AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Skrivet av pi:

Så länge AMD halkar efter i spelprestanda så blir det intel för mig framöver. Hade varit kul om ni haft med lite äldre processor så man kan jämföra.... ex min i7-4770k , säkert många som sitter på liknande processor några gen tillbaka och vill se skillnader..

Det finns ju massvis med tester om 2600k/3770k/4770k mot 8700k tex. I ren spelprestanda så är det först när man har ett 1080ti som det verkligen skjuter iväg men innan dess så bromsas cpu av gpu.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Tips!

Jag vet att ni inte gillar SLI, men om ni har 3st GTX 1080 ti liggandes så skulle ni kunna bencha i "vanliga" upplösningar med 3st GTX 1080 ti i SLI. På detta vis borde ni rimligtvis få fram de siffror ni vill presentera, dvs när flaskhalsen ligger på CPU där ni samtidigt minimerar chansen på återkommande diskussioner varje gång ni benchar CPU i 720p.

Det visar ju även ifall någon av plattformarna hanterar SLI/crossfire bättre än den andra vilket är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Xinpei

Det stämmer för i högre upplösningar så blir GPUn flaskhals och alla processorer får nästa jämna fps.

Haha. Citerade fel person.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Sedan allt prat om 10år, för 10 år sedan var det få spel som utnyttjade 4 kärnor och man kan fråga om 2 vs 4 core valet är aktuellt än idag. Sedan spel har nästan aldrig varit i framkant när det gäller cpu-belastning, inte ens 1995 så var bra processorer (Pentium pro) lika med rätt val i en speldator. Innan det så var IBM processorerna fina, de som hade fina arbetsstationer körde Silicon Graphics etc.

För tio år sedan var det absolut så att få såg någon nytta med 4C.

Men detta är från november 2011 (6,5 år sedan). Notera att det till och med är med "medium" som enligt vissa väsentligt försämrar skalning med kärnor (det är i princip rätt, en ren konsekvens av Gustafsons lag, dock är effekten väldigt marginell för spel)

notera att i7-980X med 6C/12T slår en lika klockad i7-2600K. i7-980X är en Westmer-baserad CPU, Sandy Bridge fick en rätt bra IPC boost över Nehalem/Westmere

Fanns alltså spel redan 2011 som hade viss skalning förbi 4C/8T.

Grejen är att allt som är CPU-bundet skalar med högre prestanda per kärna, bara vissa saker skalar med kärnor (och extremt få saker skalar perfekt med kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Trevligt med nya fina processorer, men det här med att testa i 720p ja visst att man vi ta bort alla flaskhalsar men, enl http://store.steampowered.com/hwsurvey/ så är det bara 0,28% som spelar i 720P

Men herregud vad jag börjar tröttna på tjafset om 720p-testerna.

Det är INTE för att folk spelar i 720p.

Man får ju en alldeles förträfflig uppfattning om vilken processor som eventuellt kan hålla längst i spel om man är en sån som uppgraderar CPU vart sjätte+ år.

Varför är det ett sånt problem för folk att SweC väljer att ha med dessa tester? Jag fattar verkligen inte hur det skadar någon.

Permalänk
Medlem

Känns tråkigt att säga det här, men gud vad tråkigt det har blivit när ny hårdvara lanseras. Spelar ingen roll om det är CPU eller GPU. Jag kommer ihåg när förbättringarna snarare låg i spannet 50-100% då var det spännande. 10-15% snabbare per generation gör ju inte att man ramlar av stolen direkt. Jag vet att det finns skäl för det, men det är ändå tråkigt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av pYjamas:

Från Ananstech's recension: "In our benchmarks, we compared the new AMD chips to the more recent Intel chips, but with the Spectre and Meltdown patches applied. It is clear that the patches have had an effect on some of our Intel scores more than the AMD results: combine that with AMD’s generational improvements and for a lot of tests, especially gaming, there is either a neck-and-neck result or AMD pulls a lead in multi-threaded scenarios."

Är Sweclockers test gjort med samma patchar för Spectre/Meltdown? Om inte, varför?

Skrivet av Mr[M]:

Undrar om alla testare kört med senaste specters meltdown uppgraderingar på intel som annantech gjorde. nån på sweC som kan bekräfta detta? att ni hade elller inte

Spectre-patchar är installerade för samtliga plattformar (+Meltdown-uppdateringen för de Intel-baserade) med undantag för mikrokodsuppdateringen mot Spectre variant 2 för AMD X370, då den UEFI-uppdateringen kom idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

För tio år sedan var det absolut så att få såg någon nytta med 4C.

Men detta är från november 2011 (6,5 år sedan). Notera att det till och med är med "medium" som enligt vissa väsentligt försämrar skalning med kärnor (det är i princip rätt, en ren konsekvens av Gustafsons lag, dock är effekten väldigt marginell för spel)

notera att i7-980X med 6C/12T slår en lika klockad i7-2600K. i7-980X är en Westmer-baserad CPU, Sandy Bridge fick en rätt bra IPC boost över Nehalem/Westmere

Fanns alltså spel redan 2011 som hade viss skalning förbi 4C/8T.

Grejen är att allt som är CPU-bundet skalar med högre prestanda per kärna, bara vissa saker skalar med kärnor (och extremt få saker skalar perfekt med kärnor).

Det går att gräva i det mer i historien, jag har ej koll på vilka processorer som är 2 respektive 4 kärnor, men det var inte länge sedan hög klockat 2 core + ht dög till det mesta inom spel. Det fanns en billig intel cpu (pentium G5400 eller något) för under 1000kr som flera rekommenderade i en speldator.

Sedan vill jag snarare påstå att de flesta tekniska problem skalar otroligt bra på antal kärnor, men ser man det på vad vad majoriteten gör vid datorn, så är det inte mycket mer än att spela och där går det trögt.
Det är intressant att se vad som kommer hända för dessa, jag själv ser inget direkt som är på gång. Vare sig fler kärnor ger någon nytta, klockfrekvens och IPC på enkla instruktioner lär öka nämnvärt. Min gissning är att rena gamers kommer sluta intressera sig i processorer om inget större händer.

Permalänk
Medlem

Jisses vad dålig prestanda i spel.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Känns tråkigt att säga det här, men gud vad tråkigt det har blivit när ny hårdvara lanseras. Spelar ingen roll om det är CPU eller GPU. Jag kommer ihåg när förbättringarna snarare låg i spannet 50-100% då var det spännande. 10-15% snabbare per generation gör ju inte att man ramlar av stolen direkt. Jag vet att det finns skäl för det, men det är ändå tråkigt....

NVidia har fortsättningsvis gjort stora steg framåt i prestanda och effektivitet den senaste generationerna. Kommande GTX 1180 t.ex. ska enligt rykten prestera runt 50% bättre än GTX 1080. Och GTX 1080 Ti presterar väl också runt 50% bättre än GTX 980 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Troll :D.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Med ökade strömförbrukningen var Ryzen 2 en besvikelse. Hade varit intressant att se hur strömförbrukningen var vid 2,8 GHz-testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Troll :D.

Hur är det troll? HELT NY serie av AMD tävlar inte ens med 7700k i prestanda, i 1080p dvs. Kör personligen på 1440 så det spelar såklart mindre roll för min del, men jo, en helt ny serie som presterar såhär dåligt..

Ovanpå detta, så är strömförbrukningen skyhög, once again.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Kul med detta . första zen gjorde att priserna på prollen vart bättre och billigare .Nästa gång får det nog bli en AMD hoppas väl klara mig på min 6700 ett tag till . Kör den i 4,6 så hoppas det räcker ett år till .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Med ökade strömförbrukningen var Ryzen 2 en besvikelse. Hade varit intressant att se hur strömförbrukningen var vid 2,8 GHz-testet.

Ryzen 2000 serien kommer dra mer ström då den är gjord för att hålla höger frekvens så ofta som möjligt och maxa prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Håller 99% med!

https://www.sweclockers.com/forum/post/17366595

dessa 10-15% har varit dessutom i överkant. Man har bara ökat stockhastigheterna ett par hundra Mhz och då jämförde man! Helt löjligt!

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Om det stämmer att du kör 1440p, så behöver du inte en ny cpu på ett bra tag. CPUn spelar som du kanske vet, mindre roll ovanför 1440p. Hade jag varit du, så hade jag endast fokuserat på GPU fram tills det kommer framsteg gällande högre CPU användning vid högre upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Wraith Stealth skiljer sig inte så mycket från Intel Stock kylaren kanske något bättre inget man vill överklocka med. Wraith Spire som kom med 1600 är mycket bättre än Intel Stock kylare och klarar överklockning hyfsat bra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Xinpei: Wraith Stealth skiljer sig inte så mycket från Intel Stock kylaren kanske något bättre inget man vill överklocka med. Wraith Spire som kom med 1600 är mycket bättre än Intel Stock kylare och klarar överklockning hyfsat bra.

Den ska tydligen vara betydligt bättre och klarar en viss överklockning. Däremot verkar den inte direkt vara något man ska jaga rekord med.

Skrivet av Orisons:

Man har börjat nå taket i vad Kisel klarar av. Det i kombination med att Moores lag slutat gälla sedan ett par generationer tillbaka gör att förbättringar på framförallt CPU fronten inte direkt är något upphetsande.

Skrivet av gurkburk92:

Inte lika dåligt som ditt försök att trolla.

Skrivet av gurkburk92:

Hur är det troll? HELT NY serie av AMD tävlar inte ens med 7700k i prestanda, i 1080p dvs. Kör personligen på 1440 så det spelar såklart mindre roll för min del, men jo, en helt ny serie som presterar såhär dåligt..

Det är en refresh. Sätt dig ned i båten. Sedan skyhög strömförbrukning? Allt är iof. relativt men jämför man med Intels så är det inte direkt mil mellan 8700K och Ryzen.

Om vi ska följa ditt argument så är ju 8700K en värdelös processor.. för den springer inte ifrån 7700K i 1080p. Här är ett roligt faktum. 8700K springer inte ens ifrån Ryzen 2700. Med andra ord.. Enligt din logik så borde 8700K vara värdelös också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Dessa tester var roliga 1996-> men nu??? vad fan....sedan 2600k är det som att mäta och jämföra e-penisar med mikroskop.

Om några år har vi 4c/8t (8c-16/t) för en 50-100$ och 99% av befolkningen klarar sig på denna. Den som vill ha mera kraft kommer att veta varför betala mera.

Vi har nått hur snabbt vi kan köra bilar flygplan....dvs vid en gräns så blir bränsleförbrukningen/luftmotståndet
samma sak hur högt/djupt vi kan vistas. Nu vet vi nästan att 4,5 - 5ghz är den "optimala gränsen" för dagens processorer...

Att Byta 1700X->2700X är ju idiotiskt. Med samma "dåliga" ram?
Själv bytte jag från z87 4670k till z370k 8350k 4400Mhz->4850Mhz DDR3-2400->DDR4-3200. Evo850-EVO960 m.2

Trodde i början jag hade samma dator... Märkte ingen skillnad alls. Det som var ett stort plus var snabbare USB3 då jag har många USB-stickor och diskar. Först efter nyinstallationen av WIN10 så märkte jag skillnaden. MEN.....det skulle säkert jag ha gjort med nyinstallationen med 4670k!

Min plan var att byta till 8600k nu men jag tjänar inget på detta just nu. Vill ha fortfarande fläktar som snurrar max 600v/min.

S-kurvan förklarar varför: http://www.staxo.com/2010-10-20-s-kurvan-och-four-stage-techn...

Sedan fullkomligt rusar datorutvecklingen iväg nu på många områden, men det gäller ej själva klientdatorerna. Samtidigt blir det en mindre skara som har behov av snabba datorer.
För gamers är problemet grafikkort, undra är grafikkort som håller stadiga 144fps i 4k i de flesta spel kommer?

Permalänk
Medlem

Det jag kan konstatera efter att ha läst det här testet samt många andras är att jag inte kommer att bli besviken på min 2700X som kommer imorgon (går från 1700) Hade jag gjort det om det inneburit nytt Mobo och minne? Nej. Främst pga de galna minnespriserna, men också för att byte av moderkort suger. Men nu är det bara CPU, och det ska bli så jävla gött. Jag är lycklig. Det här är bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Tror att 2600 och 2700 är mer energieffektiva eftersom de inte ligger på gränsen för vad arkitekturen klarar i frekvensväg. De lär ligga på ungefär samma nivå som Ryzen 1700 och 1600. Får min 2600 i morgon men är meningslöst att mäta min dator blir inte jämförbart med sweclockers energi siffror.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon159643:

S-kurvan förklarar varför: http://www.staxo.com/2010-10-20-s-kurvan-och-four-stage-techn...

Sedan fullkomligt rusar datorutvecklingen iväg nu på många områden, men det gäller ej själva klientdatorerna. Samtidigt blir det en mindre skara som har behov av snabba datorer.
För gamers är problemet grafikkort, undra är grafikkort som håller stadiga 144fps i 4k i de flesta spel kommer?

Det har varit roligt att leva denna tid! Själv min första processorn var P75 och sedan dess acccelererade det som fan
När grafikortet kommer??? Det kommmer!!! När det finns konkurrans hehehehe inte sant?....

Nämnvärt var att vårt exemplar av Ryzen 5 2600X hade en ganska hög grundspänning på 1,31 V ur kartong med samtliga kärnor arbetandes.

kan någon som har 8700k kolla vilken spänning som behövs för att ha 4200 igång???.....Dessa 1,31V verkar ju urlöjligt.

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Inte ens min CPU från 2012 har "dålig" prestanda i spel, och det behövs verkligen inte ett ord som "jisses" för att förstärka meningen. 2700X presterar mycket bra i spel, 20 % sämre i 720p, 5 % i 1080p vs. 8700k. Den ligger ofta i par med 7700k och över 7600k.

Att definiera detta som "jisses vad dåligt", är ju tveksamt. Dessutom så kanske det är så att det är spelen som presterar dåligt på Ryzen och inte tvärtom. Men jag antar det kommer att förändras bitvis med tanke på att nästa generationers konsoler troligen kommer baseras på Ryzen + Navi.

Hur som helst, att betrakta processorerna som "jisses vad dåliga", istället för t.ex. "hm, lite besviken" eller "ajdå, de ligger 20 % efter i 720p" är inget annat än ett troll, eller en fanboy, vilket e typ samma sak :D.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag kan konstatera efter att ha läst det här testet samt många andras är att jag inte kommer att bli besviken på min 2700X som kommer imorgon (går från 1700) Hade jag gjort det om det inneburit nytt Mobo och minne? Nej. Främst pga de galna minnespriserna, men också för att byte av moderkort suger. Men nu är det bara CPU, och det ska bli så jävla gött. Jag är lycklig. Det här är bra

Meningslös uppgradering.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det har varit roligt att leva denna tid! Själv min första processorn var P75 och sedan dess acccelererade det som fan
När grafikortet kommer??? Det kommmer!!! När det finns konkurrans hehehehe inte sant?....

Nämnvärt var att vårt exemplar av Ryzen 5 2600X hade en ganska hög grundspänning på 1,31 V ur kartong med samtliga kärnor arbetandes.

kan någon som har 8700k kolla vilken spänning som behövs för att ha 4200 igång???.....Dessa 1,31V verkar ju urlöjligt.

För 1000-serien har AMD sagt att en manuell spänning på allt under 1.425V inte kommer åstadkomma elektromigration, så med 1.3V-ish känns det ju som det finns mer att hämta. Men Jag väntar spänt på vad Robet Halock har att säga om 2000-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Meningslös uppgradering.

Enligt dig. Jag tycker det är värt det. Plus att AMD behöver mina stålar. Det gör inte Intel.

Av ren nyfkenhet. Vad är en "Meningsfull" uppgradering enligt dig?

Min 1700 gör 3900Mhz stabilt. Det innebär att jag med 2700X får ca 14% bättre singlecore-prestanda. Något jag kunnat ge 4500Kr för om det var så. Men nu blir det bara 3500-ish, så för mig är det lätt värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Meningslös uppgradering.

Om man kör dom i standardfrekvens är det ganska stor skillnad på r7 1700 och r7 2700x.
Överklockar man är det ingen stor skillnad men det förutsätter att man fått en 1700 som klockar bra. Finns en hel del som har svårt att nå mer än 3,8-3,85Ghz med första generationens ryzen.
Andra generationen kanske inte garanterar över 4,1 men det verkar vara ganska rimligt att man får ett chip med i alla fall den nivån.
Sen byter många för att det är kul.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

really...??

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

"För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt."

Är generellt besviken på testmetodiken. Ni säger att resultaten inte är jämförbara med tidigare tester samtidigt jämför ni resultaten ändå. Hade ni verkligen inte tid att åtminstone köra 8700k med samma uppdateringar och matchande hastighet på minnet?

"...samtidigt som den levereras med en kompetent kyllösning."

Jag är kanske blind men hittar inget om temperaturer, ljudnivå eller ens bilder på nämnd kylare. Tycker det är helt rätt att ni refererar kylaren som grädde på moset och att det är ett plus men ni måste ju redovisa/motivera varför.