Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Efterfrågan på grafikkort har ökat mycket på senare tid, och Nvidias VD Jen-Hsun Huang berättar nu att de i dagsläget inte är i närheten av att kunna möta den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Något är fel på marknaden, i en fungerande marknad så skulle priset bara stiga mer och folk skulle kunna köpa de grafikkort de ville till marknadspris.

Sedan tolkar jag dem att de skyller på att det är främst gamers och inte miners som köper upp alla grafikkort, dessa två grupper kan man klaga på, men utan dessa så skulle utvecklingen stagnera.

*edit*
Missförstå mig inte jag tycker lägenheter i storstäder, elbilar, grafikkort, ramminne är skitdyrt. Men det handlar om att få upp produktionen och även göra den billigare, allt annat blir bara dåligt.

Permalänk
Medlem

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte så lite frånvänt att de skyller den dåliga tillgången på att gamers, som fucking ska köpa korten, köper dem. För mig är det klart att det är självklart att den dåliga tillgången beror på miners. Hur skulle Nvidia kunna veta att det inte är så? Har de spionprogram i grafikkorten som rapporterar hur det används?

Märklig situation hur som helst.. Efterfrågan är hög, liksom priserna. Det är ett gyllene tillfälle att tjäna pengar för Nvidia men de producerar ändå bara i maka takt.

Jag tycker inte det vore rätt om det var en helt fri marknad och ett 1080TI kostade 25 000Kr som exempel. Det vore verkligen surt om grafikkortsägande blev något som bara stureplansbrats hade råd med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas producera.

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Något är fel på marknaden, i en fungerande marknad så skulle priset bara stiga mer och folk skulle kunna köpa de grafikkort de ville till marknadspris.

Sedan tolkar jag dem att de skyller på att det är främst gamers och inte miners som köper upp alla grafikkort, dessa två grupper kan man klaga på, men utan dessa så skulle utvecklingen stagnera.

Fast det är väl precis det som händer? GTX 1070 har ökat i pris med drygt 1 000kr på 2 år. Jag kan sälja mitt begagnade för samma pris som jag köpte det, om inte mer. Håller med om att de vinklar sina försäljningssiffror som att det är gamers som står för större delen av köpen, medan jag personligen tror tvärt om. Men crypto-mining är ju lite av en fluga som just nu är väldigt hypad. Nvidia vill troligen inte förmedla en bild till sina investerare att deras försäljningsökning bara är tillfällig.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det känns mer som AMD och nVidia kör någon typ av kartellverksamhet när det gäller grafikkort.
Eller är så ligger dom lågt i väntan på att nästa generation kort skall släppas.

Permalänk
Föredetting

Finns det inte tillräckligt med minne på marknaden är det dumt att producera för många GPU:er. Trångt hos TSMC också, för den delen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Investera lite i er supply chain då ffs istället för att stå där och lipa!

Skrivet av MarkSix:

Det känns mer som AMD och nVidia kör någon typ av kartellverksamhet när det gäller grafikkort.
Eller är så ligger dom lågt i väntan på att nästa generation kort skall släppas.

Man undrar ju det. Känns som att deras R&D är betald via RoI så nu kan de tillverka extremt billigt och sälja väldigt dyrt vilket ger ordentlig vinstmarginal. Sen kan de rulla runt i sina pengar och skratta åt gamers som inte kan uppgradera sina datorer. Någon ny generation verkar det ju inte bli i år iaf. Ja, jag är bitter

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av krigelkorren:

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas producera.

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt det då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Varje halvår? Jag köpte ett GTX 780 hösten 2013. Det uppfyllde alla mina krav (kunde spela samtliga spel jag köpte på som lägst medium inställningar i 60 fps) ända fram tills 2017. Sommaren 2017 köpte jag sen ett 1080 ti. Det var det längsta jag någonsin ägt ett och samma grafikkort. Så jag tycker snarare att utvecklingen saktat ner, tidigare behövde jag ofta byta grafikkort minst vartannat år för att uppfylla tidigare nämnda krav.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

De intervjuade Nvida, hade de frågat AMD så hade de nog ej svarat så. Mimers köper väl framförallt AMD och lite Nvida, vilket minskar det totala utbudet. Det har nu kommit bra cpuer fån både Amd och Intel vilket påverkar försäljningen.

Sedan ville jag minnas att någon tillverkade hade problem med grafikminne och det delar säkert fabriker med ram till dator och mobiler..

Problemet är att vi nu lever i en högkonjunktur och folk ska ha bra hårdvaror i precis allt, mobiltelefoner, klockor, tv-apparater, ja allt ska ha mycket ram. Högkonjunktur brukar dock vara ett samhällsfenomen som politiker effektivt brukar kunna få bort, så det löser sig det är bara att vänta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas producera.

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt det då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Jag ser jätteofta att någon skriver i dessa trådar "optimera" men det finns bara så mycket man kan göra innan kompromisserna påverkar kvalitet. Det finns dessutom vissa saker man kan och inte kan göra. Världens främsta ingenjörer skulle inte kunna få något likt Crysis att lira på ett ATI Rage 128 utan att det ser ut som skit. Hårdvaran klarar helt enkelt inte av den massiva mängd beräkningar som krävs.

Optimering har sin plats i mjukvaruutveckling men det finns fortfarande begränsningar enbart ny hårdvara kan komma runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Nja.
Det är ofta för dyrt. Sej att vi kan tillverka 1000st på 12h i en fabrik då överdrivet kan vi tillverka 2000st på 24h men för 2001st behöver vi en ny fabrik. Så ska man fortsätta tillverka 2000st eller 2001 med ett ökat pris som en extra fabrik kostar? Marknadsekonomi sägs det kallas. och (= på samma gång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Varje halvår? Jag köpte ett GTX 780 hösten 2013. Det uppfyllde alla mina krav (kunde spela samtliga spel jag köpte på som lägst medium inställningar i 60 fps) ända fram tills 2017. Sommaren 2017 köpte jag sen ett 1080 ti. Det var det längsta jag någonsin ägt ett och samma grafikkort. Så jag tycker snarare att utvecklingen saktat ner, tidigare behövde jag ofta byta grafikkort minst vartannat år för att uppfylla tidigare nämnda krav.

Beror väl helt på vilka spel du spelar och vad du har för krav. Sedan är det min egen uppfattning om hur utvecklingen gått så vi har kanske olika saker vi sätter värde på.
Förr räckte det ofta med nån generation per år/vartannat men då lades det nog också mer tid på optimeringar.
Standard svar idag lär ju bli "sälj det gamla kortet och köp senaste serien" men det blir mer komplicerat när du inte kan få tag på den nya serien.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Man får skilja på olika parter, där alla vill tjäna pengar.
Speltillverkares mål är att få sålt så många exemplar som möjligt, likaså få in extra pengar och självklart finns det en stolthet.
Men det är inte ekonomisk att optimera spelen så mycket mer, optimera kan översättas som lite att skräddarsy en lösning för bästa resultat. Och när man gör detta så blir resultatet väldigt hårdknutit till en lösning.
Jag skulle snarare säga att generalisera är framtiden, man gör saker som går att återanvända till olika projekt, resultatet av detta är att de blir mer systemkrävande, men de i praktiken blir bättre då pengar inte finns till att göra om samma sak om och om igen.
Så jag förväntar mig mer krävande applikationer som gör samma sak som innan, bara det att den som gör dem behöver koda och tänka på allt mindre. Fokus blir vad applikationen ska utföra, inte hur man ska koda lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar ju inte så lite frånvänt att de skyller den dåliga tillgången på att gamers, som fucking ska köpa korten, köper dem. För mig är det klart att det är självklart att den dåliga tillgången beror på miners. Hur skulle Nvidia kunna veta att det inte är så? Har de spionprogram i grafikkorten som rapporterar hur det används?

Märklig situation hur som helst.. Efterfrågan är hög, liksom priserna. Det är ett gyllene tillfälle att tjäna pengar för Nvidia men de producerar ändå bara i maka takt.

Jag tycker inte det vore rätt om det var en helt fri marknad och ett 1080TI kostade 25 000Kr som exempel. Det vore verkligen surt om grafikkortsägande blev något som bara stureplansbrats hade råd med.

Amd skulle nog flika in sina kort för 24000kr i en sån situation så det är lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Varje halvår? Jag köpte ett GTX 780 hösten 2013. Det uppfyllde alla mina krav (kunde spela samtliga spel jag köpte på som lägst medium inställningar i 60 fps) ända fram tills 2017. Sommaren 2017 köpte jag sen ett 1080 ti. Det var det längsta jag någonsin ägt ett och samma grafikkort. Så jag tycker snarare att utvecklingen saktat ner, tidigare behövde jag ofta byta grafikkort minst vartannat år för att uppfylla tidigare nämnda krav.

Sitter än på 4,5 år gamla grafikkort. De har ca 50% av sitt värde på beg marknaden de hade då, vilket jag aldrig sett något grafikkort ha tidigare.

Man blir ledsen, helt klart.

Skrivet av hACmAn:

@Johan86c:

Nja.
Det är ofta för dyrt. Sej att vi kan tillverka 1000st på 12h i en fabrik då överdrivet kan vi tillverka 2000st på 24h men för 2001st behöver vi en ny fabrik. Så ska man fortsätta tillverka 2000st eller 2001 med ett ökat pris som en extra fabrik kostar? Marknadsekonomi sägs det kallas. och (= på samma gång.

Nej.... marknadsekonomi är.. om vi inte gör 2001+, så kommer en konkurrent att göra det, och vi kommer inte tjäna något mer (man tjänar genom att sälja fler, inte pressa vinsterna genom att tvinga upp priset som en av få aktörer).

Som det är nu är det inget incitament öht att göra 2001:e kortet då man tjänar mer på 2000 till högre pris. En frisk marknad så kompenseras det med konkurrens, men ingen del av PC marknaden på senare tid är frisk ur konkurrenssynpunkt. Där är för få aktörer som tillverkar för att det ska kunna vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag ser jätteofta att någon skriver i dessa trådar "optimera" men det finns bara så mycket man kan göra innan kompromisserna påverkar kvalitet. Det finns dessutom vissa saker man kan och inte kan göra. Världens främsta ingenjörer skulle inte kunna få något likt Crysis att lira på ett ATI Rage 128 utan att det ser ut som skit. Hårdvaran klarar helt enkelt inte av den massiva mängd beräkningar som krävs.

Optimering har sin plats i mjukvaruutveckling men det finns fortfarande begränsningar enbart ny hårdvara kan komma runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det finns begränsningar i hårdvaran, det är ju den som uppdateras mellan varje generation får vi hoppas.
Sedan är det inte tal om något Crysis-lir på ett 8år äldre DirectX 6 grafikkort heller, men sanningen idag är ju att de flesta spel använder sig av äldre API:er såsom DirectX 11 eller OpenGL. Satsa på att utveckla stödet för API:er som är mer hårdvarunära och presterar bättre. Optimering kan göra underverk, det har visat sig förr.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag ser jätteofta att någon skriver i dessa trådar "optimera" men det finns bara så mycket man kan göra innan kompromisserna påverkar kvalitet. Det finns dessutom vissa saker man kan och inte kan göra. Världens främsta ingenjörer skulle inte kunna få något likt Crysis att lira på ett ATI Rage 128 utan att det ser ut som skit. Hårdvaran klarar helt enkelt inte av den massiva mängd beräkningar som krävs.

Optimering har sin plats i mjukvaruutveckling men det finns fortfarande begränsningar enbart ny hårdvara kan komma runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Off:
Framförallt då de inte ens lyckades få till drv till sitt egna kort. ATI Rage 128. tror jag har ett liggande. Fick dålig vibbar första gångerna. Vet att den och några var prisade i htpc sammanhang. (synd att jag inte har kvar PowerVR kortet som hade då jag började förstå varför vissa gillade de gamla ATI korten)
Men precis som du påpekar så hur mycket man ändå kan använda det man har så finns det en gräns. för vad man kan åstadkomma.

On:
Lite svårt att veta bu eller bä så länge nvidia inte visar hur många chipp de levererar till partners, samt hur många de leverereat innan bristen på kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Det här!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Många som verkar tro att Nvidia/AMD har höjt sina priser och det är orsaken för prisnivåerna.

Komponenterna kostar en hel del mer nu men större delen av det höjda priset handlar om nästa steg i ledet, antingen distributörer/ÅF bara för att de kan.

Tror att intropriset på Vega och höjningen därefter får folk att tro att allt handlar om tillverkarens priser....

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Var då var Minna lärare i företag ekonomi felaktigt informerade. Hur kan du motivera att 1 extra kort är värt att anställa dubble personal, bygga nya fabrik? För att det ska vara ok ska man veta ett det är så många mer än 1 extra kort för att man ska se investeringen lönsam. innan kollar man om det kanske är vättigare med fler shift, kan man köra 24/4 hur mycket tid kan då maskinerna köra. Hur blir kostnaden för extra personal.

Att starta en extra fabrik kan innebära redan då den är i drift och inte under uppbyggnad att den ihop med de gamla blir olönsam. Och att man måste stänga en fabrik för att inte gå back varje dag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Det beror på hur datormarknaden i sig ser ut.

2016 gick 50-55% av alla CPUer och GPUer till Lenovo, HP och Dell. Asus, Acer och Apple står för ungefär 20% av resten.
Låt oss därför ponera att dessa sex datortillverkare står för ca 75% av världsmarknaden för processorer och grafikkretsar.
Detsamma gäller förstås SSDer, RAM-minnen och moderkortschipset - ca 75% av tillverkningen går till dessa sex bolag.

Resten av OEM-segmentet, dvs alla andra datortillverkare tillsammans, står för ungefär samma marknadsandel som HP, så runt 15-20% av världsmarknaden. Det lämnar i normalfallet någonstans 5-10% av produktionen för butiksförsäljning.

Vad gäller det segmentet så består 75-80% av försäljningen av grafikkort som kostar under ca $200 eller i klartext upp till GTX 1060. High-end och entusiastsegmenten är alltså resterande 20-25% av 5-10% av världsmarknaden - eller med andra ord - någonstans i storleksordningen 1-3% av grafikkortsproduktionen.

Jag vill påstå att de allra flesta i vårt segment är gamers, så miners är förstås en försvinnande liten andel, men med det sagt så konkurrerar de om en väldigt liten del av AMDs och Nvidias produktion vilket gör att de känns mer än de borde göra.

Det är särskilt sant då PC-marknaden fått nytt liv med Ryzen och Coffee Lake, nu får man en prestandaförbättring man inte sett sedan Sandy Bridge när man köper dator, och det gör att OEM-marknaden för datorer och därför grafikkort har ökat ganska kraftigt i omfattning. Det är knappast överraskande att Nvidia och AMD prioriterar sina största kontrakt framför de vanliga dödliga heller.

Så, tl;dr, det största problemet är egentligen inte miners utan folket som föredrar att få sitt grafikkort levererat i en färdigbyggd HP snarare än i en lös kartong. Samtidigt är det också - varning för ironi - dessa massiva OEM-kontrakt som håller ner priserna Nvidia och AMD faktiskt kan ta ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skitsnack att miners står för en liten del. Att mine:a kryptovaluta har exploderat dom senaste 1-2 åren och innan det så har det aaaaaaldrig varigt brist på grafikkort. Tillverkar dom mindre grafikkort än då? nä, knappast.

Tappar suget för Nvidia när dom så uppenbart snackar så otroligt mycket skit och hela den här grejen med deras Nvidia program där tillverkare som ansluter sig till det inte får släppa konkurrerande kretsar i deras gaming-serie.

Önskar innerligt att AMD har ett fint grafikkort på gång så Nvidia kommer ner på jorden. Äger i dagsläget ett Nvidia men fy fan för ett sådant företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De intervjuade Nvida, hade de frågat AMD så hade de nog ej svarat så. Mimers köper väl framförallt AMD och lite Nvida, vilket minskar det totala utbudet. Det har nu kommit bra cpuer fån både Amd och Intel vilket påverkar försäljningen.

Sedan ville jag minnas att någon tillverkade hade problem med grafikminne och det delar säkert fabriker med ram till dator och mobiler..

Problemet är att vi nu lever i en högkonjunktur och folk ska ha bra hårdvaror i precis allt, mobiltelefoner, klockor, tv-apparater, ja allt ska ha mycket ram. Högkonjunktur brukar dock vara ett samhällsfenomen som politiker effektivt brukar kunna få bort, så det löser sig det är bara att vänta..

Det är mer rimligt kanske i AMDs fall där korten varit både billigare och bättre på fler kryptovalutor mot Nvidia. Vad som jag däremot tycker är udda är att man inte lyckats skala upp produktionen, det hör med att korten varit slut har ju pågått i över ett halvår.

Visst kan väl minnesbrist var en anledning men har du hört om hyllor som gapar tomma på mobiltelefoner? Jag tycker det känns udda som sagt att man fortfarande ligger så långt efter och dessutom inte räknar med att vara ikapp på, vad jag tolkar som minst ett halvår.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det beror på hur datormarknaden i sig ser ut.

2016 gick 50-55% av alla CPUer och GPUer till Lenovo, HP och Dell. Asus, Acer och Apple står för ungefär 20% av resten.
Låt oss därför ponera att dessa sex datortillverkare står för ca 75% av världsmarknaden för processorer och grafikkretsar.
Detsamma gäller förstås SSDer, RAM-minnen och moderkortschipset - ca 75% av tillverkningen går till dessa sex bolag.

Resten av OEM-segmentet, dvs alla andra datortillverkare tillsammans, står för ungefär samma marknadsandel som HP, så runt 15-20% av världsmarknaden. Det lämnar i normalfallet någonstans 5-10% av produktionen för butiksförsäljning.

Vad gäller det segmentet så består 75-80% av försäljningen av grafikkort som kostar under ca $200 eller i klartext upp till GTX 1060. High-end och entusiastsegmenten är alltså resterande 20-25% av 5-10% av världsmarknaden - eller med andra ord - någonstans i storleksordningen 1-3% av grafikkortsproduktionen.

Jag vill påstå att de allra flesta i vårt segment är gamers, så miners är förstås en försvinnande liten andel, men med det sagt så konkurrerar de om en väldigt liten del av AMDs och Nvidias produktion vilket gör att de känns mer än de borde göra.

Det är särskilt sant då PC-marknaden fått nytt liv med Ryzen och Coffee Lake, nu får man en prestandaförbättring man inte sett sedan Sandy Bridge när man köper dator, och det gör att OEM-marknaden för datorer och därför grafikkort har ökat ganska kraftigt i omfattning. Det är knappast överraskande att Nvidia och AMD prioriterar sina största kontrakt framför de vanliga dödliga heller.

Så, tl;dr, det största problemet är egentligen inte miners utan folket som föredrar att få sitt grafikkort levererat i en färdigbyggd HP snarare än i en lös kartong.

Jag håller med dig till viss del, men när det kommer till färdigbyggda system så är det välfyllda lager hos alla våra ÅFs vi använder oss av på jobbet med undantaget för billigare segmentet som har kampanjer. Om det hade varit så att Lenovo, Dell, HP osv hade tagit så mycket av hårdvaran så borde det se skralare ut i lagersaldot tycker jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Även gaming markanden är större än någonsin så varför inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan tolkar jag dem att de skyller på att det är främst gamers och inte miners som köper upp alla grafikkort, dessa två grupper kan man klaga på, men utan dessa så skulle utvecklingen stagnera.

Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Skrivet av Ozzed:

Det verkar ju inte så lite frånvänt att de skyller den dåliga tillgången på att gamers, som fucking ska köpa korten, köper dem. För mig är det klart att det är självklart att den dåliga tillgången beror på miners. Hur skulle Nvidia kunna veta att det inte är så? Har de spionprogram i grafikkorten som rapporterar hur det används?

Jag uppfattar det inte som de skyller bristen på gamers, utan att Nvidia är oroliga över att de inte kan leverera tillräckligt för sina kunder som är gamers eller utvecklare.

Nvidia och AMD sitter fast i beroenden av tillverkar som TSMC och GlobalFoundries vars produktion redan går på fullvarv allokerat av många andra kretstillverkare. Förmodligen är Nvidias största konkurent om tillverkningsresurser Apple i dagsläget som också använder TSMC för sina mobil-cpu:er och jag tvivlar på att Apple vill skriva ner sina kontrakt så att Nvidia kan tillverka lite mera.

Sen är det komponentbrist på så många andra komponenter också där olika produkter och marknadssegment konkurrerar om samma tillverkningsresurser. Så grundproblemet är att företag som Samsung, TSMC, GlobalFoundries, SK Hynix, UMC m.fl. inte kan möta efterfrågan och med tanke på att det tar 4-5 år oftast att bygga nya fabriker så var nog deras investeringsprognoser 2012-2013 lite dåliga på att förutse den enorma boom av Smartphones, cryptomining, mm som skulle komma.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Paddanx
Var då var Minna lärare i företag ekonomi felaktigt informerade. Hur kan du motivera att 1 extra kort är värt att anställa dubble personal, bygga nya fabrik? För att det ska vara ok ska man veta ett det är så många mer än 1 extra kort för att man ska se investeringen lönsam. innan kollar man om det kanske är vättigare med fler shift, kan man köra 24/4 hur mycket tid kan då maskinerna köra. Hur blir kostnaden för extra personal.

Att starta en extra fabrik kan innebära redan då den är i drift och inte under uppbyggnad att den ihop med de gamla blir olönsam. Och att man måste stänga en fabrik för att inte gå back varje dag.

För du förstår väl att "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort" inte är 1 kort?
Om man jobbar 24/7 och ändå inte hinner med produktionen och det bara blir värre, finns där rätt mycket marknad att hämta.

Som sagt, hade 2-3 andra aktörer funnits, hade du snabbt sett de öka sin produktion, eller bygga nytt, medan du fortfarande sitter där och räknar 1/2000. Alla har trott att detta varit en bubbla nu sedan 2011... och ingen bubbla ser ut att spricka de närmaste 2-3 åren iaf i denna takten. Mao, i en riktig öppen marknad, hade du inte haft råd att inte bygga ut, då du kommer bli utkonkurrerad om du tänker så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är det klart att det är självklart att den dåliga tillgången beror på miners.

Just nu är det <17000 ETH noder online i världen, anslutna till dess mainnet. Jämför med antalet spelare av något top spel på steam så är det knappast någon super spännande siffra. Knappast som alla dessa noder har senaste hårdvara heller. Ungefär en tredjedel av dem är i Nordamerika - här har du en fin karta: https://www.ethernodes.org/network/1
(BTC har jag sämre koll på, men är ju ASIC som gäller där. Minar någon det med gpuer fortfarande?)

Skrivet av Ozzed:

Hur skulle Nvidia kunna veta att det inte är så? Har de spionprogram i grafikkorten som rapporterar hur det används?

Varför inte? Det kallas telemetri och låter helt rimligt i mina öron. Om win10 får samla anonym statistik om vilka program du kör och hur ofta / länge, varför skulle inte nVidia få göra det samma? Spioneri är ett fult ord för denna vardagsföreteelse.
Men nVidia har lika mycket tillgång till publik statistik (som ovan) som alla andra, varför jag inte ser behovet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)