Permalänk
Medlem

WiFi hastighet

Har en 100/10 fiberanslutning och får bara upp 30/35 hastighet. En tekniker som var och mätte sa att det var normalt, man får bara max 35 Mbit via router. Kan det stämma?

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om du ansluterm med sladd?

Jag får ut ungefär 300 / 250 via WiFi.

Det beror helt på vilken sorts nätverk du har.

Permalänk
Medlem

Nej, klart du kan få mer. Förmodligen har du den kassa routern som ingick när du tecknade abbonemanget. Testa 5 GHz bandet om routern har stöd för det.

Permalänk
Entusiast

30-35 Mbit/s låter som att du mäter via WiFi (trådlöst) på 2.4Ghz.
Det finns väldigt många parametrar som spelar in, bland annat:

  • Hårdvaran i routern ska vara kompatibel med senare WiFi-standarder (Gärna N eller AC).

  • Dator/Telefon/Surfplatta/mottagarens hårdvara måste vara kompatibel med tidigare nämnda standarder.

  • Störningar på den trådlösa frekvensen, överlappande kanaler, signalstyrka, och så vidare.

Trådlöst(WiFi) är ett helvete om man har höga krav på funktionalitet, hastighet och stabilitet.
Om du vill vara säker på att du får ut vad du betalar för, koppla in din dator i tjänstefördelaren i bostaden (ofta en vit låda med 1-8 LAN-portar från Inteno) direkt med en CAT5e/6-nätverkskabel och skippa routern.

Om teknikern har sagt att det är "vanligt" att få ut 30Mbit/s via routern så är det helt beroende på hur man mäter, men det låter full möjligt att du har misstolkat hen eller att en del information uteblev vid samtalet. Routern är sällan flaskhalsen på en 100Mbit-lina om man kör trådat. Det kan helt enkelt vara så att hen förklarade att det är vanligt att få ut 30Mbit/s via WiFi.

Lycka till,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@chrijo: Om det var endast trådlöst så kanske du har någon enhet på nätet som bara stödjer 802.11g eller a? Beroende på om det är 2.4 GHz eller 5 GHz, bägge av dessa stödjer bara 5 Mbit/s. Med headers, störningar osv så brukar 30-35 mbit som sagt vara rimligt.

Dessa enheter kommer alltså dra ner hela nätets prestanda då vanligt wifi blir anpassat efter den enheten som är slöast. Kan gå in på lite mer hur det går till om du vill.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Med kabel får jag 80-90 så det är OK. Jag har en Tilgin-router från Bahnhof. Kan vara så att min bärbara bara klarar 2.4 Ghz, men får samma klena hastighet på "paddan" och mobilen.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Min bärbara är 802.11n, vad läsplattan eller mobilen har vet jag inte. Hur kolla?

Permalänk
Medlem

@chrijo: Du får kolla vilken standard som plattan och mobilen kan hantera. Om de kan hantera 5 Ghz så säkerställ så de ansluter till detta nät.

Tyckte det var spännande att du får ut 30/35 när du egentligen bara ska ha 10 Mbit upp.

Har själv 100/10 och får 98,46/10,04 via WiFi och 95,28/8,56 via kabel. Dock så går kabeln via en switch som inte det trådlösa gör.

Permalänk
Medlem

@chrijo: Antingen kan du kika vad det är för modeller och kolla upp det den vägen.
Beroende på vad du har för router kan det dock stå i webgränssnittet när du kikar vad du har för anslutna enheter.

@downey nu svarar jag för ts, men jag gissade iaf på att han råkade använda fel skiljetecken och menade 30-35 Mbit/s inte 30/35

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@downey: Nja, 30-35 ned var det...

Permalänk
Medlem

Du får förmodligen köpa ny/bättre router om du vill ha snabbare WiFi.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H