Permalänk
Melding Plague

Sharkoon Purewriter

Testlabbet får besök från Tyskland när Sharkoon tar plats med tangentbordet Purewriter. På menyn står mekaniska brytare i låg profil och en minimalistisk konstruktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar avskalat så denna är intressant om och när den kommer med svenskt tangentbord. Dock saknar jag någon form av analys av hur mycket ljud tangentbordet ger i från sig vid nedslag i dessa tester.
Jag vill gärna ha mekaniska brytare med bakgrundsbelysning i blått men som inte låter så mycket för att inte störa min omgivning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ser precis ut som de där tangentborden man i slutet på 90-talet fick betala ganska exakt 10% av dagens satta pris. På den tiden ingick dock inte lysdioderna, kanske är de som är så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ser precis ut som de där tangentborden man i slutet på 90-talet fick betala ganska exakt 10% av dagens satta pris. På den tiden ingick dock inte lysdioderna, kanske är de som är så dyra.

Hade dessa tangentbork mekaniska brytare eller membran-brytare?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det äntligen bli intressant med mekaniska tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade dessa tangentbork mekaniska brytare eller membran-brytare?

börk börk

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det såg trevligt ut. Men utan RGB är det ju helt ointressant.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det såg trevligt ut. Men utan RGB är det ju helt ointressant.

Betet är utlagt. Nu är det bara att vänta.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade dessa tangentbork mekaniska brytare eller membran-brytare?

Buckling spring

Permalänk
Medlem

Varit sugen på testa dessa lågprofil mekaniska ett tag, se hur dom är.
Jag avskyr mekaniska tangentbord just för dom är så förbaskat höga, måste ha handlovsstöd för det ens ska fungera.

Undrar om det är någon skillnad mot ex https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gram-spectrum-rgb...

Deras har ju funnits ute ett bra tag nu, och finns med RGB och i vitt samt svart.

Undrar om Sharkoons är lägre ex.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Ingen som nappar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag kör Tesoro GRAM Spectrum (vitt) och är nöjd med det! hade problem med N och I och " " förut då dom spammade flera gånger när man tryckte men det bara försvann en dag xD måste varit något med mjukvaran
Haft det sedan oktober och jag tycker inte det är ett dåligt tangentbord.

Visa signatur

en dator, en gammal dator och en telefon :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Zipparn: Ingen som nappar

Det är ganska tröttsamt med trollinlägg som grundar sig i en egocentrisk och begränsad fantasi. Jag gillar bakgrundsbelyst eftersom jag då ser tangenterna i mörkret.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ganska tröttsamt med trollinlägg som grundar sig i en egocentrisk och begränsad fantasi. Jag gillar bakgrundsbelyst eftersom jag då ser tangenterna i mörkret.

Det är fortfarande sant. Jag vill ha RGB, annars får det vara. Varför begränsa sig?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

För den som vill ha ett ännu mer slimmat tangentbord

Tesoro har släppt ett superslimmat gaming-tangentbord, Tesoro Gram XS, som har lägre profil än Sharkoon Purewriter och även mer slimmat än föregångaren Tesoro Gram Spectrum.

http://tesorotec.com/project/gram-xs/

Tangentbordet finns ännu inte med nordisk layout, men det lär ju dyka upp inom några månader.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Hur är det, kan man ställa in det som ett svenskt tangentbord i Windows så att Y och Z hamnar som vanligt, bara att det står fel på själva tangentbordet?

Edit: Och innan någon påpekar det så såg jag att det stod något om det i recensionen, men jag begrep inte det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@e-mad: Där hade vi något som såg intressant ut!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kan tycka att lågprofil ser ut som en mild överdrift men det var väl lite lägre än vanligt iaf. Längtar efter att Tesoro ska få tummen ur och lansera sitt Gram XS någon gång, mest för att jag hoppas att andra fattar vad lågprofil ska innebära och det blir en grej.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Högt pris, men inget snack om varför? Vad är det för plast på hattarna? Legends? Vilket material har chassit? Är det med eller utan plåt? Vilket material är plåten i om det finns någon? Lite information om tangentbordet hade ju varit trevligt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ganska tröttsamt med trollinlägg som grundar sig i en egocentrisk och begränsad fantasi. Jag gillar bakgrundsbelyst eftersom jag då ser tangenterna i mörkret.

Fast jag tittar ju inte på tangenterna, därför behöver ju inte du någon belysning förstår du väl!

/s

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Hade varit väldigt trevligt med lite mer information i recensionen, så som ljudnivå jämfört med icke-tunna kalih red, material, ljussken osv osv. Känns som att denna recension bara ämnar skriva att det finns en produkt på marknaden.

Finns för 70€ via https://www.amazon.de/Sharkoon-PureWriter-TKL-Profile-Tastatu... om någon är sugen.

Permalänk

Har väntat på detta i månader nu att de ska komma med nordisk layout, och TKL, men, om man nu köper detta går det väl att byta plats på T och Z keycaps bara och resten borde vara rätt märkt då eller ligger andra tecken fel typ /() osv? och Å ser ut att vara Ë typ?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Inte hela världen kanske, men säger ändå: nooooooo, Micro-USB begone!

När nu framtidens ersättare är här för att stanna (ett bra tag i alla fall?) i form av USB-C, varför tycker tillverkarna inte det är dags att använda den vändbara anslutningen? Visst är det jobbigt med nya kontakter i början, men om vi inte börjar ta steget någon gång så blir övergången aldrig klar.

Handlar det om pris?
Jag tycker i alla fall det är värt en hel del att bli av med Micro-USB, en kontakt som man (jag) rätt ofta tror är på väg att sättas i på fel håll, fast den är på rätt håll...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte hela världen kanske, men säger ändå: nooooooo, Micro-USB begone!

När nu framtidens ersättare är här för att stanna (ett bra tag i alla fall?) i form av USB-C, varför tycker tillverkarna inte det är dags att använda den vändbara anslutningen? Visst är det jobbigt med nya kontakter i början, men om vi inte börjar ta steget någon gång så blir övergången aldrig klar.

Handlar det om pris?
Jag tycker i alla fall det är värt en hel del att bli av med Micro-USB, en kontakt som man (jag) rätt ofta tror är på väg att sättas i på fel håll, fast den är på rätt håll...

Prata för dig själv, har endast en USB-C och känns extremt onödigt att fylla den enda porten med ett tangentbord du sätter i en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade dessa tangentbork mekaniska brytare eller membran-brytare?

Buckling spring switches is tha shit Redan på 80-90talet!

Skrivet av Triton242:

Buckling spring

Såklart ska du komma med tangentsbordsp0rn

IBM’s famous keyboard, the Model M

Kolla in klippet Och sätt på ljudet......Lyssna och föreställ er en öppen kontorsmiljö, med typ 60 bås

Tangentbordssymfoni på hög nivå

Själv hatar jag lågprofil, så detta tilltalar mig inte alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte hela världen kanske, men säger ändå: nooooooo, Micro-USB begone!

När nu framtidens ersättare är här för att stanna (ett bra tag i alla fall?) i form av USB-C, varför tycker tillverkarna inte det är dags att använda den vändbara anslutningen? Visst är det jobbigt med nya kontakter i början, men om vi inte börjar ta steget någon gång så blir övergången aldrig klar.

Nuförtiden finns det kablar med vändbara USB-A och micro USB B också. De stödjer bara upp till USB 2.0, men tangentbord använder inte något annat.

USB 2.0 behöver bara fyra ledare medans kablar med fullt stöd för USB Type C behöver 18. För USB Type C är sladden därför oftare tjockare (och stelare) och kontakt-hylsan sticker oftast ut längre.

Men visst.. Om alla USB-enheter använde Type C så skulle jag inte behöva flera sladdar med varje variant av USB B i änden, och sen finns det kablar med Type C som har bara fyra ledare för USB 2.0-delmängden men kontakthylsan är oftast lika stor för det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata för dig själv, har endast en USB-C och känns extremt onödigt att fylla den enda porten med ett tangentbord du sätter i en gång.

Hubb?

Hur som så vore det onekligen trevligt om de kunde enas om en standard för USB-kontakterna så man slipper alla dessa olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Fast jag tittar ju inte på tangenterna, därför behöver ju inte du någon belysning förstår du väl!

Nej jag begriper inte vad jag har för nytta av att du inte tittar på tangenterna. Det är totalt obegripligt och helt ointressant ur mitt perspektiv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej jag begriper inte vad jag har för nytta av att du inte tittar på tangenterna. Det är totalt obegripligt och helt ointressant ur mitt perspektiv.

"/s" = sarkasm. Är du ny på webben eller?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

På tal om RGB så är det ju funktionellt bakgrundsbelysning som man själv får välja färgen på. Inte behöver man ha regnbågens alla färger på sina RGB prylar bara för att man kan; nåt som vitt och orange ser ju hur snyggt ut som helst.

Så ja, lite synd är det ju att det inte är RGB.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Snygg design men knappast värt över tusenlappen med kalih brytare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮