Omformatering efter återställnings krash, blir tokig :/

Permalänk
Medlem

Omformatering efter återställnings krash, blir tokig :/

Hallå allesammans!

Nu söker jag råd ifrån era kloka huvuden.

Jag har en bärbar dator här som jag lovat jag skulle fixa p.g.a av att den var seg och massa virus i.

Tänkte absolut enklaste är ju att använda mig av återställningsfunktionen som finns numera i Windows 10(Omformatering som jag förstått det som).

När jag väl startar datorn så ser allt ut att gå sin väg, med självförtroende tänker jag att "förstår inte varför folk inte kan göra detta själv", så skulle jag aldrig tänkt för det bet mig rätt rejält i arslet.

So it begins......

Återställningen fastnar på 40% Kommer inte längre, testar starta om datorn då jag läst att det där brukar kunna förekomma om man har nätverk igång av någon anledning och vad folk skrivit runt ikring på forum, startar om datorn och INGET händer, jahapp... bara de som saknas.

Aja jag får testa att boota upp med en USB-Sticka från grunden istället och ta bort alla partitioner och göra en grund omformatering, startar om och efter MYCKET om och men så får jag tillslut datorn att ens boota ifrån stickan p.g.a helt värdelöst bios som jag fick hålla på ändra inställningar på.

När jag väl får ingång datorn att boota ifrån usb minnet går de så långt till partion fönstret, jag tar bort alla partitioner och sedan skapar en ny och ska börja installationen, ICKE!

"Det går inte att installera Windows på den här disken det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS".

JAHA?!?! BIOS Som hade så mycket att ge......

Efter typ 3timmar av ren sökande på nätet efter något vettigt svar så gav jag upp, fick ingen bukt på det så jag tröttnade, slaktade då en gammal laptop jag hade för att stjäla hårddisken ifrån den, tar ur hårddisken för att stoppa i den i en dockningsstation till min dator så jag kan formatera den innan montering i laptopen.

Monterad och klar i laptopen startar jag datorn för att göra ett nytt försök, väl inne i installations delen igen och ska starta installationen så ICKE!

"Det går inte att installera Windows på den här disken.
Den valda disken har partitionstypen GPT.
Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet.
Partitionen är en Microsoft Reserverad - partition (MSR)"

JAHA, tillbaka till googlandet, efter inte alls lika lång tid denna gång så hittar jag en bra guide här på sweclockers hur jag kan starta kommandotolken och sen gå in i diskpart för att rensa hårddisk och sedan konvertera till en MSR (MBR) Partition. Väl rensat och konverterat så startar jag om datorn och kommer återigen in i installations delen.

Nu till ögonblicket jag väntat på, trycker nästa för att starta installationen och YES, den startar och jag klappar mig på bröstet och fy fan att det känns gött efter alla timmar man la ner på att få igång datorn.

100% Installationen är klar och datorn kräver omstart, datorn startar om och allt känns såååååååååååå gött!

SEN Bluescreen "Memory Management" NEEEEEEEEEEEEEJ!

Det är inte sant.

För att dra resten av historien kortfattad här efter sååå..

Jag har gjort memtest och windows diagnos test, hittar INGA fel på några minnen.

Jag testa då installera om datorn med ubuntu, vilket tog på en gång och allt fungerade hur bra som helst.

Då tänkte jag eh, jag testar Windows 7 då? Installerar, allt går bra fram tills jag kommer till alla slut detaljer och väl inne i Windows sen så fungerar inte usb-portarna, internet eller touchpaden.

Så jag testar installera Windows 10 igen med tåren i ögat och jag mer eller mindre bönar och ber för att de ska fungera, men ICKE!

Jag är helt fast på Bluescreen "Memory Management" och jag kommer inte någonstans, jag är numera desperat, för hade den här datorn varit min då hade den gått i tu på mitten för ca 2-3 dagar sedan.

Det är en ASUS R417S (Riktig skit dator) och "hårddisken" som satt ifrån början är ett sd-kort på 32gb, men numera den jag tog från datorn här hemma, en hdd på 500gb.

Tack på förhand och ni som orkat läsa denna dagbok, alla creds till er!

Permalänk
Medlem

Det svåra med dom flesta datorer är att hitta rätt drivrutiner till hårdvaran.

Det fungerar numera ganska bra att ha en windows 10 USB-sticka med ALLA drivrutiner.

Jag skulle uppdatera BIOS för att få det rätt och sedan hämta drivrutiner på ASUS-hemsida.
Jag kan INTE hitta din modell (HAR DU SKRIVIT RÄTT MODELL ?).

En återställning är INTE mycket att ha tycker jag eftersom du återställer datorn till dess original som kan vara många ÅR sen. Bättre att installera WINDOWS 10 men man måste självklart ställa in BIOS rätt innan man börjar.

LYCKA till !

Permalänk
Medlem

Absolut! Det har ju inte direkt varit enkelt till denna dator heller.

Det brukar väl vara lite så eller har jag missförstått det, för tidigare datorer när jag ominstallerat på precis samma sätt utan strul vill säga så har allt bara fungerat, typ drivisar till grafikkort som har varit aktuellt liksom?

Om jag ändå hitta bios drivrutiner, för grejen är jag kommer ju inte längre än 10sec in i uppstarten med, så skulle behöva kunna uppdatera de via usb boot på nå vis.

http://www.bilddump.se/bilder/20180320222750-78.72.140.226.jp...

http://www.bilddump.se/bilder/20180320222804-78.72.140.226.jp...

Asus R417S :/

Permalänk
Medlem

Här är en länk till de modeller som finns
https://www.asus.com/search/results.aspx?SearchKey=r417
???

Att du får bluescreen beror NOG att du har laddat in fel drivrutin.

Hur har du gjort USB-stickorna (Man ska använda "Windows Media Tool" och välja att man ska installera på en annan dator)

Det är också livsviktigt att veta om dator är en 32 eller 64 bits version av Windows.

Jag tycker datorn ser ganska modern UT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Här är en länk till de modeller som finns
https://www.asus.com/search/results.aspx?SearchKey=r417
???

Att du får bluescreen beror NOG att du har laddat in fel drivrutin.

Hur har du gjort USB-stickorna (Man ska använda "Windows Media Tool" och välja att man ska installera på en annan dator)

Det är också livsviktigt att veta om dator är en 32 eller 64 bits version av Windows.

Jag tycker datorn ser ganska modern UT.

Hur hittar jag "rätt" drivrutiner då? Det är det programmet jag har använt mig av och de verkar ju inte fungera för de.. :/

64 bits Windows 10 var det.

Ja den är bara drygt 1 år gammal :/

Tonårstjej som haft den som skoldator..

Permalänk
Rekordmedlem

Använd rätt uttryck, formatering är varken att installera eller att återställa win.
I ditt fall så borde du nog både partitionera, formatera och installera.
Har du haft virus är det ofta det säkraste sättet att rensa datorn så jag tycker du ska försöka göra en ominstallation av win 10 eller Linux efter att du har tömt lagringsenheten fullständigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd rätt uttryck, formatering är varken att installera eller att återställa win.
I ditt fall så borde du nog både partitionera, formatera och installera.
Har du haft virus är det ofta det säkraste sättet att rensa datorn så jag tycker du ska försöka göra en ominstallation av win 10 eller Linux efter att du har tömt lagringsenheten fullständigt.

Wow, jaha så du är en sådan typ.. härligt.. Tur att du inte förstod ALLS vad som stod i texten.

Du verkar hur som helst inte ens ha läst vad jag testat och inte, säger saker som jag gjort 1000000 gånger, men du som verkar vara så duktigt på allt kanske ska komma med något vettigt och säga istället för att gnälla på något som du uppenbarligen förstod.

Permalänk
Medlem

Ingen anledning att vara otrevlig mot mrqaffe.
Om du har gjort det 1000000 gånger så borde det vara elementärt.

"Hur hittar jag "rätt" drivrutiner då? Det är det programmet jag har använt mig av och de verkar ju inte fungera för de.. :/"

Vad är det för "program" du hänvisar till?

Kanske är den här burken du vill ha drivers till?
https://www.asus.com/supportonly/R417SA/HelpDesk_Download/

Den du letar efter heter R417S, den jag länkar till heter R417SA, troligen samma hårdvara.

EDIT: Fattades en bokstav =P

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Inte direkt jag som började med en otrevlig ton som sagt.

Det program jag syfta på var att jag hade använt mig av media tool att skapa USB boot med som han nämnde att man skulle använda sig av, bekräfta bara att det var de jag använt mig av

Har tagit hem dem där och försökt uppdaterat BIOS med, men fungera tyvärr inte :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Satan2k:

Ok, för att börja.
Var är du just nu ?

Du har inget OS på burken som fungerar antar jag?
Kan du uppdatera BIOS utan OS, typ via USB-minne?

Kanske ska ta detta via PM istället då tråden kan bli lång?

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Vad är det för version på BIOS ?

Vad är det för HD du satt in i datorn ? Märke ? Du måste ha rätt drivrutin till denna.

I BIOS ska man ställa in HD rätt (AHCI om det är en modern) ! Viktigt.

När du INSTALLERAR OM (Ta bort alla partitioner på rätt HD, sedan formatera den med RÄTT partitionstyp, oftast GPT eller MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

@Satan2k:

Ok, för att börja.
Var är du just nu ?

Du har inget OS på burken som fungerar antar jag?
Kan du uppdatera BIOS utan OS, typ via USB-minne?

Kanske ska ta detta via PM istället då tråden kan bli lång?

Nej precis, får inte in något fungerande OS på datorn, utan kommer till 100% Sedan vid omstart för dem sista detaljerna så som namn på konto, tidzon, lösenord osv osv då får jag bara felmeddelande "Memeory Management".

Har USB minnen jag kan använda mig av yes, men gäller å hitta rätt drivrutiner

Absolut, kör PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Vad är det för version på BIOS ?

Vad är det för HD du satt in i datorn ? Märke ? Du måste ha rätt drivrutin till denna.

I BIOS ska man ställa in HD rätt (AHCI om det är en modern) ! Viktigt.

När du INSTALLERAR OM (Ta bort alla partitioner på rätt HD, sedan formatera den med RÄTT partitionstyp, oftast GPT eller MBR.

Ingen aning, kan titta ikväll igen vad det är för version.

Toshiba har jag för mig det var.

Bios är inställt på ACHI Från grunden och med de givande BIOS som ligger inlagt så finns det inte ens några alternativ.

Har gjord det, när jag väl ska installera om så har jag testat båda delarna för den har varnat både för GPT och för MBR så datorn har inte riktigt bestämt sig heller, men inget hittills verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Hallå allesammans!

Nu söker jag råd ifrån era kloka huvuden.

Jag har en bärbar dator här som jag lovat jag skulle fixa p.g.a av att den var seg och massa virus i.

Tänkte absolut enklaste är ju att använda mig av återställningsfunktionen som finns numera i Windows 10(Omformatering som jag förstått det som).

När jag väl startar datorn så ser allt ut att gå sin väg, med självförtroende tänker jag att "förstår inte varför folk inte kan göra detta själv", så skulle jag aldrig tänkt för det bet mig rätt rejält i arslet.

So it begins......

Återställningen fastnar på 40% Kommer inte längre, testar starta om datorn då jag läst att det där brukar kunna förekomma om man har nätverk igång av någon anledning och vad folk skrivit runt ikring på forum, startar om datorn och INGET händer, jahapp... bara de som saknas.

Aja jag får testa att boota upp med en USB-Sticka från grunden istället och ta bort alla partitioner och göra en grund omformatering, startar om och efter MYCKET om och men så får jag tillslut datorn att ens boota ifrån stickan p.g.a helt värdelöst bios som jag fick hålla på ändra inställningar på.

När jag väl får ingång datorn att boota ifrån usb minnet går de så långt till partion fönstret, jag tar bort alla partitioner och sedan skapar en ny och ska börja installationen, ICKE!

"Det går inte att installera Windows på den här disken det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS".

JAHA?!?! BIOS Som hade så mycket att ge......

Efter typ 3timmar av ren sökande på nätet efter något vettigt svar så gav jag upp, fick ingen bukt på det så jag tröttnade, slaktade då en gammal laptop jag hade för att stjäla hårddisken ifrån den, tar ur hårddisken för att stoppa i den i en dockningsstation till min dator så jag kan formatera den innan montering i laptopen.

Monterad och klar i laptopen startar jag datorn för att göra ett nytt försök, väl inne i installations delen igen och ska starta installationen så ICKE!

"Det går inte att installera Windows på den här disken.
Den valda disken har partitionstypen GPT.
Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet.
Partitionen är en Microsoft Reserverad - partition (MSR)"

JAHA, tillbaka till googlandet, efter inte alls lika lång tid denna gång så hittar jag en bra guide här på sweclockers hur jag kan starta kommandotolken och sen gå in i diskpart för att rensa hårddisk och sedan konvertera till en MSR (MBR) Partition. Väl rensat och konverterat så startar jag om datorn och kommer återigen in i installations delen.

Nu till ögonblicket jag väntat på, trycker nästa för att starta installationen och YES, den startar och jag klappar mig på bröstet och fy fan att det känns gött efter alla timmar man la ner på att få igång datorn.

100% Installationen är klar och datorn kräver omstart, datorn startar om och allt känns såååååååååååå gött!

SEN Bluescreen "Memory Management" NEEEEEEEEEEEEEJ!

Det är inte sant.

För att dra resten av historien kortfattad här efter sååå..

Jag har gjort memtest och windows diagnos test, hittar INGA fel på några minnen.

Jag testa då installera om datorn med ubuntu, vilket tog på en gång och allt fungerade hur bra som helst.

Då tänkte jag eh, jag testar Windows 7 då? Installerar, allt går bra fram tills jag kommer till alla slut detaljer och väl inne i Windows sen så fungerar inte usb-portarna, internet eller touchpaden.

Så jag testar installera Windows 10 igen med tåren i ögat och jag mer eller mindre bönar och ber för att de ska fungera, men ICKE!

Jag är helt fast på Bluescreen "Memory Management" och jag kommer inte någonstans, jag är numera desperat, för hade den här datorn varit min då hade den gått i tu på mitten för ca 2-3 dagar sedan.

Det är en ASUS R417S (Riktig skit dator) och "hårddisken" som satt ifrån början är ett sd-kort på 32gb, men numera den jag tog från datorn här hemma, en hdd på 500gb.

Tack på förhand och ni som orkat läsa denna dagbok, alla creds till er!

När du bootar via USB-sticka , när du kommer till att välja disk välj TA BORT alla partitioner och låt Windows setup skapa själv.

Se till att ha rätt inställning i UEFI också så att du bootar UEFI och inte Legacy. Se till att USB-stickan är FAT32 för UEFI eller NTFS för Legacy Bios.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Precis så jag har gjort fungerar inte för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Precis så jag har gjort fungerar inte för det

Skickades från m.sweclockers.com

och vad har du för filsystem på din USB som du bootar på?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Felskickat =(

Visa signatur

Atari Mega 2