Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Paketet var ju registrerat (var tvungen att hämta det) så jag antar det.

Så är det något som de plötsligt börjat respektera då? Trodde inte "gåva" haft någon relevans på 10-15 år, sedan de insåg att varenda mindre handlare i hela världen skickade sina paket så. Och gör inte 99% av alla Asien-handlare fortfarande det? Känns som ett ganska konstigt hål att lämna kvar om de annars gör allt annat så rigoröst.

Sverige kan inte ta bort gåvor, vi följer det aktuella EU-direktivet där.

Alla säljare skriver inte att det är gåvor, inte säkert deras speditörer accepterar det när de är avtalskund eller whatever heller.

Allt som inte är uppenbart att det inte rör sig om gåvor kommer gå igenom oförtullat. Har du hängt med så hade du sett att de också var tydliga med det när det gäller skärpningen.

Vill du betala in moms får du kontakta Tullverket på egen hand, det är inget PostNord kan tvinga dig göra i efterhand. Ja, möjligen att om de har kvar bilden på paketet att de kan skicka det till Tullverket som i sin tur kontaktar dig, men ser inte hur de skulle komma på att de gjort fel och kunden för de är den de deklarerar åt, inte Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Framgår det inte vad adressaten har för postnummer? Kolla om det stämmer med ditt eget. Jag har för mig att det stod någonstans (kolla några tiotal sidor bak i tråden) att Postnord skulle avisera per brev om du inte betalar inom tre dagar och åtminstone då får du veta vem adressaten är.

Jag får intrycket av att sidan https://moms.postnord.se/ är något som satts ihop i all hast som man inte hunnit buggtesta ordentligt ännu.

Det framgår inte i klartext vad adressatens postnummer är, men något som ser ut att vara mitt postnummer står i URL:en. Dock är det väl jag och X tusen personer till som delar postnummer, så det säger ju egentligen inte så mycket.

Sidan moms.postnord.se är helt klart driftsatt innan den är klar att tas i drift. Fast det var väl inte annat att vänta när dom skulle ha så förbenat bråttom med att dra igång skiten, men generaldirektören skulle väl visa sig duktigt och ville ha guldstjärnor i kanten av sina partikompisar eller nåt

Nåja, i mitt fall tror och hoppas jag att det är paketet jag väntar på så jag pröjsade. Man vill ha ju liksom ha sakerna nu på en gång!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@robbankentor: jag har läst dina inlägg och du svarar alltid emot oss som har paket, jobbar du kanske på Postnords hanteringsavdelning?

Nej det gör jag inte, men jag förstår inte varför den som köper från just kina inte ska betala det riktiga priset för frakten utan den ska betalas med skattepengar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej det gör jag inte, men jag förstår inte varför den som köper från just kina inte ska betala det riktiga priset för frakten utan den ska betalas med skattepengar.

Enkelt svar: På grund av det handelsavtal Kina har med i princip hela världen, som postnord nu bryter emot.

Jag anser att detta avtal bör avbrytas eller omförhandlas, men det fråntar inte faktumet att det finns kvar.

Orkar inte förklara exakt hur det avtalet ser ut för lata människor som är fullt kapabla att googla det själva.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Enkelt svar: På grund av det handelsavtal Kina har med i princip hela världen, som postnord nu bryter emot.

Jag anser att detta avtal bör avbrytas eller omförhandlas, men det fråntar inte faktumet att det finns kvar.

Orkar inte förklara exakt hur det avtalet ser ut för lata människor som är fullt kapabla att googla det själva.

Avtalet är alltså det avtal som säger att man kan skicka postförsändelser till utlandet. Säger man upp avtalet, innebär det att man inte längre kan skicka brev till eller från utlandet. Inte så smart.

Permalänk
Medlem

Då gäller det att Postnord är på hugget och kommer med motfrågor. Varför heter t.ex. Anders Anderssons faster "Mr Pling Plong"? Dels är "Mr" fel om det är en faster och dels kan man undra varför du har ett svenskt namn medan fastern har ett kinesiskt namn.

Jag har fått något av en kille på ett teknikforum. Han kallar sig Pling Plong på forumet, jag hade ingen aning om att han faktiskt heter så i verkligheten.
I realiteten kommer inte PostNord fråga. Det ligger inte i deras intresse att skapa merkostnader för ett paket de bara kan skicka igenom tullfiltret utan åtgärd.

Skrivet av Archaea:

DHL, Schenker, UPS osv har ju varit sura på postnord eftersom de själva alltid varit tvungna att betala tull och moms, men postnord sluppit.

Eftersom speditörerna tjänar pengar på att administrera moms och eventuell tull åt mottagaren, tvivlar jag på att de surat på PostNord. Något underlag för det?

Skrivet av raptor18:

Till alla som är sugna på att förstöra för postnord genom att beställa för att låta det ligga kvar så det kan skickas tillbaka.

Jag hoppas att ni förstår att det förstör mer för oss än för postnord då avsändarna kommer sluta skicka till Sverige pga det.

Säljarna bryr sig rimligtvis inte ett dugg. Så länge vederbörande inte hör av sig till säljaren och kräver köpesumman åter. Det värsta de kan råka ut för är att de får paket i retur som de bara kastar.

Skrivet av Pyoko:

Fick till slut mitt paket från AliExpress som jag väntat på en och en halv månad, en liten komponent värd några tior. Paketet verkar vara skickat från Singapore, delen med tulldeklarationen har blivit övertäckt med en vit klisterlapp och gör den väldigt svårläst, går dock att tyda gift ikryssat och $5 värde om man anstränger sig.

Varför har det inte kommit något momskrav tro? Kan det vara för att det registrerades innan de nya reglerna? 02/26 har jag status "Departed country of origin" nästa post är 03/21 "Shipment with local shipping company".

Rimligtvis just för att det är 5 dollar och gift. PostNord har att följa lagboken, och gåvor till och från privatpersoner är momsbefriade. Lite märkligt är det allt om det står ett företagsnamn som avsändare, men PostNord gör sig inte mer besvär än de måste...

Skrivet av Pyoko:

Så är det något som de plötsligt börjat respektera då? Trodde inte "gåva" haft någon relevans på 10-15 år, sedan de insåg att varenda mindre handlare i hela världen skickade sina paket så. Och gör inte 99% av alla Asien-handlare fortfarande det? Känns som ett ganska konstigt hål att lämna kvar om de annars gör allt annat så rigoröst.

Gåva, från, eller till, företag, momspliktig, gåva från privatperson, till privatperson, momsbefriad upp till 500:-.

Jag fick ett paket från Turkiet i går. Portot var 1100kr, enligt stämpeln i hörnet, men om det är en tröst så är det inte svenska kr, så jag har ingen aning om vad det motsvarar. Det deklarerade värdet var $9.99, och det var inte deklarerat som en gåva, och avsändare & mottagare, var båda företag.
Ingen moms, och ingen avgift från PostNord.
Så vitt jag vet har vi inget frihandelsavtal med Turkiet?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Avtalet är alltså det avtal som säger att man kan skicka postförsändelser till utlandet. Säger man upp avtalet, innebär det att man inte längre kan skicka brev till eller från utlandet. Inte så smart.

Nej, men tack för att du bevisade min tes om lathet
Prova nu o googla så kanske du förstår vad avtalet innebär.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det framgår inte i klartext vad adressatens postnummer är, men något som ser ut att vara mitt postnummer står i URL:en. Dock är det väl jag och X tusen personer till som delar postnummer, så det säger ju egentligen inte så mycket.

Sidan moms.postnord.se är helt klart driftsatt innan den är klar att tas i drift. Fast det var väl inte annat att vänta när dom skulle ha så förbenat bråttom med att dra igång skiten, men generaldirektören skulle väl visa sig duktigt och ville ha guldstjärnor i kanten av sina partikompisar eller nåt

Nåja, i mitt fall tror och hoppas jag att det är paketet jag väntar på så jag pröjsade. Man vill ha ju liksom ha sakerna nu på en gång!

PostNord är ingen myndighet och positionerna tillsätts inte politiskt dock. Sverige kan inte ens ensamt rösta för något på årsstämman då de inte har majoriteten av rösterna.

PostNord bestämde sig nog för sin lösning ganska sent, och hade ett par veckor att få upp betalsidan eller något sådant. Hade de bestämt sig i januari hade det nog inte varit några problem att ta fram sidan/betaltjänsten.

Permalänk
Medlem

@Johnnymann: PostNord bryter inte mot Världspostföreningens avtal, speditionsavgifter är tillåtna där och både Sverige och Kina har dessa. Båda har för den delen moms på alla postorderförsändelser, så det är väl god tid att den största speditören i Sverige börjar följa dessa lagar och reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag fick ett paket från Turkiet i går. Portot var 1100kr, enligt stämpeln i hörnet, men om det är en tröst så är det inte svenska kr, så jag har ingen aning om vad det motsvarar. Det deklarerade värdet var $9.99, och det var inte deklarerat som en gåva, och avsändare & mottagare, var båda företag.

Frihandel eller inte, det påverkar ändå inte momsen. Frihandelsavtal innebär bara att varorna i avtalet inte belastas med tull.

Vi har frihandelsavtal med Norge men norsk lax är ändå belagd med moms när den säljs i Sverige.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spekulativt men kan vara att paketet skickats via Grekland som inte registrerat det som import, pga detta faller det inom EUs moms zon där moms i de flesta fall ska tas ut i de land som säljer varan och därav när det anländer till Sverige så är det ingen åtgärd då de tror att det redan sköts i Grekland. Alternativt är det så att trots att Turkiet inte är med i momszonen så räknas det som "europa" och ingen orkar bry sig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Är Sverige som ska förtulla paket (adresserade) till Sverige. Paket deklareras av mottagaren (genom ombud oftast) och således vart mottagaren befinner sig.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja men om paketet ser ut att komma från Grekland så går det rakt igenom

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Petterk: Ja men om paketet ser ut att komma från Grekland så går det rakt igenom

Ett paket/brev från Turkish Post är säkert skickat från Kina och med exportdeklaration påklistrat. Går det igenom har de gjort fel när de sorterat. Transitländer har ingen betydelse, kommer säkert från Danmark om det fraktats med lastbil/tåg i Europa.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns flera frihandelsavtal mellan oss och turkarna. Bland annat är vi båda med i WTO och så finns det ett avtal om tullfrihet på de flesta varorna mellan EU och Turkiet. Moms ska dock alltid betalas. Postnord kan förstås missa någon försändelse i postsäcken.

Skrivet av Petterk:

@Johnnymann: PostNord bryter inte mot Världspostföreningens avtal, speditionsavgifter är tillåtna där och både Sverige och Kina har dessa. Båda har för den delen moms på alla postorderförsändelser, så det är väl god tid att den största speditören i Sverige börjar följa dessa lagar och reglerna.

Världspostföreningen verkar dock rekommendera 2,61 särskilda dragningsrätter som maxbelopp, vilket är lägre än Postnords avgift. Se detta dokument, sid. 65.

Permalänk
Medlem

Världspostföreningen verkar dock rekommendera 2,61 särskilda dragningsrätter som maxbelopp, vilket är lägre än Postnords avgift. Se detta dokument, sid. 65.

Du kommer i praktiken få betala mer än så även i Kina, sen är det inte speditionsavgiften du hänvisar till – speditionsavgiften regleras av artikel 20.3. Sen ska det nog sägas att det är WTO som inte ser det som handelshinder.

Edit: För att förtydliga, vi och resten av EU följer EUs regler (de har diskuterats/länkats i tråden) och dessa regler är samma som i världspostkonventionen.

Permalänk
Medlem

Min poäng var närmast att PostNord gör som PostNord alltid har gjort. Ett visst minimum av åtgärder & hoppas på det bästa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Min poäng var närmast att PostNord gör som PostNord alltid har gjort. Ett visst minimum av åtgärder & hoppas på det bästa.

Möjligt. Före första mars slarvade Postnord väldigt mycket med importdeklarationerna och släppte igenom väldigt många försändelser utan att ta ut några avgifter. Nu har slarvet helt klart minskat, men det behöver ju inte betyda att det helt upphört. Sedan kan man förstås alltid göra misstag även om man är jättenoga.

Permalänk
Medlem

Det går ju för helvete inte att spåra dem man får i sms, jävla pajas företag.
Fått 4:a olika sms om att betala för paket, fotogrejen funkar inte och det går inte att spåra skitet.
Har inte ens beställt fyra grejer sista 2 månaderna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:
Jag ringde deras kundtjänst och frågade, mest troligt är det skickat som brev och då går det inte att spåra. Börjar på "UB" (UtlandsBrev).
En vecka från betalning var beräknad leveranstid som idag.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Defender:

Det går ju för helvete inte att spåra dem man får i sms, jävla pajas företag.
Fått 4:a olika sms om att betala för paket, fotogrejen funkar inte och det går inte att spåra skitet.
Har inte ens beställt fyra grejer sista 2 månaderna.

Testa chatten på https://moms.postnord.se/ - de kanske vet något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

@Defender:
Jag ringde deras kundtjänst och frågade, mest troligt är det skickat som brev och då går det inte att spåra. Börjar på "UB" (UtlandsBrev).

Eller så är nåt mysko. Klassar posten månne om saker till "utlandsbrev"? Jag har en försändelse på ingång som börjar på "UB", men jag har ett USPS trackingnummer som går att spåra tills det lämnar staterna och försändelsen är enligt USPS:

Postal Product: First-Class Package International Service
Features: International Letter

Märkligt att det inte går att spåra i vidare då avsändaren (så vitt jag vet) köpt en produkt med spårning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Ganska säker på att spårning inte ingår.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Om det ska vara spårning hela vägen tror jag det behöver vara "registered" som tjänst. Jag kan också "ofta" spåra mina USPS fram till SE. Men på de här två paketen (breven) så syns det inte att de har lämnat USA ens.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@warh0g: Vilket kostar 15,50 USD på First Class Mail och First Class Package. Spårning ingår i express/prioritet.

Permalänk
Medlem

@Petterk & @warh0g: Tack, ni har nog rätt om det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av warh0g:

@Hurtigbullen: Om det ska vara spårning hela vägen tror jag det behöver vara "registered" som tjänst. Jag kan också "ofta" spåra mina USPS fram till SE. Men på de här två paketen (breven) så syns det inte att de har lämnat USA ens.

Vissa tjänster är bara spårbara i avsändarlandet. Postnords tjänst "varubrev" har viss begränsad spårning inom Sverige, men går förmodligen inte att spåra i USA om man skickar ett sådant dit. Förmodligen är det samma sak med denna tjänst.

Permalänk
Medlem

Väntar efter 27 dagar hos tullen (skulle ta 3 dagar)

Ser att flera väntar utan att få besked.
Postnord pekar på Tullen, men har inte Postnord ett ansvar att ge en leveransplan i sitt uppdrag till sina Kunder?
Wish ger en leveransplan, Postnord tar emot den men sedan får man ingen information. Här börjar man skylla på någon anan och sparkar problemet vidare
En del verkar få sina prylar inom ett par dagar, andra får vänta under obestämd tid, vad skall jag säga till mina kunder som väntar?
Jobbar tullen med turordnigen "först in först ut" från Postnord eller kan förklaringen vara att varorna inte ens lagts in i systemet, att dom ligger i en lagerlokal i hörnet och registreras efter det som ligger högst uppe på högen och efter ett par månader, kanske år hittar dom andra paketen ?

Permalänk
Medlem

Fler nyregistrerade?

Det har framgått från PostNord att de ännu inte skickat ut aviseringar för alla paket och det är nog största problemet när det gäller väntetider, även om en del säkert får vänta på att det ges klartecken från Tullverket. Pratar du om år trollar du bara, lagret har bara varit öppet för paketen sedan 1 mars. Ny sorteringsmaskin som kan göra mer av jobbet kommer levereras, men till dess är allt manuellt arbete med nyanställda.

Permalänk
Medlem

@Mytech: De trögar med flit, jag väntar fortfarande också på mina saker. Nyss fick jag dessutom en avi om att betala 0.6 kr moms och 75 kr avgift, totalt 75.6 kr.

Postnord skulle aldrig våga göra så här mot sina kunder på eget bevåg och riskera att förlora oss, utan de följer politikers direktiv, vilket de själva har sagt.

USA, EU och andra länder gör just nu handelskrig mot Kina, som de vill tvinga till någonting, exakt vad vet jag inte, kanske någon vet eller vill gissa?

Man kan fråga sig om de inte bör hålla sitt ord att inte göra så här enligt det gällande 4 år gamla handelsavtalet med Kina, tills det har gått ut, att sen kalla det avgift eller nåt annat gör nog ingen skillnad.

Och till er som säger att vi köper skräpsaker, nej, vi gillar och behöver våra saker.