Permalänk
Medlem

Du ska såklart inte döpa dina barn om du själv inte är troende kristen.

Skrivet av Mindfighter:

Anser inte att man måste vara döpt/kristen för att fira jul, men det är en kristen högtid och du fortsätter delta för att du uppskattar ritualen. Så inte konstigare att folk fortsätter döpa sina barn, för att de uppskattar ritualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jul är en stulen, fördummad och nerbantad högtid. Så börja fira Yule (midvinterblot) istället. Det finns moderna tolkningar utan människoffringar. Kristendomen (Julafton) har lånat mycket (allt) från vår forna religion.
Mycket kretsar kring kvinnan och hennes förmåga att föda barn.

Här har du några bra informationsklipp. Den första mer sammanfattad, den andra mer genomgående.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Om 20 år existerar inte dop längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Om 20 år existerar inte dop längre.

Varför inte?

Lär väl existera så länge den kristna tron existerar?

Dock kanske fenomenet att icke troende döoer sina barn pga ”det är så fiiint” minskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv är jag döpt men inte konfirmerad.

Är ateist och bestämde mig tidigt som barn att gud inte fans.

Själv är jag rätt irriterade över att vara döpt, det ger mig inget annat än en stämpel som kristen vilket jag avskyr.

Varken mina päron eller syster är vitt jag vet troende.

Jag anser att döpa sig och konfirmera sig det borde man göra först när man är 18 år och myndig då detta passar den moderna tid vi lever i.
Innan dessa ska en identitet inte tvingas på en oavset hur liten och obetydlig den anses av resten av samhället eller ens för den berörda då vi tyvärr ofta accepterar den stämpel och förutsättningar vi gets pga traditioner som normalt då vi inte upplevt något annat.

Det hela påminner mig om att jag fortfarande måste gå ur svenska kyrkan vilket är ett annat dilemman, ett helt onödig skattehåll att dra ner sina barn i. Varför vill man taxera sina barn i onödan undrar jag?

Polarens grabb höll ju nästan på att bli omskuren, inte för att polaren är troende eller ens hans X utan för att det tydligen var tradition på hennes sida.

Hur i helvete det är lagligt och inte direkt innebär livstids fängelse och kastrering av vuxna som våldför sig så på barn begriper jag inte, och just att pojkar är nåt jävla undantag med, retroaktiv bestraffning anser jag det vara för gamla mäns synder.

Nej det är så jävla mycket fel på samhället när det kommer just till "tro" att man blir illamående.
Jag kom undan med ett dop, en del blev av med mer...

Det är ju för fan era barn ni pratar om, hur kan vettet ur vuxna människor försvinna och att man börjar falla för grupptryck aka tradition från något relativt oskyldigt som dop till rena övergrepp som könsstympning?

Allt sådant kan väntas med tills vuxen ålder då barnen själva är myndiga och kan bestämma över sin kropp och tro själva och göra ett informerat beslut.

Kanske tom är roligare att döpa sig som vuxen och minnas denna upplevelse med alla andra? Är det så illa?

Permalänk
Medlem

Well, intressant tråd!

Aldrig funderat på det och verkar ju vara väldigt olika åsikter här...

Själv blev jag döpt (91) och har ett "bevis" med mitt namn. Tänker att om man inte blir döpt idag så heter man väll inget? Tror faktiskt det va ngn i skolan som inte va döpt och han kunde man ju kalla vilket namn som helst för han inte hette ngt (ja, jag vet det inte funkar så). Tog inte Konfirmation (vet inte vad det är) men mina två bästa vänner tog Konfirmation tillsammans och jag undrade varför jag inte fick vara med på det (va väll när vi va typ 15?). Dem åkte till Italien och fick typ 5-10k och ett guldhalsband eller ngt. Ena är mer atheist än jag, läste till och med astrofysik på högskola och han tog Konfirmationen "för att".

Är inte troende what so ever idag, men tycker ändå att kyrkan "är fin" och är på allt som heter dop, begravningar, bröllop. Ser inte dop, begravningar eller bröllop som något religiöst utan mer som svenska traditioner såsom midsommar, påsk, jul etc. Som sagt inte troende men kommer absolut döpa mina barn, i kyrkan med vatten, kan komma att gifta mig i kyrkan eller på en strand med en präst. Kommer också vilja ha begravning i kyrkan i kista och inte brännas ihjäl.

Ser inget fel i att döpa sina barn eller "utsätta" sina barn för det. Det är för att de ska få sitt lagliga namn typ, det är inget religöst i det i mina ögon. Tradition här i Svea Rike som väll ändå är ett "kristet land" ?

Edit:
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz

Skatteverket kräver ett förnamn och ett efternamn på nyfödda barn.
Kyrkans dop har inget med det att göra över huvud taget och mest troligen har barnet redan ett namn innan dopet ändå. Skatteverket gillar inte alls att man drar ut på den processen.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/ansokom...

https://www.svenskakyrkan.se/skara/bra-att-veta-infor-dop

Du kan inte kalla någon som ej är döpt vad du vill, denna har ett legalt namn som alla andra svenskar.

Mina föräldrar tänkte inte ge mig ett skit om jag konfirmerade mig, mopeder fick klasskompisar, jag skulle inte få något och lika bra vad det för jag är ateist så varför skulle jag genomlida något för girighetens skull?
Om man nu konfirmerar sig av tradition och för att få mopeder, pengar och guldsmycken så säger det ju precis vad svensk tradition är, girighet snarare än tro på Jesus Kristus.
Patetiskt måste jag säga att det är.

Jag personligen förstår inte hur föräldrar som ofta talar om hur deras barn är allt och hur dom gör allt för dom och ska skydda dom också är samma individer som tvingar in sina barn i Religioner, könsstympningar och annat.

När vuxna får barn åker vettet ut på allt för många individer tyvärr.

Ge era barn så MÅNGA valmöjligheter som Vuxna istället för att märka dom för livet med nåt dom inte identifierar sig som det är mitt råd.

Permalänk
Medlem

@backfeed: man kan inte bli konfrimerad i sverige mot sin vilja. Skulle staten få höra att det var så ens föräldrar uppfostrade sina barn så skulle säkerligen soc bli inblandad..

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag är förvånad hur starka känslor det finns här kring frågan, "tvinga på barn en religion" Ja idag är väl dopet för de flesta en lika stor boja om foten som att fira surströmmings premiär eller midsommar eller vilken annan "svensk" tradition som helst.
Jag tror dopet för de flesta föräldrar ligger närmare de traditioner jag nämnde än att det är en medveten kristen handling.
Och angående skattefrågan? De flesta brukar inte ha någon nämnvärd inkomst innan de fyller 18 år. Tror inte det blir många tusenlappar i extra i skatt för att man är med i svenska kyrkan under de åren.
Efter det är det ditt eget ansvar, då det bara är en formalitet att lämna. Är du kvar är det bara att acceptera kostnaden.
Jag har arbetat med utsatta personer från och till och Kyrkan gör faktiskt mycket bra saker för pengarna också. Speciellt för barn som av olika skäl inte är välkomna i andra sociala sammanhang. Jag har vacklat fram och tillbaka angående mitt eget medlemskap men jag är fortfarande kvar, primärt för att jag ser det som välgörenhet och att jag inte vill se kyrkor och liknande förvandlas till privatbostäder.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@backfeed: man kan inte bli konfrimerad i sverige mot sin vilja. Skulle staten få höra att det var så ens föräldrar uppfostrade sina barn så skulle säkerligen soc bli inblandad..

I mitt fall var det ordentliga påtryckningar för att inte bli släktens "svarta får". Det var helt otänkbart att inte göra det. Mer än 25 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fullständigt vansinnigt 2018. Avskaffa alla religiösa fantasier omedelbart.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Dop är en ceremoni som har noll betydelse juridiskt och väldigt stor betydelse rent religiöst. Det är då man "ger" sitt barn till kyrkan. Jag har inte döpt några av mina barn, av just den anledningen att jag ser inga som helst skäl till att stå och ljuga för en präst inför hela släkten.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

En viktig sak att tänka på är att när barnet blir 14-15 och konfirmation börjar komma på tal så måste barnet vara döpt för att få konfirmera sig. Detta är ju, likt du säger om dopet, inte så mycket för sin kristna tro. Konfirmationen är snarare en trevlig upplevelse med vänner, för 10 år sedan när jag var 15 så var det i alla fall en stor andel som konfirmerade sig.

De av mina vänner som inte var döpta däremot konfirmerade sig inte och gick miste om flera sommarläger tillsammans vilket jag vet att de var lite ledsna över. Givetvis kan man vuxendöpa sig, men det ville inte mina vänner pga olika anledningar. Kan ju faktiskt kännas lite löjligt som 15-åring då det mesta är pinsamt

Att det skulle vara fel tycker jag inte, det kommer inte med några "nackdelar" förens den dagen barnet blivit vuxet och börjar arbeta. Då kan ditt barn ta ett eget beslut om huruvida det vill lämna svenska kyrkan.

Det beror nog på var man bor, i alla fall. Jag var i 15-årsåldern för tio år sedan och jag kan inte minnas att en enda i klassen konfirmerade sig.

Skrivet av Wh1spY:

Du ska såklart inte döpa dina barn om du själv inte är troende kristen.

Jul är en stulen, fördummad och nerbantad högtid. Så börja fira Yule (midvinterblot) istället. Det finns moderna tolkningar utan människoffringar. Kristendomen (Julafton) har lånat mycket (allt) från vår forna religion.
Mycket kretsar kring kvinnan och hennes förmåga att föda barn.

Här har du några bra informationsklipp. Den första mer sammanfattad, den andra mer genomgående.

https://www.youtube.com/watch?v=riM_7uq-WaI

https://www.youtube.com/watch?v=16iEL0hieQo

Nu har jag inte titta på klippet ännu, men... Varg Vikernes, är han verkligen rätt person att sprida kunskap?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag har arbetat med utsatta personer från och till och Kyrkan gör faktiskt mycket bra saker för pengarna också. Speciellt för barn som av olika skäl inte är välkomna i andra sociala sammanhang.

Jag är också kvar, kyrkoskatten är 0.775% och inte över en procent som skrivits tidigare så det blir ca 300kr/mån, då man självklart ser till att inte ligga över gränsen till statlig skatt, gör man det är det dags att starta företag för att kunna justera skatteuttaget. Ger betydligt större effekt än att gå ur kyrkan. Tvångsanslutningen till staten är ett betydligt värre ingrepp än att gå med i kyrkan när man blir döpt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vill inte döpa mina barn. Precis som att jag inte vill gifta mig i kyrkan, eller ha en begravning i kyrkan.

"Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?"
- Eh, ah neh. Det vill jag verkligen inte.

Sen om framtida tanten skulle vilja döpa våra ungar i kyrkan "för att det är fint"... Ja, då får vi väl göra det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Mina "2-cents"
Att döpa (och liknande) utan tro är för mig hyckleri och är en förolämpning mot kyrkan och ett svek av min egna moral.

(Är absolut inte troende )

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få tanken att tvinga mina eventuella barn in i en religion. Är starkt emot dop, omskärelse och övriga religiösa omänskligheter. Det är trots allt 2000-talet vi lever i.

Känns extra fel att döpa sina barn när man är icke-troende och skiter i budskapen..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Dop är en ceremoni som har noll betydelse juridiskt och väldigt stor betydelse rent religiöst. Det är då man "ger" sitt barn till kyrkan. Jag har inte döpt några av mina barn, av just den anledningen att jag ser inga som helst skäl till att stå och ljuga för en präst inför hela släkten.

Det har faktiskt en viss betydelse även juridiskt. Döps du (inom Svenska Kyrkan) så blir du även medlem i Svenska Kyrkan.
Detta till skillnad från förr då i princip alla svenska medborgare automatiskt blev medlemmar i Svenska Kyrkan.

Permalänk
Medlem

Anledningen att folk gjorde " Konfirmation " var ju att alla fick pengar och annat från sina släktingar. Det var igärnafall anledningen, jag fick jag höra av mina gamla klasskamrater som konfirmerade sig ( är inte konfirmerad själv ). Och alla lämnade kyrkan när dom fyllde 18.

Dop är inget jag sjalv kommer göra med mina barn. Då det är meningslöst, samt är inte troende. Men bilderna från dop, se bra ut i flödet på Facebook kan jag inte förneka.Men kommer inte " offra " de timmarna för att få en bra bild/ bilder på facebook.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Mina barn är döpta men ingen av dom ville konfirmera sig. Jag och min fru är döpta och konfirmerade men gifte oss borgerligt. Everything goes!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Har inga barn (än) men mina tankar om dop är ungefär såhär..

Jag är inte alls intresserad av det utan tycker snarare det är fel, vet att tjejen inte heller värderar det så högt men hon kommer vilja göra det för sin Farmor och farfar samt mormors skull då alla de tre är aktiva besökare och medlemar i kyrkan och skulle bli väldigt ledsna om ungen inte döptes..
Så kommer där en unge innan de trillat av pinnen lär den döpas för husfridens skull, annars inte.

Tror samma sak gäller väldigt många andra de kommande åren, nu när den äldre troende generationen börjar trilla av pinnen lär mängden dop minska drastiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tid att läsa hela tråden men tänkte dela mina egna tankar.

Min släkt är inte troende. Trots det är alla döpta och flera konfirmerade. Men det har väl som många påpekat att göra med tradition snarare än att det är av religiös anledning.

Jag konfirmerade mig aldrig själv. Hörde flera vänner som gjorde det men jag antar att jag tyckte det lät konstigt och hade inget intresse av det själv.

Förra året hade vi en namngivelse för vårt första barn. Vi pratade lite om vårt barn och namnen vi valt och dess betydelser. Min syster läste upp en fin text hon skrivit riktat mot barnet. Det var så man blev tårögd. Sen var ceremonin över, precis som den hade varit med dop. Fram med mat/fika och styra och ställa och prata med släkt och vänner. Känner inte att vi missade något som ett dop hade tillfört och man slapp hela grejen med religion som man ändå inte bryr sig om.

Likadant var det när en äldre släkting gick bort i slutet av förra året. Inget religiöst. Men det var en person från begravningsbyrå som hade lyssnat och hört sig för om personen som gått bort och sen stod och pratade om minnen som hade berättats. Det var väldigt fint och jag har inte varit på någon kyrkokopplad begravning som på något sätt varit bättre på något plan.

Min poäng är att om man inte är religiös så missar man inget genom att strunta i kyrkan. Man kan lösa det bra ändå. Vill man inte prata och styra själv kan man anlita någon som gör ett bra jobb.

Och hela grejer men att man inte kan konfirmeras om man inte är döpt känns ju fånig. Om nu barnet vill konfirmeras när det växer upp så är väl ett dop ett väldigt litet hinder för det hela? Och vill man inte döpas på äldre dagar så kanske det inte är så viktigt med konfirmation egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Well, intressant tråd!

Aldrig funderat på det och verkar ju vara väldigt olika åsikter här...

Själv blev jag döpt (91) och har ett "bevis" med mitt namn. Tänker att om man inte blir döpt idag så heter man väll inget? Tror faktiskt det va ngn i skolan som inte va döpt och han kunde man ju kalla vilket namn som helst för han inte hette ngt (ja, jag vet det inte funkar så). Tog inte Konfirmation (vet inte vad det är) men mina två bästa vänner tog Konfirmation tillsammans och jag undrade varför jag inte fick vara med på det (va väll när vi va typ 15?). Dem åkte till Italien och fick typ 5-10k och ett guldhalsband eller ngt. Ena är mer atheist än jag, läste till och med astrofysik på högskola och han tog Konfirmationen "för att".

Är inte troende what so ever idag, men tycker ändå att kyrkan "är fin" och är på allt som heter dop, begravningar, bröllop. Ser inte dop, begravningar eller bröllop som något religiöst utan mer som svenska traditioner såsom midsommar, påsk, jul etc. Som sagt inte troende men kommer absolut döpa mina barn, i kyrkan med vatten, kan komma att gifta mig i kyrkan eller på en strand med en präst. Kommer också vilja ha begravning i kyrkan i kista och inte brännas ihjäl.

Ser inget fel i att döpa sina barn eller "utsätta" sina barn för det. Det är för att de ska få sitt lagliga namn typ, det är inget religöst i det i mina ögon. Tradition här i Svea Rike som väll ändå är ett "kristet land" ?

Stämmer inte alls, du skickar in vad barnen ska heta till skatteverket.
Att du har ett "bevis" på vad du heter i guds namn eller whatever har inget med det att göra

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag är döpt och konfirmerad. Dopet var ju inget eget val, däremot var konfirmationen både rolig och lärorik samt något jag valde själv. Vi diskuterade religion som ämne i stort mycket under min konfirmandtid och prästen vi hade var trots sin ålder modern i sitt tänk och fösökte inte tvinga på oss någonting utan ville mer skapa diskussion och eftertänktsamhet. Religion har dessutom alltid varit ett av mina favoritämnen i skolan även fast jag inte är ett dugg troende (bortsett från darwinism) så konfirmationen för mig var en positiv upplevelse, ungefär som en lång religionslektion i skolan. Gällande dop eller inte tycker inte det finns något rätt eller fel, jag har vänner som både haft dop och namngivning och bådadera har varit trevliga tillställningar.

Om jag någon gång själv får barn så kommer det troligtvis att bli en namngivning för att jag som icke kristen inte vill tvinga på min avkomma något jag själv inte tror på. Vill barnet gå med i kyrkan eller någon annan trosinriktning när de är mogna att själva ta beslutet kan dom göra det då.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Bara att gå ut på ditt gudlösa korståg mot resten av världen! Du har förtjänat ditt 1% tecken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Stämmer inte alls, du skickar in vad barnen ska heta till skatteverket.
Att du har ett "bevis" på vad du heter i guds namn eller whatever har inget med det att göra

När jag döptes så var det hela komkarongen då Kyrkan fortfarande hade folkbokföringsansvaret.
(Svenska kyrkan hade ansvar för folkbokföringen (då kallad kyrkobokföring) av alla landets invånare, oavsett deras kyrkotillhörighet, fram till 30 juni 1991 från Wikipedia)

Permalänk
Medlem

Vi har inte döpt våra barn eftersom jag tycker det är fel att tvinga på barn medlemskap i en kyrka i en ålder då de själva inte kan ta ställning. Har själv gått ur kyrkan, är döpt men inte konfirmerad. Tycker mina föräldrar gjorde fel som döpte mig och vill därför heller inte utsätta mina barn för det. Tycker barndop är en konstig tradition och oavsett om man är troende eller inte så fattar jag inte varför man tvingar på barnen det? Så för era barns skull, döp dem inte!

Sedan när det blir tal om konfirmation så får barnen bestämma själv om de vill döpa sig och konfirmera sig eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag är varken döpt eller konfirmerad och är oerhört glad att mina föräldrar var såpass progressiva för 41 år sedan

Vi har inte heller döpt våra barn, eftersom vi inte är troende. Det är för mig lika konstigt att döpa dem i svenska kyrkan som att ha ett muslimskt, judiskt eller katolskt dop.

Den sociala funktionen som dopet fyller, dvs att släkt och vänner får träffa varandra och det nya lilla barnet löste vi genom att ha en välkomstfest för första barnet. Med barn två orkade vi inte med något sådant

Jag tror att till exempel Humanisterna håller namngivningscermonier om man vill ha något lite mer högtidligt.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Själv är jag rätt irriterade över att vara döpt, det ger mig inget annat än en stämpel som kristen vilket jag avskyr.

[...]

Innan dessa ska en identitet inte tvingas på en oavset hur liten och obetydlig den anses av resten av samhället eller ens för den berörda då vi tyvärr ofta accepterar den stämpel och förutsättningar vi gets pga traditioner som normalt då vi inte upplevt något annat.

Denna "stämpel" gör alltså att du på något sätt behandlas annorlunda eller att folk i din omgivning ser på dig på ett annat sätt än du upplever att de annars skulle gjort? Även om du skulle göra ett statement och gå ur kyrkan skulle dina vänner betrakta dig som "smutsig" eftersom du en gång i tiden blev döpt?
De allra flesta i min bekantskapskrets har jag ingen aning om vare sig om de är döpta eller inte eller vilken eventuell religion de sällar sig till och jag behandlar inte folk olika beroende på det om jag vet det heller. Visst, jag skulle inte servera griskött till någon som jag vet är muslim på en fest men det är inte konstigare än att jag skulle se till att ha ett vegetariskt alternativ om jag vet att någon är vegetarian.
Likaledes är det ganska få som vet om fall jag är döpt eller inte eller om jag är medlem i svenska kyrkan eller inte.
Om du upplever att du är stämplad och blir behandlad annorlunda för att du är döpt än dina vänner som kanske inte är det så ligger det nog inte så mycket i att du är döpt som i att dina vänner har skruvade värderingar. Så det kanske är kanske dags att byta omgivning och vänner...

Vilken identitet är det man blir påtvingad? Om det faktum att jag blev döpt skulle göra att jag identifierade mig som kristet troende så borde jag ju rimligen även ha konfirmerat mig, vilket jag valde att inte göra.
Visst kan man argumentera att ALLT man stöter på eller utsätts för påverkar vad man identifierar sig som men i det sammanhanget är nog ett dop som man själv inte ens är medveten om eftersom man var så liten, något av det som ligger längst ner på listan. Vilken hudfärg man har, vad föräldrarna har för ekonomisk status, utbildning osv påverkar ju oändligt mycket mer. Resonerar man på det sättet är det nog bäst att inte sätta något barn till världen öht för oavsett vad man gör kommer barnet att utsättas för ens värderingar och barnet kommer att påverkas av vänner, vänners föräldrar, lärare, personalen på McD osv. ALLT ALLT ALLT påverkar. Hugaligen om ens barn blev queer (om det inte är korrekt att uttrycka sig så ber jag om ursäkt för det) bara för att hen råkade se någon som höll i en regnbågsfärgad flagga...
Och nej, jag har absolut inget emot de som är queer men skulle man vara det så kommer det att ha en otroligt mycket större påverkan på ens liv på alla möjliga sätt än om man är döpt eller inte.

Edit:
Det andra som du skrev om könsstympning osv tycker jag faller i en helt annan kategori eftersom att det är ett regelrätt övergrepp och sådant borde, mycket riktigt, inte få förekomma.

Permalänk
Medlem

Vi skippade dop för vår nu 2,5 år gamla pojke. Vi bjöd hem släkt och vänner för en mindre tillställning hemma där vi gjorde en liten kul grej av att sätta våra signaturer på pappret. Sen var det bra med det.
Jag anser att det får vara hans egna val den dagen han känner sig gammal nog att ta det beslutet själv, särskilt som varken jag eller min sambo inte är troende så ser vi verkligen ingen anledning hur fint och traditionsenligt det än må vara.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Jag har inte döpt mina ungar och är inte minsta troende i någon bemärkelse och ser ingen orsak för dom att följa påhittade doktriner som är skapade av primitiva idioter som trodde väderfenomen är tecken från gud och liknande dumma scenarior som är helt orealistiska och vi vet bättre än så idag

Vi Hade namnfest för första ungen jag vägrade på andra för det är bara ett jävla krångel att ordna allt för 40 pers som till första ungen men kan bjuda på kaffe och fika om personer hälsar på och vill träffa nya tillskottet som är ett mycket bekvämare scenario

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w