Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Den stora massan, den goda staren, ja kamrat, berätta mer! All makt åt Tengil.

Jag tycker det är irrelevant vad massan gör, det hör är inte skola, sjukvård eller infrastruktur. Det är statlig propaganda, inget annat.

Vi lever i en demokrati och i demokratisk ordning har vi väl bestämt och ha SVT för att bla sprida samhällsinformation. Vill du leva i en diktatur finns det länder att flytta till. En ledning för landet bör se till vad som är bäst för majoriteten i första hand och inte vara ett verktyg för enstaka snåljåpar som förväntar sig att allt ska vara gratis för dom själva samtidigt som dom vill ha hög lön.

Skulle det vara statlig propaganda skulle det ju ändras markant beroende på vilka som sitter i ledningen men det är ingen större skillnad. Landet ska inte ENBART vara till för dig, DU ska även ha ett ansvar mot landet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Ett par hundralappar? En 20 åring som troligtvis lever till 90 år när nu folk blir allt äldre, kommer betala nästa 100 000kr på public service. Och det är inte konstigt folk är upprörda då de har andra utgiftsposter som dessa 100 000kr bättre skulle investeras i.

Liiiiid!
Jag får en halvering av kostnaden och en del av alla sinnessjukt snåla måste börja betala, det är fan i mig på tiden.
Av alla problem som finns är det här en fis i rymden.

Permalänk
Medlem

Tvingar oss att betala för skiten men ingen tvingar oss (ännu) att titta och lyssna på smyg kommunistisk, islamvänlig globalist propaganda. Samma gäller de flesta dagstidningar och "kulturella" institutioner som endast överlever genom feta skattefinansierade statsbidrag så att dom kan fortsätta mata oss (ner i halsen) med de rätta "värdegrundade" åsikterna.

Exempelvis har vi tjatet om Hitler som är SVT och tidningar som Aftonslaskens trotski kommunisters hatobjekt nummer ett fast han som tog livet av sej för över 70 år sedan efter ha mördat ~6 miljoner i koncentrationsläger och lite varstans under nassarnas regeringstid. Konstanta tv inslag och tidningsartiklar om denna och hans anhängare nu som då som vi inte fattade att dessa "mentala kalhyggen" är/var skitstövlar, men dom bara fortsätter och fortsätter. Men har ni sett i mainstreammedia om Kommunismens illgärningar den senaste tiden? Ideologin har på olika sätt uppskattningsvis tagit livet av ~90 miljoner människor värden över för att inte tala om islam som uppskattningsvis tagit livet av hundratals miljoner och förslavade hundratals miljoner ytterligare under århundraden som gick efter den infördes. Denna kult har genom tusentals militära angrepp spritt lidande och död som i Europa nådde Frankrike och Tyskland. Men vid minsta kritik skriks det "men korstågen då" i det lilla området Judéen 800 år sedan när det sker ett terroristdåd vars egentliga orsak inte diskuteras över huvud taget (ej PK). Förutom rop om kärlek och avstånd mot våld totalt tystnad bara Hitler, Hitler och Trump. Trump som är globlisternas hatobjekt nummer ett efter att deras protegé Hillary inte vann det amerikanska presidentvalet så fortsätter man smutskasta honom med den ena fake nyheten efter den andra för att underminera hans ställning som SVT välvilligt hjälper att förmedla. Tjatar om rysslandspåret som efter otaliga anklagelser fortfarande inte är bevisad nämnvärd koppling över huvudlaget.. nada, noll, zero. Allt späs på av medias illvilja, ta bara gravstämningen på SVT's valvaka i USA valet bara för nämna ett exempel.

Lägg ner SVT skiten eller åtminstone kräv att alla som jobbar där inte har några som helst politiska kopplingar före och under anställning så att dom kan uppehålla vad som de ska vara... opartiska. Och ta bort alla statsbidrag för media och kultur, de som vill ha det kan själva betala för det.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingenting emot Public Service som ett koncept, men i Sverige så sänder inte vår public service enbart saker som är samhälles nyttiga utan sänder också rent nöje och sådant ska betalas med skattepengar. Detta ska särskiljas där public service enbart ska sända sådant som är nyttigt för samhället, nyheter, debatter och liknande. Saker som "Hanna badar med en kändis" ska inte betalas av skattepengar då det är rent nöje och ingenting samhället har nytta av i stort. Dem som vill se detta ska få betala för det, precis som jag får lov att betala för Netflix om jag vill se deras nöjesinnehåll.

Allt annat är rent sagt sjukt och får mig att må riktigt illa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Liiiiid!
Jag får en halvering av kostnaden och en del av alla sinnessjukt snåla måste börja betala, det är fan i mig på tiden.

Sinnessjukt snålt att kritisera en extra utgift på nästan 100 000kr i ens liv?

Staten borde öppna för att de godhjärtade som tycker att det är alldeles för låg skatt frivilligt kan betala in mer, detta leder till att de snåla kan betala in mindre. Och resultatet blir att alla får precis som de vill ha det.
-De som vill betala mer i skattkassan får det.
-De som vill betala mindre till skattkassan får betala mindre.
Skatteintäkterna borde väl bli det samma eller hur är det med de godhjärtade, vill de att andra ska betala in mer?

Permalänk
Medlem

@oceanic: Att Stalin mördade fler än Hitler är allmän kunskap man fått från både skola & diverse media!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

Jag har absolut ingenting emot Public Service som ett koncept, men i Sverige så sänder inte vår public service enbart saker som är samhälles nyttiga utan sänder också rent nöje och sådant ska betalas med skattepengar. Detta ska särskiljas där public service enbart ska sända sådant som är nyttigt för samhället, nyheter, debatter och liknande. Saker som "Hanna badar med en kändis" ska inte betalas av skattepengar då det är rent nöje och ingenting samhället har nytta av i stort. Dem som vill se detta ska få betala för det, precis som jag får lov att betala för Netflix om jag vill se deras nöjesinnehåll.

Allt annat är rent sagt sjukt och får mig att må riktigt illa.

Ni kan ju ta och jämföra BBC med SVT?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Ska man kunna välja bort en sak att skatta för så bör man kunna välja bort sjukvården också.
Du är inte så insatt i högerpolitik hör jag, för då hade du köpt liknelsen med sjukvården.

Dina barn väljer bort barnkanalen för att de har alternativ, jag skrev det ovan.
Det finns många barn i vårt land som inte har alternativ.
I barnkanalen finns det ingen politisk agenda, fast det är klart. Är man extremhögern och menar att alla människor inte är värda lika mycket så kanske man kan hitta politik även i barnkanalen..

Man måste nog vara sosse för att kunna påstå att politisk indoktrinering är jämförbart med sjukvård. Jag inser det hopplösa i att försöka förklara det självklara.

Är man verkligen extremhöger om man vill att SVT skall vara opolitiska? Se på Ungern där det är tvärt om men folk vill ha det så. 50 % röstade på Viktor Orbán och 20 % röstade på ett högerextremt parti. Då klagar vänstern när de gör samma sak som vänstern gör i Sverige. Det är sjuk dubbelmoral.

Vänsterextremisterna på SVT skapar en praxis som högern kan följa om de får makten. Vem kommer då att lyssna på vänsterns skränande. De lyssnade ju inte på oss. Varför skulle det vara mer fel med högervriden TV än vänstervriden?

Permalänk
Medlem

Ta från de rika, för att ha råd att indoktrinera de fattiga...

Ser verkligen ingen poäng med att någon skall få betalt för att driva på politiska åsikter.

Det ända positiva är att man kunde bli av med massa dumma jobb som TV kontrollanter.. Det var ju rena Stasi metoder de höll på med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, det är det? Att presentera en ståndpunkt mot migration och is a Ekeroth istället för faktiskt intellektuella individer är definitivt fördelaktigt för vänstern

Det är väl lite SVT:s nya taktik när de märkt att folk reagerat på vänstervridningen.

De släpper in en SD politiker några minuter och sedan tror de att det räcker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Vi lever i en demokrati och i demokratisk ordning har vi väl bestämt och ha SVT för att bla sprida samhällsinformation. Vill du leva i en diktatur finns det länder att flytta till. En ledning för landet bör se till vad som är bäst för majoriteten i första hand och inte vara ett verktyg för enstaka snåljåpar som förväntar sig att allt ska vara gratis för dom själva samtidigt som dom vill ha hög lön.

Skulle det vara statlig propaganda skulle det ju ändras markant beroende på vilka som sitter i ledningen men det är ingen större skillnad. Landet ska inte ENBART vara till för dig, DU ska även ha ett ansvar mot landet.

Hur kan tre personer tycka att det svaret var bra. klickar ni utan att läsa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon286564:

Man måste nog vara sosse för att kunna påstå att politisk indoktrinering är jämförbart med sjukvård. Jag inser det hopplösa i att försöka förklara det självklara.

Är man verkligen extremhöger om man vill att SVT skall vara opolitiska? Se på Ungern där det är tvärt om men folk vill ha det så. 50 % röstade på Viktor Orbán och 20 % röstade på ett högerextremt parti. Då klagar vänstern när de gör samma sak som vänstern gör i Sverige. Det är sjuk dubbelmoral.

Vänsterextremisterna på SVT skapar en praxis som högern kan följa om de får makten. Vem kommer då att lyssna på knasvänsterns skränande. De lyssnade ju inte på oss. Varför skulle det vara mer fel med högervriden TV än vänstervriden?

**bort/mod**
Hatten av för sossarna, de visar var skåpet skall stå.
**bort/mod**

§1
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Inte enbart för det som skrivs i EK men dom är långtifrån dom enda som pekat på det här, även ex DN. Jag fäster rätt stor vikt vid det som skrivs i dagstidningarna, bla. därför att de har en ansvarig utgivare och som regel hänvisar till en källmaterial som går att kolla i motsatts till information som sprids av trollfabrikerna vilka ofta saknar just detta eller sprider förvanskad eller falsk information vilket man kan hitta om man söker på de som de refererar till. EDIT: Jag kan gå så lång som att säga att GS PRIMÄRA intresse är att generera så många 'klick' som möjligt och att de har inget intresse öht. av att ge en allsidig och rent informativ rättvisande bild utan vinklingar. Jag fäster iaf. betydligt större vikt vid SVT\SR och de stora dagstidningarna i det fallet men det står alla fritt att välja valfri trollfabrik som sitt faktaunderlag om man vill det.

Avpixlat och Nya Tider har också ansvarig utgivare. Det är ingen skillnad där heller.

Det skrivs väldigt lite om sossarnas nya trollfabrik #jagärhär

Permalänk
Medlem

Felaktig rubrik då detta är ett förslag från dessa :
Ordförande
Styrelseordföranden Sture Nordh

Ledamöter
Riksdagsledamoten Angelika Bengtsson (SD)

Riksdagsledamoten Rossana Dinamarca (V)

Riksdagsledamoten Jan Ericson (M)

Riksdagsledamoten Erik Ezelius (S)

Riksdagsledamoten Ida Karkiainen (S)

Ordförande kultur- och fritidsnämnden Gävle kommun Martina Kyngäs (KD)

Riksdagsledamoten Olof Lavesson (M)

Riksdagsledamoten Per Lodenius (C)

Riksdagsledamoten Niclas Malmberg (MP)

F.d. riksdagsledamoten Olle Wästberg (L)

Men vad är att vänta från denna marknadskapitalistiska reklamkramare sajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Ni kan ju ta och jämföra BBC med SVT?

Nu läser jag eller varken ser på nyheter så jag vet inte om du menar att BBC skulle vara bättre eller sämre, jag antar att du menar sämre. Men, detta är en otroligt farligt syn att ha. Tja vi är ju bättre än X därför bör vi nöja oss. Vi är säkert bättre på mycket än andra länder men det betyder inte att vi ska sluta försöka göra bättre ifrån oss. Man ka alltid göra bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Vänsterpropaganda (har svårt att hålla mig för skratt när såna kommentarer kommer) ja kanske
Men vad ska man använda för nyhetskanaler? Fria tider?

Eller också har man anställda som representerar större delar av befolkningen. Inte konstigt att journalister känns 'out of touch' med folket när dom ofta är egna bubblor där alla tycker likadant i princip. Dock kanske lite svårt att applicera det i verkligheten, för man får väl inte neka någon en anställning på grund av deras politiska ställning?

Har Fria Tider en nyhetskanal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon999:

Liiiiid!

Handlar inte om det, handlar om frihet.

Tänk... vad blir nästa sak vi ska betala? Säger man inte nej nu så kommer bara krav på krav att trilla in... tillslut kommer motionen upp igen att svensken inte ska få äga någonting på riktigt, så som Socialdemokraterna hade som motion på 80-talet, dvs allt skulle vara statligt ägt, din mark ditt hus din bil... ja allt skulle gå via staten.

Hellre skrika högt nej, än att gråta ett tyst ja.

Och jag tycker inte Svenssons är så snåla. Tror vi toppar de flesta listor med donationer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Liiiiid!

Hur är det att snåla för att man inte vill betala för någonting man inte nyttjar, som dessutom inte är viktigt. Folk som dig vill ju bara att alla ska betala för att ni själva vill se på skräpnöje. Samma sak som om Netflixanvändare skulle vilja att det ska finnas en Netflixskatt så alla kan se på Netflix för att pressa kostnaden så att dom inte behöver betala lika mycket per person, men att det belastar alla som inte vill se på Netflix.

Enda anledningen till att detta är ett icke-problem enligt dig, är för att du själv utnyttjar tjänsten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pathway:

Vänsterpropaganda (har svårt att hålla mig för skratt när såna kommentarer kommer) ja kanske
Men vad ska man använda för nyhetskanaler? Fria tider?

Tror att de som klagar mest är de som faktiskt har smitit undan förut och det är nog De personerna de vill åt i det här

Skrivet av Nätälskare:

Eller också har man anställda som representerar större delar av befolkningen. Inte konstigt att journalister känns 'out of touch' med folket när dom ofta är egna bubblor där alla tycker likadant i princip. Dock kanske lite svårt att applicera det i verkligheten, för man får väl inte neka någon en anställning på grund av deras politiska ställning?

@Pathway Om du har svårt att hålla dig för skratt när folk reagerar på att SVT inte är objektiva borde du nog ha svårt att hålla dig för skratt om Fria Tider tog över Public Service. Då skulle vi få samma situation men tvärt om. Du skulle givetvis inte klaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja kanske, du menar att SVT inte bytt ut några anställda sedan Kalla kriget?
Det förekommer säkert att folk nekas anställning pga politiska ställning, men har själv aldrig bevittnat det. Däremot genom dåligt beteende och t o m hot (även hets mot folkgrupp) har jag sett folk få sparken för och det med rätta

Fria tider har väl inte någon kanal på tv men folk använder det som en Mycket trovärdig nyhetskälla. Finns de som använder ETC och liknande också om vi nu ska göra den jämförelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

@Pathway Om du har svårt att hålla dig för skratt när folk reagerar på att SVT inte är objektiva borde du nog ha svårt att hålla dig för skratt om Fria Tider tog över Public Service. Då skulle vi få samma situation men tvärt om. Du skulle givetvis inte klaga?

Jag skulle nog använda SVT lika lite som nu

Permalänk
Inaktiv

@Pathway: Det verkar vara väldigt många som inte förstår skillnaden mellan fria media och Public Service.

Vi kan inte kräva att fria media skall vara opartiska men vi kan välja om vi vill läsa och betala för dem.

Vi kan inte ställa samma krav på fria media som på Public Service. Det är därför meningslöst att ens jämföra dem. I och med att alla tvingas betala för PS måste vi kunna ställa krav på dem också. Det kan inte vara lika fria som övriga media.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat en lösning på problemet!

Medianinkomsten i sverige 2016 var 270 969:-
Om vi delar 1 300:- med det så får vi ungefär 0.48%.

Pengasumman för någon med en månadslön på ex. 14 000:- kommer betala ca 800:- om året.
Pengasumman för någon med en månadslön på ex. 60 000:- kommer betala ca 3500:- om året.

Skulle mest troligt införskaffas tak på typ 2600:- dock, men det skulle bli mycket mer snällt än en fast avgift på 1 300:- om året.

Någon annan tycker att detta är en vettig lösning, eller har jag missat något?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

@Pathway: Det verkar vara väldigt många som inte förstår skillnaden mellan fria media och Public Service.

Vi kan inte kräva att fria media skall vara opartiska men vi kan välja om vi vill läsa och betala för dem.

Vi kan inte ställa samma krav på fria media som på Public Service. Det är därför meningslöst att ens jämföra dem. I och med att alla tvingas betala för PS måste vi kunna ställa krav på dem också. Det kan inte vara lika fria som övriga media.

Anledningen till att jag nämnde Fria tider var att jag såg Flashback nämnas i tidigare inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Ja kanske, du menar att SVT inte bytt ut några anställda sedan Kalla kriget?
Det förekommer säkert att folk nekas anställning pga politiska ställning, men har själv aldrig bevittnat det. Däremot genom dåligt beteende och t o m hot (även hets mot folkgrupp) har jag sett folk få sparken för och det med rätta

Fria tider har väl inte någon kanal på tv men folk använder det som en Mycket trovärdig nyhetskälla. Finns de som använder ETC och liknande också om vi nu ska göra den jämförelsen

Nej det jag menade var att mitt förslag förmodligen inte skulle fungera i verkligheten av just den anledningen att du inte kan neka folk anställning av den anledningen.

Folk använder memebilder som källor. Jag anser inte att någon nyhetskanal eller tidning är tillförlitlig i sig, utan har dom egna källor så vill jag gärna veta vilka det är. Inte ovanligt att man läst en artikel som refererar till en studie, sedan så när man själv läser studien så stämmer det inte överrens med artikeln, då har journalisten uppenbarligen inte läst, eller också medvetet bara använt studien som källa för att få folk att lita på det mer, då bara några enstaka procent läser nyhetsartiklarnas källor ändå.

Skrivet av Pathway:

Anledningen till att jag nämnde Fria tider var att jag såg Flashback nämnas i tidigare inlägg

Ursäkta men för någon som sällan besökt Flashback, vad har dom med Fria Tider att göra? Det är väl inget mer än ett forum?

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Dom som vill kolla på skiten får väl betala för dessa skitkanaer,l så som vi får betala för andra kanaler. Tycker det är horribelt att vi som absolut inte vill ha det ska tvingas betala för det. Låt svt och dessa andra kanaler vara valbara ifall man vill ha dem och då BETALA för dem och inte tvinga ALLA betala för att VISSA kollar på skiten och vi andra inte. DU som vill se SVT och se en gång om året ESC köp kanal o se skiten, tvinga för fan inte oss andra att betala för något vi absolut inte har någon nytta utav!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Nej det jag menade var att mitt förslag förmodligen inte skulle fungera i verkligheten av just den anledningen att du inte kan neka folk anställning av den anledningen.

Folk använder memebilder som källor. Jag anser inte att någon nyhetskanal eller tidning är tillförlitlig i sig, utan har dom egna källor så vill jag gärna veta vilka det är. Inte ovanligt att man läst en artikel som refererar till en studie, sedan så när man själv läser studien så stämmer det inte överrens med artikeln, då har journalisten uppenbarligen inte läst, eller också medvetet bara använt studien som källa för att få folk att lita på det mer, då bara några enstaka procent läser nyhetsartiklarnas källor ändå.

Men precis 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ursäkta men för någon som sällan besökt Flashback, vad har dom med Fria Tider att göra? Det är väl inget mer än ett forum?

Inget vad jag vet, Jag jämförde trovärdighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

@Cenorida: Dom som vill kolla på skiten får väl betala för dessa skitkanaer,l så som vi får betala för andra kanaler. Tycker det är horribelt att vi som absolut inte vill ha det ska tvingas betala för det. Låt svt och dessa andra kanaler vara valbara ifall man vill ha dem och då BETALA för dem och inte tvinga ALLA betala för att VISSA kollar på skiten och vi andra inte. DU som vill se SVT och se en gång om året ESC köp kanal o se skiten, tvinga för fan inte oss andra att betala för något vi absolut inte har någon nytta utav!

Jag använder bara Polisen när jag förnyar pass men jag får betala för dem ändå, även passen igen om man nu ska se det på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Det är väl lite SVT:s nya taktik när de märkt att folk reagerat på vänstervridningen.

De släpper in en SD politiker några minuter och sedan tror de att det räcker.

Om SVT är ren vänsterpropaganda, hur kommer det sig då att alla riksdagspartier stödjer public service och att detta förslag har representanter från alla partier bakom sig?

Då de som kan kallas vänster är minoritet så förefaller det högst märkligt att majoriteten arbetar för något som enligt utsago direkt motarbetar dem.

Skickades från m.sweclockers.com