Fortnite slår av datorn, måste starta om nätaggregatet.

Permalänk

Fortnite slår av datorn, måste starta om nätaggregatet.

Visste inte vart jag ska lägga denna tråden så får bli bland spel kategorin.

Som rubriken lyder så stänger Frotnite av min dator när jag startar spelet. Sen för att få igång datorn igen måste jag slå på och av on/off knappen. Detta har bara hänt med Fortnite än så länge så vet ej om det är hårdvarurelaterat eller om det är något fel på själva spelet.

Kan tillägga att jag har kört det utan problem innan. Igår spelade jag det utan problem, sen tog jag en paus för att äta och när jag kom tillbaks och skulle starta Fortnite så slog datorn av. Det går dock att starta det ibland.

Någon som har detta problemet eller vet varför det gör såhär?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att detta BARA gäller Fortnite?

Om så är fallet, så förstår jag varför..
Det är ett early access spel som har haft enorma problem med vissa som kraschar, buggar och liknande mellan varje patch. Hade själv problem med att det kraschade videodrivrutinen varje gång jag försökte starta spelet.

Ett tips är att leta upp var spelet lagrar sina debug loggar och se om någon ledtråd står där i.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Är du helt säker på att detta BARA gäller Fortnite?

Om så är fallet, så förstår jag varför..
Det är ett early access spel som har haft enorma problem med vissa som kraschar, buggar och liknande mellan varje patch. Hade själv problem med att det kraschade videodrivrutinen varje gång jag försökte starta spelet.

Ett tips är att leta upp var spelet lagrar sina debug loggar och se om någon ledtråd står där i.

Jag har testat 3 andra spel flera gånger, och det går bara tillbaks till Fortnite. Hade också den buggen att spelet kraschade mina GPU drivers.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Lirar inte Fortnite så mycket längre men lirade massor, både STW och BR förr. Hade själv problem med blåskärmar (reboots), och det var verkligen _bara_ Fortnite som orsakade det. Mitt problem härledde jag till två specifika grafikinställningar. Har för mig att det var "Effects" och "Post Processing", men det kan även varit "Shadows". Testa och ställ ner de tre och se om det blir stabilt igen. Sen kan du ju successivt öka igen och testa.

Permalänk
Skrivet av nathan:

Lirar inte Fortnite så mycket längre men lirade massor, både STW och BR förr. Hade själv problem med blåskärmar (reboots), och det var verkligen _bara_ Fortnite som orsakade det. Mitt problem härledde jag till två specifika grafikinställningar. Har för mig att det var "Effects" och "Post Processing", men det kan även varit "Shadows". Testa och ställ ner de tre och se om det blir stabilt igen. Sen kan du ju successivt öka igen och testa.

Var det just när du starta spelet är var de när du spelade som du bsod'a?

Och jag kör redan alla settings på lägst.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Hade lite buggar med Fortnite, löstes genom att köra .exe(n) istället för att trycka på "play" i deras launcher.

C:\Program Files\Epic Games\Fortnite\FortniteGame\Binaries\Win64\FortniteClient-Win64-Shipping.exe

Permalänk
Skrivet av Overwatch:

@BiggieLiten: Hade lite buggar med Fortnite, löstes genom att köra .exe(n) istället för att trycka på "play" i deras launcher.

C:\Program Files\Epic Games\Fortnite\FortniteGame\Binaries\Win64\FortniteClient-Win64-Shipping.exe

Tack ska kolla detta.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Var det just när du starta spelet är var de när du spelade som du bsod'a?

Och jag kör redan alla settings på lägst.

Det hände helt slumpmässigt mitt i spelet.

Kör du redan allt på lägsta är det nog inte samma problem tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad har du för effekt på nätaggregatet och vilket grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireRed:

Vad har du för effekt på nätaggregatet och vilket grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs om man misstänker den. Budget och skärp nätagg kan ha siffror långt över kraven för grafikkortet men ändå var för dåliga.

Permalänk
Skrivet av FireRed:

Vad har du för effekt på nätaggregatet och vilket grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av panpo98:

Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs om man misstänker den. Budget och skärp nätagg kan ha siffror långt över kraven för grafikkortet men ändå var för dåliga.

Har ett EVGA 750 BQ Bronze 80+ och ett EVGA 1070 ACX 3.0 SC.
Grafikkortet är inköpt sommaren 2016 och nätagget är jag lite osäker på men är säker på att det inte är mer än 2 år gammalt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Låter som ett klassiskt nätaggsproblem utifrån felbeskrivningen. Stänger datorn av sig så är det med allra största sannolikhet ett hårdvaruproblem.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Låter som ett klassiskt nätaggsproblem utifrån felbeskrivningen. Stänger datorn av sig så är det med allra största sannolikhet ett hårdvaruproblem.

Har dock endast hänt när jag startar fortnite så det låter lite konstigt.

Sen är ju nätaggregatet inte så värst gammalt heller.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

Har dock endast hänt när jag startar fortnite så det låter lite konstigt.

Sen är ju nätaggregatet inte så värst gammalt heller.

Det kan vara just Fortnite som får felet att visa sig. Även ett nytt nätaggregat kan vara defekt.
Just att datorn stänger av sig och inte kraschar eller blåskärmar pekar på strömförsörjningen. Har aldrig varit med om att ett spel fått datorn att stänga av sig utan ett underliggande hårdvaruproblem.

Du bör nollställa/uppdatera BIOS. Kontrollera att alla kablar och kontakter sitter som de ska men hjälper inte det så testa med ett annat nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hände i Minecraft också, ett spel som inte är direkt krävande. Har beställt nytt nätaggregat nu.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Det kan vara just Fortnite som får felet att visa sig. Även ett nytt nätaggregat kan vara defekt.
Just att datorn stänger av sig och inte kraschar eller blåskärmar pekar på strömförsörjningen. Har aldrig varit med om att ett spel fått datorn att stänga av sig utan ett underliggande hårdvaruproblem.

Du bör nollställa/uppdatera BIOS. Kontrollera att alla kablar och kontakter sitter som de ska men hjälper inte det så testa med ett annat nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du ser att jag svarade ovan så hände det i Minecraft också.

Jag har satt bios till Default settings och det hjälpte inte heller så det enda jag kommer fram till är att nätagget håller på att ge upp.
Vad tror du? Jag har beställt en ny PSU nu, Seasonic 750W 80+ Gold så får jag lämna tillbaks det gamla.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

Som du ser att jag svarade ovan så hände det i Minecraft också.

Jag har satt bios till Default settings och det hjälpte inte heller så det enda jag kommer fram till är att nätagget håller på att ge upp.
Vad tror du? Jag har beställt en ny PSU nu, Seasonic 750W 80+ Gold så får jag lämna tillbaks det gamla.

Ja min första gissning var ju att något är fel med nätaggregatet. Du kan ju även passa på att köra memtest samt prime95 någon timme för att se om några problem dyker upp där.
Om nu datorn är stabil i prime/memtest men stänger av sig i Fortnite trots nätaggsbyte så skulle jag se över grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Ja min första gissning var ju att något är fel med nätaggregatet. Du kan ju även passa på att köra memtest samt prime95 någon timme för att se om några problem dyker upp där.
Om nu datorn är stabil i prime/memtest men stänger av sig i Fortnite trots nätaggsbyte så skulle jag se över grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde en omgång memtest för ett par veckor sedan utan problem, likaså med aida64 stresstest.

Grafikkortet har betett sig lite skumt det senaste, när jag spelar så ligger boost klocken på 2000mhz ish men ibland får den för sig att droppa till 1500mhz som i sin tur ger en lagspike på ca 5 sekunder. Väldigt skumt. Frågan är om grafikkortet kan göra så att jag behöver starta om nätagget?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Körde en omgång memtest för ett par veckor sedan utan problem, likaså med aida64 stresstest.

Grafikkortet har betett sig lite skumt det senaste, när jag spelar så ligger boost klocken på 2000mhz ish men ibland får den för sig att droppa till 1500mhz som i sin tur ger en lagspike på ca 5 sekunder. Väldigt skumt. Frågan är om grafikkortet kan göra så att jag behöver starta om nätagget?

Den egentliga frågan är om ett halvdefekt nätagg har problem att leverera ström till grafikkortet ibland, vilket gör att hela datorn kraschar och startar om.
Givetvis vill grafikkortet suga i sig mest ampere när den ex. klockar som högst, kanske är det just Fortnite som är ett av de spel du har installerade som lastar grafikkortet som hårdast, och därför lastar trafon som hårdast.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Den egentliga frågan är om ett halvdefekt nätagg har problem att leverera ström till grafikkortet ibland, vilket gör att hela datorn kraschar och startar om.
Givetvis vill grafikkortet suga i sig mest ampere när den ex. klockar som högst, kanske är det just Fortnite som är ett av de spel du har installerade som lastar grafikkortet som hårdast, och därför lastar trafon som hårdast.

Datorn startas dock inte om den stängs av så jag måste starta om nätaggregatet.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Datorn startas dock inte om den stängs av så jag måste starta om nätaggregatet.

Försökte bara lägga fram en kvalificerad gissning om varför den går och dör när du lastar grafikkortet.
Men ja tror alla är överens, byt trafo och försök köra datorn igen, låter som att den är duktigt sönder.

ps. det kan va nåt annat i teorin... men men

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Försökte bara lägga fram en kvalificerad gissning om varför den går och dör när du lastar grafikkortet.
Men ja tror alla är överens, byt trafo och försök köra datorn igen, låter som att den är duktigt sönder.

ps. det kan va nåt annat i teorin... men men

Överens? Inte riktigt... jag vill hävda att det inte finns någon transformator då det är en switchad nätdel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Överens? Inte riktigt... jag vill hävda att det inte finns någon transformator då det är en switchad nätdel

Shhh! Jag bara kallar det "trafo" av historiska skäl!
Men det sitter säkert nån liten transformator eller två inbakad i de flesta nätagg, än idag... det är enklare så.

Edit: se den stora svarta saken märkt "EVGA"

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Shhh! Jag bara kallar det "trafo" av historiska skäl!
Men det sitter säkert nån liten transformator eller två inbakad i de flesta nätagg, än idag... det är enklare så.

Edit: se den stora svarta saken märkt "EVGA"

https://img.purch.com/r/700x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS84L04vNjM2NjQ3L29yaWdpbmFsL2luX3RvcDEuanBn

Jo, där verkar det finnas en iallafall... på den gamla goda tiden fanns dom överallt. Kommer ihåg vad förvånad jag blev när laddaren till nyköpta mobilen helt plötsligt inte var en stor tung klump. Eller ja, nätadaptern då...