Windowsskiva läses av dator X men inte av dator Y

Permalänk

Windowsskiva läses av dator X men inte av dator Y

Hej!

Jag vill formatera och installera om min dator (X) , men när jag sätter i windowsskivan så vill datorn inte läsa skivan.
Provade då med en annan skiva i datorn (X) och det gick bra. Det var drivrutinsskivan till moderkortet (2,65 GB)

Provade då att sätta i windwosskivan i dator (Y) och den kunde läsa den och starta installationen.

Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning? Kan det vara att windowsskivan är "för stor" för att kunna läsas?

Specs för dator X:

Asus P8P67
2nd gen i5K
8 GB ram

Tacksam för alla svar och hjälp.

Permalänk
Medlem

Vadå för stor? Får den inte plats i läsaren

Eller är det en DVD-skiva som du försöker läsa i en CD-läsare?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan vara sliten laser i dvd läsaren. Installera från en bootbar usb sticka ist.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har du testat sätta CD-enheten som primär boot?
Annars låter det som att USB sticka är enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Låter som en DVD läsare vars lins är sliten... eller dammig.

Rengör skivan, sätt in den i den datorn som fungerar. Skapa en USB installationsmedia och installera på den bråkande maskinen. Kok kaffe... då det lär ta tid att köra Windows update

Permalänk

@Nioreh83:

haha nejnej, den får fysiskt plats. Tänkte mest om DVD-läsaren kunde balla ur och inte "orka" läsa skivor större än ~3GB eller något.

Permalänk

@xprt: yes, satte den som primär boot i bios, men datorn bootade bara upp windows som vanligt.

Permalänk

@Paddanx: Men den kan ju läsa den andra skivan?

Permalänk
Medlem

Skivor fungerar bra som frisbee, boota från usb istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robotfan2009:

@Paddanx: Men den kan ju läsa den andra skivan?

Är skillnad på tryckta och brända skivor, dvs krävs olika mycket spänning att läsa av datan. och är lasern sliten så kan skiva X funka medans Y inte funkar

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robotfan2009:

@Nioreh83:

haha nejnej, den får fysiskt plats. Tänkte mest om DVD-läsaren kunde balla ur och inte "orka" läsa skivor större än ~3GB eller något.

Lasern i den läsaren börjar väl bli trött, om du inte gör en USB som andra skrivit så kan du ju bränna en kopia av skivan på datorn där den funkar och se om det funkar bättre.

Permalänk

Ska prova att bränna att göra en ny Windows skiva som många föreslagit, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robotfan2009:

Ska prova att bränna att göra en ny Windows skiva som många föreslagit, återkommer med resultat.

Vilken windows version vill du installera?

Har du ett ledigt 4GB eller större USB minne?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robotfan2009:

@Paddanx: Men den kan ju läsa den andra skivan?

Inga två skivor är sig lika.
Det räcker ju med att du har några dåliga delar (repor, fett osv) så kan inte ena läsa, men den andra med frisk laser och optik kan.

DVD spelare har ca 100 timmars drifttid tills linsen börjar bli difus och suddig. Den kan dock fungera 1000 timmar, men kommer få svårare och svårare att läsa med tiden.

Ärligt dock, skippa skivan. Ett enkelt USB går så mycket snabbare att installera från, och är enkelt att göra.
Finns gruider på nätet hur du gör, bara sök på "Install windows from USB". Finns text guider, youtube videor och tom program som nästan gör allt åt dig. Det är tom det MS själva föreslår idag och Win 10 kommer på USB idag när det säljs normalt.

I grunden är det bara förbereda ett USB minne med rätt boot, procedur (som tar 2 min), sen kopiera allt från DVDn direkt till USB minnet. Fungerar typ på samma sätt med allt från Win Vista till Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

DVD spelare har ca 100 timmars drifttid tills linsen börjar bli difus och suddig.

Källa på det? Låter helt befängt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Installera Windows från skiva. Nu blir jag nästan lite nostalgisk
Ta också fixa ett USB-minne istället så går det både snabbare och uppstår mindre problem.

Alternativt om du redan har en fungerande Windows-installation och bara vill rensa allt räcker det att köra installationsprogrammet i Windows och sedan välja att inte behålla något under installationen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Källa på det? Låter helt befängt.

Tror tyvärr inte de källorna finns kvar då detta var saker jag läste för väl över 15 år sedan, när DVDn kom, i en tekniktidning som gick igenom, hur den fungerar i detalj.

När jag var ung trodde jag laser var problemet, men dessa har, precis som dioderna många 1000-tals timmars drift. Det jag dock menar med 100-timmar är att den börjar bli dålig, inte att den är obrukbar efter det. Det är lite som lampor och batterier där man räknar 70/80% "förmåga"/fungerande kvar efter sin livslängd, men de börjar bli dåliga långt innan det. Du ser detta fenomen bara på tex lampor på en bil, där om du bara byter ena sidan, kan tex den gamla bromslampan vara lika stark som den nya varsel/parkeringslampan, även om båda "fungerar".

Enda jag kan hitta är en liten guide som just refererar till "utbränd lins"
https://www.techwalla.com/articles/how-to-fix-cddvd-drive-iss...
Det är eg inget mer än en plastlins, som ska focuserar strålen, och justeras många gånger/sekund av finmekanik.

Det räcker dock också med minsta lilla smuts/fett avtryck på denna lins, så har den enormt svårt att läsa. Så första är självklart att försöka rengöra den. Samma gäller skivan... fett, fingeravtryck är 10x värre än repor tex, då det blir som en difus lins när den ska få igenom lasern genom fettet.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inga två skivor är sig lika.
Det räcker ju med att du har några dåliga delar (repor, fett osv) så kan inte ena läsa, men den andra med frisk laser och optik kan.

DVD spelare har ca 100 timmars drifttid tills linsen börjar bli difus och suddig. Den kan dock fungera 1000 timmar, men kommer få svårare och svårare att läsa med tiden.

Ärligt dock, skippa skivan. Ett enkelt USB går så mycket snabbare att installera från, och är enkelt att göra.
Finns gruider på nätet hur du gör, bara sök på "Install windows from USB". Finns text guider, youtube videor och tom program som nästan gör allt åt dig. Det är tom det MS själva föreslår idag och Win 10 kommer på USB idag när det säljs normalt.

I grunden är det bara förbereda ett USB minne med rätt boot, procedur (som tar 2 min), sen kopiera allt från DVDn direkt till USB minnet. Fungerar typ på samma sätt med allt från Win Vista till Win 10.

Följde guiden du länkade, fungerade jättesmidigt.
Tack för hjälpen alla.
mods kan låsa tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robotfan2009:

Följde guiden du länkade, fungerade jättesmidigt.
Tack för hjälpen alla.
mods kan låsa tråd.

Kanon
Kul att det löste sig.