Permalänk
Medlem

Drar 4K monitor kraft av CPU?

Ska köpa ny 32" monitor för arbete, musikproduktion, slösurf och filmtittande!
Undrar om 4K skärm drar mer av CPU:n än 1080 eller 2560 x 1440? Har en aning om att det kan vara så?
Vill hålla nere processorkraften så lågt som möjligt då jag behöver all kraft som finns till musikproduktion mm.

Tacksam för snabbt svar! Tack!

Permalänk
Medlem

Nej, det är grafikkortet som sköter det. Om något så kommer CPU load att minska eftersom grafikkortet inte pallar dra runt displayen i lika hög framerate som i de lägre upplösningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Indirekt så blir det högre cpulast med högre upplösning men skillnaderna som bara beror på upplösningen är små och närmast försumbara men du kan ju ha fler fönster uppe och troligen blir det mer "multitasking" i användarmönstret om du får tillgång till fler pixlar och det brukar öka lasten på datorn men det beror ju i grunden på att man kör fler program samtidigt för att det går så mycket enklare än när man bara har en liten skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! tror jag väljer att köpa en Philips BDM3270QP2 med 2560 x 1440.

Permalänk
Avstängd

@BOB77:

Om du kollar på 4K video klipp på tex Youtube så kommer CPU få jobba mera men i spel så är det GPU som får jobba mest.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666