Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ingen fara, som svensk är det bara att gå till socialen och sälja TVn så får man bidrag....oops svensson hade visst ingen TV .

Läs lagtexten, jag tror tom att tv är en rättighet, som telefon. Vilket innebär att de som har socialt bistånd troligen inte har några beskattningsbara inkomster, och så slipper betala....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ingen vill se skiten eller betala för det, då gör vi en skatt av det så man tvingas betala nordkor....sverige i ett nötskal

Precis. Varför kan man bara inte ha ett system där de som vill betala köper en licens och de som inte är intresserade låter bli. TV borde inte vara licensberoende från början. Man kan faktiskt använda en TV till så mycket mer än att se på kanaler.

Däremot kan jag säga att svt play har riktigt bra dokumentärer ibland. Såg nyligen klart blue planet 2 som håller mycket hög kvalitet.
Har köpt den på blueray.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte hur det ser ut exakt, men var tredje svensk bor väl i singelhushåll i nuläget. För dessa kommer avgiften gå ner från dagens 2400:- per år till 1300:- per år vilket innefattar en ordentlig sänkning för en väldigt stor grupp. Sedan är det rätt många som bor i par och en del har även minderåriga ungar. Dessa hushåll kommer betala ungefär samma avgift som idag. Eller ja lite mer.
Utslaget på det hela tror jag inte de kommer få in mer pengar än innan faktiskt.

Jag tror de kommer få in mer pengar, varför införa en ändring om det inte kommer ge mer klirr i kassan? Om regeringen verkligen ville värna som människors liv skulle de införa ändringar i andra områden. För mig är allt bara en bluff, vi alla vet varför de inför denna skatten men ingen vågar säga det öppet.

Permalänk
Medlem

Någon fler än jag som ser scenariot:
1) Den nuvarande regeringen klubbar igenom förslaget
Och med tanke på att det är valår:
2) Den nya regeringen skrotar det
Och vips tycker sig politikerna har åstadkommit enorma framsteg

#JagÄrInteBitterMen

Permalänk
Avstängd

Vad händer med överskottet? De lär simma i pengar cheferna och VD'arna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Sen lägger vi på ett tak också så inte höginkomsttagarna blir för hårt drabbade.

This^ En skatt bör vara rättvis. Vilket i mina ögon betyder att man ska betala lika stor eller liten andel per person, procentuellt.

Sen bör många tänka om angående att det är bra med extra pengar till statskassan, förslaget hade aldrig gått igenom om pengarna inte var öronmärkta till public service. Ni kan vara lugna att det inte finansierar dåliga vägar eller bättre skolgång. Här ska folket upplysas och underhållas. Lite ironisk ton men den extra skatten kommer gå till att ersätta radio och TV-avgiften.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Plockar fram popcornen...

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver skatt på popcorn. Mängden av dessa som går åt i vissa trådar här är inte bra, vi måste för miljön och konsumenternas skull kontrollera denna.

Permalänk
Medlem

Dom lär ju få in rejält med cash iaf.
Antar 2019 är året jag får köpa en jävla tv, bara för att ha en. Betala skatt bara för att andra idioter ska ha en tv känns ju ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kräver skatt på popcorn. Mängden av dessa som går åt i vissa trådar här är inte bra, vi måste för miljön och konsumenternas skull kontrollera denna.

Blir billigare om man köper körnor och poppar i kastrull istället för köpa micro popcorn.
Kanske skulle lägga fram det förslaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror de kommer få in mer pengar, varför införa en ändring om det inte kommer ge mer klirr i kassan?

För att bibehålla en likadan finansieringsnivå som tidigare till hela public service. Detta var inte hållbart när färre har TV hemma. Märk väl att public service är bra mycket mer än TV. I dagsläget finns det på internet och många inklusive mig själv konsumerar både TV och radio via nätet istället. Vidare var radiotjänst inge vidare omtyckt som system så det var väl rätt lämpligt att skrota detta.
Det hela finns att läsa i sin helhet här:
http://www.regeringen.se/4971fa/contentassets/b464ff821b98447...

Det finns ju ganska bra siffror att räkna på och även om jag inte har räknat på det exakt så ser jag faktiskt inte att det kommer ge mer pengar. Dessutom står det en hel del i lagförslaget hur pengarna får användas. Den mängd som plockas in här kommer gå till public service även fortsättningsvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Har Aktivitetsersättning, runt 6100 kr efter skatt per månad har jag för mig. Så -100kr = 6000 efter skatt. woop woop

Permalänk
Medlem

Har inte haft tv på cirka 10 år så det här blir ren utgift för mig. Men... det är nästan så det är värt det för att få se Radiotjänst läggas ner. De har ringt mig en gång i halvåret och underförstått anklagat mig för att ljuga om tv-innehav. De sista fyra fem gångerna har jag faktiskt kontrat och varit riktigt otrevlig själv och det är jag aldrig i andra sammanhang när jag har med myndigheter eller företag att göra.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan tänker jag "jaja, 100 kr i månaden hit o dit"
Å andra sidan tänker jag "vafan, jag kollar aldrig tv och måste betala 100 kr ändå. kunde använda det till Netflix elr nåt istället"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Någon fler än jag som ser scenariot:
1) Den nuvarande regeringen klubbar igenom förslaget
Och med tanke på att det är valår:
2) Den nya regeringen skrotar det
Och vips tycker sig politikerna har åstadkommit enorma framsteg

#JagÄrInteBitterMen

Men eftersom vi har en minoritetsregering så kan de inte klubba igenom någonting utan stöd i riksdagen, så vi får väl se om fler riksdagsmän från andra partier än de i sittande regering tycker det är ett bra förslag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magma86:

Precis. Varför kan man bara inte ha ett system där de som vill betala köper en licens och de som inte är intresserade låter bli. TV borde inte vara licensberoende från början. Man kan faktiskt använda en TV till så mycket mer än att se på kanaler.

Däremot kan jag säga att svt play har riktigt bra dokumentärer ibland. Såg nyligen klart blue planet 2 som håller mycket hög kvalitet.
Har köpt den på blueray.

Jag tror du är lite för inkörd i det gamla tänket här. Public service är inte bara TV. TVavgiften var bunden till TVmottagare som i grunden var ganska fånigt för avgiften har ju finansierat flera andra grejer också. SR exempelvis men även SVT nyheter och URs grejer.
Det public service idag erbjuder finns till och med endast i sin helhet på nätet. SR har väl 12(?) kanaler nu. P1-P12 men det mesta finns bara på interwebben. Mycket av det SVT har tillgängligt ser du bara på deras onlinetjänster och SVTnyheter går inte att se via TVn heller ;).

Så avgiften är inte bara till för att visa TV utan för att finansiera hela public service.
Man måste inte gilla den nya skatten mer för det förstås

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När folket inte frivilligt godtar något i demokratiska Sverige så tvingas vi på det istället för att försvara demokratin.

8 MILJARDER SKÄL ATT IFRÅGASÄTTA PUBLIC SERVICE
https://www.youtube.com/watch?v=0GfujiuZi2o

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Säg att det kanske är 2 miljoner hushåll som betalar i dagsläget (Innefattar cirka 8 miljoner människor om det är 2 föräldrar + 2 barn), det blir 4608 miljoner eller 4,6 miljarder per år.

Nu ska alla (utom studenter och folk med socialbidrag) betala 1300 per år (och några med sänkt). Höfta på att det kanske är 6 miljoner individer? Det är 7800miljoner eller 7,8 miljarder.

Därtill tillkommer att de inte behöver ha några som ringer från radiotjänst eller knackar dörr samt fakturaavgiften som Alice-som-viker-ut-sig-i-tidning tycker är en sån ypperlig fördel vilket borde spara in en hel del pengar. Så varför i hela helsike behöver avgiften vara så jädra hög? Ta bort skiten. Två föräldrar med två vuxna barn som jobbar men bor hemma, var så god 5200kr per år istället för tidigare 2304kr per år.

För att det ska vara ungefär samma peng som tidigare (Ej räknat vad de sparar in på mindre personal, fakturaavgift etc.) så borde avgiften ligga på cirka 658kr med 7 miljoner som betalar det via skatten. Men jag står kvar vid att ta bort skiten.

Antal betalande 2016 var ca 3,5 miljoner vilket ger strax över 8 miljarder så de kommer alltså gå back om du höftat rätt på de nya avgifterna.

Permalänk
Medlem

Jaha. Då får man väl tvinga sig själv beskåda vänsterpropagandan då man ändå betalar för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perb:

Har inte haft tv på cirka 10 år så det här blir ren utgift för mig. Men... det är nästan så det är värt det för att få se Radiotjänst läggas ner. De har ringt mig en gång i halvåret och underförstått anklagat mig för att ljuga om tv-innehav. De sista fyra fem gångerna har jag faktiskt kontrat och varit riktigt otrevlig själv och det är jag aldrig i andra sammanhang när jag har med myndigheter eller företag att göra.

Skrivet av lambdan:

Å ena sidan tänker jag "jaja, 100 kr i månaden hit o dit"
Å andra sidan tänker jag "vafan, jag kollar aldrig tv och måste betala 100 kr ändå. kunde använda det till Netflix elr nåt istället"

Man kan lätt fastna i idén att public service bara är vad som visas på TV, men så är det ju inte riktigt. Det är bara avgiften som är knuten till TVn. Ganska dumt, men det systemet ska man nu alltså överge.

Det är bara en liten del av det public service producerar som visas på TV. Det mesta finns på internet sedan ett gäng år. Så nog har ni tillgång till det public service producerar ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Frågan är om dom 13,600 är innan eller efter skatt... jag tjänade förra året 160,620 vilket innan skatt blir 13,385 i månaden.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jag lyssnar inte radio heller och kollar inte SVT Play. Har du fler exempel på vad public service erbjuder? Kanske finns något jag har nytta av så det känns mer värt att betala de där kronorna...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nej vill varken se eller höra på er propaganda, P3 är extrema när de gäller ha folk som tycker på ett speciellt sätt.

Men vi vet väl alla vart dessa pengar ska gå, pensionsräddarna!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Så jag som inte har tv ska gå 1300kr back i alla fall?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suna:

Frågan är om dom 13,600 är innan eller efter skatt... jag tjänade förra året 160,620 vilket innan skatt blir 13,385 i månaden.

Det är innan skatt.
Sista delen på sida 35:
http://www.regeringen.se/4971fa/contentassets/b464ff821b98447...

"Beloppstaket för full avgift bedöms för 2019 vara en beskattningsbar
förvärvsinkomst om cirka 131 000 kronor. Det motsvarar en
förvärvsinkomst om cirka 163 000 kronor per år, eller cirka 13 600
36
kronor i månaden. "

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Studenter ska också betala. Ingen över 18år kommer undan. Vissa får en lägre avgift bara.

Nej, studenter kommer inte behöva betala.
Kravet landar endast på dom som har en skattbar inkomst. Studiemedel och socialbidrag skattas inte och betalar därför inte avgiften.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det? betalar jag mindre varje månad eller får jag tillbaka det på skatten i nästa års deklaration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför ska stasiTV få pengar för att jag tittar på youtube, spelar på mitt xbox eller ser på en film via netflix på min TV? Jag kan inte ens få in SVT och liknande utan att betala för ett TV abbonemang för någon hundring per månad.
Eller om jag tittade på SVT, varför kan jag inte se på SVT när jag är i thailand 4 månader om året då jag betalar skatt i sverige och finansierar stasiTV?

Som jag även sa.

Citat:

Sen har vi en liten del av samhället som faktiskt inte har TV och inte heller tar del av något som dessa pengar går till, ja dom är dom stora förlorarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ringde till skattemyndigheten och de sa att man ska deklarera på samma sida som man skriver upp att man ej har barn eller använder sjukvården.

Alltså jag är inte extremt emot det om det hade haft rimliga kostader, en 3-400kr om året skulle jag kunna tänka mig.. Mer pengar än så finns det risk att de precis som nu sänder rena nöjesprogram och serier, ska staten lägga skattepengar på serier som Boardwalk Empire?
Man kan tycka serien är hur grym som helst, det kvittar i frågan om skattepengar ska gå dit. På lördag går det en film som heter: Killing Them Softly, den verkar bra. Men vaf-n ska skattpengar gå till filmbolag som gör maffiafilmer?
Alltså maffiafilmer är grymma missförstå mig inte..

Håller helt med. Kan köpa att man måste betala en summa men då fokus bara vara på publik service så att kostnaden hålls nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Vad sägs om att vi alla går ihop och sätter igång automatiserade script som alltid streamar från svtplay, dygnet runt? Bör ju öka kostnader för deras infrastruktur något enormt.

Permalänk
Medlem

Var inte samtliga riksdagspartier överens om detta?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless