USB-minne och keepass

Permalänk
Medlem

USB-minne och keepass

JAJA! Jag vet att det kanske inte riktigt platsar här men jag hittade inget bättre delforum. Eftersom att USB minne är lagring så kör jag min fråga här. Räcker det att jag lägger över filen database.kdb på ett USB-minne för att kunna känna mig säker att det går att få tillgång till mina sparade lösenord den dagen jag stoppar in minnet i samma dator fast omformaterad?

Visst hade väl SC en del för säkerhetsfrågor tidigare?

Fel namn i rubriken
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ja, förutsatt att du inte har en nyckel också för att öppna .kdb

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Dock så hade jag valt två alternativ, typ usb och en molnlagring eller liknande.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Menar du KeePass?

Då räcker det med att spara undan filen. Och den ska ha ändelsen .kdbx vad jag vet, inte .kdb

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ja, förutsatt att du inte har en nyckel också för att öppna .kdb

Skrivet av Neonodia:

Dock så hade jag valt två alternativ, typ usb och en molnlagring eller liknande.

Vill helst inte ha några lösenord ute på webben. Jag har ett masterpassword men inte det du menar eller?

Skrivet av Nioreh83:

Menar du KeePass?

Då räcker det med att spara undan filen. Och den ska ha ändelsen .kdbx vad jag vet, inte .kdb

Menade keepass ja. Det står .kdb bara. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Menade keepass ja. Det står .kdb bara. :/

Om jag minns rätt så använder sig version 1.x av KeePass .kdb och version 2.x använder .kdbx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Om jag minns rätt så använder sig version 1.x av KeePass .kdb och version 2.x använder .kdbx.

Räcker det att spara kdb filen när jag har ett masterpass?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja det räcker, har gjort så flera gånger. Kbdx filen är databasen, där ligger alla lösenord. Det är bara att installera om keepass när du installerat Windows och kopiera tillbaka databasfilen i rätt mapp så ska allt lira som vanligt.

Överkurs: leta upp config-filen i c:/users/dittnamn/appdata/roaming/keepass och spara den med, så slipper du ändra inställningarna i programmet när du installerat om 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Använder keepass med deras portable och det ligger på en plats som blir synkad till diverse moln, så jag kommer åt den från valfri dator, samt mobila enheter.
Android med keepassdroid.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Och en sak till om du rensar datorn - du lagrar på minst två olika oberoende media - tex. en USB-pinne och en extern snurrdisk, eller bränner och verifierar ett exemplar på en optisk media.

alltid minst två exemplar på två olika oberoende media - det gäller alla filer som du tycker är viktiga.

Varför - usb-pinnar är 'sådär' i lagringssäkerhet - om du inte anser att disketter är säker lagringmedia så skall du definitivt inte tänka dig att USB-pinnar är bättre (där är CD/DVD-skiva betydligt bättre i det avseende - när det har verifierats vill säga), och det är trist om det bara finns i en exemplar och den visar sig inte kunna läsas när man måste ha den...

Det finns saker som både floppydisk och optisk media kan erbjuda men inte (modern) USB-minne kan erbjuda - fysisk (om)skrivskydd...