Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem

@Frispel: Varför ska det vara olika avgifter beroende på priset på varan man beställt?? det tar ju inte mer tid att deklarera en vara som kostar 1000kr än en vara som kostar 5000kr?
Så ge ett bra skäl till varför det ska vara dyrare bara för att en vara kostar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Nej det stämmer inte.
Efter 1Mars kommer ALLA försändelser utifrån EU att tullas och momsas innan köparen får sin vara.
75kr för allt under 1500kr, och 125kr för allt över 1500kr.

Vilket innebär att beställer du en gratiskatalog kommer du få betala 75kr för att hämta ut den.
Paket kommer ej att slinka igenom, då de kommer köras till ett särskilt lager för att scannas och packas upp innan ens ett avi skickas ut till köparen.

Det enda du kan göra är att be säljaren skicka via ett EU-land.

Man ska köpa bilen på postorder framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

@Frispel: Varför ska det vara olika avgifter beroende på priset på varan man beställt?? det tar ju inte mer tid att deklarera en vara som kostar 1000kr än en vara som kostar 5000kr?
Så ge ett bra skäl till varför det ska vara dyrare bara för att en vara kostar mer?

Nu vet jag inte varför du avkräver mig svar, jag är varken ansvarig för eller insatt i hur man resonerat kring avgiftsnivåerna

Men en vettig och klart tänkbar anledning som framkommit i tråden skulle vara att brytpunkten går där man även ska börja betala tull vilket då ger ett visst merarbete. En annan tänkbar faktor skulle kunna vara att man i viss mån anpassar avgiften efter värdet för att det inte ska få alltför stort genomslag på billigare saker, gungor och karuseller helt enkelt. Men detta är ren spekulation från min sida. Vill du ha mer välgrundade svar får du nog vända dig till postnord direkt, eller till någon av de andra speditörerna som kör med olika nivå på avgifterna beroende på försändelsens värde.

Permalänk
Skrivet av papperskorgens:

@Edvin-89: Fast jag betalar hellre 75 för rimliga fraktavgifter eller mer i plånboken till tillverkaren än 75 kr till ett företag som redan är urusla (PostNord) och för att de ska göra sitt faktiska jobb.

detta ger inte mer pengar till tillverkaren.
många av dom mindre försändelserna skulle kosta 9kr i porto att skicka i Sverige, då blir 75kr ett väldigt stort påslag.

men skönt ändå att dom har sänkt avgiften på dom lite större försändelserna

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

detta ger inte mer pengar till tillverkaren.
många av dom mindre försändelserna skulle kosta 9kr i porto att skicka i Sverige, då blir 75kr ett väldigt stort påslag.

men skönt ändå att dom har sänkt avgiften på dom lite större försändelserna

Om tillverkaren höjer sitt pris med 75 kr blir det mer pengar till denna, det var så jag menade.
Alltså att jag hellre då betalar 75 kr mer för själva varan än 75 kr för att Postnord är giriga och tillämpar ocker.

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av papperskorgens:

Om tillverkaren höjer sitt pris med 75 kr blir det mer pengar till denna, det var så jag menade.
Alltså att jag hellre då betalar 75 kr mer för själva varan än 75 kr för att Postnord är giriga och tillämpar ocker.

Det är svenska staten som nu kräver att indrivningen av moms sker även på försändelser med ringa värde, inte posten. PostNord agerar bara mellanhand och måste såklart ha betalt för sina extra kostnader som det innebär. 75kr är knappast överdrivet mycket med tanke på merarbetet. Lägg skulden på rätt ställe.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är svenska staten som nu kräver att indrivningen av moms sker även på försändelser med ringa värde, inte posten. PostNord agerar bara mellanhand och måste såklart ha betalt för sina extra kostnader som det innebär. 75kr är knappast överdrivet mycket med tanke på merarbetet. Lägg skulden på rätt ställe.

Det är tullens jobb. Att dom inte vill göra det är inte samma som att Postnord kan göra det. Däremot kan Postnord lägga på avgifter och kalla det för något annat som ska låta bra och sen stoppa pengarna i egen ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är tullens jobb. Att dom inte vill göra det är inte samma som att Postnord kan göra det. Däremot kan Postnord lägga på avgifter och kalla det för något annat som ska låta bra och sen stoppa pengarna i egen ficka.

Tullverket är inte någon speditör, så det är absolut inte deras jobb att agera tullombud.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.breakit.se/artikel/11877/postnord-i-dialog-med-ki...

"Postnord för hemliga diskussioner med en rad utländska e-handelsbolag gällande momsen på Kina-paket.
"Om det här går i lås blir det en stor nyhet”, säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit."

"Från och med torsdag kommer ett hundratal nyanställda på Postnord, via ett bemanningsföretag, börja hantera varorna manuellt i Örebro. Planen är att mottagaren ska få en avi inom tre dagar från att ett paket anländer till Örebro. Kunden har sedan åtminstone 14 dagar på sig att betala in moms och hanteringsavgift på 75 kronor för försändelser som har ett värde på under 1500 kronor."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

För mig kan Kineserna lika gärna köpa upp Postnord. De är ju ändå helt värdelösa. Då tänker jag pris, kvalité och säkerhetsmässigt. Inget ansvarstagande för fem öre. Tack Schenker för att ni finns... R.I.P. Postnord...

Jag håller med du.
Men kan man be att få använda t.ex. Shenker när man beställer saker från eBay?
Jag har aldrig sett alternativ till att välja fraktsätt :/

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Jag håller med du.
Men kan man be att få använda t.ex. Shenker när man beställer saker från eBay?
Jag har aldrig sett alternativ till att välja fraktsätt :/

Oftast är det DHL och kostar där efter.

Permalänk
Medlem

Då har man fått första rek brevet nu efter nya reglerna. Håller tummarna... Lycka till ni alla andra. Riktigt tråkigt av Postnord att införa detta så fort... orimligt dyrt.......... Protest!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är svenska staten som nu kräver att indrivningen av moms sker även på försändelser med ringa värde, inte posten. PostNord agerar bara mellanhand och måste såklart ha betalt för sina extra kostnader som det innebär. 75kr är knappast överdrivet mycket med tanke på merarbetet. Lägg skulden på rätt ställe.

Så svenska staten har också bestämt att PostNord ska ta ut 75 kr för varje försändelse?
Av de artiklar jag läst låter det som att det är PostNords idé att passa på att ta ut en avgift för detta arbete.

75 kr är tämligen överdrivet på en försändelse med en vara som kostar t.ex. 8 SEK, jo. Eller du tycker det är rimligt? Man beställer något litet för typ 10 kr och ska betala 75 kr i avgift till PostNord för att de ska sköta sitt jobb?

Skrivet av KAMIKIRI:

Oftast är det DHL och kostar där efter.

Aha jag tyckte du nämnde att Shenker är bättre, därav frågan hur man väljer Shenker som fraktalternativ när man handlar på eBay.

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Så svenska staten har också bestämt att PostNord ska ta ut 75 kr för varje försändelse?
Av de artiklar jag läst låter det som att det är PostNords idé att passa på att ta ut en avgift för detta arbete.

75 kr är tämligen överdrivet på en försändelse med en vara som kostar t.ex. 8 SEK, jo. Eller du tycker det är rimligt? Man beställer något litet för typ 10 kr och ska betala 75 kr i avgift till PostNord för att de ska sköta sitt jobb?

Jobbar du själv gratis?

Vad varan kostar spelar tämligen liten roll, det är lika mycket jobb att tulldeklarera en kabel för 8kr som en för 800kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Jobbar du själv gratis?

Vad varan kostar spelar tämligen liten roll, det är lika mycket jobb att tulldeklarera en kabel för 8kr som en för 800kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får en fast lön.
Jag tror inte folk på PostNord jobbar gratis..? De har väl ett jobb som de alltid haft och som fungerat. Men de börjar ta extra betalt för sådant som ingår i arbetet. Jag tar inte extra betalt för att jag ska skriva en rapport. Det ingår i mitt jobb.

Jo det förstår jag. Korkat ändå. Det är ju inte rimligt att ta ut 75 kr för en kabel som kostar 8 kr i inköp, det måste de ju förstå själva är ganska absurt. Man får ju tweaka och komma på en annan lösning. Och framförallt sluta ta extra betalt för sådant som är ens jobb.

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Jag får en fast lön.
Jag tror inte folk på PostNord jobbar gratis..? De har väl ett jobb som de alltid haft och som fungerat. Men de börjar ta extra betalt för sådant som ingår i arbetet. Jag tar inte extra betalt för att jag ska skriva en rapport. Det ingår i mitt jobb.

Jo det förstår jag. Korkat ändå. Det är ju inte rimligt att ta ut 75 kr för en kabel som kostar 8 kr i inköp, det måste de ju förstå själva är ganska absurt. Man får ju tweaka och komma på en annan lösning. Och framförallt sluta ta extra betalt för sådant som är ens jobb.

De börjar inte ta extra betalt, de har sänkt avgiften. Alla speditörer tar betalt för importdeklarationen då det är en extra tjänst och inget som ingår i att hantera brev, hade det ingått hade de fått betalt av Kina et al. för att göra det. Importdeklarationen görs i mottagarens namn och det är därför mottagaren debiteras. I andra europeiska länder är det oftast dyrare, även i länderna som också saknar tröskelvärde. I Tyskland tar Deutsche Post 28,50 Euro på paket över 22 Euro för samma sak, i Frankrike tar statliga posten €15 eller €21 på alla brev/paket. Någon svensk speditör tar 295 kr till och med för att göra importdeklarationen. Tror nog din arbetsgivare tar betalt för alla tjänster de utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Då har man fått första rek brevet nu efter nya reglerna. Håller tummarna... Lycka till ni alla andra. Riktigt tråkigt av Postnord att införa detta så fort... orimligt dyrt.......... Protest!!!!!!!!!!!!!!

Hur är detta möjligt?
Gäller inte avgiften på de försändelser som anländer efter 1mars?
Jag har ett paket som varit i Sverige sedan måndags, jag kan alltså förvänta mig ett avi för denna?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De börjar inte ta extra betalt, de har sänkt avgiften. Alla speditörer tar betalt för importdeklarationen då det är en extra tjänst och inget som ingår i att hantera brev, hade det ingått hade de fått betalt av Kina et al. för att göra det. Importdeklarationen görs i mottagarens namn och det är därför mottagaren debiteras. I andra europeiska länder är det oftast dyrare, även i länderna som också saknar tröskelvärde. I Tyskland tar Deutsche Post 28,50 Euro på paket över 22 Euro för samma sak, i Frankrike tar statliga posten €15 eller €21 på alla brev/paket. Någon svensk speditör tar 295 kr till och med för att göra importdeklarationen. Tror nog din arbetsgivare tar betalt för alla tjänster de utför.

Avgiften har inte funnits tidigare, den är alltså ny. Alltså är det extra utöver vad som varit tidigare.
Min arbetsgivare debiterar fast kostnad för mitt arbete. Jag har en viss timpeng. Jag får inte mer betalt i lön för att jag skriver 10 fler rapporter en dag. Jag får fast lön. Min arbetsgivare får fastpris per timme. Inget extra betalt alltså för att jag tar på mig att göra extra eller om projektledaren kommer och ber om en statusrapport. Jag kan heller inte kräva mer i lön för att projektledaren kommer och ber om en statusrapport en vacker dag. Det ingår i mitt arbete.

Det är fine att kontrollera post som kommer in. Men att lägga på 75 kr per försändelse oavsett värdet (upp till den där gränsen) är inte ok någonstans. Anser i alla fall jag som inte kan lägga pengar på allt möjligt hur som helst..

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Avgiften har inte funnits tidigare, den är alltså ny. Alltså är det extra utöver vad som varit tidigare.
Min arbetsgivare debiterar fast kostnad för mitt arbete. Jag har en viss timpeng. Jag får inte mer betalt i lön för att jag skriver 10 fler rapporter en dag. Jag får fast lön. Min arbetsgivare får fastpris per timme. Inget extra betalt alltså för att jag tar på mig att göra extra eller om projektledaren kommer och ber om en statusrapport. Jag kan heller inte kräva mer i lön för att projektledaren kommer och ber om en statusrapport en vacker dag. Det ingår i mitt arbete.

Det är fine att kontrollera post som kommer in. Men att lägga på 75 kr per försändelse oavsett värdet (upp till den där gränsen) är inte ok någonstans. Anser i alla fall jag som inte kan lägga pengar på allt möjligt hur som helst..

Avgift fanns tidigare, och den var då 125 kr inkl moms. Det är bara att de för det mesta struntade i att deklarera (oavsett värde!) paketen. De har alltid tagit ut en avgift när de importdeklarerat paket, både för de över och under 300 kr. Att importdeklarera paket är inget som ingår i terminalavgifterna från Kina eller dylikt, och jag tror fortfarande inte din arbetsgivare gör arbete de inte debiterar sina kunder för.

Permalänk
Skrivet av Exitus:

Hur är detta möjligt?
Gäller inte avgiften på de försändelser som anländer efter 1mars?
Jag har ett paket som varit i Sverige sedan måndags, jag kan alltså förvänta mig ett avi för denna?

hans inlägg är otydligt.
jag tolkade det i alla fall som att det kom fram så att han kunde hämta ut det idag och slapp betala?

själv har jag både hämtat REK hos ombudet idag samt fått saker i lådan idag, men då har dom ju kommit till Sverige före den 1a

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Jag får en fast lön.
Jag tror inte folk på PostNord jobbar gratis..? De har väl ett jobb som de alltid haft och som fungerat. Men de börjar ta extra betalt för sådant som ingår i arbetet. Jag tar inte extra betalt för att jag ska skriva en rapport. Det ingår i mitt jobb.

Jo det förstår jag. Korkat ändå. Det är ju inte rimligt att ta ut 75 kr för en kabel som kostar 8 kr i inköp, det måste de ju förstå själva är ganska absurt. Man får ju tweaka och komma på en annan lösning. Och framförallt sluta ta extra betalt för sådant som är ens jobb.

Ja det är korkat och dom enda som vinner på det här är olika import företag.

Kanske en ide starta?

Beställa kablar etc för under 1500kr per försändelse.
75kr avgift.
Sedan kränger man sakerna vidare för säg 20kr per kabel.
Blir en jävla vinst i långa loppet och folk i hela EU tycker kablarna ändå billiga.
Alternativt vara ännu fräckare och sätta upp en importbolag i ett eu land som inte har denna avgift.

För dom finns.
T ex Finland, har själv en postbox där som kommer användas framöver.

Finnarna snackar också om nån avgift men har inte kommit i skott med det och vad jag förstått väntar dom på hur Eu övrigt kommer reagera på det här.
Pratas i EU nivå om att ta bort bidraget som Kina har.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av papperskorgens:

Så svenska staten har också bestämt att PostNord ska ta ut 75 kr för varje försändelse?
Av de artiklar jag läst låter det som att det är PostNords idé att passa på att ta ut en avgift för detta arbete.

75 kr är tämligen överdrivet på en försändelse med en vara som kostar t.ex. 8 SEK, jo. Eller du tycker det är rimligt? Man beställer något litet för typ 10 kr och ska betala 75 kr i avgift till PostNord för att de ska sköta sitt jobb?

Aha jag tyckte du nämnde att Shenker är bättre, därav frågan hur man väljer Shenker som fraktalternativ när man handlar på eBay.

http://www.ehandel.se/Brings-VD-Generost-med-75-kronor-i-Kina...

Från en konkurrent:

"Många konsumenter och även svenska politiker har uttryckt kritik mot PostNord avgift på 75 kronor per Kinapaket. En avgift som man indirekt ser som ett handelshinder mot omvärlden."

"Enligt Esa Tielinen kommer denna avgift dock inte att täcka kostnaderna för hanteringen."

"- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://www.ehandel.se/Brings-VD-Generost-med-75-kronor-i-Kina...

Från en konkurrent:

"Många konsumenter och även svenska politiker har uttryckt kritik mot PostNord avgift på 75 kronor per Kinapaket. En avgift som man indirekt ser som ett handelshinder mot omvärlden."

"Enligt Esa Tielinen kommer denna avgift dock inte att täcka kostnaderna för hanteringen."

"- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering."

Kommer inte täcka kostnader wtf....

Varför går den svenska posten nu så dåligt?

Vi har inte ens haft fysiska postkontor på snart 20år.
Många andra länder har kontoren kvar och gnäller inte lika mycket som postnord....

Tror det beror mer att svenskarna valt efaktura och digitala postlådor.
Har även jag gjort på fakturor som har insane fakturaavgift men dom utan såna påslag kommer fortfarande som papper hos mig. Har även bojkottat vissa företag som tar alldeles för höga hanteringsavgifter.... Även papper från myndigheter o bank kommer fortfarande som papper.

Alla tidningar jag prenumerar kommer i pappersformat.
Enda jag läser digitalt är sånt som gratis då jag tycker inte det värt betala för icke fysiskt format.

Men jag tillhör väl en minoritet även här.
Då dom tom gör reklam i radio om digitala postlådor och miljö o smidighet står högt på topp när man diskuterar sånt här.
Snart är vi väl inte långt ifrån att postlådor och hemleverans försvinner helt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Kommer inte täcka kostnader wtf....

Vi har inte ens haft fysiska postkontor på snart 20år.
Många andra länder har kontoren kvar och gnäller inte lika mycket som postnord....

Nu var det väl bring som skrev detta, kan ju vara intressant då det inte är postnord som skriver i eget intresse.

Angående gnäll så kan jag tänka mig att det delvis kan bero på att Sverige är ett relativt stort och glesbefolkat land. Transportsträckorna blir längre med mindre volymer än de mer tätbefolkade länderna längre ner i Europa.

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Nej, PostNord Sverige gör ett bra och positivt resultat innan de betalar för bland annat Danmark och skulle göra flera hundra miljoner i vinst varje år de sista åren om det inte vore för koncernbidragen till mestadels Danmark. Brevvolymen minskar, men även varubrev är brev och kostar ju mer än ett kuvert med ett A4 i att skicka, så det är inte som att deras omsättning försvinner, sen är stor del av verksamheten logistiktjänster.

Bring tar mycket högre speditionsavgifter, men PostNord kommer knappast gå dåligt av att anställa 280 personer och hålla kvar ett lager (förmodligen har de inte förlängt hyreskontrakten) lite längre och avgiften täcker mer än väl kostnaderna.

Edit: Norska posten tar 158 NOK (på varor över 350 NOK) om någon är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu var det väl bring som skrev detta, kan ju vara intressant då det inte är postnord som skriver i eget intresse.

Angående gnäll så kan jag tänka mig att det delvis kan bero på att Sverige är ett relativt stort och glesbefolkat land. Transportsträckorna blir längre med mindre volymer än de mer tätbefolkade länderna längre ner i Europa.

Jovisst är det ju glestbefolkat.
Men Finland är också glest befolkat, ändå inte samma gnäll (även om dom också gnäller).
Sverige lade som sagt ner postkontoren redan innan 2000 talet överallt inklusive stora städer som Stockholm, nu har finnarna tagit efter men det dröjde ändå långt in på 2000 talet. Den lilla staden som är här på gränsen Torneå lade ner sin post nångång 2016 (om jag inte minns fel).

Skrivet av Petterk:

@kisumisu: Nej, PostNord Sverige gör ett bra och positivt resultat innan de betalar för bland annat Danmark och skulle göra flera hundra miljoner i vinst varje år de sista åren om det inte vore för koncernbidragen till mestadels Danmark. Brevvolymen minskar, men även varubrev är brev och kostar ju mer än ett kuvert med ett A4 i att skicka, så det är inte som att deras omsättning försvinner, sen är stor del av verksamheten logistiktjänster.

Bring tar mycket högre speditionsavgifter, men PostNord kommer knappast gå dåligt av att anställa 280 personer och hålla kvar ett lager (förmodligen har de inte förlängt hyreskontrakten) lite längre och avgiften täcker mer än väl kostnaderna.

Edit: Norska posten tar 158 NOK (på varor över 350 NOK) om någon är intresserad

Är inte så insatt i ämnet.

Men är inte postnord ägd av staten?

Ger dom bidrag till Danmark eller vad?

Sen att det pratas om Kina, men alla dom här avgifterna gäller även import från t ex USA.
Har själv fått importera verktyg från USA, sådant som helt enkelt ej gå att få tag i Sverige eller tas en vinst på minst 10X på svensk handel eller för den delen finsk handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Är inte så insatt i ämnet.

Men är inte postnord ägd av staten?

Ger dom bidrag till Danmark eller vad?

Posten i Sverige har gått ihop med posten i Danmark (Post Danmark), därför bolaget heter PostNord numera. Svenska staten äger 60 % och rösterna är fördelade 50-50. Drivs med samma regler som bolag på börsen. PostNord Sverige ger koncernbidrag till Danmark, Norge och Finland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Posten i Sverige har gått ihop med posten i Danmark (Post Danmark), därför bolaget heter PostNord numera. Svenska staten äger 60 % och rösterna är fördelade 50-50. Drivs med samma regler som bolag på börsen. PostNord Sverige ger koncernbidrag till Danmark, Norge och Finland.

ok därav namnbytet.

Så ungefär vad som hände med Televerket med andra ord...monopol statsägd, men ändå privat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

ok därav namnbytet.

Så ungefär vad som hände med Televerket med andra ord...monopol statsägd, men ändå privat....

Finns inget postmonopol. Statligt ägande i Telia Company är för den delen bara 40,5 % om man räknar med Finlands ägande. Telia har inget monopol heller, de är helt konkurrensutsatta förutom där det uppstått ett naturligt monopol och det är kopparkablarna som ändå håller på att överges. Telia var ju redan på börsen innan de gick ihop med Sonera också.

När det gäller postkontoren så var det 2000-2001 de försvann även om det beslutades om 99, men fram till dess så var det också kontor (under namnet Postbanken) för Nordbanken (eller deras tjänster då) som blev Nordea år 2000 utöver att de utförde kassatjänster. Idag har de inget med banktjänster att göra och det finns inte lika mycket vits med egna utlämningskontor, men de betalar ju för alla ombuden hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget postmonopol. Statligt ägande i Telia Company är för den delen bara 40,5 % om man räknar med Finlands ägande. Telia har inget monopol heller, de är helt konkurrensutsatta förutom där det uppstått ett naturligt monopol och det är kopparkablarna som ändå håller på att överges. Telia var ju redan på börsen innan de gick ihop med Sonera också.

När det gäller postkontoren så var det 2000-2001 de försvann även om det beslutades om 99, men fram till dess så var det också kontor (under namnet Postbanken) för Nordbanken (eller deras tjänster då) som blev Nordea år 2000 utöver att de utförde kassatjänster. Idag har de inget med banktjänster att göra och det finns inte lika mycket vits med egna utlämningskontor, men de betalar ju för alla ombuden hur som helst.

Nja är väl inte bara kopparkabel och kärt barn har fått flera nya namn.
De mesta blev ju Skanova.
Men näten byggdes med skattepengar.
Fiber är ju inget nytt påhitt.

Bara att den lilla biten mellan bostäder och stamnäten nu byggs också på fiber och den delen görs av olika bolag då och föreningar etc.

När det gäller postombud så är det ju så att Ica, Coop eller vad det nu heter (är ju olika från ställe till ställe) gör den största vinsten.

Sedan är servicen också därefter.

På vissa håll kanske det blev bättre man fick bra öppetider och kompetent personal.
På andra håll blev det okompetent personal oerfarna praktikanter som sattes o göra postens jobb.
Människor som knappt ens förstår vad frimärke är och än mindre pakethantering.
Allt ska bara sparas och samtidigt passar man på höja priser år efter år nu senast den här admin avgiften.

Jag kanske är gammalmodig och grinig.
Men vissa saker var bättre förr och mycket är väl vårat eget fel och där har inte billiga Kinapaket nåt med saken att göra.