Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Hur fungerar det? betalar jag mindre varje månad eller får jag tillbaka det på skatten i nästa års deklaration?

Du betalar en summa upp till 1300kr baserat på din inkomst. Inget som du får återbäring på vad jag fått ut av lagförslaget.

Permalänk
Medlem

Att ge folk med låg inkomst sänkt inkomst per månad med en ny skatt för något de inte behövde betala till att börja med hjälper inte de med låg inkomst... Public service är utdött och används enbart av pensionärer. Något varningssystem för attacker mot sverige etc bör hållas vid liv men SVT har ingen framtid.

Svensk TV och Svenska filmer är bland de sämsta i världen i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

@Söderbäck: Jag lyssnar inte radio heller och kollar inte SVT Play. Har du fler exempel på vad public service erbjuder? Kanske finns något jag har nytta av så det känns mer värt att betala de där kronorna...

SVT nyheter kanske? Nyhetssida utan reklam. Tycker inte de de räcker som ensam nyhetssite, men de är OK.
De har ett gäng andra grejer också. En receptsite https://www.svt.se/recept men har aldrig använt den själv så vete katten...
UR play har en del.
Utöver detta görs en del samhällsgranskning som man har nytta av även om man inte kollar på programmet själv. En klassiker är väl Telias korruptionshärva i långtbortistan ;).
Själv har jag mest behållning av poddarna. Eurpoapodden för att få lite info om vad som händer i EU på flera plan. P3 spel är ganska underhållande när man pendlar. Men det passar inte alla såklart.

Om det upplevs som "värt det" vet jag däremot inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Public service borde döpas om till Statliga Propaganda ministeriet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta lands besatthet av skatter och bidrag är onekligen fascinerande...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Bra sak men orättvis summa.

Permalänk
Medlem

ja man blir ju inte förvånad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känner mej lycklig att inte behöva betala skatt till det här Kalle anka landet och bidraga till den här smörjan + en massa annan ännu värre smörja

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Detta lands besatthet av skatter och bidrag är onekligen fascinerande...

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller väl de flesta länder i så fall. Finns väl en del undantag där USA är en klassiker som exempel men de flesta av världens länder har public service och det är en ganska vanlig modell att finansiera det via skattesedel. Iaf delvis. Det är inte helt ovanligt i EU att det även delfinansieras med reklam men det lär vi inte få in här initialt iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Borde vara 1300 per hushåll inte per person :/
Annars är det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slayman:

Nej, studenter kommer inte behöva betala.
Kravet landar endast på dom som har en skattbar inkomst. Studiemedel och socialbidrag skattas inte och betalar därför inte avgiften.

Ok. Missuppfattade det som stod i Aftonbladet ser jag nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Istället för att bara sura och och klaga men i slutändan inte göra något.

Engagera er politiskt om ni vill förändra!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir stora fördelar för personer med låga inkomster, säger Bah Kuhnke.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...
Nu är matematik inte min starka sida, men många betalar helt lagligt 0kr i avgift idag då de lever på 2000talet och har slängt ut tvn. Och nu efteråt kommer få betala 1300kr, på vilket sätt blir denna extra avgift en fördel för oss?

Public Service =/= TV-apparat.

Skrivet av iller:

Istället för att bara sura och och klaga men i slutändan inte göra något.

Engagera er politiskt om ni vill förändra!

De av dem som kryper ur stenen och in i den riktiga världen kommer senare landa på att PS är ok att ha kvar (med viss förändring eller inte). Därav förblir det.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Jag ringde till skattemyndigheten och de sa att man ska deklarera på samma sida som man skriver upp att man ej har barn eller använder sjukvården.

Alltså jag är inte extremt emot det om det hade haft rimliga kostader, en 3-400kr om året skulle jag kunna tänka mig.. Mer pengar än så finns det risk att de precis som nu sänder rena nöjesprogram och serier, ska staten lägga skattepengar på serier som Boardwalk Empire?
Man kan tycka serien är hur grym som helst, det kvittar i frågan om skattepengar ska gå dit. På lördag går det en film som heter: Killing Them Softly, den verkar bra. Men vaf-n ska skattpengar gå till filmbolag som gör maffiafilmer?
Alltså maffiafilmer är grymma missförstå mig inte..

Det här tycker jag är högst rimlig kritik. Har inga som helst invändningar där. Själv kollar jag på homeland via SVT play, men sådana nöjessändningar borde ju inte vara tvingande med skatt.

Kanske skulle man kunna ha en mindre avgift som du föreslår med en valbar +tjänst som kostar pengar/är reklamfinansierad för nöjesdelen?
Vet å andra sidan inte hur man skulle kunna dela av radioprogrammen. Där blir gränsdragningen betydlig svårare ;).
Aja, intressant ämne iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Borde vara 1300 per hushåll inte per person :/
Annars är det bra

Varför då? Varför ska ensamstående behöva betala mer än hushåll med fler inkomstbringande personer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suna:

Hur fungerar det? betalar jag mindre varje månad eller får jag tillbaka det på skatten i nästa års deklaration?

Gissningsvis kommer det fungera som all annan inkomstbaserad skatt. Det kommer läggas in i de färdiga skattetabellerna som används av lönekontoren för att räkna fram hur mycket skatt som ska dras på varje månadslön.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Känner mej lycklig att inte behöva betala skatt till det här Kalle anka landet och bidraga till den här smörjan + en massa annan ännu värre smörja

Måste kännas bra att bo i ett land där turister systematiskt utnyttjar kvinnor & barn sexuellt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Nu ska alla vara med och betala vänsterpropaganda tv! Det är så man spyr!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fullständigt orimligt att skattefinansiera all "underhållning" som SVT med flera producerar. Sänk avgiften och finansiera vesäntliga delar med 200kr/år per person.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Så när de sänder en debatt mellan Ekeroth och en miljöpartist så är detta alltså vänsterfolk?

*bort/mod*

§1
Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Inget att gnälla över tycker jag. Det finns många som betalar mycket mer för sånt de själva inte har någon glädje av. Äldrevård fast ens föräldrar/mor/farföräldrar är döda. Sjukvård och sjukpenning fast man är frisk. Vägar fast man inte har något eget fordon. Skola, barnomsorg och barnbidrag fast man är barnlös.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Orkar inte ens svara på ditt obotligt kxxxde inlägg! Resten av tiden ??????? Krävs en Vänstervriden xxxxx för att inte se med ögonen

Nämn ett tydligt vänsterpropaganda inslag så vi kan anmäla det till granskningsnämnden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget att gnälla över tycker jag. Det finns många som betalar mycket mer för sånt de själva inte har någon glädje av. Äldrevård fast ens föräldrar/mor/farföräldrar är döda. Sjukvård och sjukpenning fast man är frisk. Vägar fast man inte har något eget fordon. Skola, barnomsorg och barnbidrag fast man är barnlös.

Och allt har en politisk vinkling som SVT och SR?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tanken tycker jag är vettig angående detta.
Själv använder jag kanske SVTplay någon gång i månaden men sambon tittar en del på SVT
Barnkanalen är nog den kanalen som går mest här

Fördelar:
- Slipper se räkningen en gång i kvartalet
- Sparar papper (själv har jag i och för sig E-faktura)
- Sparar skräp(en pappersbit en gång i kvartalet)
- 100kr/mån som jag ändå aldrig ser

Nackdelar:
- 100kr/mån (kunde kanske handlat om 50kr typ men det är skit samma för min del
- Utbudet kunde definitivt vara bättre

Vänsterpropaganda (har svårt att hålla mig för skratt när såna kommentarer kommer) ja kanske
Men vad ska man använda för nyhetskanaler? Fria tider?

Tror att de som klagar mest är de som faktiskt har smitit undan förut och det är nog De personerna de vill åt i det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ingen vill se skiten eller betala för det, då gör vi en skatt av det så man tvingas betala nordkor....sverige i ett nötskal

Jag gillar inte X och därför gör ingen annan det heller, och så skyller jag på att det är specifikt för mitt land, trots att en massa andra länder gör samma sak.

Ganska vanlig syn på Internet.

Permalänk
Medlem

@Robbo: HAHA, vilket skitsnack

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Lägg ner SVT & SR och behåll endast P1 som nödkanal vid krig.
Alternativ 2 låt de som vill betala för identitetspolitik och vänsterpropaganda betala för det.

Varför ska jag betala för något jag inte tittar på???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Nämn ett tydligt vänsterpropaganda inslag så vi kan anmäla det till granskningsnämnden?

https://www.youtube.com/watch?v=frU_UDNN3pk
https://www.youtube.com/watch?v=btAykJKdrf0
https://www.youtube.com/watch?v=_EUz6WKyKgQ

Vet inte men hur mycket exempel vill du ha?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är jag tokig, eller var detta inte i princip redan bestämt och rapporterat om typ 10 gånger redan?

Nej, du är inte tokig - det har talats om detta läääänge.

Det tillsattes en utredning redan under vänsterns senaste vända vid makten om hur public service skulle finansieras och den utredningen kom fram till att lägga det på skatten vore mest rimligt.
Det förslaget stöddes också av samtliga riksdagspartier och alla övriga remissinstanser - förutom Radiotjänst, vars enda existensberättigande ju är att driva in avgiften vi har idag och som kommer läggas ner om avgiften läggs på skatten.

Så naturligtvis tyckte just de att det här var ett JÄTTEDÅLIGT förslag.

När den utredningen var klar hade regeringsmakten hunnit ändras och Reinfeldt tillträtt och då ville plötsligt inte längre Moderaterna lägga en proposition om att göra den här förändringen.
De vill ju vara skattesänkarpartiet i svenska folkets ögon och tanken på att vara ansvariga för att ha infört en ny avgift som (enligt utredningens förslag) för all framtid skall särredovisas på skattsedeln, precis som begravningsavgiften, föll inte Moderaterna på läppen.

Men notera att de alltså inte ändrade ståndpunkt i själva sakfrågan - de har alltid varit för den här förändringen. De vill bara inte vara de som är ansvariga för att göra den, utan de vill att sossarna skall göra den, så de sen kan skylla på dem efteråt.

Det här var det som i sin tur ledde till att Radiotjänst började med storskalig utpressning av alla datorägare. Plötsligt fick de en chans att försöka rädda sig själva kvar, eftersom regeringen Reinfeldt inte gick vidare med utredningens förslag.

Det enda lilla halmstrået de såg var att om de kraftigt kunde utöka sina intäkter på egen väg, så skulle de kanske kunna få nåt parti att ändra ståndpunkt och på så sätt kanske få leva vidare.

Alltså började de - trots oklart rättsläge - blåljuga hela svenska folket rätt upp i ansiktet och hävdade att det minsann var solklart att alla som hade dator skulle betala tv-avgift.
På så sätt drog de in en j-a massa fler miljoner än vanligt och allt rullade på så fint till domstolarna sa att nej då, så skulle man inte alls tolka lagen - och så fick de betala tillbaka allt igen.

Så nu lägger då till slut nuvarande regering en faktiskt proposition till riksdagen som är praktiskt taget samma förslag som varit färdigutrett i nästan 10 år.

Och eftersom det varit det har vi nu i flera års tid läst samma rubriker om att snart läggs tv-avgiften på skatten.

Men det här är alltså första gången en regering lagt en proposition för att faktiskt genomföra det och så länge inte de borgerliga och SD nu plötsligt alla byter fot och röstar nej, så lär det bli så också.

Vilket dock inte lär hindra dem från att efteråt skylla på de onda, onda, sossarna för att alla svenskar får en ny särredovisad avgift på sin skattsedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Detta lands besatthet av skatter och bidrag är onekligen fascinerande...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så. Har arbetat utomlands med folk från hela världen. (S)pecial.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)