Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Jag har en skruttig kollega som är i behov av en laptop för att:

- betala räkningar
- surf
- streama filmer (Netflix, från USB-sticka)

.. är denna tillräcklig?

Har något här synpunkter på om det skulle passa, eller inte passa hennes (enkla) behov?

https://i.imgur.com/YFStFLh.png

Skulle säga att så länge hon inte behöver lagra stora filer så är den utmärkt till surf och film. Kvaliteten på skärmen vet jag ej, gissar att kollegan inte är så kräsen eftersom du gör researchen åt henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av obadja:

Behöver en ny mobil då batteriet knappt klarar en dag, så kan tänka mig en vilken prisvärd modell som helst.

Är det här det bästa jag kan hitta? Finns ingen tråd på forumet om just moto G5s plus.

Xiaomi Mi Max 2. Den kommer garanterat klara en hel dag med vad du än gör (i princip ) klarar nog t.o.m en bra bit in på nästa dag. Ska komma en 3:a snart.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Den är helt ok för det priset, tråkigt med en TN panel bara men för enklare saker duger den fint.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

Är denna något att ha idag? Modellen lanserades 2013 och är aningen gammal.

Skrivet av Lorault:

Netgear R7000 Nighthawk för 999:- hos Webhallen.

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Skulle säga att så länge hon inte behöver lagra stora filer så är den utmärkt till surf och film. Kvaliteten på skärmen vet jag ej, gissar att kollegan inte är så kräsen eftersom du gör researchen åt henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer Hon är inte alls kräsen. Hon är bara glad om hon äntligen kan få titta på de skräckserier och skräckfilmer. Så som alla 60+ gör

Skrivet av lasseTM:

@Swe.Stars: Den är helt ok för det priset, tråkigt med en TN panel bara men för enklare saker duger den fint.

Tack Lasse!
Vad är det som är dåligt med en TN-panel?

Du har inget annat förslag som du har sett, eller känner till? Hennes budget sträcker sig precis till 4 000:-

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: TN paneler har ju problem med betraktningsvinklar, man måste sitta rätt framifrån och titta och inte ens då blir det helt perfekt på hela skärmen om den är billig.
IPS är ju att föredra eftersom den inte blir svart/inverterar färger vid olika betraktningsvinklar.
Men för 4000 kanske man kan vara nöjd, här har du en bild på vad jag menar.
Ofta tycker jag att det drabbar en på en laptop om man sitter och tittar på en mörk film eller något liknande men vid vanlig slösurf med ljusa bakgrunder är det ett mindre problem.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Swe.Stars: TN paneler har ju problem med betraktningsvinklar, man måste sitta rätt framifrån och titta och inte ens då blir det helt perfekt på hela skärmen om den är billig.
IPS är ju att föredra eftersom den inte blir svart/inverterar färger vid olika betraktningsvinklar.
Men för 4000 kanske man kan vara nöjd, här har du en bild på vad jag menar.
Ofta tycker jag att det drabbar en på en laptop om man sitter och tittar på en mörk film eller något liknande men vid vanlig slösurf med ljusa bakgrunder är det ett mindre problem.

Tack för ett superbra svar Lasse!
Jag har nog en TN-panel på min Chromebook, men jag brukar bara justera den när jag kollar på film på flyget eller sitter och läser en artikel.

Men jag ska be henne att köpa den då. Tur är att Elgiganten har sitt generösa 30 dagars öppet köp
.. men än en gång - tack Lassa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Jag har en skruttig kollega som är i behov av en laptop för att:

- betala räkningar
- surf
- streama filmer (Netflix, från USB-sticka)

.. är denna tillräcklig?

Har något här synpunkter på om det skulle passa, eller inte passa hennes (enkla) behov?

https://i.imgur.com/YFStFLh.png

Bör räcka alldeles utmärkt för de behoven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Min Galaxy S7 klarar definitivt inte en hel dag, och då med lite användande (ligger på skrivbordet eller i fickan på jobbet).
Måste alltid stödladda på jobbet eller hemma. Har dock (tyvärr) vant mig vid det.

Med lite användande klarar jag mig 2-3 dagar och min S7 är 2 år gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Med lite användande klarar jag mig 2-3 dagar och min S7 är 2 år gammal nu.

Årets ljug.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Inget SIM-kort, wifi, autosync av, skärmen avstängd och 30 min skärmtid per dygn?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Årets ljug.

Skrivet av Choffe:

@LeVvE: Inget SIM-kort, wifi, autosync av, skärmen avstängd och 30 min skärmtid per dygn?

Just nu har jag 2d 19h 46m 20s on battery med 3h 11m 21s screen on time, 12% battery kvar.

Allt är på utom bluetooth, kör även auto brightness. Har Facebook och all sån skit avaktiverat.

Spelar inge spel eller nått sånt, kollar nyheter och läser mail/skickar meddelanden är typ det jag gör.

EDIT: Kollade just nu och min är inköpt "Orderdatum: den 21 februari 2016" så den är över 2 år gammal.

Permalänk
Medlem

Min S7 klarade knappt en dag när den var ny. Varken med förra batteriet eller nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Just nu har jag 2d 19h 46m 20s on battery med 3h 11m 21s screen on time, 12% battery kvar.

Allt är på utom bluetooth, kör även auto brightness. Har Facebook och all sån skit avaktiverat.

Spelar inge spel eller nått sånt, kollar nyheter och läser mail/skickar meddelanden är typ det jag gör.

Du får gärna ladda upp en printscreen från batterivyn i inställningar.
Kan tänka mig det är möjligt om du befinner dig på samma ställe dagarna i ända och har väldigt bra täckning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Netgear R7000 Nighthawk för 999:- hos Webhallen.

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Hur står sig Netgearen mot t.ex Asus RT-N66U på CDON för 799? http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-n66u-p27683997

Båda har ju några år på nacken, så det känns konstigt att punga ut så mycket på en router som från 2011 respektive 2013.

Hade väl tänkt lägga runt 700-800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Årets ljug.

Ja är men Lodis och går runt överallt kan det vara tämligen svårt att ladda telefonen fullt varje gång kanske

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

@Swedishliquid:

De svarade ganska drygt och fattade inte ens vad det handlade om... men jag tror det är för mycket jobb att skicka tillbaka stolen. Lite surt bara. Skall fundera extra länge vid nästa cdon köp.

Ja tyvärr har det blivit så för min del också med CDON, tycker om dem i övrigt, men ingen eloge till kontakt med kunder.. :/

Skrivet av anon5930:

Är denna något att ha idag? Modellen lanserades 2013 och är aningen gammal.

Jag köpte den nyligen när den var nedsatt till 1200kr och tycker den fungerar bra. Sen är det väl frågan vad man går ifrån osv. Men absolut värt 1000kr enligt mig! (Har fiber och max 10 anslutna enheter på wifi och det fungerar bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är denna något att ha idag? Modellen lanserades 2013 och är aningen gammal.

Skrivet av naikon:

Hur står sig Netgearen mot t.ex Asus RT-N66U på CDON för 799? http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-n66u-p27683997

Båda har ju några år på nacken, så det känns konstigt att punga ut så mycket på en router som från 2011 respektive 2013.

Hade väl tänkt lägga runt 700-800kr

Riktigt prisvärd router som presterar i toppklass! Skulle varmt rekommendera den och för det priset är det ett kap! Motsvarigheten skulle vara AC68U men den kostar 500:- mer

https://new.webhallen.com/se/product/184669-Netgear-R7000-Nig...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hur står sig Netgearen mot t.ex Asus RT-N66U på CDON för 799? http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-n66u-p27683997

Båda har ju några år på nacken, så det känns konstigt att punga ut så mycket på en router som från 2011 respektive 2013.

Hade väl tänkt lägga runt 700-800kr

Asus routers har i alla fall tidigare haft stora problem med överhettning. Jag vet inte om det har åtgärdats på senare tid men jag är väldigt nöjd med min Netgear (dock 6300 och inte 7000) och har bara gott att säga.

Min åsikt och mina upplevelser är så klart inte representativa för alla men när jag velade mellan min nuvarande router och en Asus läste jag alldeles för många negativa kommentarer om just Asus (oberoende av modell) för att det skulle kännas som ett tryggt val.

Jag har även haft andra modeller tidigare och dessutom ett par switchar från Netgear och har aldrig haft några problem så för mig känns Netgear som det bättre valet. ASUS må vara bäst på andra saker men just routers verkar de ha stora problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Min Galaxy S7 klarar definitivt inte en hel dag, och då med lite användande (ligger på skrivbordet eller i fickan på jobbet).
Måste alltid stödladda på jobbet eller hemma. Har dock (tyvärr) vant mig vid det.

Skrivet av Lodisen:

Årets ljug.

Skrivet av Choffe:

@LeVvE: Inget SIM-kort, wifi, autosync av, skärmen avstängd och 30 min skärmtid per dygn?

Skrivet av ramdm5:

Min S7 klarade knappt en dag när den var ny. Varken med förra batteriet eller nya.

Min S7 Edge klarar sig 2-3 arbetsdagar efter 2år och då har jag bluetooth, synk, mobildata och always on display på med 70-100% ljus samt lyssnar på musik ca 8timmar per dag via bluetooth. Men på helgerna klarar den precis 24timmar men då kör man diverse streaming tjänster/twitch eller anda krävande program som drar ström som man annars inte har tid med på övriga vardagarna direkt. Så det där med batteriet är ett lotteri allt har man tur eller så har man inte det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Min S7 Edge klarar sig 2-3 arbetsdagar efter 2år och då har jag bluetooth, synk, mobildata och always on display på med 70-100% ljus samt lyssnar på musik ca 8timmar per dag via bluetooth. Men på helgerna klarar den precis 24timmar men då kör man diverse streaming tjänster/twitch eller anda krävande program som drar ström som man annars inte har tid med på övriga vardagarna direkt. Så det där med batteriet är ett lotteri allt har man tur eller så har man inte det.

Det där låter ju helt sjukt. Sambon som har en S7 kommer hem med röda lampan blinkande varje dag och måste ladda direkt hon kommer hem.

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Det där låter ju helt sjukt. Sambon som har en S7 kommer hem med röda lampan blinkande varje dag och måste ladda direkt hon kommer hem.

Samma för mig.
Jag har försökt undersöka om det är någon specifik app som drar extra mycket batteri (Omni, nyhetspushnotiser) eller liknande.
"Lodis" hade ju dock Facebook som alla verkar mena är en batteriätare. Dock har jag testat utan alla program och installerade 1 app i taget och körde mobilen en hel dag.

Har ju en Pebble Time (smartwatch) så måste ha bluetooth på. Men minns att skillnaden dock ändå inte var särskilt stor.
Har nog _aldrig_ haft en telefon som klarar av "normalt" användande som _inte_ innefattar spelande, streamand utan endast: sms, samtal, 2-3 googlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är denna något att ha idag? Modellen lanserades 2013 och är aningen gammal.

Ja det har ju inte hänt så mycket vad jag sett på routersidan. Vill man ha garanterat 1Gbit så är det givet köp (har en själv och den uppdateras då och då). Fast har inte kollat när senaste var lanserad.

WIFI har fått lite uppgraderingar, men då behöver du gå upp i 1,500kr klassen ungefär.

Du kan även köra custom FW

Skrivet av kf:

Seagate IronWolf 4TB för 999 sek. Närmast efter enligt prisjakt 1234 sek 1190 sek.

https://www.dustinhome.se/product/5010970402/ironwolf
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795752

Sablar man köpte WD red 4TB (par timmar tidigare) men förtroendet är inte högt på seagate dock, ligger något i det en swec medlem skrev "håller i två år" Har två seagate barracuda 500GB, ena är helt död tror den dog exakt efter 2 år (linux säger den kommer gå sönder när som helst) all information på disken är trasig. Andra riktigt seg och litar inte på den (dock fungerande än efter 6 år).

Satte i en WD disk som ersättare till segaten och den fungerar fint (sen 2014). Andra fick SSD, ihop med hdd:n. Men är väl mer ett lotteri, när det är rörliga delar som en HDD har (så ingen av dessa två leverantörer är säkert perfekta).

Har själv en seagate 1TB (men om jag inte har fel är det omdöpt Samsung disk, köpte den efter seagates uppköp).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är denna något att ha idag? Modellen lanserades 2013 och är aningen gammal.

Det verkar så. Jag köpte en baserat på det här..

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Halva priset på s8 hos tele2 om man har abonnemang. Man kan säga upp den direkt efter har jag för mig.

https://www.tele2.se/mobiltelefoner/samsung/samsung-galaxy-s8

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

@Zargoz: Då är det är bara att välja 1 Gb abonnemang och sedan säga upp den typ direkt och slippa vidare kostnader?

Permalänk
Medlem

@crazyankan: det ska funka så då de inte har bidningstid. Jag är redan kund och kunde inte motstå frestelsen att beställa en...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@crazyankan: Eftersom det är distansavtal så ska du inte ens behöva betala för den dagen du har ditt abonnemang. Jag gjorde en liknande sak med tele2 och huawei p10 och slapp betala en krona för abonnemanget.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man slå till på G5S plus eller vänta på G6 och betala en tusing mer? Har idag en G4 plus som jag köpte för 1300 och den börjar onekligen bli ganska använd. Fruns G5 har också åkt i golvet några gånger så kanske får bli två nya.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Tycker den är ett kap för det priset, och då köpte jag den till nypris i höstas.