Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Skrivet av kisumisu:

Så du menar på allvar att jag har en vän i Singapore och han skickar mig en julklapp så måste jag betala 75kr för julklappen??

Ja!
Bra va!

Så fort PostNord hanterar skiten så ska dom minst ha 75 spänn. Hade det varit EU. Då rör dom inte paketet. Själv är jag så sjukt irriterad. Att det ens kan vara lagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Men de spelar ändå ingen roll. Man måste ju ändå betala postnords avgift

Som sagt, jag har inget att vinna på att ljuga. Jag fick inte betala administrationsavgiften. Postnord har officiellt gått ut och sagt att man inte kommer ta ut avgift med paket där som är deklarerade gåva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

[quote postid="17335793" userid="272451" name="underwatch"]
Som sagt, jag har inget att vinna på att ljuga. Jag fick inte betala administrationsavgiften. Postnord har officiellt gått ut och sagt att man inte kommer ta ut avgift med paket där som är deklarerade gåva

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Det är nog ingen som tror att du ljuger.
De hade ju varit grymt ifall det är så. Har en kollega som hade gjort tio beställningar som kom nu. I form av en ”gift” men han åkte på 10 ggr 75kr i postnords avgifter. 750kr till PostNord. Underbart!
Han betalade såklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu vet jag inte varför du avkräver mig svar, jag är varken ansvarig för eller insatt i hur man resonerat kring avgiftsnivåerna

Men en vettig och klart tänkbar anledning som framkommit i tråden skulle vara att brytpunkten går där man även ska börja betala tull vilket då ger ett visst merarbete. En annan tänkbar faktor skulle kunna vara att man i viss mån anpassar avgiften efter värdet för att det inte ska få alltför stort genomslag på billigare saker, gungor och karuseller helt enkelt. Men detta är ren spekulation från min sida. Vill du ha mer välgrundade svar får du nog vända dig till postnord direkt, eller till någon av de andra speditörerna som kör med olika nivå på avgifterna beroende på försändelsens värde.

Kanske det! som ett gammalt svenskt ordspråk brukar säga!
Född fri skattad till döds!
Blir ju bara mer och mer sann ju längre tiden går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

[quote postid="17335793" userid="272451" name="underwatch"]
Som sagt, jag har inget att vinna på att ljuga. Jag fick inte betala administrationsavgiften. Postnord har officiellt gått ut och sagt att man inte kommer ta ut avgift med paket där som är deklarerade gåva

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Det är nog ingen som tror att du ljuger.
De hade ju varit grymt ifall det är så. Har en kollega som hade gjort tio beställningar som kom nu. I form av en ”gift” men han åkte på 10 ggr 75kr i postnords avgifter. 750kr till PostNord. Underbart!
Han betalade såklart inte.

Såklart har du en "kompis" som fått problem.
Postnord har själv sagt att dom inte kan ifrågasätta om det är en gåva eller ej.

Testa beställ själv som jag gjort. Då får man ju se själv. 75:- är inte mkt tillägg på det jag köpt om man jämför vad en kostar på t.ex kjell & co.

Jag har även bett säljarna skriva $0.1 som värde.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

jahopp

Intressant artikel från Expressen....nu ska man väl inte måla...på väggen

https://www.expressen.se/dinapengar/kunder-missnojda-nar-post...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Intressant artikel från Expressen....nu ska man väl inte måla...på väggen

https://www.expressen.se/dinapengar/kunder-missnojda-nar-post...

Artikeln belyser dock inte några fall där de gjort fel. Tullverkets och således PostNords definition av gåva stämmer överens med svensk lag och EU-direktivet. Det är så tydligt i det fallet att de inte ens behöver fråga eller vända sig till Tullverket, då det inte är något som regleras genom Tullverkets förordningar eftersom det finns i lagen. Det som är gåvor åker igenom utan avgift, så vida de inte gör fel.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av mina paket som jag testbeställde.

Jag kontaktade säljarna innan jag la beställning och frågade om dom kunde skriva "gift" och totalsumma på "$0.1", inga problem svarade mina kinesiska vänner.

Ett av paketen fastnade hos Postnord. Det andra paketet slank igenom! Dock stod det $5 och att det var en "betalvara".
MEN! Frakten hade gått via Estland! Detta var inget jag aktivt valt på något sätt.

Butiken jag köpte ifrån valde jag bara "AliExpress Standard Shipping".

Det paket som har fastnat valde jag "China nånting standard", vilket jag behövde göra enligt säljaren om jag skulle ha "gift" och $0.1.
Så jag kan inte svara på om säljaren faktiskt har pluttat i, och om paketet ändå fastnade.

Jag ska testa ta en till "AliExpress Standard Shipping" och se om jag får den via något europeiskt land, eller om jag hade lite tur.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

"Standard Shipping" kan betyda vad som helst, det är fritt fram för säljaren att välja fraktsätt när du väljer det alternativet.

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Uppdatering av mina paket som jag testbeställde.

Jag kontaktade säljarna innan jag la beställning och frågade om dom kunde skriva "gift" och totalsumma på "$0.1", inga problem svarade mina kinesiska vänner.

Ett av paketen fastnade hos Postnord. Det andra paketet slank igenom! Dock stod det $5 och att det var en "betalvara".
MEN! Frakten hade gått via Estland! Detta var inget jag aktivt valt på något sätt.

Butiken jag köpte ifrån valde jag bara "AliExpress Standard Shipping".

Det paket som har fastnat valde jag "China nånting standard", vilket jag behövde göra enligt säljaren om jag skulle ha "gift" och $0.1.
Så jag kan inte svara på om säljaren faktiskt har pluttat i, och om paketet ändå fastnade.

Jag ska testa ta en till "AliExpress Standard Shipping" och se om jag får den via något europeiskt land, eller om jag hade lite tur.

Helt klart intressant. Återkom gärna om du hittar nåt mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick nu sms av postnord.

Jag skulle betala 75:- och hela 21 öre! Så 21 öre i moms. Då antar jag att det står $0.1 som totalt värde.
Har slantat in och hoppas dom skickar paketet vidare. Verkar ju som dom skickar tillbaka paket för en del fast dom betalat in snabbt.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Ja!
Bra va!

Så fort PostNord hanterar skiten så ska dom minst ha 75 spänn. Hade det varit EU. Då rör dom inte paketet. Själv är jag så sjukt irriterad. Att det ens kan vara lagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gåvor får ha ett visst värde innan de beskattas. Har för mig att max-belopp är 500 kr.