Permalänk
Medlem

Audi: Q5, Q7 eller A6?

Två vuxna och en tvååring söker nytt efter V70. Vi vuxna är långa: 1,95 respektive 1,80. Kommer inte att behöva 7 säten, men lastutrymmet i Q7 lockar lite.

Förutom att storhandla en gång i veckan gör vi lite längre utflykter ett par gånger i månaden. Då handlar det om kanske 50-100 mil per gång.

Har testkört en några år gammal Q5 och en något nyare Q7 etron. Den senare vann förstås, men samtidigt ska det mycket till för att lägga 775 000.

Inga tidigare erfarenheter av SUV, men vid provkörningen gillade jag känslan av att komma upp en bit.
Önskemål:
komfort
ljudnivå
Tror att lastutrymmet redan i Q5 skulle räcka, men är inte helt säker
gör inget om bränsleekonomin är rimlig
Bonusönskemål: panoramafönstret vore riktigt gött

Spontant tänker jag sikta in mig på en två-tre år gammal modell som ligger under 5 000 mil. Har kollat runt lite och ser att en Q5 går från runt 350 000, Q7 drygt 100 000 extra. A6 under 300 000.

Hur skulle ni resonera?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt a6. De är bekväma och hyfsat stora.
Suv köper man väl mest för att man gillar utseendet, eller att sitta högt. Men de förbrukar mer bränsle pga luftmotståndet. Lutar oftast mycket i kurvor i alla fall mer än motsvarande vanlig bil. De kostar också mer med en suv än motsvarande vanlig bil.

Viktigaste är egentligen att personen som ska köra bilen mest kan sitta bra i den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nya a6...? Kommer under året. Borde väl gå att klämma in en under 450-strecket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte kört de bilarna men som SUV-ägare (VW Tiguan) kan jag bara rekommendera det, som du säger är det väldigt trevligt att komma upp lite. Den högre markfrigången skadar inte heller.
Men det är som @jOnÄTÄn säger, de där tre bokstäverna kostar extra.
Däremot har jag inte märkt någon skillnad i att det skulle luta i kurvor, men jag kör inte särskilt sportigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Av de alternativen skulle jag tveklöst välja A6. Den är helt klart trevligast att köra. Dock även väldigt dyr jämfört med andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen köpa en extra dyr volkswagen? Själv är jag väldigt skeptisk till volkswagen AG som äger audi, seat, skoda med mer. Efter diselgate bestämde jag mig att inte köpa någon volkswagen AG bil. Själv skulle jag valt att kolla på BMW eller Mercedes.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lutar oftast mycket i kurvor i alla fall mer än motsvarande vanlig bil. De kostar också mer med en suv än motsvarande vanlig bil.

På audi, VW och porsche så finns audis luftfjädring, om inte det är standard så tillval. Då har du en dator som känner av g-krafter och motverkar att bilen lutar, så ofta kan de då luta mindre än en "vanlig" bil.

Rätt säker på att även BMW har något liknande.

Men bor man i stockholm som TS och inte kör skogsvägar eller oplogad vinterväg, och inte drar båttrailer eller annat (där lågväxeln och 4x4 blir en bra hjälp på t'ex en sandstrand) så är det nog ändå mest nackdelar med SUV.
Blir väl ett design/status-val i så fall

Äger en lite äldre Touareg själv, åker jag och handlar på ICA och hem igen (en tur på ca 12km) så snittar den runt 1,8L/mil, kör man längre sträckor och håller sig runt 90km/h kommer man ner till strax under 1,4L, så det kostar en del extra

Permalänk
Medlem

Om komfort och ljudnivå är viktigt så kanske Lexus rx 450h. Typ samma pris, men lite finare inredning och definitivt tystare. Iaf mot Q7an.

Permalänk
Medlem

Denna Q7:a kanske tåls att kika lite närmare på?
https://www.blocket.se/vi/78578137.htm

Inte min och har ingen aning om vem ägaren är.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Äger en lite äldre Touareg själv, åker jag och handlar på ICA och hem igen (en tur på ca 12km) så snittar den runt 1,8L/mil, kör man längre sträckor och håller sig runt 90km/h kommer man ner till strax under 1,4L, så det kostar en del extra

Vad har du för motor i den?
Min Tiguan (2017) är ju lite mindre, men ligger runt 0,6 med blandad körning.
Kortkörning 0,7-0,9 och långkörning runt 90km/h typ 0,5.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:

Jag skulle köpa en q7, sedan testade jag att sätta mig i en välutrustad xc70III
Kan ju säga att det blev en xc70III (finns en anledning till att det är snutens favoritbil)

Ps: var det inte audi som blev korad till att ha världens sämsta bilmotorer efter att kamkedjan slagit sönder jag vet inte hur många?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

xc60?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad har du för motor i den?
Min Tiguan (2017) är ju lite mindre, men ligger runt 0,6 med blandad körning.
Kortkörning 0,7-0,9 och långkörning runt 90km/h typ 0,5.

V8 bensin och automatlåda, så är väl törstigaste kombon Sen med 2500KG tjänstevikt så är nog "lite" mindre en underdrift, väger väl nästan ett ton mer

Permalänk
Medlem

Varför SUV? Vad är deras fördelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför SUV när man bor i Stockholm? Alltid retat mig på det. En A6 räcker om det "måste" vara en Audi. Varför inte en BMW 520 eller en Volvo v90 som har samma last kapacitet? En v90 cross country är nog det du letar efter. Varför begränsa sig till Audi just?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Varför SUV? Vad är deras fördelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lolrazz:

Varför SUV när man bor i Stockholm? Alltid retat mig på det. En A6 räcker om det "måste" vara en Audi. Varför inte en BMW 520 eller en Volvo v90 som har samma last kapacitet? En v90 cross country är nog det du letar efter. Varför begränsa sig till Audi just?

Varför SUV överhuvudtaget? Ingen kör i skogen med bilarna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vill rekommendera KIA som har 7 års nybilsgaranti.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Är 194 cm lång, 2 barn som inte sitter i barnstolar, hund. Har kört runt familjen i mellanklass suvar i några år. Kia sportage, Mazda CX-5 och just nu Peugeot 3008. Tillräckligt med plats för alla i de bilarna, bagage så det räcker. Åkte fullastade till fjällen med takbox, all packning och skit. Inga problem. Tycker folk generellt åker runt i för stora bilar. 95% av tiden är nog bagaget tomt för de flesta... och storhandling är ju absolut inga problem om du inte handlar för en familj på 20 pers.

Varför SUV? Trevlig att sitta högt, trevligt att gå i och ur och sen tycker jag de är snygga och är lätta att sälja när det väl är dags pga att de generellt är populära. Behöver inte vara djupare svar på frågan än så...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

skulle kört på A6 med eldrift som jag tror ska komma under året.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Vill du verkligen köpa en extra dyr volkswagen? Själv är jag väldigt skeptisk till volkswagen AG som äger audi, seat, skoda med mer. Efter diselgate bestämde jag mig att inte köpa någon volkswagen AG bil. Själv skulle jag valt att kolla på BMW eller Mercedes.

Mmmmm. Du vet att nästan varenda bil företag har fuskat likt mycket eller mer än VAG? Den enda skillnad är att VAG var upptäkt först.

https://phys.org/news/2018-02-bmw-recalls-diesel-cars-emissio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför SUV överhuvudtaget? Ingen kör i skogen med bilarna.

Skogen? Ja men det klarar väl nästan ingen vanlig SUV? Offroad menar jag då, inte små ödsliga skogsstigar.

Det är väl Land Cruiser eller dylikt som gäller då. Med lite högre markfrigång än vanliga bilar, samt äkta fyrhjulsdrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför SUV överhuvudtaget? Ingen kör i skogen med bilarna.

Skryt / status? Östermalm i Stockholm flödar av allt från Q7 till Lexus och XC90 där bilarna körs 5km om dagen mellan hemmet, jobbet på Stureplan och förskolan. Det mesta offroad jag ser dom gå är när den värdelösa föraren ska fickparkera schabraket och behöver köra upp på trottoaren

Permalänk
Medlem

Snälla inte Q7an, sista bilen jag skulle lägga mina pengar på, förlåt. Så klumpig och dyr. Kan inte uttala mig till 100% då det närmsta jag har kommit den är att köra en Q5a i 5 kilometer. Och då bilda jag mig en uppfattning att aldrig röra Audis Q serie.

Jag skulle ha siktat på A6an alternativt en V90. Om du är inställd på SUV så kan du ju kika på en x5a alternativt x6 från bmw.

Permalänk
Medlem

Jag ägde en A6 kombi och det är en väldigt trevlig bil, men när jag sen körde en A6 Allroad så blev det till att byta till en sådan istället, den är lite högre och jag tycker allmänt att den va lite skönare i fjädringen.

Vi prövade även en Audi Q7 för att jämnföra den med våran A6, och visst den är trevlig att sitta i, MEN den drar ganska mycket mer i soppa, om det nu är något man vill lägga pengar på
Samt så är det ganska mycket dyrare i inköp.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

V8 bensin och automatlåda, så är väl törstigaste kombon Sen med 2500KG tjänstevikt så är nog "lite" mindre en underdrift, väger väl nästan ett ton mer

700kg, det var större skillnad än jag trodde.
Det och V8 förklarar att det drar iväg

Automat är min med, men 2.0TDi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

På audi, VW och porsche så finns audis luftfjädring, om inte det är standard så tillval. Då har du en dator som känner av g-krafter och motverkar att bilen lutar, så ofta kan de då luta mindre än en "vanlig" bil.

Rätt säker på att även BMW har något liknande.

Men bor man i stockholm som TS och inte kör skogsvägar eller oplogad vinterväg, och inte drar båttrailer eller annat (där lågväxeln och 4x4 blir en bra hjälp på t'ex en sandstrand) så är det nog ändå mest nackdelar med SUV.
Blir väl ett design/status-val i så fall

Äger en lite äldre Touareg själv, åker jag och handlar på ICA och hem igen (en tur på ca 12km) så snittar den runt 1,8L/mil, kör man längre sträckor och håller sig runt 90km/h kommer man ner till strax under 1,4L, så det kostar en del extra

Mina erfarenheter av att suv är kass i kurvor kommer mest av när jag kört min pappas toyota rav4or (2005 2010 och 2015 så tre olika karosser) Och någon opel suv det är ju inte alls i samma prisklasser på dessa bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Kanske även skulle kolla på VW Tiguan II, finns från 2016.
Storlek med Q5 men jag har för mig lastutrymmet är bättre på nya Tiguanan, får även mer utrustning för samma pengar jämfört med Audi men annars är dom ganska likvärdiga och är båda byggda på MQB plattformen.
Gott om utrymme både fram och bak, själv är jag 1,82 och kör inga stolar i botten för att få plats så det borde inte vara några problem med dina 1,95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skryt / status? Östermalm i Stockholm flödar av allt från Q7 till Lexus och XC90 där bilarna körs 5km om dagen mellan hemmet, jobbet på Stureplan och förskolan. Det mesta offroad jag ser dom gå är när den värdelösa föraren ska fickparkera schabraket och behöver köra upp på trottoaren

Jag ser inte SUV som skryt/status. Sportbilar som tex Audi R8 är skryt/status.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Oj, oväntat mycket respons. Kul! Varför SUV? Jag bor visserligen i Stockholm för tillfället, men kör rätt mycket på oplogade vintervägar och terräng i andra delar av landet där min V70 ibland går för lågt. Dessutom kommer det nog att bli en del alpkörning där jag tänker att en suv klarar sig bättre. Vidare uppskattar jag verkligen i- och urstigning i en suv jämfört med V70:n.
Men det är klart att jag är öppen för andra förslag, brukar underlätta att ha något konkret att jämförs med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

...och vad det gäller Audi eller inte Audi så är jag öppen för andra alternativ där också. Dock inte BMW, efter att ha sett hur många i området som fått exempelvis rattar stulna. Men exempelvis XC60, XC90 och kanske också V90 Cross Country har jag funderat på.

Problemet är bara att det finns så lite tid och så mycket val...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021