Permalänk
Medlem

Felsökning - datorn bootar ej

Hej,

Så jag gjorde något som visade sig vara rätt dumt. Jag har precis installerat ett nytt nätagg eftersom det gamla gick sönder och byggde samtidigt om vattenkylningen.

När jag startade datorn första gången med det nya agget funkade allt som det skulle, men upptäckte att fläktarna inte snurrade och att jag glömt ansluta strömmen till fläktontrollern. Tänkte att det kan väl inte göra något, så jag satte i strömmen till den utan att stänga av datorn (do stupid shit, win stupid prizes). Datorn dog och ville sen inte starta igen.
Nu blinkar någon liten orange led (vet inte vad den betyder, hittar inget i manualen) och resetknkappen på morderkortet när man sätter på strömmen och inget mer händer.
Sätter man en jumper på atx-kontakten till PSUn så startar den och ger ström till hårddiskar, vattenpump och fläktar.

Min gissning är att moderkortet har gått sönder. Har ni några andra idéer?

Specs:
Mobo: Asus Maximus Extreme VI
CPU: i7 4770k
PSU: Corsair AX860
GPU: EVGA 980TI

Permalänk

Ditt moderkort har flertalet LED som visar vad som händer.

Intill röda START-knappen visas test status om processorn är igång.
Strax under START-knappen finns MEMOK_LED (visar minnes test).

Utmed stora ATX-kontakten har du fyra LED. Från START-knappen räknat är:

1 BOOT_DEVICE_LED (disk fel)
2 VGA_LED (skärm fel)
3 DRAM_LED (Minnes fel)
4 CPU_LED (Processor fel)

Vid SATA kontaktraden har du en HD_LED (blinkar vid disk aktivitet).
Längst ner (från START-knappen) har du två LED som visar vilket BIOS som används (BIOS_LED1 och _LED2)

Prova BIOS-återställning och försök göra moderkortet rent från alla inkopplingar.
Koppla loss alla kablar (utöver ström kablar) från moderkortet.
Lyft även ur minnen och andra PCIe kort.
Allt detta för att avgöra om moderkortet ens initierar CPU/BIOS testerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA