Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag upplever ju rHead som lite mjukare i toppen än andra förstärkare. Tycker du diskanten blev annorlunda på DT1990 Pro med rHead jämfört med Dragonfly?

Mjukare är nog en rätt bra beskrivning. Det låter inte lika vasst är nog mitt första intryck men jag får jämföra mer för att få en bättre uppfattning.

Permalänk
Medlem

Nån som testat Fostex TH-610 / TH-900?

Permalänk

Är farligt sugen på ett par Mobius men jag antar att det tillkommer moms etc när man köper från t ex indiegogo? 249$ + 30$(frakt) + moms? "The International shipping cost will vary by country as detailed below. Additionally, you will be responsible for any additional taxes, duties, or VAT for any product shipped outside the USA."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@like_a_baws: Japp, så ta i och räkna med ~330 USD.

Permalänk

@weew: Har fostex th-x00 vilka jag gissar är ganska lika th-610(?). Helt klar mina favoritlurar! Lättdrivna, väger knappt nånting, superbekväma och ett fantastiskt ljud. Mycket bra bas (både vad gäller kvantitet, djup och kvalitet), ok mellanregister och mycket behaglig men ändå klar och detaljerad diskant. Z Reviews recension är i det här fallet ganska spot-on tycker jag (oavsett vad man annars tycker om honom) https://www.youtube.com/watch?v=kiptJgQTZuI

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Känns lite som hyperbole när de ska jämföra med hörlurar som lcd-2 och lcd 2 xc men vi får väl se.

Ja, det känns lite för bra för att vara sant faktiskt, men hoppas på det bästa.

Blev ett blått par för 249USD. Ska bli kul att testa planar, som dessutom kommer från Audeze. Att DAC/AMP-delen alltid är aktiv lär bara vara bra för det bärbara användandet men lite smått tråkigt för det stationära.

Ingen aning om vem han är, men han verkar gilla lurarna
https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

Jag är rätt säker på att de inte är i närheten av LCD-2 eller LCD-X men att de kanske är tunade liknande. Därmed inte sagt att de inte kan vara riktigt bra gaminghörlurar

Permalänk
Fyndjägare

Ny budgetröris för 369€ intropris
Och inom EU så ingen extra moms och hanteringsavgift. Vår momsdiff mot Polen är 2%. Tror inte man åker på den.
Frakt 55€.

Feliks Audio Echo
OTL för hörlurar med impedans: 100 - 600 ohm

Technical specification - Model 2018
Power tubes 6N6P x 2, driver tubes 6N1P x 2
Frequency response: 15 Hz - 45 Khz +/- 3 dB (300 ohm)
Input Impedance: 100 kOhm
Power output: 350mW
THD: 0.4 % (300 ohm, 20 mW)
Optimal headphones impedance: 100 - 600 ohm
Preamp safe mode
Headphones output: Jack 6.3mm
RCA audio input
RCA audio output (pre-amp)
AC: 230V/120V (power cord included)
2 years warranty

http://feliksaudio.pl/en/products.php#echo

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av MexxII:

Ja, det känns lite för bra för att vara sant faktiskt, men hoppas på det bästa.

Blev ett blått par för 249USD. Ska bli kul att testa planar, som dessutom kommer från Audeze. Att DAC/AMP-delen alltid är aktiv lär bara vara bra för det bärbara användandet men lite smått tråkigt för det stationära.

Ingen aning om vem han är, men han verkar gilla lurarna
https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Ja att driva dessa med exten DAC & hörlursförstärkare är med stor sannolikhet verkningslöst. Signalen verkar gå via den analoga 3,5mm ingången till en AD-omvandlare och vidare till hörlurens interna DSP, DAC, hörlursförstärkare.
Baserar detta på att den alltid kräver ström för att fungera.

If the battery runs out and I’m using the analog cable, will Mobius continue to work?
- No, due to all the features we’ve included, Mobius must either run on battery power or be plugged into a USB port.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Såg att Onkyo A800 är väldigt billiga här.

Riktigt bra lurar som flyger lite under radarn. Sure, dom är stora och väger mycket. Men ljudet är makalöst bra. Speciellt för 1490kr. Sanslöst bra deal om ni frågar mig. Förstår att jag låter som nån som försöker göra reklam här, men är bara en väldigt nöjd A800-ägare som känner att dom förtjänar lite mer tid i rampljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwei:

Såg att Onkyo A800 är väldigt billiga här.

Riktigt bra lurar som flyger lite under radarn. Sure, dom är stora och väger mycket. Men ljudet är makalöst bra. Speciellt för 1490kr. Sanslöst bra deal om ni frågar mig. Förstår att jag låter som nån som försöker göra reklam här, men är bara en väldigt nöjd A800-ägare som känner att dom förtjänar lite mer tid i rampljuset.

Har varit skeptisk mot dem sedan de släpptes baserat på utseendet. Vad har du för andra lurar som referens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Har varit skeptisk mot dem sedan de släpptes baserat på utseendet. Vad har du för andra lurar som referens?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker själv att dom ser helt ok ut. Men förstår att dom är lite polariserande.

Kör förutom Onkyosarna dessa på rotation i mer eller mindre utsträckning: Beyerdynamic T70, AKG K550mk2, Grados sr80i, Beyerdynamic DT770, Sennheiser HD-25.

A800 ligger klart i topp av mina lurar.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ny budgetröris för 369€ intropris
Och inom EU så ingen extra moms och hanteringsavgift. Vår momsdiff mot Polen är 2%. Tror inte man åker på den.
Frakt 55€.

Feliks Audio Echo
OTL för hörlurar med impedans: 100 - 600 ohm

Technical specification - Model 2018
Power tubes 6N6P x 2, driver tubes 6N1P x 2
Frequency response: 15 Hz - 45 Khz +/- 3 dB (300 ohm)
Input Impedance: 100 kOhm
Power output: 350mW
THD: 0.4 % (300 ohm, 20 mW)
Optimal headphones impedance: 100 - 600 ohm
Preamp safe mode
Headphones output: Jack 6.3mm
RCA audio input
RCA audio output (pre-amp)
AC: 230V/120V (power cord included)
2 years warranty

http://feliksaudio.pl/en/products.php#echo

http://feliksaudio.pl/products/echo/echo4.jpg

Wow denna ser ju toppenfin ut. Undrar om den låter lika bra? Kanske hade varit något för HD800, inte så farligt pris heller. Synd att Audeze lurar inte fungerar bra med rör.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NoArmsButCookies:

Wow denna ser ju toppenfin ut. Undrar om den låter lika bra? Kanske hade varit något för HD800, inte så farligt pris heller. Synd att Audeze lurar inte fungerar bra med rör.

Japp. Kul med något från mindre tillverkare, icke Kina och i vettig prisklass.
Och precis det är nog Sennheiser, Beyer och ZMF med hög impedans man ska ha här. Planarer gillar ju bra Watt i låga ohm så då bör man köpa något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Zwei:

Tycker själv att dom ser helt ok ut. Men förstår att dom är lite polariserande.

Kör förutom Onkyosarna dessa på rotation i mer eller mindre utsträckning: Beyerdynamic T70, AKG K550mk2, Grados sr80i, Beyerdynamic DT770, Sennheiser HD-25.

A800 ligger klart i topp av mina lurar.

Är inte A800 basshead lurar? Hörde dom för något år sedan men kanske minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Är inte A800 basshead lurar? Hörde dom för något år sedan men kanske minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det skulle jag inte påstå. Basen finns definitivt där och dom går djupt. Men inget överdrivet. Tycker tvärtom att det är väldigt kontrollerad och "lagom" bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Wow denna ser ju toppenfin ut. Undrar om den låter lika bra? Kanske hade varit något för HD800, inte så farligt pris heller. Synd att Audeze lurar inte fungerar bra med rör.

Jag har Espressivo mk1 (innan de höjde priset till 800 eur) och den är väldigt bra, speciellt med tanke på hur billig den var. Har faktiskt inga klagomål alls förutom att rörtypen inte är jättevanlig. Kör den med Hegel HD11 och HD600.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dessa?

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Beställde själv ett par! Tanken är att de ska användas både för multimedia/gaming och musiklyssande i hemmet.

Permalänk
Medlem

Älskar mina fidelio x1:or och undrar då, om jag vill uppgradera mig till " nästa level ", vad bör jag titta på då? Jag kör utan någon dac/amp/stärkare.

Permalänk

Sådärja då var man $289 fattigare, kunde inte låta bli ett par Mobius (team copper såklart)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Älskar mina fidelio x1:or och undrar då, om jag vill uppgradera mig till " nästa level ", vad bör jag titta på då? Jag kör utan någon dac/amp/stärkare.

Varför byta om du är nöjd? Det tråkiga svaret men tyvärr är det sant.

Permalänk
Medlem

Nästa steg. Det slutar inte förrän du börjar betala 150000 för en hörlur

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Det finns en formel för hur många hörlurar man behöver: X+1, där X=antalet hörlurar man redan äger ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med mina Sony WH-1000XM2, rekommenderar dessa starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Varför byta om du är nöjd? Det tråkiga svaret men tyvärr är det sant.

Strävar alltid efter något bättre och efter ungefär 3 år så känner jag mig redo att gå vidare. Om det finns ett par lurar som låter snarlikt, känns sköna att ha på sig och stabil byggkvalité så hade jag velat veta vilka. Dock är jag inte redo att gå upp 10-talstusen kronor klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Älskar mina fidelio x1:or och undrar då, om jag vill uppgradera mig till " nästa level ", vad bör jag titta på då? Jag kör utan någon dac/amp/stärkare.

Jag älskar också mina Philips X1. Allt jag provat efter och har är mer av en sidegrade än upgrade då de har ett lite speciellt ljud för att par öppna lurar.

Permalänk
Inaktiv

@Icte: Mina HD6XX var i Malmö igår och igenom tullen, de kom inte fram idag :/ Har du fått dina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Älskar mina fidelio x1:or och undrar då, om jag vill uppgradera mig till " nästa level ", vad bör jag titta på då? Jag kör utan någon dac/amp/stärkare.

Svårt att veta utan att du nämner mer info vad du är ute efter.
Du kör utan dac/amp, är planen att fortsätta med det och du letar efter en lättdriven lur? Om inte vad kommer du driva lurarna med?
Vilket ljud är du ute efter?
Gaming, musik, film? Vilken musik lyssnar du på. Vill du har varma, analytiska, neutrala hörlurar. Osv.
Vilken prisbild tittar du på?

Utan att veta mer så skulle jag rekommendera dig att provlyssna HD660S, DT1990 iaf. Specificerar du dig lite bättre så kommer du nog få svar ifrån de mer rutinerade gubbarna här inne.

Permalänk
Medlem

@anon8870: inte än, verkar ha fastnat i tullen igår kväll! Antagligen kommer de fram nästa vecka

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har letat med ljus och lykta efter kablar jag gillade att använda. Väldigt svårt att hitta både kontakter och kabel i sverge. Jag har haft kontakt med de flesta större grossister utan direkt lyckat resultat. De länkarna till ebay ( Designcable ) va väldigt hjälpsamma och rekommendera kabeln som visade sig vara perfekt för det jag skulle ha den till. Rean är ett dotterbolag till Neutrik med lite enklare kontaktdon men dom håller väldigt hög kvalitet. Mycket billigare att köpa allt från ett och samma ställe, priserna i Sverige är som vanligt hutlösa.

Tänk på att inte använda någon form av nylon som sleeve, kabeln kommer bli hemskt hård och föra en massa oljud så fort den nuddar något. Paracord är helt klart att föredra. Du kommer få borra upp hålet lite på dessa kontakter dock, tror jag körde med 6mm ( kontakten har 4mm )

Jag tog några snabba bilder på några kablar jag fixat själv. Som du ser sätter jag en hona på luren så jag kan byta hörlurar utan att behöva dra ur kabeln ur förstärkaren.

https://i.imgur.com/fD1mRBQ.jpg

[img]https://i.imgur.com/YBAluYd.jpg

https://i.imgur.com/Cq1s0lL.jpg

https://i.imgur.com/GMAXp03.jpg

https://i.imgur.com/GU2ngpB.jpg

En fråga till; har du gjort någon kabel med Y-split i? Funderar på hur man ska göra det smidigast...

Skickades från m.sweclockers.com