Vettig colocation för privatpersoner i Sverige?

Permalänk
Medlem

Vettig colocation för privatpersoner i Sverige?

Hej!

Jag hyr sedan några år tillbaka en server i tyskland för ca 350kr/månad 3mbit/s bokad trafik med peak upp till 250/250. Detta inkluderar alltså hårdvaru, eventuella hårdvaruutbyten ifall tex en hårddisk är trasig, redundant ström 1ipv4 adress samt 1 ipv6/64

Nu är jag dock lite småsugen på att "plocka hem" "servern" och köra på egen hårdvara i någon datorhall i Sverige istället. Jag har kollat runt lite och tex hos Bahnhof i Stockholm får jag 1höjdenhet med 1mbit/s bokad trafik peakbart till 100/100 för 600kr inkl moms. Jämför man det med Tyskland så är det helt befängt, mer än dubbelt så mycket för det jag kör på i Tyskland, och utan hårdvara.

Det jag alltså undrar är vart ni lägger era servrar som ni har på co-location. Krav är väl inom 1timmes körning från Uppsala (typ gävle, stockholm, västerås-isch) 1mbit/s bokat trafik (men helst mer, typ 3mbit) och att de har diesel samt ipv6.

Vet att Sverige är dyrt med sånt, men 600kr hallelujah.

Permalänk
Medlem

Kolla med Obenetwork eller Glesys, de kanske kan köra colo i Västberga.
Men ja, du lär inte komma under 500kr/mån tyvärr.
Kolla Hetzner eller Online.net om du söker en billigare server i Europa.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Du utelämnar mycket info om vad det är du behöver CPU/Minne/Hårddiskutrymme. Men om det är någon enstaka Mbit du behöver låter en Virtuell server betydligt mer rimligt.

Själv har jag använt Portlane i två år, men deras dedikerade servrar är inte billiga om man inte har behov av större mängd cpu kraft/datamängd. Dom har dock VPS:er också med start från 200kr och uppåt och det finns på Ipv6 samt möjlighet att få extra IP.

Permalänk
Medlem

Kör hemma.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Kör hemma.

Jag tror inte att han har diesel hemma...

Till trådskaparen:
Det låter som att Bahnhof tar ut vettiga pengar för det..
Blir nog svårt att hitta mycket billigare..

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Jag tror inte att han har diesel hemma...

Till trådskaparen:
Det låter som att Bahnhof tar ut vettiga pengar för det..
Blir nog svårt att hitta mycket billigare..

En vettig UPS kommer man långt med.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

@kallabaz: Haha, måste man ha diesel alltså? Hmm...

Räcker med en bra UPS och off-site backup. Har kört så själv i flera år utan problem.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

En vettig UPS kommer man långt med.

Skrivet av enoch85:

@kallabaz: Haha, måste man ha diesel alltså? Hmm...

Räcker med en bra UPS och off-site backup. Har kört så själv i flera år utan problem.

Nu var det ju inte det han frågade efter.
Och hur säkerställer du att närmaste fibernod har tillräckligt med reservkraft vid ett stort strömavbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Nu var det ju inte det han frågade efter.
Och hur säkerställer du att närmaste fibernod har tillräckligt med reservkraft vid ett stort strömavbrott?

Det är en avvägning man får göra. Är det superkritiska tjänster som resulterar i vite vid nertid samt SLA osv är det kanske inget man ska köra hemma.

Han skrev "köra på egen hårdvara i någon datorhall", dock är kostnaden (600 kr!) per månad lite hög. Så då kan man fråga sig, är det värt att köra hemma istället och spara 7200 kr per år med risk för att ISP inte kan leverera internet, eller inte?

Jag har kört hemma i 5 år och hostar bl.a. vänners företags hela infrastrukturer på HPe DL380. Jag har en upptid på cirka 99% p.g.a. omstarter då FW behöver uppgraderas osv. Visserligen bor jag i centrala Malmö, men ändå. Längre strömavbrott är ovanligt var man än bor i Sverige skulle jag påstå.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

För mig är "colocation" och "vettigt" inte riktigt förenligt om man inte har särskilda krav.
Det framgår inte TS, varför dessa hårdvarubyten är intressanta eller vad som gör "hands on" viktigt? Man kanske skulle diskutera om du helt bör hyra t.ex. en VPS eller/och molnlösning för vad det nu är för tjänst, eller bekosta egen utrustning i hemmamiljö såsom UPS och liknande driftsäkrande lösningar för att komma i mål med dina krav..

Säkrast av allt om man har möjlighet är att ha offsite backup som redan sagt och gärna en offsite nod för sin tjänst.
Allt som allt så är driftsäkerhet dyrt och kanske bara berättigat ifall förlusten vid eventuell nedtid är större än kostnaden för den försäkring man får.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det är en avvägning man får göra. Är det superkritiska tjänster som resulterar i vite vid nertid samt SLA osv är det kanske inget man ska köra hemma.

Han skrev "köra på egen hårdvara i någon datorhall", dock är kostnaden (600 kr!) per månad lite hög. Så då kan man fråga sig, är det värt att köra hemma istället och spara 7200 kr per år med risk för att ISP inte kan leverera internet, eller inte?

Jag har kört hemma i 5 år och hostar bl.a. vänners företags hela infrastrukturer på HPe DL380. Jag har en upptid på cirka 99% p.g.a. omstarter då FW behöver uppgraderas osv. Visserligen bor jag i centrala Malmö, men ändå. Längre strömavbrott är ovanligt var man än bor i Sverige skulle jag påstå.

Ja men självklart.
Jag kör själv servrar hemma utan problem och det är en möjlighet, men trådskaparen frågade inte efter det...

Citat:

Nu är jag dock lite småsugen på att "plocka hem" "servern" och köra på egen hårdvara i någon datorhall i Sverige istället.