Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk

@blue eyed devil: Vet inte om du fick svar på din fråga, men med TV'ns Netflix app får du Dolby Vision på vissa titlar vilket såg mycket bättre ut än HDR på shielden (har föregångaren till din TV-modell). Testade dock bara jämföra med två serier och en film, men Dolby Vision var betydligt bättre. Därför växlar jag mellan TV'ns Netflix och Shielden's.

Permalänk

Varför kan shielden inte spela upp VISIONPLUSHDR-1000?

Blir bara grönt när jag testar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tittat på denna ett tag och funderar nu på att köpa mig en själv.

Gillar idén med den första shielden där det fanns 3,5mm ljud ut ur fjärrkontrollern men det verkar inte finnas på dom nya modellerna? Stämmer det? Nån som vet om gamla fjärren fungerar till V2? Tex denna: https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor-ljud-bi...

Sen kollade jag lite på Pro-modellen men den finns inga i lager nånstans. Nån som läst om det ska komma nya modeller av Shield TV snart?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

@Blaxxor: Ser ut som att det där är den nya fjärrkontrollen. Dom har den gamla också för ca 30kr mindre. Vet inte hur stödet för dom är dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför kan shielden inte spela upp VISIONPLUSHDR-1000?

Blir bara grönt när jag testar.

Inga problem varken via AT4K(Mrmc) eller Shield(SPMC).

Kör via receiver, Sony STR-DN1080 till LG Oled B7.

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara på ATMOS i Netflix appen. Och HDR på YouTube men vad jag förstår så har Shield inget hårdvarustöd för YT-HDR.

Citat:

https://forums.geforce.com/default/topic/1015998/shield-tv/netflix-with-dolby-atmos/2/
In Theory Netflix could roll out Atmos to all DD+ enabled Devices with a Serverside change. In Reality they have to do some minor work on the apps so that they can correctly show the option to play with Atmos.
Why they are doing such a slow rollout is a mystery to me though...and starting with unlikely and rare Devices like Xbox and 2017 LG Tvs...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu väntar man bara på ATMOS i Netflix appen. Och HDR på YouTube men vad jag förstår så har Shield inget hårdvarustöd för YT-HDR.

Du glömmer det viktigaste och det är auto-change av färgrymden som dom ännu inte löst.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har problem med nätverksporten? Spelar ingen roll vilken kabel jag använder(har testat 5e, 6 och 6a). Man behöver I stort sett hålla in den hårt i porten för att få kontakt eller lägga något på kabeln så vinkeln ändras.. Den klickar i men måste tryckas i någon millimeter till. Varit så sedan jag fick den men inte orkat skicka in den..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget stöd för ATMOS i Netflix appen. Klarar inte hårdvaran detta eller är det för att LG och Microsoft har ensamrätt just nu?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inget stöd för ATMOS i Netflix appen. Klarar inte hårdvaran detta eller är det för att LG och Microsoft har ensamrätt just nu?

hårdvaran klarar av det snarare netflix som inte ordnat det än..

Permalänk
Medlem

Nån som vet eller läst nåt om nån ny modell? Finns sällan nån i lager och det är nästan inga butiker som säljer den heller. Brukar ju vara såhär vid generationsskifte men hittar inget när jag letar info.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Nån som vet eller läst nåt om nån ny modell? Finns sällan nån i lager och det är nästan inga butiker som säljer den heller. Brukar ju vara såhär vid generationsskifte men hittar inget när jag letar info.

Det är väl nån dåre som kommit på att man kan bryta bitcoins med den eller nåt...

Nä, men skämt åsidå, det var väl bara nåt år sen den senaste Shielden kom ut. Så snabba generationsskiften lär de inte göra, särskilt inte som den nuvarande modellen åtminstone subjektivt fortfarande är den vassaste Android TV-boxen på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl nån dåre som kommit på att man kan bryta bitcoins med den eller nåt...

Nä, men skämt åsidå, det var väl bara nåt år sen den senaste Shielden kom ut. Så snabba generationsskiften lär de inte göra, särskilt inte som den nuvarande modellen åtminstone subjektivt fortfarande är den vassaste Android TV-boxen på marknaden.

Jag tänker som dig också och nu vet jag inte hur det har varit förr men listar man den på prisjakt så finns det bara ett fåtal listade butiken som ens säljer den varav en butik har i lager.

Det känns väldigt ovanligt för en sådan här produkt.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Nån som vet eller läst nåt om nån ny modell? Finns sällan nån i lager och det är nästan inga butiker som säljer den heller. Brukar ju vara såhär vid generationsskifte men hittar inget när jag letar info.

Fast vad pratar du om? Modellen utan hårddisk finns i lager på flera ställen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blaxxor:

Jag tänker som dig också och nu vet jag inte hur det har varit förr men listar man den på prisjakt så finns det bara ett fåtal listade butiken som ens säljer den varav en butik har i lager.

Det känns väldigt ovanligt för en sådan här produkt.

Shield har aldrig sålts av speciellt många butiker heller. Tycker snarare det ser ut som vanligt?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte fråga här istället för att starta ny tråd. Har en fråga ang PLEX server.

Köpte En LG Oled TV + nvidia shield tv v2 16gb i helgen, passade även på att köpa en NAS (Synology 918+) som kommer imorgon.

Kommer titta på 4k och 1080p media via direct play hemma. Blir även i vissa fall streaming till någon media pryl utanför nätverket ex, surfplatta, annan tv, laptop etc. Detta kommer ibland kräva transcoding. Ska skaffa "plexpass" för att kunna nyttja HW Transcoding

Min fråga är: Ska jag köra själva Plex servern på NAS:n eller på Shielden:n? Vilka för och nackdelar finns det för respektive maskin?

tacksam för svar

mvh

Permalänk
Medlem

nån som fått till en xbox controller till shielden?
Försöker spela far cry 5 på TVn. Har en xbox live elite controller (den äldre versionen) och försöker streama den via nvidia's egna geforce experience..
Kanske tänker fel?
Far cry startar inte i shielden via steam i gamestream.. Där hade jag varjefall kunnat ha kontrollen kopplad till datorn men det verkar inte funka i nvidias streaming om jag har kontrollen kopplad till datorn

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Hej, tänkte fråga här istället för att starta ny tråd. Har en fråga ang PLEX server.

Köpte En LG Oled TV + nvidia shield tv v2 16gb i helgen, passade även på att köpa en NAS (Synology 918+) som kommer imorgon.

Kommer titta på 4k och 1080p media via direct play hemma. Blir även i vissa fall streaming till någon media pryl utanför nätverket ex, surfplatta, annan tv, laptop etc. Detta kommer ibland kräva transcoding. Ska skaffa "plexpass" för att kunna nyttja HW Transcoding

Min fråga är: Ska jag köra själva Plex servern på NAS:n eller på Shielden:n? Vilka för och nackdelar finns det för respektive maskin?

tacksam för svar

mvh

Enligt den här tråden så funkar det ju toppen direkt på nasen, och jag personligen skulle nog köra på den. Då har du shielden fullt tillgänglig för allt annat

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Enligt den här tråden så funkar det ju toppen direkt på nasen, och jag personligen skulle nog köra på den. Då har du shielden fullt tillgänglig för allt annat

Sant. Då kan jag ha igång servern 24/7 också

tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

nån som fått till en xbox controller till shielden?
Försöker spela far cry 5 på TVn. Har en xbox live elite controller (den äldre versionen) och försöker streama den via nvidia's egna geforce experience..
Kanske tänker fel?
Far cry startar inte i shielden via steam i gamestream.. Där hade jag varjefall kunnat ha kontrollen kopplad till datorn men det verkar inte funka i nvidias streaming om jag har kontrollen kopplad till datorn

Antar du menar Xbox One Elit Controller? Du ansluter den väldigt enkelt via Bluetooth i inställningarna på shielden.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Hoppas någon här kan hjälpa mig hitta den optimala lösningen i allt detta tech chaos. Tänkte inskaffa mig en atmos förstärkare och kombinera detta med en UHD/HDR10/Atmos spelare, genom en USB SSD, alternativt wifi. Som jag fattat det är det automatisk colorspace som är dilemmat med Shield idag? Upplys mig om jag missat något.

Eftersom att jag har en smart tv tänkte jag lösa detta genom att köra Netflix/YT genom tvns app då Netflix ändå inte stödjer något bättre än DD+ vilket även min Samsung Ks7005 stödjer (App - TV - Optisk kabel - AVR) vilket ger mig bästa möjliga ljud och bild.

Samt köra riktiga UHD HDR Atmos filer genom Shield (40gb-80gb UHD/HDR10/ATMOS mkv - SSD/Wifi - Shield/Kodi - HDMI 2.0 - AVR - HDMI 2.0 - TV. Om jag ställer in Shielden på 4k 10bit colorspace och bara använda den för denna typen av content så borde jag inte ha några problem? Får jag ut maximal möjlig prestanda utan kompromisser i bild/ljud?

Om jag har missat något så uppskattas all input innan jag köper Shield och AVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Antar du menar Xbox One Elit Controller? Du ansluter den väldigt enkelt via Bluetooth i inställningarna på shielden.

Nej den kör wifi pga av lägre input lag än Bluetooth, den är inte kompatibel med shielden trådlöst sist jag provade funkade det inte med kabel heller...

Permalänk
Medlem

Går det att anv steam controller med shielden ?

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Ska testa i helgen men ärligt talat tror jag inte det fungerar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Har testat själv nu, fungerar super bra.

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Toppen, då får man användning för sin Steamkontroller Tycker Shield fjärren inte är något vidare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Toppen, då får man användning för sin Steamkontroller Tycker Shield fjärren inte är något vidare. Hur gjorde du för jag lyckades inte i helgenm

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Började först med datorn så att steamcontrollen fungerar, sen gick jag och startade upp steam på shielden.
Det bara fungerade ><

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Så jag gjorde och provade först att para direkt med kontrollen men kontrollen har inte pair-knapp och hittades inte, sedan med donglen i shield men det fungerade inte heller. Får väll försöka igen.

Aha, du lade till Stream i Nvidia Gamestream Ja då fungerar det om man strömmar men skulle vilja att man kunde sköta sin Shield med en steamkontroller. Det ser inte ut att gå. Inte heller att bluetooth para sin Xbox One elite kontroll. Trodde den hade BT men det är nog bara eliten till Xbox 360 som har detta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Kelrazh: Så jag gjorde och provade först att para direkt med kontrollen men kontrollen har inte pair-knapp och hittades inte, sedan med donglen i shield men det fungerade inte heller. Får väll försöka igen.

Aha, du lade till Stream i Nvidia Gamestream Ja då fungerar det om man strömmar men skulle vilja att man kunde sköta sin Shield med en steamkontroller. Det ser inte ut att gå. Inte heller att bluetooth para sin Xbox One elite kontroll. Trodde den hade BT men det är nog bara eliten till Xbox 360 som har detta.

Elite kontrollern kör wi-fi direct inte bluetooth det gjorde de tidiga Xbox one kontrollerna också..