Raspberry Pi 3 Model B+ lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Funderar på en sak. Jag har en Samsung Smart TV 75KS8005 (2016) och har sådana jäffla problem med Plex och HDR. Buffrar som faen vid direct play. Kan man använda en sådan här och köra ex Kodi på den och att det kanske hade fungerat bättre? Vet inte ens vad problemet beror på för jag har kunnat köra samma samples innan utan buffrandet. Men trött på Plex nu.

Kanske inte fyller dina krav, men Samsung Smart View fungerar felfritt med 4K, HDR eller dyl. Buffrar aldrig.

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit så skulle modernare USB, CPU, RAM och en SATA(eller något liknande) port varit trevligt.
Jag hade gärna sett Bluetooth 5 också, det hade man kunnat göra många roliga projekt med.

Permalänk
Medlem

@Akerhage: köp dig en wetek box i stället, då får du även netflix i 4k ( man måste ha en licens för det som nästan inga andra boxar har)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Funderar på en sak. Jag har en Samsung Smart TV 75KS8005 (2016) och har sådana jäffla problem med Plex och HDR. Buffrar som faen vid direct play. Kan man använda en sådan här och köra ex Kodi på den och att det kanske hade fungerat bättre? Vet inte ens vad problemet beror på för jag har kunnat köra samma samples innan utan buffrandet. Men trött på Plex nu.

Ja absolut, sen kan du ha telefon/padda som fjärrkontroll. Kika på Libreelec, en distrubition med kodi färdigt. Kan vara lite slött interface, men allt HD material jag har kört spelar den snällt upp utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja absolut, sen kan du ha telefon/padda som fjärrkontroll. Kika på Libreelec, en distrubition med kodi färdigt. Kan vara lite slött interface, men allt HD material jag har kört spelar den snällt upp utan problem.

Tack ska kolla upp. Ska även kolla upp den där boxen med som nämndes ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Det som begränsar RPi är valet av VideoCoreIV, som är en komplex mix av mängden dokumentation för denna, Ebens kontakter med Broadcom och deras möjligheter att driva microförbättingar mot dessa.

VideoCoreIV har som hård gräns 1GB RAM, punkt. RAM är dessutom för nuvarande dyrt, och är priset i princip viktigare än prestandan (vilket det är, givet deras målgrupp) så komplicerar det saker.

Finns mer i ämnet att skriva, som kostnaden för en custom SoC vs kassaflöden som finns när man i princip är ett välgörenhetsbolag. Och vilka deras primära kunder är, och vilka värdeprioriteringar dessa kunder har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tänkte idag om jag skall köpa en ytterligare RPi, farsan behöver en printserver.. CUPS!
Funderade på om man kan köra cygwin på en win10 laptop och sedan rsync windows 'mina dokument' till rpi, att den vid varje shutdown kör ett script som kontrollerar skillnaden på dessa kataloger och syncar backup till RPi..

Kul att en ny release av RPi kom så lägligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skulle man ge sig in i RPi-träsken nu då kanske?
Men jag vet inte vad jag skulle ha den till. Nördfaktorn är bara så hög att det känns orimligt att stå vid sidan längre...

Samma, man vill gärna ha en men man har ju ingen praktisk nytta av det

Permalänk
Medlem

Jag vart först lite glatt överraskad när jag läste att de uppgraderat från 100 till 1000 Mb/s ethernet, men såg sedan att den fortfarande delas med USB 2.0 bussen... Då kan man ju lika gärna köpa en USB till ethernet-adapter till en äldre hallonpaj och få ut samma hastighet som denna nya. Jag hoppas att de i framtiden uppgraderas till USB 3.0 eller inte delar ethernet med usb-bussen så att man kan få ut 1 Gb/s. Då hade det kunnat bli en riktigt strömsnål och hyfsad filserver.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Synd med minnespriser idag. Vore ju snyggt med 3 Gb ram.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kul med en uppgradering av Raspberry Pi.
Men det var en ganska liten uppgradering... 2GB RAM och USB 3 hade varit trevligt att se.
Raspberry Pi 3+ känns mer som något man skaffar om man behöver fler enkortsdatorer än som en uppgradering för den som redan har en Raspberry Pi 3.

Jämför man mot första generationen Raspberry Pi (även Rev 2 med 512MB) så är steget till Raspberry Pi 3 ganska stort och nu med 3+ så blir det ytterligare lite större.
Så för den som sitter på första generationen så kan det helt klart vara värt att uppgradera. Lite beroende på vad man använder den/dem till så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Samma, man vill gärna ha en men man har ju ingen praktisk nytta av det

https://pi-hole.net/ är ett utmärkt användningsområde

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: RetroPie är helt klart ett vettigt användningsområde

Använd gärna handkontroller från 8Bitdo, sjukt bra och klassisk design

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir troligtvis ett köp. 802.11ac och heatspreader är väldigt trevliga uppgraderingar.
För mig som redan använder gbit-dongel, ska det bli skönt att slippa ha en sån påhängd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en trefaldig whatnot och inte en tredubbling

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av janzzon:

https://pi-hole.net/ är ett utmärkt användningsområde

Det där verkar intressant, antar att man kan vitlista vissa sajter?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte fixar ett riktigt nätverkskort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Synd med minnespriser idag. Vore ju snyggt med 3 Gb ram.

Inte direkt, 3 Gb = 0.375 GB

Gb = Gigabit
GB = Gigabyte

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Inte direkt, 3 Gb = 0.375 GB

Gb = Gigabit
GB = Gigabyte

Tack

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli