Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem

Det är ganska lustigt egentligen att folk inte har förmågan att skilja på vad som är rimligt och vad som är "tråkigt".

Ni kan ju på allvar inte tyck att det är rimligt att folk skall jobba gratis för att ni skall kunna köpa billiga laddare från kina?
-Jobba gratis? De får ju lön från postnord, svarar ni då...

Det är ju vi skattebetalare som får betala mer skatt så att de på postnord kan hantera paketen eller hur? Varför skall skattepengar gå till detta när andra expeditörer tar ut denna avgift av beställaren?

Samtidigt klagar alla på hur dålig postnord är men ni vill inte betala för tjänsterna?

Visst det är tråkigt att det blir dyrare, det var kul så länge det varade!
Men folk måste ju inse orimligheten i att ha gratis hantering för ett paket som åker runt halva jorden när värdet på varan är så pass lågt, eller hur?

Vidare verkar folk inte ha någon koll på vad arbetskraft kostar... Arbetsgivaren betalar ju ca dubbelt så mycket (avgifter/pensioner osv osv) som arbetaren får ut i lön. Sen bör ju företaget gå med vinst också för att överleva.

Det är ju bara räkna ut hur mycket tid 75:- köper för en svensk arbetare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Den verkliga kostnaden innebär också att man nu måste ha infrastruktur och personal att hantera alla paket, oavsett storlek eller värde (precis som alla andra, dyrare speditörer).

Det är ju det som är så märkligt, hur kommer man få tid till att installera denna infrastruktur, det är 11 dagar till den första mars. Man skall alltså gå ifrån att endast leverera 150.000 försändelser om dagen, varav kanske en tiondel behandlades för moms, något som idag bevisligen är på gränsen till vad man klarar av, till att behandla samtliga 150.000, om 11 dagar. Nej, det där kommer ju inte att fungera, det begriper ju vem som helst.

Skrivet av Frispel:

Man kan tycka att det är dumt att införa detta system, men kritiken bör ändå förhålla sig till den kontext som redan existerar.

Kontexten. Som sagt, hade det inte vart för allt mygel. Men nu är det mygel, lögner och orimliga krav och för det förtjänar Postnord/staten all förbannad kritik som finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Visst det är tråkigt att det blir dyrare, det var kul så länge det varade!

Om du tror att folk kommer att sluta köpa billigt bara för att man inför denna ändring kan du glömma det direkt. Ingen som har importerat från Kina för att det har vart billigare än att köpa det i Sverige, kommer att köpa det i Sverige. Man kommer att vända sig till den näst bästa källan vilket är utomlands men inom EUs gränser och vips, har denna ändring precis noll effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Att DHL tar betalt för att leverera post i Sverige är inte något konstigt alls, det finns ett vinstintresse där vilket Posntord inte har. Postnord existerar inte för att tjäna pengar på det Svenska folket, dom skall dela ut post och inget annat.

Alla företag måste per definition tjäna pengar. DHL är för övrigt del av Deutsche Post, Tysklands f.d. statliga postverk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alla företag måste per definition tjäna pengar.

Äsch, jag talar om vinst! Fan vad du skall syssla med hårklyveri och ordmärkning. Vad håller du på med?

Skrivet av Petterk:

DHL är för övrigt del av Deutsche Post, Tysklands f.d. statliga postverk.

Jag vet, jag har jobbat för DHL. Men Tyskland är Tyskland och Sverige är Sverige. Att Tyska staten ETT TYSKT BOLAG** tjänar pengar på Sverige, är som jag sade, inget konstigt alls, men, igen som jag sade, är inte Postnord till för att tjäna pengar [vinst!*] på det Svenska folket [från verksamhet i Sverige*], eventuell vinst går ju direkt till statskassan i alla fall. Postnord skall för det Svenska folket [i Sverige*] leverera post, inget annat.

Edit* Det är ju fan att man måste vara så förbannat verbose här, annars "missförstår" varenda skribent.
Edit** Det här är ju för fan inte klokt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Vad anser du i så fall är rimligt? Vad tror du det är som kostar? Vad blir dessa kostnader totalt om man slår ihop dom? Gör gärna ett överslag om vad du tror att det kostar med all extra lagring, personal, infrastruktur mm som kommer att krävas.

Fast du kan redan i dagsläget ofta välja att få småsaker levererade via DHL, fedex eller liknande. Skillnaden är då att det är dyrare och man vet att man kommer att åka på avgift för momshantering då de redan har detta krav på sig. Så självklart är det relevant vilka regler som redan existerar för andra speditörer, plus att postnord redan i många år applicerat dessa regler för försändelser som kommer från andra länder utanför EU.

Den verkliga kostnaden innebär också att man nu måste ha infrastruktur och personal att hantera alla paket, oavsett storlek eller värde (precis som alla andra, dyrare speditörer).

Man kan tycka att det är dumt att införa detta system, men kritiken bör ändå förhålla sig till den kontext som redan existerar. Sedan är det som sagt rätt uppenbart att vi som beställer saker från kina inte sköter våra momsinbetalningar alls, så det finns ett klart behov av tvingande centrala system vilket då också kommer att kosta en del och innebära en avgift.

Vist är det en kostnad fast räknar man i snitt 100 000 paket per dag som är en siffra som nämns och har sett upp till 200 000 paket per dag och har inte exakt siffror så vi siktar på 100k som exempel och med en kostnad som vore rimlig med 10kr per försändelse + moms t.e.x är det ca 365 miljoner per år extra och skulle inte påverka försäljningen nämnvärt och är långsiktigt en bra deal där alla blir nöjd som jag tycker vore smartare och blir nog betydligt mer än 365 mille per år

Sen är det som du säger med moms betalningar men det bör vara ganska enkelt att lägga upp lösningar och finns säkert bättre än jag kommer på men om man tex betalar med paypal/klarna eller vad man kör med så dras moms vid inköp automatiskt och ska inte vara ett stort problem att lösa men i stället väljer man att vara bekväm och tar en korkad lösning är vad som stör mig mest

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad anser du i så fall är rimligt? Vad tror du det är som kostar? Vad blir dessa kostnader totalt om man slår ihop dom? Gör gärna ett överslag om vad du tror att det kostar med all extra lagring, personal, infrastruktur mm som kommer att krävas.

Jag har inte koll nog för att göra en uppskattning på allt det, eller lust. Men hittade omsättningen för Postnord 2016 på allabolag.se. ca 39 Miljarder. Så avgiften på 75kr är ca 10% av omsättningen. Sen är avgiften från alla länder utanför EU. Inte bara Kina, som är allt jag räknat på nu. Siffror från 2016 säger att de hanterade 332 223 paket dagligen skickade inom Sverige. Med 150k paket från Kina så är det lite under hälften av alla paket hanterade i Sverige år 2016.

@Petterk: 150k paket är siffran Postnord väljer att uttrycka sig med när de pratar om problemet med paket från Kina. Vet inte om de har mer exakta uppgifter om brev, gåvor m.m.

Permalänk
Medlem

Så om jag nu har beställt ett paket i början av februari för ca 30kr, hur bär jag mig då åt för att betala dessa summor? Mitt paket är så litet att det troligtvis skulle hamnat hemma i brevlådan så följer det med en räkning eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simon^L:

Så om jag nu har beställt ett paket i början av februari för ca 30kr, hur bär jag mig då åt för att betala dessa summor? Mitt paket är så litet att det troligtvis skulle hamnat hemma i brevlådan så följer det med en räkning eller?

Det återstår väl egentligen att se, men sannolikt kommer Tullen/Postnord hålla på försändelsen någonstans och skicka dig per brev anvisningar hur du betalar, förmodligen en postgirobetalning med ORC-nummer och när den registrerats skickar dom försändelsen vidare till antingen ombud eller till din brevlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Äsch! Jag talar om vinst! Fan vad du skall syssla med hårklyveri och ordmärkning.

Jag vet, jag har jobbat för DHL. Men Tyskland är Tyskland och Sverige är Sverige. Att Tyska staten tjänar pängar på Sverige, är som jag sade, inget konstigt alls, men, igen som jag sade, är inte Postnord till för att tjäna pengar på det Svenska folket [från verksamhet i Sverige*], pengarna går ju direkt till statskassan i alla fall. Postnord skall för det Svenska folket leverera post, inget annat.

Edit* Det är ju fan att man måste vara så förbannat verbose här, annars "missförstår" varenda skribent.

Tekniskt sett så bolagiserade vi Postverket innan Deutsche Post bildades, Sverige är ett föregångsland när det gäller privatiseringar. Deutsche Post AG är inte statligt ägt längre och var säkert inte det när du jobbade där. I dagsläget är PostNord Sverige till för att subventionera Danmark. Deutsche Post tar €28,5 för importdeklaration själva, på paket över €22 i Tyskland. Kommer du med ett påhitt så får du räkna med att de kommer bli en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

@Petterk: 150k paket är siffran Postnord väljer att uttrycka sig med när de pratar om problemet med paket från Kina. Vet inte om de har mer exakta uppgifter om brev, gåvor m.m.

Det handlar om antalet försändelser till Arlanda tydligen. Hur som helst, alla försändelser ska inte importdeklareras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kommer du med ett påhitt så får du räkna med att de kommer bli en diskussion.

Att märka ord är inte att diskutera och hittar på är inget jag sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Att märka ord är inte att diskutera och hittar på är inget jag sysslar med.

Nu var jag inte otrevlig eller kom med ad hominem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu var jag inte otrevlig eller kom med ad hominem.

Jaså, jaha. Och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om du tror att folk kommer att sluta köpa billigt bara för att man inför denna ändring kan du glömma det direkt. Ingen som har importerat från Kina för att det har vart billigare än att köpa det i Sverige, kommer att köpa det i Sverige. Man kommer att vända sig till den näst bästa källan vilket är utomlands men inom EUs gränser och vips, har denna ändring precis noll effekt.

Nej det förstår jag
Syftade på att det nu kommer kosta mer.
Att det sen kommer öppna en marknad för köp via andra länder är en annan sak. Företag inom eu måste ju följa gällande lagstiftning och postnord hanterar inte paketen gratis (som det gör med "U-länder").

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Syftade på att det nu kommer kosta mer.

Jo, men vad är det som är så bra med det, då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jo, men vad är det som är så bra med det, då?

Bra och bra... Har väl aldrig uttryckt mig så men det är fullt förståeligt att man vill ha betalt utfört arbete.

Ser även hellre att skattepengarna går till sjukvård/äldrevård/utbildning än till att subventionera leverans av billiga batteriladdare från kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Bra och bra... Har väl aldrig uttryckt mig så

Nej, jag vet men jag kan ju inte tolka ditt inlägg på något annat sätt än att du tycker denna ändring är bra.

Skrivet av SuperNova:

men det är fullt förståeligt att man vill ha betalt utfört arbete.

Det tycker nog dom flesta, men om man skall införa ett arbete av den enda anledningen för att man skall ta betalt för arbetet, är det ju inte bara korkat, utan ganska mycket korkat.

Skrivet av SuperNova:

Ser även hellre att skattepengarna går till sjukvård/äldrevård/utbildning än till att subventionera leverans av billiga batteriladdare från kina.

Ja, alltså arbetet kostar enligt staten 75 kronor (eller 125, dom verkar vara lite förvirrade) och kommer enbart att bekosta arbetet att ta ut dessa pengar. Inte ett öre av dom kommer att dyka upp i vården och ingen annanstans som skulle gynna gemene Svensk heller, för den delen. Bemanningsföretagen kommer väl tjäna lite på det, antar jag.

Citat:

– Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut, säger PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman. Källa

Nån större ökning av moms-intäkter kommer inte att ske av helt naturliga skäl.

Permalänk
Avstängd

Köpte förövrigt den här härom dagen eftersom jag tänkte prova Raspberry, och det skall bli väldigt intressant att se vad som händer med den, för slipper den igenom trots denna ändring är ju hela grejen fullständigt beflängd och om Tullen tar den kommer jag ju naturligtvis inte betala ett påslag på en bra bit över 1000%, inte heller kommer jag köpa den från Kjell & Co. som är 300% dyrare än härifrån.

Och vad har då denna ändring åstadkommit med mig som refereens; ja, man har gått ifrån att varken tjäna eller förlora en endaste krona till att förlora 125 kronor för ett helt och hållet onödigt arbete samt lagerhålla försändelsen i två veckor, också helt i onödan samt de kostnader som tillkommer för att antingen förstöra försändelsen eller skicka tillbaka den. Så... 200 spänn, typ? Det är alltså skillnaden mellan innan och nu, I FÖRLUST! För en, endaste liten försändelse värd sex kronor och tjugosju öre. Multiplicera det med några hundra tusen försändelser som sannolikt inte kommer att hämtas ut, enbart på grund utan denna ändring, ja, do the math.

Aaa, jag vet inte, alltså... skall man skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

fan bara betala skatt och lev gott, eller flytta till Zimbabwe

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kommer stämma PostNord i EU domstol för detta. Jag bryr mig inte hur många paket som kommer om dagen. Jag klagar inte när jag får vänta 3-4veckor på ett paket.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlOscar:

fan bara betala skatt

Det här forumet är bara helt fantastiskt. Hade vi pratat om piratkopiering här, hade INGEN föreslagit att piratkopieringen skulle läggas ner för att folk minsann skall betala skatt, nänä. För en nedladdning av Justice League betyder fan inte en förlorad försäljning så ingen hade köpt den i alla fall så då hade inget skatt betalats fan heller, typ asmycket lite i så fall.

Japp.

Skrivet av CarlOscar:

flytta till Zimbabwe

Är det bra där?

Edit; Äh, fan, du får ett Gilla för det där. Lysande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Att DHL tar betalt för att leverera post i Sverige är inte något konstigt alls, det finns ett vinstintresse där vilket Posntord inte har. Postnord existerar inte för att tjäna pengar på det Svenska folket, dom skall dela ut post och inget annat.

På precis samma sätt är dom som importerar från Kina inte heller benägna att köpa samma sak hemma i Sverige, det finns ju trots allt en anledning till att man importerar från Kina från första början.

Dessa personer kommer inte att köpa MIDI-interfacet på Kjell & Co. för 400 kronor när exakt samma produkt kostar 80 från Tyskland, och då blir det ingen moms ändå och problemen med överbelastade terminaler kommer att kvarstå.

Postnord är statligt ägt så några såna rättigheter existerar inte.

------------------------------------------------------------------

Alltså, hade det inte vart för allt jävla mygel och skitsnack hade det inte vart så farligt, men att man ljuger om anledningen till denna ändring är för att tala klarspråk helt åt helvete. Och det stannar ju inte vid lögnerna, man inför detta alldeles för snabbt utan att folk har möjlighet att anpassa sig, varför då? Var i ligger denna brådska, varför inte vänta i två månader så folk kan hämta ut sina försändelser man redan beställt? Det kostar ju förmodligen bara mer pengar att lagerhålla en miljon försändelser som folk sannolikt nu inte kommer att hämta ut.

Och om inte allt det där var nog, jiddrar man med beloppen och det här tycker jag är det värsta av allt; varför kostar det administrativa arbetet bara 75 kronor för ett SD-kort på 32GB men 125 kronor för ett SD-kort på 256GB? Detta är piss och skit, jag accepterar inte detta, jag vill ha en förklaring till alla dessa frågor.

Det känns lite bisarrt detta, ska man dra en liknelse så blir det något i stil med att du pratar om fruktsallad, jag kommenterar att "äpplena nog faktiskt är röda och inte gröna" och du svarar att "näe, bananerna är minsann gula!"

DHL tar ut en avgift för exakt samma sak som du beklagar dig över att postnord nu ska börja med. Så länge du inte vill att staten i praktiken ska sponsra din import av billiga saker så bör det rimligen vara lika problematiskt att DHL tar ut en avgift på paket skickade från länder utanför EU. Samma sak gäller det faktum att avgiften funnits en lägre tid på paket från andra länder än kina. Och om du återigen inte tycker att staten ska sponsra din import av billiga saker så ska postnord ta ut en avgift precis som andra speditörer redan gör. Skulle tro att det inte ens är lagligt för staten att sponsra verksamheten på detta sätt om man ens ville, om jag förstått det rätt så har man ännu inte kunnat betala ut det stödpaket som svenska och danska staten kom överens om då det riskerar att snedvrida konkurrensen med övriga aktörer på marknaden.

Mygel och lögner? Källa på det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Jag har inte koll nog för att göra en uppskattning på allt det, eller lust. Men hittade omsättningen för Postnord 2016 på allabolag.se. ca 39 Miljarder. Så avgiften på 75kr är ca 10% av omsättningen. Sen är avgiften från alla länder utanför EU. Inte bara Kina, som är allt jag räknat på nu. Siffror från 2016 säger att de hanterade 332 223 paket dagligen skickade inom Sverige. Med 150k paket från Kina så är det lite under hälften av alla paket hanterade i Sverige år 2016.

Ok, så du har inte lust att ens göra ett grundläggande överslag men tycker ändå att det är för hög avgift? Du är medveten om att övriga speditörer tar ut avgifter som ligger runt samma nivå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

DHL tar ut en avgift för exakt samma sak som du beklagar dig över att postnord nu ska börja med.

Jag vet.

Skrivet av Frispel:

Så länge du inte vill att staten i praktiken ska sponsra din import av billiga saker så bör det rimligen vara lika problematiskt att DHL tar ut en avgift på paket skickade från länder utanför EU.

"Sponsra"? Som det är i många andra länder som har momsbefrielse på import utanför EU, menar du? Eller menar du Sverige så som det uppenbarligen har fungerat alldeles utomordentligt sedan 1992, alltså i 26 år?

Som jag nu sagt åtskilliga gånger; att ett privat bolag, som dessutom har säte i ett annat land tar ut avgifter, hutlösa till och med i Sverige i syfte att gå med vinst, är helt i sin ordning. Detta är inte Sovjet. Vinstintresse skall staten inte syssla med för rudimentära samhällstjänster, eller tror du brandkåren är gratis att driva. Om inte bör vi väl betala avgifter för den också, då, eller.

Skrivet av Frispel:

Mygel och lögner? Källa på det tack!

Nä-he-he, du, inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Vist är det en kostnad fast räknar man i snitt 100 000 paket per dag som är en siffra som nämns och har sett upp till 200 000 paket per dag och har inte exakt siffror så vi siktar på 100k som exempel och med en kostnad som vore rimlig med 10kr per försändelse + moms t.e.x är det ca 365 miljoner per år extra och skulle inte påverka försäljningen nämnvärt och är långsiktigt en bra deal där alla blir nöjd som jag tycker vore smartare och blir nog betydligt mer än 365 mille per år

Sen är det som du säger med moms betalningar men det bör vara ganska enkelt att lägga upp lösningar och finns säkert bättre än jag kommer på men om man tex betalar med paypal/klarna eller vad man kör med så dras moms vid inköp automatiskt och ska inte vara ett stort problem att lösa men i stället väljer man att vara bekväm och tar en korkad lösning är vad som stör mig mest

Hur kom du fram till att 10 kronor var rimligt? Hur beräknar du kostnaderna då?

Sedan bör det väl rimligen vara upp till säljaren/köparen att implementera system där momsen hanteras smidigare? Andra speditörer har samma system och även postnord har haft detta system länge för paket från länder utanför EU (utom just kina). Varför ska man nu helt plötsligt uppfinna ett helt nytt system bara för att folk har vant sig vid att slippa dessa avgifter på paket från kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag vet.

"Sponsra"? Som det är i många andra länder som har momsbefrielse på import utanför EU, menar du? Eller menar du Sverige så som det uppenbarligen har fungerat alldeles utomordentligt sedan 1992, alltså i 26 år?

Som jag nu sagt åtskilliga gånger; att ett privat bolag, som dessutom har säte i ett annat land tar ut avgifter, hutlösa till och med i Sverige i syfte att gå med vinst, är helt i sin ordning. Detta är inte Sovjet.

Nä-he-he, du, inte en chans.

Att hantera momsen på paket innebär en kostnad för företaget som gör detta, det utgår jag från att du är med på? Om man inte ska höja priserna på all annan service (gör man det så sponsrar övriga kunder din import) så måste staten gå in och täcka kostnaderna = sponsring. Postnord har kostnader för exakt samma saker som exempelvis DHL och bör då även ta betalt för samma saker, om inte annat så snedvrids konkurrensen annars.

Ska man tolka det som att oviljan till att komma med källa på dina påståenden om lögner och mygel beror på det är något som du egentligen bara hittar på, alternativ hårdrar så kraftigt att det faktiskt inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Alla företag drivs i vinstsyfte, även de utan utdelning. Affärsverk var sällan subventionerade via medel från staten för den delen. Inget statligt eller f.d. statligt postbolag i EU gör importdeklarationer gratis och många gör det för betydligt mer än PostNord tar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Varför ska man nu helt plötsligt uppfinna ett helt nytt system bara för att folk har vant sig vid att slippa dessa avgifter på paket från kina?

Apropå helt plötsligt, varför skall detta prompt introduceras med två veckors varsel? Varför sätter man människor i ett bryderi som plötsligt skall betala helt oannonserade avgifter helt utan vidare? För det verkar tydligen som det brinner i knutarna, nu jävlas skall det tas ut avgifter och fort skall det gå!!!1

Det märkliga är inte bara hur fan man har tänkt att lösa biten med att få ihop ett system för att momshantera hundratusentals försändelser per dag om 11 dagar, utan det uttryckta vetskapen att hundratusentals försändelser inte kommer att hämtas ut, men momsas skall dom i alla fall och lagerföras i två veckor. Bara den biten kommer kosta staten och i förlängningen oss skattebetalare tiotals miljoner och jag undrar hur fan man tänkt att få tillbaka dom pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Att hantera momsen på paket innebär en kostnad för företaget som gör detta, det utgår jag från att du är med på? Om man inte ska höja priserna på all annan service (gör man det så sponsrar övriga kunder din import) så måste staten gå in och täcka kostnaderna = sponsring.

Visst, sure baby, men då är vår sjukvård också sponsrad och när man kommit till den insikten är plötsligt denna sponsring inget konstigt alls.

Skrivet av Frispel:

Postnord har kostnader för exakt samma saker som exempelvis DHL och bör då även ta betalt för samma saker, om inte annat så snedvrids konkurrensen annars.

Då är det även snedvridet i de länder där man har momsbefrielse, eller så är det ingen snedvridning alls. Det är antingen det ena eller det andra. What's good for the goose is good for the gander.

Skrivet av Frispel:

Ska man tolka det som att oviljan till att komma med källa på dina påståenden om lögner och mygel beror på det är något som du egentligen bara hittar på, alternativ hårdrar så kraftigt att det faktiskt inte stämmer?

Du får tolka det precis hur du vill. Men jag kan väl ge dig ett hundben; tror du att kostnaden för pappersarbetet varierar beroende på varuvärde. Och det där var en retorisk fråga.