon som märkt någon skillnad eller vet detta? tänkte i fall det är värt att skaffa en snabbare kabel?

Det är inte så det fungerar. Kablar är inte "snabbare". Det handlar om vilken bandbredd de orkar med innan signalen degraderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte så det fungerar. Kablar är inte "snabbare". Det handlar om vilken bandbredd de orkar med innan signalen degraderas.

ok ja om man väljer någon men högre bandbredd då? verkar finnas mellan 1.58 Gbit/s - 49.65 Gbit/s
om man kollar "Resolution and refresh frequency limits for DisplayPort"

enligt https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gabbis85:

aha där ser man ännu en till som har samma fel, ja det verkar vara normalt med displayports kablarna, kom dock att tänka på om man har en snabbare displayports kabel som det finns olika hastigheter av om det kan bli bättre då? någon som märkt någon skillnad eller vet någon som fått det bättre? tänkte i fall det är värt att skaffa en snabbare kabel?

Det är inget fel.
Fullskärmsläget tar exklusivt över signalen och visar endast spelet, när du sedan tabbar så släpper spelet och operativsystemet tar över. samma sak händer när man växlar tillbaka. Åter igen, som skrivets flera gånger i tråden nu, så får du byta till windowed mode om du ej vill köra exklusivt fullskärm.

Du kan även byta till hdmi, dvi eller vga för något snabbare synkroniseringstider om du väljer att fortsätta i fullskärm, men det kommer alltid att ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inget fel.
Fullskärmsläget tar exklusivt över signalen och visar endast spelet, när du sedan tabbar så släpper spelet och operativsystemet tar över. Än en gång, som skrivets flera gånger i tråden nu, så får du byta till windowed mode om du ej vill köra exklusivt fullskärm.

Du kan även byta till hdmi, dvi eller vga för något snabbare synkroniseringstider om du väljer att fortsätta i fullskärm, men det kommer alltid att ta tid.

jo förstår det och man vill ju köra i fullscreen, hdmi och dvi och vga är dock gammalt och klara väl inte av 2560x1440 med 144/165hz som jag förstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa att aktivera inställningen för G-Sync så att den också fungerar i windowed mode. Annars kan det vara så att grafikkortet måste synka av och på G-Sync hela tiden vid växling vilket leder till ytterligare blink och fördröjningar.

Annars är väl poängen med att kunna köra spelen under Windows fönsterhantering just denna, för att få så smidig växling som möjligt. Så är man en växlare, skippa fullscreen.

Testade att Aktivera "G-sync för fönster och helskärmsläge" med fullscreen gjorde dock inte saken bättre, blinkar lika så man får välja att köra antingen:

*Fullscreen med blinkningar
eller
*Windowed Fullscreen utan blinkningar

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla kommentarer men jag har sett att detta fenomen försvinner i flera spel (bland annat dota) om man kör samma upplösning i Windows som i spelet

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Nu har jag inte läst alla kommentarer men jag har sett att detta fenomen försvinner i flera spel (bland annat dota) om man kör samma upplösning i Windows som i spelet

aha det visste jag inte om ,dock så hade jag tänkt mig hålla mig till 2560×1440 både i windows och i spel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gabbis85:

ok ja om man väljer någon men högre bandbredd då? verkar finnas mellan 1.58 Gbit/s - 49.65 Gbit/s
om man kollar "Resolution and refresh frequency limits for DisplayPort"

Det är just bandbredden som krävs för att skicka en viss signal. Kabelns uppgift är att överför den bandbredden eller misslyckas och du får ingen bild. Det finns inget som är "snabbare" någonstans.

Kör du 2560x1440 i 165 Hz ligger du på uppemot 25 Gbit/s. Att köra med en kabel som klarar av 50 Gbit/s har ingen som helst betydelse för någonting, du kör fortfarande på 25 Gbit/s.

Hade kabeln däremot endast orkat med en bandbredd runt 15 Gbit/s hade du inte fått 165 Hz att fungera på din skärm, utan endast runt 85 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Skrivet av Gabbis85:

aha det visste jag inte om ,dock så hade jag tänkt mig hålla mig till 2560×1440 både i windows och i spel

Ja kör en samma upplösning och uppdateringsfrekvens i både windows och spel så behöver inte skärmen synka om och du skall slippa blinket.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är just bandbredden som krävs för att skicka en viss signal. Kabelns uppgift är att överför den bandbredden eller misslyckas och du får ingen bild. Det finns inget som är "snabbare" någonstans.

Kör du 2560x1440 i 165 Hz ligger du på uppemot 25 Gbit/s. Att köra med en kabel som klarar av 50 Gbit/s har ingen som helst betydelse för någonting, du kör fortfarande på 25 Gbit/s.

Hade kabeln däremot endast orkat med en bandbredd runt 15 Gbit/s hade du inte fått 165 Hz att fungera på din skärm, utan endast runt 85 Hz.

jo jag vet hur du menar, jag menar heller inte att en kabel är snabbare, men kabeln kan handtera högre bandbredd Gbit/s
och har man då för dålig kabel så är det ju som du säger att man tex får 85hz istället för 165hz
lite svårt att finna mina ord idag efter en all-nighter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja kör en samma upplösning och uppdateringsfrekvens i både windows och spel så behöver inte skärmen synka om och du skall slippa blinket.

får dock blinkningar ändå fast än jag kör samma i upplösning och hz i Windows och i spel

Permalänk
Medlem

Tråden kan låsas om ni vill mods, har fått de svar jag sökt, Tack alla!

Permalänk

Samma problem här, 3 skärmar som blinkar hejdlöst så fort jag tabbar ur helskärmsläget när jag exempelvis spelat spel via steam, just nu blinkar det så att man nästan får epilepsi, ska starta om datorn när jag uppdaterat färdigt grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8