Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det har jag aldrig påstått. Men företag gör också skatteavdrag, jag undrar hur de kommer lösa problematiken kring när vissa kanske inte ens väljer att omvandla kryptovalutan, hur ska de då skatta på sina "inkomster", tänk att de börjar ta in avgifter för något som aldrig ens konverterats och handlat med traditionella valutor.

Är bra frågor.

Om de handlas för så kommer de ju redovisas (och som det stod i länken sker det momsfritt), men det är ju komplext utanför det, helt klart.

Skrivet av anon267242:

Undra jag också, hur gör skatteverket om jag aldrig gjorde om krypto till SEK?

Det är ju dock en inkomst om du gräver dem också, vinst för företaget, och det ska du redovisa, annars riskerar du åka på en smäll av dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hackerpersson:

Tror Ryssland och Malta inte ens tar skatt på krypto, finns säket många mer som jag inte har in minnet just nu

Men ja skatteverket överdriver lite. Jag omvandlade BTC till SEK i Febuari förra året nu när jag kollar, synd att jag sålde det men men. Tyvär kan jag inte se för hur mycket jag sålde det för Kanske om jag går in på banken. Lämnade in min deklaration för några veckor sedan :/

Okej kollade precis, det var förlust med 500 kr, tack gode gud då är det skit samma att jag inte angav det till skatteverket när jag gjorde min deklaration eller? Jag tror inte jag kan ångra att jag lämnade in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ock en inkomst om du gräver dem också, vinst för företaget, och det ska du redovisa, annars riskerar du åka på en smäll av dem.

Det finns ju ingen vinst att beskatta om företaget inte gått med plus i bokföringen. Om företaget inte omvandlar några grävda coins till svenska pengar så kan ju företaget omöjligt gå med vinst. Det blir lite som att starta ett företag som gräver efter guld i kiruna, du betalar ju ingen skatt på det grävda guldet innan du sålt det på marknaden och fått in pengarna i bokföringen.

Lite samma sak med aktieutdelning i företag, företaget betalar ingen skatt för utdelningen men kan betala vinstskatt om företaget som helet gått plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Om du fråga mig så tycker jag i en perfekt värld att den person som verkligen behöver medecin för att kunna "leva" ska få sin medicin billigare till en viss gräns. Jag tycker instället att en person som kan jobba och inte behöver sjukvård inte ska behöva bettala skatt för det. Istället ska in viss % av den totala inkomsten staten få gå till dom som VERKLIGEN behöver sjukvård. Och jag som har ett jobb ska behöva betala för min egen sjukvård.

Låter komplicerat. Tror inte det blir billigare för dig. Men USA fungerar väl ungefär så och dem har den dyraste sjukvården per person. Saker har en tendens att bli billigare när man kan köpa mycket. Men detta är en väldigt svår fråga som man kan ha olika åsikt om. Det svåra är att sätta gränsen i ett sådant samhälle. Det är ju också så att men har olika behov av vård vid olika tidpunkter i livet och ens försäkring har man oftast bara när man mår bra och är billig men man förlitar sig på det ofentliga när man är dyr. Det betyder iprincip stora vinster för försäkringsbolag som i stället skulle gå till folk som verkligen behöver vård.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reconnnn:

1) Detta är naturligtvis inte ett ekonomiskt argument utan ett emotionellt argument. Här får folk tycka vad dem vill. Men frågan var ställd till varför vi ger bidrag.

2) Flyktingstömmarna till sverige har minskat något enormt mot 2015. Inte av denna anledningen men tror man måste titta mycket mer långsiktigt. Generellt sätt kan man väll säga så att det blir mindre krig om det finns mindre ekonomiska skillnarder.

3) Hur bistånden ska fördelas är också en politisk och emotionell fråga. Sen kan man ju diskutera var bistånden går även utanför landsnivå. Stora delar av de svenska bistånden går till flyktingläger och liknande. Dessa minskar flyktingströmmarna till sverige och skyddar dem som inte vill kriga.

4) Finns bara en anledning till att Kina är ett "utvecklingsland" i den frågan och det är för att de har veto rätt i orginisationen som bestämmer detta. Att dem inte ska räknas som "utvecklingsland" är nog alla överens om.

Som du själv skriver så riskeras sanktioner för olika åtgärder. Dessa tror jag inte nödvändligtvis kommer vara jätte stora på kort sikt. Men på lång sikt så förvärras relationer mellan olika länder vilket leder till mindra import och export och mer instabilitet i världen vilket i slutändan är den dyraste slutsatsen. För att sverige och resten av världen ska gå så bra som möjligt och alla ska leva så bra som möjligt så krävs stabilitet. Vilket man kan välja att jobba för eller emot. Sverige har historiskt sätt jobbat för en stabil värld och gör det till stor del forfarande. Detta tror åtminstone jag har mycket stor betydelse för våra svenska företag. Men ingen vet vad som hade hänt annars.

1. Jag antar att det är politiskt beslutat så där finns det inget mer att göra. Det problematiska här är nu att man har "lärt andra länder" hur de skall behandlas så när bistånd plötsligt dras in så kommer de drabbade länderna att få abstinens istället för att stå på egna ben.

2. Jag antar att du har källor bakom ditt specifika påstående. Jag erkänner att jag sköt från höften och jag hoppas innerst inne att jag har fel i majoriteten av mina "Sveriges domedagspåståenden". Jag upplever just nu att "Sveriges invandring" förnekas på ett lika tragiskt sätt såsom klimathotet förnekas av mäktiga oljebolag världen över. Jag vill inte ha rätt på grund av andras ideologier.

3. Jag tror det finns kritik här om hur väl bistånd faktiskt kommer fram till rätt mottagare och även används till rätt saker, det vill säga, bygga upp landet igen så de inte behöver fly landet. Hur stor är risken (retorisk fråga) att de (bistånden) hamnar i fel händer och istället används till att fortsätta kriga i landet som biståndet var tänkt att befria från det pågående kriget?

4. Jag håller med om att Kina inte borde ses som något U-land längre och det lär dröja innan organisationen som de har vetorätt inom förändrar detta.

Jag är nyfiken på vad du menar med "instabilitet i världen". Det har väl mer eller mindre alltid varit "instabilitet" i omvärlden under all världens tid som har varit möjlig att kunna dokumenterat? Sedan kan vi se olika slags nivåer i "instabilitet" där ett "Världskrig" troligen ses som större än "inbördeskrig som leder till diktatur" som i sin tur är större än "bara ett inbördeskrig" (som exempelvis Civil War i USA). Nu spekulerar jag bara och inbillar mig säkerligen, men jag upplever att en stor andel nyankomna är personer som förstörde sitt eget land och nu håller på att "äta upp Sverige inifrån": de kan inte hjälpa det, så varför ska Sverige ta den onödiga risken för? Vissa är tyvärr "misslyckade avkommor".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

1. Jag antar att det är politiskt beslutat så där finns det inget mer att göra. Det problematiska här är nu att man har "lärt andra länder" hur de skall behandlas så när bistånd plötsligt dras in så kommer de drabbade länderna att få abstinens istället för att stå på egna ben.

2. Jag antar att du har källor bakom ditt specifika påstående. Jag erkänner att jag sköt från höften och jag hoppas innerst inne att jag har fel i majoriteten av mina "Sveriges domedagspåståenden". Jag upplever just nu att "Sveriges invandring" förnekas på ett lika tragiskt sätt såsom klimathotet förnekas av mäktiga oljebolag världen över. Jag vill inte ha rätt på grund av andras ideologier.

3. Jag tror det finns kritik här om hur väl bistånd faktiskt kommer fram till rätt mottagare och även används till rätt saker, det vill säga, bygga upp landet igen så de inte behöver fly landet. Hur stor är risken (retorisk fråga) att de (bistånden) hamnar i fel händer och istället används till att fortsätta kriga i landet som biståndet var tänkt att befria från det pågående kriget?

4. Jag håller med om att Kina inte borde ses som något U-land längre och det lär dröja innan organisationen som de har vetorätt inom förändrar detta.

Jag är nyfiken på vad du menar med "instabilitet i världen". Det har väl mer eller mindre alltid varit "instabilitet" i omvärlden under all världens tid som har varit möjlig att kunna dokumenterat? Sedan kan vi se olika slags nivåer i "instabilitet" där ett "Världskrig" troligen ses som större än "inbördeskrig som leder till diktatur" som i sin tur är större än "bara ett inbördeskrig" (som exempelvis Civil War i USA). Nu spekulerar jag bara och inbillar mig säkerligen, men jag upplever att en stor andel nyankomna är personer som förstörde sitt eget land och nu håller på att "äta upp Sverige inifrån": de kan inte hjälpa det, så varför ska Sverige ta den onödiga risken för? Vissa är tyvärr "misslyckade avkommor".

1) Här finns det säkert massor att göra. Svarade aldrig på om det var rätt eller fel det jag menade var att dels visa på hur det är idag och att det är en anledning till varför vi har stora bistånd. Försökte svara på frågan utan att ha en direkt åsikt. Även om jag tror min åsikt lyser igenom något.

2) Migrationsverket rapporterar antalet asylsökande på en vecko basis. Dessutom har migrationsverket sagt upp massor av människor som de anställde under 2015 för att hantera alla ärenden. Om det finns någon dåld invandring som inte rapporteras här det kan jag inte säga något om men de människor får inga bidrag.

3) Här finns det också enormt mycket att jobba på tror jag. Att bidrag ibland kommer i fel händer är knapast en konspiration. Och som du säger det är svårt att hantera bistånd på rätt sätt så att landet bygger upp något och inte lever på bistånd. Det finns orginisationer som jobbar för detta på ett bra sätt och dem som inte gör det. Jag har dock aldeles för lite sak kunskap för att säga vilka som är bra eller dåliga.

4) Absolut svår sits som inte kommer förändras i närtid tyvärr.

Generellt sätt så har vi mindre krig och färre som dör i krig (även om det inte känns så) nu än någon gång tidigare i historien. Finns fin statestik på detta. Din inbildning är säkert både sann och osann. Tror inte det handlar om att de är misslyckade avkommor utan det handlar om fattigdom och brist på utbildning. Det är jätte svårt att hjälpa dessa människor vilket svenska myndigheter känner av nu. Denna fråga är dock jätte svår att både diskutera speciellt på internet men också att lösa. Generellt sätt så bör man jobba för att folk ska kunna bo kvar i sina hemländer och där kunna försörja och utbilda sig. Asyl ska bara gå till folk som behöver beskydd av någon anledning där är fattigdom inte en tror jag. Iallafall inte så länge man ligger på samma nivå som övriga befolkningen.

Det enda vi som vanliga människor kan göra är att försöka förstå den riktiga problematiken utan att generalisera. Där efter kan vi rösta och säga vad vi tycker. Men förstår vi inte vad som egentligen ligger bakom typ misslyckade avkommor så kommer vi alltid att ta fel beslut. Men bryter vi ner det och förstår vi att det är fattigdom och brist på utbildning så kan vi diskutera fram riktiga förslag som faktiskt kommer göra skillnad för folk. Om det så är i sverige eller i hemländerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Visst skatt är bra, det håller jag med om, och jag är smått emot mining då jag är en dödlig svensson som inte kan lägga 3999:- för ett GTX1060 6GB, osv osv osv.

Men fasiken va de söker efter skatt som blodhundar.. lite skrämmande.

Tycker det är rätt så slappt här i Sverige jämfört med andra länder iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Inte konstigt att det är dyrt när dom vet att det ändå inte är privatpersoner som betalar utan försäkringsbolagen, då läggs det på extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

För att kalla någonting stöld måste man inte enbart ta någonting från någon annan. Det måste även strida mot lag, vilket det inte gör i detta fall.

Uppenbarligen så menar dom inte stöld i dess juridiska definition. Lagar är ju bara någonting vi människor hittar på, tänk om imorgon att lagen ändras så att staten får ta vilken av dina ägodelar som helst, när som helst utan anledning och det alltså inte definieras som stöld. Hade du fortfarande inte tyckt att det var att stjäla då? Vad annars är det om inte stjäla?

Nu är det dock löjligt att snacka om att skatt är stöld och att det borde slopas eftersom samhällen inte kan fungera utan en viss mängd skatt för att underhålla myndigheter och annat som behövs. Tycker man det kan man bosätta sig i skogen någonstans off-grid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte konstigt att det är dyrt när dom vet att det ändå inte är privatpersoner som betalar utan försäkringsbolagen, då läggs det på extra.

Nej, det läggs på för att försäkringsbolagen aldrig betalar mer än 30-50% av sina räkningar. På det sättet luras medborgarna också att tro att försäkringarna är viktigare än de är, men de går att förhandla ned privat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin och Tesla är som sekter ingen får kritisera.

Det är inte bara svenskar som får problem med skatter flera i USA har gjort enorma vinster som de sedan förlorat men de är ändå skyldiga IRS vinstskatt.

Men att man ska skatta på bitcoin är en självklarhet tror ingen kan säga emot det.

o aj men att behandla det som ''värdepapper'' och räkna vilken vinst man ska skatta vid varje transaktion eller tick är bara efterblivet. hur sjutton ska man ha det som betalmedel med denna absurda klassificering och 30% skatt på detta. lite bisarrt hur alla här sitter och nickar på huvudet med näsan i vädret utan att notera just de här detaljerna. Men så klart de ska ju taxeras,lycka till med att hålla portfolion i ordning med det här systemet.

ska jag sitta och bokföra varenda dag i krypto marknaden för att sitta och spekulera skatt?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: ganska säker på att vi är en republik och inte en demokrati, vet inte vad du har fått det ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte konstigt att det är dyrt när dom vet att det ändå inte är privatpersoner som betalar utan försäkringsbolagen, då läggs det på extra.

Vården är inte dyrare i USA än i Sverige. Att säga att sjukvården är gratis detsamma som att aldrig kollat hur mycket skatt vi betalar. Antingen betalar man sin sjukvård i förväg via skatten eller så betalar man när det händer. Vad som är bäst för individen är väl precis som försäkringar och beror på hur mycket "otur" man har.

https://twitter.com/bittermicke/status/986146241489842177 tycker jag beskriver det hela rätt så bra.

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som att SweC själva postar nyhetsartiklar för att baita folk till att diskutera. Det är så tydligt att trådar som denna kommer att spåra ur direkt.

Personligen tycker jag att det är bra. Självklart ska man skatta på vinster, precis som det fungerar med allt annat. Speciellt om folk minar sig till coinsen då detta bara går ut på att slösa energi på något som kommer att dö ut snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

Ironin i att Schweiz lever på det som borde vara skatteintäkter i andra länder med sin så kallade banksekretess.
Alla länder kan inte agera parasiten, för då finns det ingen kvar att suga från...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Uppenbarligen så menar dom inte stöld i dess juridiska definition. Lagar är ju bara någonting vi människor hittar på, tänk om imorgon att lagen ändras så att staten får ta vilken av dina ägodelar som helst, när som helst utan anledning och det alltså inte definieras som stöld. Hade du fortfarande inte tyckt att det var att stjäla då? Vad annars är det om inte stjäla?

Nu är det dock löjligt att snacka om att skatt är stöld och att det borde slopas eftersom samhällen inte kan fungera utan en viss mängd skatt för att underhålla myndigheter och annat som behövs. Tycker man det kan man bosätta sig i skogen någonstans off-grid.

Hela konceptet med stöld är något som vi människor har hittat på oavsett om det är reglerat i lagtext eller inte. Det bygger på ett annat mänskligt påhitt som kallas för äganderätt.

Menar du att det finns någon slags universell definition utav stöld? En naturlag likt gravitationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@Aleshi: ganska säker på att vi är en republik och inte en demokrati, vet inte vad du har fått det ifrån.

Tror du på fullaste allvar att Sverige är en republik? Då hoppas jag innerligt att du inte är gammal nog att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

Ärligt du nämner ett land som är något större än Skåne och Småland tillsammans och med strax över 8 miljoner invånare i Schweiz klart som korvspad att dom inte behöver lika mycket skatt som Sverige..Är inte gratis att bygga infrastruktur i vårat avlånga land gentemot Schweiz..Plus att medelinkomsten i det landet ligger en bra bit över våran.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tjänar man pengar på kryptobrytning som överstiger hobbyverksamhet ska man självklart skatta för det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har funderat på två scenario.

1: Om man köpt eth för 5000kr och säljer för 2000kr. Då har man gjort en förlust på 3000kr. Får man tillbaka på skatten då?

2: Om någon skänker en eth eller BTC. Måste man betala skatt på de pengarna?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@Aleshi: ganska säker på att vi är en republik och inte en demokrati, vet inte vad du har fått det ifrån.

För det första, så kan demokratier vara republiker. De utesluter inte varandra. För det andra, Sverige är inte en republik.

Permalänk
Relik 📜

*tråd lätt rensad*

Tog bort några av de mer personliga påhoppen, men orkar i ärlighetens namn inte lägga mer av min fredagskväll på att gå loss på ordentlig raderingsfest.

Vi gör såhär istället, att framåt i diskussionen tar sig alla i kragen och tänker efter innan fingrarna landar på tangentbordet. Tråden handlar om Bitcoin och skatt på det, inte om två tusen andra knappt relevanta frågor – och speciellt inte om att förolämpa varandra på bästa sätt. Fungerar inte det plockar jag/vi fram banhammaren och ser om det har effekt.

Deal?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det ända du kan göra med dina bitcoin för att inte betala skatt på dem är att spara dem.

Det säljs inte längre som en digital anonym valuta utan som "digitalt guld/store of value"

Detta innebär att du måste redovisa vinstskatt om du köper en usb kabel från webbhallen t.ex med dina bitcoins.

#Framtidens valuta

Stämmer bra. Dock är vi i en väldigt tidig fas av en helt ny form av valuta. Finns många länder där det inte är någon som helst skatt på Bitcoin/Krypto. Danmark är nämligen en av dem som är närmast oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

o aj men att behandla det som ''värdepapper'' och räkna vilken vinst man ska skatta vid varje transaktion eller tick är bara efterblivet. hur sjutton ska man ha det som betalmedel med denna absurda klassificering och 30% skatt på detta. lite bisarrt hur alla här sitter och nickar på huvudet med näsan i vädret utan att notera just de här detaljerna. Men så klart de ska ju taxeras,lycka till med att hålla portfolion i ordning med det här systemet.

ska jag sitta och bokföra varenda dag i krypto marknaden för att sitta och spekulera skatt?

Ja det får du väl fråga bitcoinfanatikerna. Vad är det som är så bra med bitcoin när det inte går att använda som ett betalmedel?

Huruvida du ska bokföra varje transaktion och varje kopp kaffe etc du köper för dina bitcoin kan du säkert fråga skatteverket om de brukar vara hjälpsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hela konceptet med stöld är något som vi människor har hittat på oavsett om det är reglerat i lagtext eller inte. Det bygger på ett annat mänskligt påhitt som kallas för äganderätt.

Menar du att det finns någon slags universell definition utav stöld? En naturlag likt gravitationen?

Väldigt vad du ska dra det strået, vad är din poäng? Att allting är ändå påhittat så mitt argument gills inte? Skillnad på koncept, att vi har äganderätt, mitt och ditt, och att vi har lagar som kan förändras beroende på vem/vilka som styr. Lagen kan inte ta bort ett sådant koncept, men den kan ta bort eller ändra en juridisk mening bakom ett ord.

Det ord vi har för att någon tar någon annans ägodel utan tillåtelse är att stjäla, sedan kanske det bara står en juridisk definition i ordboken. Men språk bestäms inte av vad någon skrivit i en ordbok utan hur det alltid varit, beroende på hur folk använder språket. På så sätt är väl språket demokratiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Nej, det läggs på för att försäkringsbolagen aldrig betalar mer än 30-50% av sina räkningar. På det sättet luras medborgarna också att tro att försäkringarna är viktigare än de är, men de går att förhandla ned privat också.

Aldrig hört talas om att dom inte skulle betala ut mer än 50%, luktar skitsnack.

Skrivet av Ibymafayhas:

Vården är inte dyrare i USA än i Sverige. Att säga att sjukvården är gratis detsamma som att aldrig kollat hur mycket skatt vi betalar. Antingen betalar man sin sjukvård i förväg via skatten eller så betalar man när det händer. Vad som är bäst för individen är väl precis som försäkringar och beror på hur mycket "otur" man har.

https://twitter.com/bittermicke/status/986146241489842177 tycker jag beskriver det hela rätt så bra.

Sa aldrig att vården var gratis, vad har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Skrämmande vilken utveckling som har skett i kommentarstrådarna.
Blir personligen mindre och mindre intresserad av att läsa kommentarer eller gå in i forumet.

Det konstanta anti-eu, anti-postnord och så vidare är så jävla uttröttande.
Folk som oironiskt jämför Sverige med Nordkorea eller Soviet.

I den här tråden har vi folk som anser att skatter är stöld och förespråkar att bryta lagen och någon som tycker att det är dåligt att Skatteverket sätter dit skattesmitare.
Det är fan en ren fars.

Men det är väl mer klicks för Geeks AB så det görs inget.

Jag utgår från att det du tycker är en ren fars är dessa liknelser (som jag troligtvis delar med dig) kastas runt allt för lätt, och inte möjligheten att skriva vad man tycker på ett forum, även om det kanske inte är helt genomtänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Okej kollade precis, det var förlust med 500 kr, tack gode gud då är det skit samma att jag inte angav det till skatteverket när jag gjorde min deklaration eller? Jag tror inte jag kan ångra att jag lämnade in det

Jo du kan ändra i deklarationen efter att du lämnat in den. Det är därför man ska skriva "datum när blanketten fylldes i" så de kan se vilken som är den senaste.

Förutsatt att du har normala arbetsinkomster och mindre än 100 000 i underskott av kapital så ska du få skattereduktion på 0.7*0.3*500SEK = 105 SEK om du deklarerar det.

Även om man inte gör nån vinst på sina hobby-minade coins så ska man deklarera det, för om något/några år kan ju följande hända:

1) Coinet kraschar och du säljer med förlust --> du får göra avdrag med 70% av förlusten
2) Du säljer med vinst och då finns anskaffningsvärdet i tidigare deklarationer. (Som då SKV har godkänt och då kan de inte ha åsikter om värdet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

o aj men att behandla det som ''värdepapper'' och räkna vilken vinst man ska skatta vid varje transaktion eller tick är bara efterblivet. hur sjutton ska man ha det som betalmedel med denna absurda klassificering och 30% skatt på detta. lite bisarrt hur alla här sitter och nickar på huvudet med näsan i vädret utan att notera just de här detaljerna. Men så klart de ska ju taxeras,lycka till med att hålla portfolion i ordning med det här systemet.

ska jag sitta och bokföra varenda dag i krypto marknaden för att sitta och spekulera skatt?

Jo det är bisarrt, men man får väl anpassa sig därefter. Som med aktier, inte säljer man o köper aktier för småsummor per transaktion.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är bra frågor.

Om de handlas för så kommer de ju redovisas (och som det stod i länken sker det momsfritt), men det är ju komplext utanför det, helt klart.

Det är ju dock en inkomst om du gräver dem också, vinst för företaget, och det ska du redovisa, annars riskerar du åka på en smäll av dem.

Jo, men vinst i kryptovalutor. Ska man betala skatt på de i SEK när man minar och sedan bara behålla de? Då antar jag att man inte behöver skatta när man faktiskt växlar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X