Permalänk
Medlem

Råd inför nytt bilköp, V60 D6

Hej alla!

Ska köpa ny bil snart och har tittat mycket på en V60 D6 av årsmodell efter 15 (Euro 6)
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V60_D6_AUT_AWD_Twin_Engin...

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.
Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där. Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.
Väldigt passande att då kunna åka endast på el och vad jag läst mig till så ska den hålla väldigt bra under flera år.

Finns det möjligtvis några negativa punkter jag missat?
Att bagageutrymmet är mindre än en vanlig V60 är inget problem. Ensamstående utan barn.

Vad bör jag tänka på när jag köper en denna bil? Att det ska finnas komplett ifylld servicebok är jag medveten om, speciellt när det gäller laddhybrider men finns det mer viktigt att veta?

Tycker ni priset på denna typ av bil är bra eller bör man pruta ner det lite? En sådan här bil kostar idag mellan 300 och 400.000kr beroende på utrustning och ca 3-8.000 mil på mätaren.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D6_TWIN_ENGINE_JUB...
https://www.blocket.se/ystad/Volvo_V60_D6_AWD_Twin_Engine_R_D...

Mest sugen på en R-Design men uppåt 400.000kr så blir det nästan lite för dyrt men kan ju hålla utkik om det dyker upp något annat framöver. Är ingen panik på dagen med själva köpet men någon gång inom de kommande månaderna hade jag tänkt slå till.

Permalänk
Medlem

V60 är en riktigt trevlig bil. Kör en D4 själv men hade gärna haft hybrid. Skulle rekomendera att du hoppar över till jagrullar.se och frågar där också. Maken till volvo-kunnigt och hjälpvilligt folk är svårt att hitta

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.

  • Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där.

  • Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.

  • Ensamstående utan barn.

Nu är jag väl tråkig, men behöver du ens en bil? Låter som en cykel/elcykel hade passat de där kraven bättre.

Permalänk
Medlem

Jättefin bil men dyr och andrahandsvärdet är på sin höjd osäkert. Går som ett skott också

Permalänk
Medlem

Att köpa diesel nu känns lite konstigt med tanke på alla kommande krav - oavsett hybrid eller inte.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Att köpa diesel nu känns lite konstigt med tanke på alla kommande krav - oavsett hybrid eller inte.

Varför? Hans bil är klassad som Euro6. Förbudet som träder i kraft 2020 förbjuder alla dieslar upp till Euro5. Euro5 är tillåtet fram till 2022 - sedan är det Euro6 eller bättre som gäller. Förslaget säger också att det är upp till respektive kommun om de vill införa förbuden. Syntetisk diesel finns redan idag och bara för några dagar sedan kom det information om att man utvecklat det som kallas för ACCT vilket enligt tester har neutraliserat upp till 98% av Nox- värdet. Jag tror nog att dieseln som sådan fortsätter kommer vara ett fint alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Nu är jag väl tråkig, men behöver du ens en bil? Låter som en cykel/elcykel hade passat de där kraven bättre.

Ja skaffa dig en bra cykel/elcykel och så köper du dig en billig bil ist att använda nör det behövs.
Bil 10000kr jlassen och kanske skattebefriad. Bättre bilaffär kan man inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Heregud, köp ingen Diesel. Köp en elbil om du måste ha bil. Har ni inte sun fleet eller annan bilpool där du bor?

Permalänk
Medlem

Ja dieseln kommer inte dö ut. Tattarna som bestämmer (eller snarare låter en liten grupp idioter bestämma över dom) inser så småningom deras misstag, precis som med E85 (fast har dom insett det föresten?).
Dieseln är snarare framtiden med som nämnts bättre bränsle.

För övrigt verkar det som en vettig bil. Utseendet faller dock inte mig i smaken.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hej alla!

Ska köpa ny bil snart och har tittat mycket på en V60 D6 av årsmodell efter 15 (Euro 6)
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V60_D6_AUT_AWD_Twin_Engin...

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.
Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där. Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.
Väldigt passande att då kunna åka endast på el och vad jag läst mig till så ska den hålla väldigt bra under flera år.

Finns det möjligtvis några negativa punkter jag missat?
Att bagageutrymmet är mindre än en vanlig V60 är inget problem. Ensamstående utan barn.

Vad bör jag tänka på när jag köper en denna bil? Att det ska finnas komplett ifylld servicebok är jag medveten om, speciellt när det gäller laddhybrider men finns det mer viktigt att veta?

Tycker ni priset på denna typ av bil är bra eller bör man pruta ner det lite? En sådan här bil kostar idag mellan 300 och 400.000kr beroende på utrustning och ca 3-8.000 mil på mätaren.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D6_TWIN_ENGINE_JUB...
https://www.blocket.se/ystad/Volvo_V60_D6_AWD_Twin_Engine_R_D...

Mest sugen på en R-Design men uppåt 400.000kr så blir det nästan lite för dyrt men kan ju hålla utkik om det dyker upp något annat framöver. Är ingen panik på dagen med själva köpet men någon gång inom de kommande månaderna hade jag tänkt slå till.

V60 är ganska trevliga, haft ett par i tjänsten. Tycker dock att det verkar väldigt dyrt, du får ju faktiskt en ny (om än snikutrustad) v60 för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hej alla!

Ska köpa ny bil snart och har tittat mycket på en V60 D6 av årsmodell efter 15 (Euro 6)
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V60_D6_AUT_AWD_Twin_Engin...

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.
Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där. Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.
Väldigt passande att då kunna åka endast på el och vad jag läst mig till så ska den hålla väldigt bra under flera år.

Finns det möjligtvis några negativa punkter jag missat?
Att bagageutrymmet är mindre än en vanlig V60 är inget problem. Ensamstående utan barn.

Vad bör jag tänka på när jag köper en denna bil? Att det ska finnas komplett ifylld servicebok är jag medveten om, speciellt när det gäller laddhybrider men finns det mer viktigt att veta?

Tycker ni priset på denna typ av bil är bra eller bör man pruta ner det lite? En sådan här bil kostar idag mellan 300 och 400.000kr beroende på utrustning och ca 3-8.000 mil på mätaren.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D6_TWIN_ENGINE_JUB...
https://www.blocket.se/ystad/Volvo_V60_D6_AWD_Twin_Engine_R_D...

Mest sugen på en R-Design men uppåt 400.000kr så blir det nästan lite för dyrt men kan ju hålla utkik om det dyker upp något annat framöver. Är ingen panik på dagen med själva köpet men någon gång inom de kommande månaderna hade jag tänkt slå till.

En V60 för mellan 150 - 200 000 kr tycker jag låter mer rimligt.

Skulle aldrig betala dubbelt så mycket för "samma modell", bara för att det är lite annan utrustning. Speciellt när ägandekostnaden är så gott som identisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Nu är jag väl tråkig, men behöver du ens en bil? Låter som en cykel/elcykel hade passat de där kraven bättre.

Det beror på var TS bor. Stadsråttor som sitter inne på kontor hela dagen får gärna cykla, men jag skulle aldrig få för mig att cykla eller ta bussen till jobbet fast jag bara har 3km. Att cykla på landsväg i ur och skur, eller snö som det varit nu på sistone är ingen hit. Spec. om man som jag jobbar mestadels utomhus och inte vill frysa en halvtimme extra om dagen och kan köra på 5min enkel sträcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det beror på var TS bor. Stadsråttor som sitter inne på kontor hela dagen får gärna cykla, men jag skulle aldrig få för mig att cykla eller ta bussen till jobbet fast jag bara har 3km. Att cykla på landsväg i ur och skur, eller snö som det varit nu på sistone är ingen hit. Spec. om man som jag jobbar mestadels utomhus och inte vill frysa en halvtimme extra om dagen och kan köra på 5min enkel sträcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med en elcykel (eller moped) är det ju bara att ta på ett extra lager kläder och vipps så märker man knappt av när det är kasst väder.

De 280.000+ kronorna han sparar kan läggas på riktigt fina semestrar under många år framöver ifall fläsket behöver tinas lite. Lägg därtill det han eventuellt sparar på parkering/trängselskatt/bensin/underhåll o.s.v.

Jag tycker i alla fall det är vansinne att köpa bil (speciellt en sådan dyr) i TS situation. Det är inte snällt för plånboken och inte heller för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast med en elcykel (eller moped) är det ju bara att ta på ett extra lager kläder och vipps så märker man knappt av när det är kasst väder.

De 280.000+ kronorna han sparar kan läggas på riktigt fina semestrar under många år framöver ifall fläsket behöver tinas lite. Lägg därtill det han eventuellt sparar på parkering/trängselskatt/bensin/underhåll o.s.v.

Jag tycker i alla fall det är vansinne att köpa bil (speciellt en sådan dyr) i TS situation. Det är inte snällt för plånboken och inte heller för miljön.

Som sagt beror det på var TS bor. I stan köper jag dina argument, åkte själv buss när jag bodde någorlunda centralt. Men bor man i en liten håla, jobbar i en annan liten håla och måste köra till en tredje lite större håla för att handla är cykel och moped fruktansvärt osmidigt.

Den prisklassen på bilen är något TS själv bestämmer, min bil är värd mindre än en elcykel av fint märke. Nu är jag inte den som åker på semester heller, hade hellre lagt 280k på en fin bil än att åka iväg och förstöra miljön med flygresor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det beror på var TS bor. Stadsråttor som sitter inne på kontor hela dagen får gärna cykla, men jag skulle aldrig få för mig att cykla eller ta bussen till jobbet fast jag bara har 3km. Att cykla på landsväg i ur och skur, eller snö som det varit nu på sistone är ingen hit. Spec. om man som jag jobbar mestadels utomhus och inte vill frysa en halvtimme extra om dagen och kan köra på 5min enkel sträcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej man gör ju som man vill. Jag ifrågasatte helt enkelt behovet av en bil när användningen var helt begränsad till saker som i princip är gångavstånd. Sedan är det ju en miljöaspekt också, och en avsevärd ekonomisk sådan därtill.
Frysa gör man ju om man har fel kläder på sig. Jag har 11-17 km enkel väg till jobbet och cyklar åtminstone 4 dagar i veckan. Visst tar det emot ibland när det är -15 eller ösregnar, men det är bra för både kropp och själ. Sedan att det dessutom är i princip gratis är en trevlig bonus. Men sedan så är jag ju "stadsråtta" också.

Permalänk
Medlem

Köpte en v60 för drygt ett år sedan. Bekvämaste och mest lättkörda bilen jag åkt i och då har jag kört många finare och dyrare bilar. Jag kör en vanlig d4 on snittar 0,47 i förbrukning, jag tycker den har låga driftkostnader om du jämför med andra bilar.

Jag själv har samma röda som den ens har och även r-design som jag tycker du absolut skall kolla på!

Har kört en D6 också och dom går galet bra, riktigt behagligt att åka på elen!

Så jag säger köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Jag har inget vettigt att tillägga, men tänk på följande:
En bil för 400.000 kan du åka bekvämt och tyst i och accelerera jättefort med.
En bil för 100.000 kan du åka lite mindre tyst i, kanske lite tröttare motor, kanske saknar den "automatic lane assist" eller annat i utrustningsväg - absolut. Men att köpa så dyr bil är ekonomiskt aldrig försvarbart, iallafall inte för någon som jag med vanlig knegarlön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.
Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där. Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.
Väldigt passande att då kunna åka endast på el och vad jag läst mig till så ska den hålla väldigt bra under flera år.

Att åka så korta sträckor, och dessutom med eldrift, gör att partikelfiltret inte får regenerera som det ska. Bensinhybrid blir antagligen billigare i praktiken p.g.a. högre skatt på dieslar, och dyrare service, d.v.s. man måste köra många mil för att det ska löna sig.

Permalänk
Medlem

Mina två cents: Enligt specen på blocket får du bara dra 995 kg på vanligt B-kort. Det innebär att du inte ens får dra hyrsläpen med totalvikt på 1000 kg.

Det är ju iofs nästan det enda jag gör med bilar, är att dra prylar fram och tillbaka.

/Z

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Bara jag som läser rubriken som "Råd inför bröllop" varje gång den dyker upp i tidslinjen?

Vill också tillägga till råd om att undvika bilköp om det inte behövs genom att påminna om allt huvudvärk som kommer med bilägande i form av service, reparation, besiktning, parkering etc

Permalänk
Medlem

Skulle nog tänka om V60-valet. Ensamstående utan familj, och köpa en ful, tråkig, volvo-kombi? Tänker mig att det är få tillfällen som är bra att köp en bra/rolig/vacker bil som detta.

Nu vet jag inte vad du har för intresse av bilar, vad du gillar osv. Men inom budget får du ju en rolig porsche med några år på nacken + buffert för reparationer + en cykel till vardags. Eller en helt ny ford mustang.

Sen så är det precis som många säger, inte lämpligt att köra diesel så pass korta sträckor som du kör. Vad blir det ens på ett år, 2 mil om dagen + en bilsemester genom hela landet på 300mil, så typ 1000mil per år? Känns som värdeminskningen kommer vara många flera gånger större än dina övriga ägandekostnader, för en begad volvo kombi.

Om du nu vill ha en volvo v60 av gamla modellen, varför köpa en D6a för 300-350k? Du får ju basmodellen ny för 240k och uppåt. Visserligen med en T3, men fortfarande.. Blir ju inte direkt en sport/lyx-bil bara för att du slänger i en stor diesel, fyrhjulsdrift och R-design paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Mina två cents: Enligt specen på blocket får du bara dra 995 kg på vanligt B-kort. Det innebär att du inte ens får dra hyrsläpen med totalvikt på 1000 kg.

Det är ju iofs nästan det enda jag gör med bilar, är att dra prylar fram och tillbaka.

/Z

Jag har CE-kort.
Har för övrigt tagit till mig alla inlägg så tack för alla åsikter.

Det har nog missuppfattats lite också.
I det vardagliga livet så åker jag väldigt korta sträckor men tillräckligt långt och jobbiga vägar för att cykel/moped ska vara uteslutet.

Men jag åker också en hel del längre sträckor på helger, skidsemestrar och sånt.
Inte ovanligt att jag smäller av en 20-30 mil på helger. Inte varje helg men rätt ofta för att hälsa på lite kompisar som bor på annan ort osv.

Jag vill få ner driftkostnaden efter själva köpet, då jag tycker det är tråkigt att tanka. Har just nu en bil som drar litern per mil och det är inte roligt med mycket korta sträckor. Därför tittar jag på just el-hybrid.

Vad finns det mer för alternativ? Jag är inte intresserad av sedan utan endast kombi eller möjligen SUV.
Att köpa en ny bil vet alla att det inte är det bästa för ekonomin men jag lägger hellre en större summa direkt på en bra bil.
Euro 6 är ett krav om jag ska lägga en större summa pengar. Möjligen får Euro 6 restriktioner i framtiden också men det är väldigt många år bort och då är bilen inte värd så himla mycket. Euro 5 går bort.

Skrivet av VSD.9024:

Att åka så korta sträckor, och dessutom med eldrift, gör att partikelfiltret inte får regenerera som det ska. Bensinhybrid blir antagligen billigare i praktiken p.g.a. högre skatt på dieslar, och dyrare service, d.v.s. man måste köra många mil för att det ska löna sig.

Är det så? Vad jag läst mig till så är folk nöjda med V60 D6 efter 3-4 års användning. Inga stora problem att rapportera av det jag hittat på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag har CE-kort.
Har för övrigt tagit till mig alla inlägg så tack för alla åsikter.

Det har nog missuppfattats lite också.
I det vardagliga livet så åker jag väldigt korta sträckor men tillräckligt långt och jobbiga vägar för att cykel/moped ska vara uteslutet.

Men jag åker också en hel del längre sträckor på helger, skidsemestrar och sånt.
Inte ovanligt att jag smäller av en 20-30 mil på helger. Inte varje helg men rätt ofta för att hälsa på lite kompisar som bor på annan ort osv.

Jag vill få ner driftkostnaden efter själva köpet, då jag tycker det är tråkigt att tanka. Har just nu en bil som drar litern per mil och det är inte roligt med mycket korta sträckor. Därför tittar jag på just el-hybrid.

Vad finns det mer för alternativ? Jag är inte intresserad av sedan utan endast kombi eller möjligen SUV.
Att köpa en ny bil vet alla att det inte är det bästa för ekonomin men jag lägger hellre en större summa direkt på en bra bil.
Euro 6 är ett krav om jag ska lägga en större summa pengar. Möjligen får Euro 6 restriktioner i framtiden också men det är väldigt många år bort och då är bilen inte värd så himla mycket. Euro 5 går bort.

Är det så? Vad jag läst mig till så är folk nöjda med V60 D6 efter 3-4 års användning. Inga stora problem att rapportera av det jag hittat på nätet.

Hur mycket kör du per år`?

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kört på någon av de du länkade. Jag o sambon köpte oss en v60 cross country. Bästa bilen jag ägt iaf, vi körde på d4 awd, dvs gamla d5an som strypts ner för o klara euro6. Men otorligt bekväm bil i alla lägen!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Har jobbat för Volvo under perioden 2012-2013 när de lanserade V60 D6 Plug-in Hybrid för första gången.
Tycker att den första är alldeles för mycket pengar kontra miltal, utrustning osv. Den för 349 900 har mer utrustning. Lädersäte, premium sound och backkamera men framför allt halvering av miltalen.
Det negativa (min åsikt) är att bilen känns utdaterad rent tekniskt för pengarna. Det är en konstruktion som är från 2010 och det känns om man jämför vad som finns på marknaden.

Om du inte bryr dig om varumärket så rekommenderar jag dig att titta på KIA:s sortiment.
http://www.kia.com/se/kopa/kampanjer/plug-in-hybrid/

En liknande bil till V60 skulle vara Optima SW PHEV, den kommer längst på el (62km) av alla laddhybrider. Den kostar från 405 000kr och med det nya Bonus Maulus-systemet som kommer 1 juni så skulle du få en miljöpremie på 33 500kr dvs. runt 370 000kr (http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171...). Du får en bil som är splitterny, garanti från fabriken (som är förmånligare än vad Volvo erbjuder) och en bil i modernare snitt.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hej alla!

Ska köpa ny bil snart och har tittat mycket på en V60 D6 av årsmodell efter 15 (Euro 6)
https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V60_D6_AUT_AWD_Twin_Engin...

Har läst en del och den uppfyller i stort sett alla krav jag har.
Åker ca 5 km enkel väg till jobbet varje dag, handlar lite och sånt där. Mycket korta sträckor hit och dit, träningar osv.
Väldigt passande att då kunna åka endast på el och vad jag läst mig till så ska den hålla väldigt bra under flera år.

Finns det möjligtvis några negativa punkter jag missat?
Att bagageutrymmet är mindre än en vanlig V60 är inget problem. Ensamstående utan barn.

Vad bör jag tänka på när jag köper en denna bil? Att det ska finnas komplett ifylld servicebok är jag medveten om, speciellt när det gäller laddhybrider men finns det mer viktigt att veta?

Tycker ni priset på denna typ av bil är bra eller bör man pruta ner det lite? En sådan här bil kostar idag mellan 300 och 400.000kr beroende på utrustning och ca 3-8.000 mil på mätaren.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D6_TWIN_ENGINE_JUB...
https://www.blocket.se/ystad/Volvo_V60_D6_AWD_Twin_Engine_R_D...

Mest sugen på en R-Design men uppåt 400.000kr så blir det nästan lite för dyrt men kan ju hålla utkik om det dyker upp något annat framöver. Är ingen panik på dagen med själva köpet men någon gång inom de kommande månaderna hade jag tänkt slå till.

Som någon tidigare sagt är en volvokombi ett ganska tråkigt köp, även om man väljer den "hetaste" motormodellen. De är helt enkelt inte sportiga. Hade jag varit ensamstående och utan barn hade jag definitivt kikat på en "roligare" bil, då det finns otroligt mycket mer fräsigare bilar i din prisklass. Framförallt då du själv säger att det praktiska inte är någon prioritet finns det i mina ögon ingen anledning att välja den bilen. Om man inte är volvofantast, kanske.

Permalänk
Medlem

Singel och vill ha en brudmagnet-bil...

Kombi = Redo för barnvagn
Hybrid = Miljövänlig
Sportig/Design = Ingen tråkmåns
Etc, etc...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Att köpa diesel nu känns lite konstigt med tanke på alla kommande krav - oavsett hybrid eller inte.

Håller med denna, diesel känns lite fel just nu..
Skall man köpa hybrid så finner jag heller ingen anledning att köpa en diesel. Utan hybrid förstår jag att man kanske vill dra ned på bränslekostnader samt behålla kraft i motorn.

Permalänk
Medlem

Smög in här och läste lite, och kan ju tipsa om BMW 330e, snygg hybrid som går på bensin. Och dessutom går det nog att få en för ungefär samma pris som en V60 D6.
Hade personligen hellre köpt den, även om v60n kanske har dieselvärmare och sånt. (Har man laddning hemma, så kan man lika gärna köra elektrisk kupevärmare + motor).

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag åker ungefär lika mycket (eller lite) som du. Jag leasade i höstas en Golf Alltrack (bensin). Diesel verkade bara bli dyrare om man inte kör väldigt långa sträckor.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |