Politiker pratar om skatter, men förändras de egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Specke:

Om nu höga skatter är lösningen på alla problem, borde vi då ha några problem?

Tyvärr så lönar det sig inte att utbilda sig och ta krävande arbeten som betalar bra. Man blir straffad med höga skatter.

Som det heter:
Om inte världens högsta ( ibl bara näst högsta) skatter löser problemen, vad är det då som säger att ÄNNU högre gör det?

Fick en sur mod på mig förra gången jag tog upp detta, men vi har ett enormt svart hål som tar pengar. Okänt hur mycket.
När man dessutom inom etablissemanget vägrar att utreda vad en del av de områden som suger pengar, enligt principen "vi, folket, ska inte få veta" eller rentav ännu värre, "ni behöver inte veta!" minskar nog incitamenten till högre skatter ännu mera.
Nuvarande regering har fått på pälsen för att man inget gör, (berättigat enl mig) man har bara tillsatt nya utredningar, men inte inom de områden där det är det minsta politiskt känsligt. Gissa vilka..
Ett billigt politiskt trick, "vet man inte" kan man ju inte argumentera vare sig för eller emot.
Något som gör iaf MIG stört för-ad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Vasadu:

Som jag sa tidigare är det roligt att diskutera med dig. Märks att du är påläst, vilket inte är fallet med alla man diskuterar

När jag säger att marknadsmässighet inte fungerar menar jag mest att detta är priser väldigt många inte accepterat. Allts att de skulle tycka politikerna var vansinniga för de skulle höja priset för boendeparkering till något som motsvarar ett marknadspris. Särskilt om man dessutom börjar värdera framkomlighet framför gatuparkering. Finns många gator där bilar är parkerade som hade behövt mer plats till bilar och cyklister och gångare som faktiskt rör på sig.

Skulle jag gissa vad ett lägsta marknadspris för boendeparkering där jag bor skulle vara tror jag de skulle hamna på kanske det dubbla mot idag... kanske 1500 kr. Och då skulle marknadspriset för garageplatser också öka till lite drygt detta. Men skulle politikerna införa detta skulle de bli upploppsstäming på ledarsidorna och i de politiska salongerna.

Självklart skulle de fungara med marknadspriser, skulle fungra bättre. Men är politiskt självmord att införa som det ser ut idag tror jag... För folk i allmänhet inte vet hur parkeringssiutationen hänger ihop.

Så i den kontexten tycker jag lagstiftningen är en komponent i att personer utan bil får betala för de som har bils parkeringar... vid bostadsbyggande och så vidare.

Sen när det kommer till parkeringsavgifter så är ju inte en parkering ett isolerat systemt. Börjar parkeringarna i centrala stan kosta 100 kr timmen och det fortfarande är grattis att parkera på köpcentret i grannkommunen 8 km utanför stan så kommer detta bara flytta de bilburna kunderna till köpcenter där... Något som skulle skada handeln i stadskärnan. Så en kommun har inte riktigt möjlighet att ta de rätta besluten utan att skada sig själv i processen. Så komplext på de planet också. Kräver en större kommun så det är så pass långt till grannkommunen att de inte är ett alternativ.

Tyvärr blir man ju lite lätt insnöad och hoppas på teknokrati inom vissa områden där populismen råder när man arbetar med vissa frågor.

Marknadsmässighet bör fungera, om syftet är att skapa tillgängliga platser. Sedan att våra politiker är alldeles för fega för att göra det (trots att det handlar om enorma subventioner till vissa) är ju en helt annan historia. Nu är du inne på rätt spår, dvs gatorna är till för fordon i rörelse, och om vi ska prioritera så är det ju därefter lastplatser, parkeringsplatser för rörelsehindrade, korttidsparkeringar osv, och längst ned långtidsförvaring av personbilar. Den prioriteringslistan skriver trots allt de flesta på. Men sen när det gäller genomförandet så verkar vissa tro att en övergång till autonoma fordon och elbilar skulle lösa detta...

Det handlar ju trots allt om att prioritera och att det som är bäst för den stora massan (dvs framkomlighet längs gatorna) ska vägas högre än billiga förvaringsytor för vissa. Men det kanske trots allt finns hopp, men från det till faktiskt genomförande är det ett långt steg.

Tyvärr är ju ekonomin sådan att vissa OH-kostnader smetas ut på ett stort flertal medan de som får nyttan är långt färre. Det bör vara så att den som har en nytta också betalar hela den externa kostnaden för detta.

Fast för att parkeringen ska behöva kosta 100 kronor i timmen måste det finnas en enorm efterfrågan, och finns inte detta så finns det heller inget behov av de höga avgifterna. Dessa är ju satta för att skapa en ledig del motsvarande 10-15% så att det inte blir söktrafik av allt. Något som än mer skadar handeln än parkeringsavgifter är ju att det inte finns lediga platser.

*Till hockeykvällen*

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Henrik21:

Tyvärr blir man ju lite lätt insnöad och hoppas på teknokrati inom vissa områden där populismen råder när man arbetar med vissa frågor.

Marknadsmässighet bör fungera, om syftet är att skapa tillgängliga platser. Sedan att våra politiker är alldeles för fega för att göra det (trots att det handlar om enorma subventioner till vissa) är ju en helt annan historia. Nu är du inne på rätt spår, dvs gatorna är till för fordon i rörelse, och om vi ska prioritera så är det ju därefter lastplatser, parkeringsplatser för rörelsehindrade, korttidsparkeringar osv, och längst ned långtidsförvaring av personbilar. Den prioriteringslistan skriver trots allt de flesta på. Men sen när det gäller genomförandet så verkar vissa tro att en övergång till autonoma fordon och elbilar skulle lösa detta...

Det handlar ju trots allt om att prioritera och att det som är bäst för den stora massan (dvs framkomlighet längs gatorna) ska vägas högre än billiga förvaringsytor för vissa. Men det kanske trots allt finns hopp, men från det till faktiskt genomförande är det ett långt steg.

Tyvärr är ju ekonomin sådan att vissa OH-kostnader smetas ut på ett stort flertal medan de som får nyttan är långt färre. Det bör vara så att den som har en nytta också betalar hela den externa kostnaden för detta.

Fast för att parkeringen ska behöva kosta 100 kronor i timmen måste det finnas en enorm efterfrågan, och finns inte detta så finns det heller inget behov av de höga avgifterna. Dessa är ju satta för att skapa en ledig del motsvarande 10-15% så att det inte blir söktrafik av allt. Något som än mer skadar handeln än parkeringsavgifter är ju att det inte finns lediga platser.

*Till hockeykvällen*

Lånade faktiskt priset för parkering på 100 kr i timmen från din tidigare tråd och dess lönsamhet.
Tror vi tänker ganska lika på detta området, precis som många andra som faktiskt läst på om ämnet (teknokraterna).

Men tror det finns en svårighet och en politiskt aspekt i detta. Jag tror på planering, och att styra handel till stadskärnan och vissa handelsplatser. Men detta är inte något som sker automatiskt. Delvis för att det är lätt att ta bilen, och avstånd spelar inte så stor roll. Detta i kombination att det är relativt billigt att bygga parkering om man har gott om plats... vilket ger externa köpcentrum en fördel.

Ska man börja ta marknadspriser för parkering så kommer detta gynna köpcentrum... dessutom är det svårt att tvinga ett köpcentrum att ta betalt för sina parkering och samtidigt hänvisa till en fri marknad. Grattis parkering ingår liksom i affärsiden.

Så i detta finns en aspekt hur man vill att våra städer ska se ut och fungera. Även i vilken grad resurseffektivitet ska värderas mot den personliga bekvämligheten... Dvs att alla åker i egen bil, även om det kommer skapa trängsel och köer i centrala områden och på större vägar. Har bil själv men politiskt tycker jag man ska verka för större effektivitet och mindre bilar i städer för det bästa för kollektiva men även resurseffektiviteten och växthuseffekten.

Har en tyst dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av improwise:

Fast det var ju innan Venezuela så han hade fel

DU tänker på han Björn Rosengren? haha, japp, och vårt eget avlånga land