Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För det inte kommer skapa några arbetstillfällen.
Mer skit kommer tas in via importörer ifrån Kina och säljas på Svenska marknaden istället för privatpersoner köper det direkt.
Postnord kommer få betydligt mindre att göra = fler jobbtillfällen?

Rent trams.
Och sen kommer dessutom lager i NL öka, då många säljare ifrån ex aliexpress redan har det som val, och då slipper man postmords avgift Det skapar arbetstillfällen i NL kanske, verkligen inte här.

Så ja jag begriper fullt att arbetstillfällen är bra, men det är rent trams att du tror att det kommer ge massa arbetstillfällen i Sverige pga detta, lol.

Det handlar om att kapital försvinner ut ur landet istället för att cirkulera, vilket urholkar ekonomin i det långa loppet. Taskig ekonomi = färre jobb. Väldigt basic förklaring eftersom en förklaring av hela kretsloppet och hur det funkar i det stora hela skulle bli en avhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PageanSoul:

En smårolig sak jag funderade på var ju att det finns olika CE märkningar, Den ena har jag för mig står för just "China/Chinese Export" och dom är väldigt lätta att förväxla för att den ena är exakt samma bara att det Kinesiska har någon mm större marginal mellan tecknen.

(kanske OT, så mod får ta bort om det inte är av intresse )

Det är en myt, det finns inget sk. "China Export"
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Permalänk
Avstängd

Problemet är att dom på PostNord är blåsta i huvudet för hade man tagit en rimlig avgift som 10kr för små försändelser + moms så hade dom flesta varit nöjda och det hade varit bra många miljoner i vinst om man slår ut det på ett år som hade kunnat betala många anställda samtidigt ge ett plus i kassan

Men det är uppenbart att man vill ha bort all Kina handel för att få ner belastning och sätter en orimligt hög avgift för momsen är inte många kronor i dom flesta fall och även om man agerar med tullverket finns det ingenting som motiverar 75kr när man för 10kr skulle kunna skicka dom flesta mindre försändelser inrikes och är inte många kronor för pkt under 2 kg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är att dom på PostNord är blåsta i huvudet för hade man tagit en rimlig avgift som 10kr för små försändelser + moms så hade dom flesta varit nöjda och det hade varit bra många miljoner i vinst om man slår ut det på ett år som hade kunnat betala många anställda samtidigt ge ett plus i kassan

Men det är uppenbart att man vill ha bort all Kina handel för att få ner belastning och sätter en orimligt hög avgift för momsen är inte många kronor i dom flesta fall och även om man agerar med tullverket finns det ingenting som motiverar 75kr när man för 10kr skulle kunna skicka dom flesta mindre försändelser inrikes och är inte många kronor för pkt under 2 kg

Du har en väldigt bra poäng här!
Varför ska man betala mer i avgift för ett paket som kommer ifrån kina, änn vad man betalar för att skicka ett paket inrikes inom sverige?
Hade dom hållt avgifterna på en rimlig nivå, likt att skicka ett paket inrikes, så hade det varit okej.
Håller med till 100% att detta är gjort för att minska belastningen.
Dessutom så betalar man ju redan frakt på vissa paket från kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Avgiften har inget med varans värde att göra, utan med mängden arbete som krävs...

Det där hade vart sant om nu avgiften stannade på vad den varit sedan 1992; 125 kronor, men nu eftersom man spikat att avgiften skall bli 75 kronor upp till 1500 närmast bekräftar man med 100% säkerhet att det visst har med varans värde att göra och alltså inte alls vad man säger utåt. Varför kostar pappersarbetet bara 75 kronor för ett SD-minne på 32GB men ett på 256GB kostar plötsligt 125? Det här ringer ju jävligt illa med tanke på hur man har skött snacket och varför denna ändring skall genomföras alls.

Skrivet av Erik_T:

...och ligger antagligen en bra bit under vad det faktiskt kostar.

Och om det stämmer, är det ju sju resor värre. Om man går med 50 spänn förlust per försändelse och det är 100.000 försändelser om dagen, tar det ju inte lång stund att räkna ut vad det kostar skattebetalarna, allt för att staten skall bejla ut den situation Posnord befinner sig i och med att man struntat i att anpassa sig till marknaden och inte byggt ut terminalerna i samma takt som importen ökar. Det är ju ingenting jag känner skulle vara bra för varken staten eller folket.

Man har utöver detta redan gjort den kalkylen att hundratusentals försändelser kommer att bli liggande i två veckor eftersom att folk inte tänker betala 100 spänn för något som är värt 20, och tar man heller inte alla försändelser, alltså samtliga 150.000 bara från Kina och lägger moms på alla - nolltolerans, kommer folk fortsättningsvis att importera billiga grejor och chansa att de slinker igenom, och då kommer inte mängden försändelser minska tillräckligt fort utan staten måste då bygga extra lager för att hushålla dessa "kina-paket", och vem skall betala för det, då.

Alltså, ju mer jag tänker på detta desto mer idiotiskt förefaller det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det handlar om att kapital försvinner ut ur landet istället för att cirkulera, vilket urholkar ekonomin i det långa loppet. Taskig ekonomi = färre jobb. Väldigt basic förklaring eftersom en förklaring av hela kretsloppet och hur det funkar i det stora hela skulle bli en avhandling.

Hade ju vart fajn and dandy om nu H&M, IKEA, Claes Ohlson mm. tillverkat sina produkter i Sverige, men det gör man inte. De förhållandevis marginella summorna privatimporten skickar utomlands är en droppe i havet i det stora sammanhanget. Denna ändring kommer inte att synas varken i det Svenska näringslivet, ur miljösynpunkt och inte heller i statskassan. De enda som gynnas är återförsäljare som har monetära muskler att köpa billig bulk från Kina och sälja dyrt här i Sverige; läs Kjell & Co. eftersom efterfrågan knappast kommer att minska bara för att priset går upp.

Permalänk
Skrivet av Xoolo:

Det är en myt, det finns inget sk. "China Export"
https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Man lär sig något nytt varje dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Tror du på fullt allvar att det är så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robban011:

@Json_81: Man hade inte förutsett att folk skulle handla direkt ifrån kina (inte i den volymen iaf). De svenska e-handlarna kan ju inte konkurrera på lika villkor och staten förlorar skatteintäkter. De måste hitta något sätta att ta ut moms och ev. tull på, det är svårt eftersom nästan alla skriver ner värdet på paket.

Att staten skulle förlora moms köper jag inte, i alla fall är inte "förlusten" i någon akut bemärkelse, för precis som det är med piratkopieringen så innebär inte att om man inte kan köpa från Kina att man omedelbart skulle köpa från Kjell & Co. och bevisligen fungerar ju momsfrihet under visst belopp i många andra länder, inklusive Danmark där ju som bekant posten ägs av den Svenska staten.

Dessutom är ju dom som direktimporterar från Kina sannolikt ganska prismedvetna och om importer från Kina skulle medföra extra avgifter så köper man förmodligen inte på hemmaplan i alla fall då det oftast är billigare att köpa utomlands även inom EU. Och för att igen ta exemplet med den MIDI-adaptern som Kjell & Co. säljer för 400 spänn som kostar 20 kronor från Kina, kostar den alltså knappt 80 spänn från Tyskland. Min köpte jag via Ebay från England och betalade 55 spänn för några månader sedan. Aldrig i helvetet att jag skulle lägga 400 spänn för den.

Vad tror du, att dom som tidigare köpte saker på Ebay från Kina för att det är så helvetets dyrt att köpa det i Sverige, kommer att nu köpa det i Sverige istället eller tror du dom kommer fortsätta att handla på Ebay, fast då inom EU? Och så är vi tillbaka på ruta ett; pengar försvinner utomlands, ingen miljöförbättring, ingen moms kommer att tas på varken importen från Tyskland eller betalas via Kjell och sannolikt kvarstår problemen med Postnords misskötta pakethantering och urusla terminalkapacitet.

Och nedskrivning av värde kommer det fortsättas att göra, nu förmodligen mer än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror du på fullt allvar att det är så?

Skickades från m.sweclockers.com

Återförsäljaren, distributören och tillverkaren har ansvar att se till att gällande lagar och regler följs. Sedan sker det givetvis inte alltid, men jag har större förtroende i stort för varor som säljs i Sverige än varor som säljs på Wish. Det är nämligen betydligt större chans att en undermålig eller farlig produkt fastnar i en kontroll eller liknande här än i Kina.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo men det är 25% moms som tas ut (ja beroende på typ av vara - momssatsen kan variera).
Och en avgift på 75 kr.
Momsen tas ut för att import utanför EU är momsbelagt.
Avgiften tas in för att postnord ska sköta momshantering samt att de vill ha betalt för att köra ut paketen till folk.

Varför ska PostNord ha extra betalt för att de gör sitt jobb? Portot är redan betalt en gång när det skickades.
Om du skickar ett paket utomlands så betalar du för hela sträckan, inte tills Sveriges gräns tar slut och sen får mottagaren betala resten.
Att de har billigare porto i Kina är väl inget som PostNord ska styra och ta ut mer för sedan.
PostNord skulle kunna ta ut portokostnad för e-mail om de ville.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Borde inte denna avgift strida mot det gamla avtalet som finns för att få igång postgången i kina för många år sedan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hank Solo:

Varför ska PostNord ha extra betalt för att de gör sitt jobb? Portot är redan betalt en gång när det skickades.
Om du skickar ett paket utomlands så betalar du för hela sträckan, inte tills Sveriges gräns tar slut och sen får mottagaren betala resten.
Att de har billigare porto i Kina är väl inget som PostNord ska styra och ta ut mer för sedan.
PostNord skulle kunna ta ut portokostnad för e-mail om de ville.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det så att postnord inte väljer hur mycket de ska få betalt per paket som kommer från andra länder. Paket från Kina får de knappt betalt för alls så varje paket de över huvud taget hanterar från Kina är i nuläget en förlustaffär. Så svaret är faktiskt nej där. Postnord har inte fått betalt en gång för utkörningen av paketen. Dessutom är de tvingade enligt lag att ändå leverera paket från andra länders postverk.

Det gick bra så länge det inte vällde in paket från Kina och att den relevant del av svensk detaljhandel migrerat till kinapaket. Men nu hände just det. Men det är väl officiellt inte den delen de säger att de tar betalt för utan det är väl administrationen för att hantera momsen de tar betalt för. Där låter ju 75 spänn som omotiverat högt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

I vilket avseende? Tycker nog att ditt inlägg ligger i den kategorin snarare!

Sen förstår mig inte på folk som klagar på andra som köper saker från Kina, Missunnsamma, avundsjuka gnäll Svenskar generellt sett!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

I vilket avseende? Tycker nog att ditt inlägg ligger i den kategorin snarare!

Sen förstår mig inte på folk som klagar på andra som köper saker från Kina, Missunnsamma, avundsjuka gnäll Svenskar generellt sett!

Det har du såklart all rätt att tycka!

Kan vända på ditt resonemang:

Förstår mig inte på folk som beställer grejor direkt från Kina, missunsamma, egoistiska, giriga gnällsvenskar generellt sett!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det har du såklart all rätt att tycka!

Kan vända på ditt resonemang:

Förstår mig inte på folk som beställer grejor direkt från Kina, missunsamma, egoistiska, giriga gnällsvenskar generellt sett!

Men varför ska folk bry sig om vad jag gör?Har du inget bättre för dig än att bry dig om vad andra köper sina saker ifrån? Skamligt!

Sen har jag ett ekonomiskt sinnelag till skillnad från många andra. Antar att du köper samma saker fast några hundringar dyrare? Det är verkligen något att vara stolt över!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det handlar om att kapital försvinner ut ur landet istället för att cirkulera, vilket urholkar ekonomin i det långa loppet. Taskig ekonomi = färre jobb. Väldigt basic förklaring eftersom en förklaring av hela kretsloppet och hur det funkar i det stora hela skulle bli en avhandling.

Ja det är tufft att betala skatt! Om vi höjer lite till så kanske sjukvården,Polisen och skolan kommer fungera som den ska.
Men nej

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Men varför ska folk bry sig om vad jag gör?Har du inget bättre för dig än att bry dig om vad andra köper sina saker ifrån? Skamligt!

Sen har jag ett ekonomiskt sinnelag till skillnad från många andra. Antar att du köper samma saker fast några hundringar dyrare? Det är verkligen något att vara stolt över!

Visst är det något att vara stolt över, men det är långt ifrån alltid samma saker till ett annat pris.

Du får handla var du vill såklart, precis som att jag får tycka att det är väldigt synd att du inte stödjer svenska företag som betalar in skatt och moms i Sverige så att pensioner, välfärd osv kan fungera i landet.

Vilket tror du personligen är bäst, om alla i Sverige tänkt som du eller om alla tänkt som jag?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

skillnaden blir nu att vi får köpa billligt kinaskräp via nån återförsäljare som mass importerar,,, synd tkr jag känns för grovt med 75kr för små¨pryttlar

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Visst är det något att vara stolt över, men det är långt ifrån alltid samma saker till ett annat pris.

Du får handla var du vill såklart, precis som att jag får tycka att det är väldigt synd att du inte stödjer svenska företag som betalar in skatt och moms i Sverige så att pensioner, välfärd osv kan fungera i landet.

Vilket tror du personligen är bäst, om alla i Sverige tänkt som du eller om alla tänkt som jag?

Ursäkta känner att jag blir jävligt irriterad nu, Kanske inte på just dig men har hört det där resonemanget från andra också!

Är det synd om Svenska ockerföretag?
Hur kommer det sig att jag kan köpa exakt samma pryl i Kina för 1560:- med frakt och i Sverige kostar den 3600:- ? Är det momsen menar du? Nej jag stödjer i så liten mån jag kan Svenska företag som i sin tur har köpt prylen från en mellanhand som också ska ha betalt!

Skatt betalar jag i absurdum! Varför ska vi i Sverige betala mer än övriga jordens befolkning? Pension???? tillåt mig skratta, Nu vet jag inte hur gammal du är men sorry det finns inte kvar länge till utan DU och dom flesta andra (Vi) "Måste" ha ett pensionssparkonto vid sidan om annars är det bara att hälsa hem!! Sjukvård? Du kan inte dra till med något som fungerar i dina exempel?

Skattepengar slösar man med och universallösningen är att höja den istället för att granska utgifterna! Privatpersoner som hanterar ekonomin på detta sättet hamnar i lyxfällan tids nog

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ursäkta känner att jag blir jävligt irriterad nu, Kanske inte på just dig men har hört det där resonemanget från andra också!

Är det synd om Svenska ockerföretag?
Hur kommer det sig att jag kan köpa exakt samma pryl i Kina för 1560:- med frakt och i Sverige kostar den 3600:- ? Är det momsen menar du? Nej jag stödjer i så liten mån jag kan Svenska företag som i sin tur har köpt prylen från en mellanhand som också ska ha betalt!

Skatt betalar jag i absurdum! Varför ska vi i Sverige betala mer än övriga jordens befolkning? Pension???? tillåt mig skratta, Nu vet jag inte hur gammal du är men sorry det finns inte kvar länge till utan DU och dom flesta andra (Vi) "Måste" ha ett pensionssparkonto vid sidan om annars är det bara att hälsa hem!! Sjukvård? Du kan inte dra till med något som fungerar i dina exempel?

Lagerhållning och importörer kostar pengar. Svårare är det inte. Sedan vill ju återförsäljaren ha 10-20% vinst också. Inget direkt uppseendeväckande.

Oavsett om du tycker att man ska strunta helt i pensioner och sjukvård bara för att du tror och tycker saker så kan vi väl återgå till min frågeställning:

Om alla tänkt som dig och handlat massor direkt från Kina istället för från företag i Sverige, eller om alla tänkt som mig och handlat så mycket som möjligt från företag som skapar svenska jobb.. vilket tror du är bäst för landet du lever i?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår mig inte på folk som beställer grejor direkt från Kina, missunsamma, egoistiska, giriga gnällsvenskar generellt sett!

Allvarligt... har du inget bättre för dig än att hoppa på folk om vad de köper, hur och varifrån? Är jag en girig gnällsvensk för att jag beställde denna från Kina? Och varför i helsike är jag missunnsam om jag köper en vara direkt från Kina och betalar 20 kronor istället för de ockerpriser som handlarna här i Sverige tar? Det är väl inte dina problem, eller ens någon annans heller, för den delen, inklusive staten och Kjell.

Fan är det för resonemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Allvarligt... har du inget bättre för dig än att hoppa på folk om vad de köper, hur och varifrån? Är jag en girig gnällsvensk för att jag beställde denna från Kina? Och varför i helsike är jag missunnsam om jag köper en vara direkt från Kina och betalar 20 kronor istället för de ockerpriser som handlarna här i Sverige tar? Det är väl inte dina problem, eller ens någon annans heller, för den delen, inklusive staten och Kjell.

Fan är det för resonemang!

Som vanligt missuppfattar du. Vet inte om du bara har bråttom när du läser, om du missuppfattar med flit eller något annat.

Jag vände på hans resonemang. Myntet har två sidor vet du väl?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lagerhållning och importörer kostar pengar. Svårare är det inte. Sedan vill ju återförsäljaren ha 10-20% vinst också. Inget direkt uppseendeväckande.

Oavsett om du tycker att man ska strunta helt i pensioner och sjukvård bara för att du tror och tycker saker så kan vi väl återgå till min frågeställning:

Om alla tänkt som dig och handlat massor direkt från Kina istället för från företag i Sverige, eller om alla tänkt som mig och handlat så mycket som möjligt från företag som skapar svenska jobb.. vilket tror du är bäst för landet du lever i?

Ja precis. Nu slipper jag ha med dessa att göra vilket är win win!

Det andra orkar jag inte bemöta då jag tycker att det är vida känt vid det här laget!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja precis. Nu slipper jag ha med dessa att göra vilket är win win!

Det andra orkar jag inte bemöta då jag tycker att det är vida känt vid det här laget!

Håller inte med om win-win. Tycker det är mer loss-loss. Men det är tillåtet att vara oense.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som vanligt missuppfattar du. Vet inte om du bara har bråttom när du läser, om du missuppfattar med flit eller något annat.

Jag vände på hans resonemang. Myntet har två sidor vet du väl?

Var nog mer mitt inlägg han menade vilket glädjer mig stort!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller inte med om win-win. Tycker det är mer loss-loss. Men det är tillåtet att vara oense.

Absolut är det så vilket du ska ha stort cred för att du nämnde!

Sen är ju inte allt guld och gröna skogar, Garanti existerar knappt så det finns ju fördelar med att handla i Sverige ur den aspekten. Dock är det något alla ska kunna välja själv vad som är viktigast och när det kommer till mina val så är det viktigaste att staten ska ha så "Lite" som möjligt. Kalla det en princip men för mig är det en väldigt viktig sådan!
Lite av en njutning varje gång jag handlar från Kina faktiskt!

Jobbar
Kör bil
Betalar på hus
köper mat

Staten får MER än tillräckligt för att kunna fortsätta förstöra Sverige!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som vanligt missuppfattar du. Vet inte om du bara har bråttom när du läser, om du missuppfattar med flit eller något annat.

Jag vände på hans resonemang. Myntet har två sidor vet du väl?

Jaha, så du skojade då, eller? Du "vände" på argumentet och sade det du sade, men du menade det alltså inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om alla tänkt som dig och handlat massor direkt från Kina istället för från företag i Sverige, eller om alla tänkt som mig och handlat så mycket som möjligt från företag som skapar svenska jobb.. vilket tror du är bäst för landet du lever i?

Sysselsätter ju massor med folk som sorterar Kina-paket. Dessutom är det väl knappast bättre för Sverige att Kjell stoppar 300 av dom 400 ett MIDI-interface kostar i hans butik när han köpt skiten från exakt samma ställe; Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Sysselsätter ju massor med folk som sorterar Kina-paket. Dessutom är det väl knappast bättre för Sverige att Kjell stoppar 300 av dom 400 ett MIDI-interface kostar i hans butik när han köpt skiten från exakt samma ställe; Kina.

Tror ju personligen att importörer, lager och försäljning sysselsätter betydligt fler. De måste ju också plocka in paketen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti