Permalänk
Medlem

Ny processor, mobo och ram

Hej! Jag behöver lite hjälp. Vill köpa lite nya grejjer så som cpu, mobo och ram. Och jag vill veta era erfarenheter. Det som görs och ska göras är gaming och streaming hekst inte över 6k

Gpu är 970 strix om den infon behövs

Amd ryzen?
Intel?

Tack på förhand

EDIT: idag kör jag z97 mobo med en intel i7 4790k och 16gb ram

Permalänk
Medlem

I7 8700k är nog det enda valet om det ska vara en uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Om det är prio på streaming antar jag Ryzen 1700 kan vara ok alternativ.

Annars om det är gaming hade jag nog hållit i plånboken ett tag till, du får inte mkt bättre grejer för 6k än du redan har.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

I7 8700k är nog det enda valet om det ska vara en uppgradering.

Okej. Vad får jag ut från den som jag inte får från i5 8600k eller tidigare i7a, vet att jag får HT men har det avstängt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överklockat din CPU? Om du inte gjort det redan dvs.

Devils canyon är en grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Överklockat din CPU? Om du inte gjort det redan dvs.

Devils canyon är en grym

Den ligger på 4.4 ghz. Så den är överklockad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Okej. Vad får jag ut från den som jag inte får från i5 8600k eller tidigare i7a, vet att jag får HT men har det avstängt

Skickades från m.sweclockers.com

Testat att aktivera det för att se om streaming funkar bättre?

Även 4.4 Ghz är vad den själv kör turbo upp till utan någon egen överklockning

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Grejjer som egentligen är det är att min sambo måste byta ut dessa grejjer och som snäll pojkvän så köper jag nytt åt mig själv så får hon mina gamla grejjer. Även hon kommer streama och har gjort det på en fx8320 8gb ram och 1060

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Testat att aktivera det för att se om streaming funkar bättre?

Även 4.4 Ghz är vad den själv kör turbo upp till utan någon egen överklockning

Har låst den själv på 4.4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Den ligger på 4.4 ghz. Så den är överklockad

Skickades från m.sweclockers.com

Kan även säga att jag varit och är super nöjd med denna cpu men hur är det mot 1151 processorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Okej. Vad får jag ut från den som jag inte får från i5 8600k eller tidigare i7a, vet att jag får HT men har det avstängt

Skickades från m.sweclockers.com

Varför stänga av HT för?

En i7 har betydligt bättre livstid än i5, samt att processorn du sitter på idag fortfarande är väldigt bra.
Samt bara dumsnålt att gå på en i5, då 99% av alla som köpt i5 kommer vilja uppgradera till i7 senare.
Jag har själv gjort det misstaget, och nu kostar en 4790k nästan lika mycket begagnad som den gjorde ny när jag byggde min dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Sänk frekvensen lite och sätt igång HT, om det nu var stabilitets problem som gjorde att du stängde av HT.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Sänk frekvensen lite och sätt igång HT, om det nu var stabilitets problem som gjorde att du stängde av HT.

Stängde av HT För att cs inte behöver det och jag fick ut mer fps när jag lirade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör jag satsa på att skaffa nya grejjer till sambon då hon inte har samma krav som mig då och behålla det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Stängde av HT För att cs inte behöver det och jag fick ut mer fps när jag lirade

Skickades från m.sweclockers.com

Va hög fps pratar vi om?
Jag lirade Csgo i 300fps konstant med en 6700k med HT på med överklocking.
Köp n I7 om du ska ha mycket Fps, lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Bör jag satsa på att skaffa nya grejjer till sambon då hon inte har samma krav som mig då och behålla det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om hon behöver nytt och du vill ge henne ditt så kör på.
Gav sambon mitt gamla när jag köpte nytt av samma anledning som du " hon har inte samma krav "
Hon satt dock med en 8350 och idag har hon en 6700k .

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Bör jag satsa på att skaffa nya grejjer till sambon då hon inte har samma krav som mig då och behålla det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju komma rätt billigt undan av å köpa lite hyfsade begagnade grejer till henne

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb