Köpa elektronik online, hämta i butik. Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Köpa elektronik online, hämta i butik. Hjälp!!

Hej sonen skall få en ny telefon imorgon. Jag vill inte skicka med han ett par tusen i fickan då han är så pass ung.
Elgiganten har bara att man kan boka och betala i collect at store.

Finns de någon butik där jag kan betala hemma och skicka med han sitt id kort och order nr?

Bedrövligt att man skall behöva skicka med ungen sex tusen kronor på stan. Tacksam för all hjälp snarast innan morgondagen.

Webhallen, netonet eller liknande vore bra. Vi bor i uppsala.

Mvh en överbeskyddande farsa

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallen ska ha en butik i Uppsala, NetOnNet har två! Kom ihåg att han ska få med sig mobilen hem också.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Webhallen ska ha en butik i Uppsala, NetOnNet har två! Kom ihåg att han ska få med sig mobilen hem också.

Tack för snabbt svar Andreas.
Haha 😂 de har du rätt i, ibland är man bra slut i äppelskruttet.
Har dom två företagen att jag kan betala online och sedan hämta i butik? Vad krävs isånafall mer än Legitimation för lillgrabben?
Må bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Är det netonet Daniel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adamzutt:

Är det netonet Daniel?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer. Kom ihåg att sätta kunduppgifterna i din sons namn bara, annars blir det nog svårt för honom att hämta ut det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Stämmer. Kom ihåg att sätta kunduppgifterna i din sons namn bara, annars blir det nog svårt för honom att hämta ut det :).

Absolut, uppskattar den snabba hjälpen här på forumet.
Ni är grymma!
Fortsatt trevlig kväll Boys!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adamzutt:

Tack för snabbt svar Andreas.
Haha 😂 de har du rätt i, ibland är man bra slut i äppelskruttet.
Har dom två företagen att jag kan betala online och sedan hämta i butik? Vad krävs isånafall mer än Legitimation för lillgrabben?
Må bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. När jag har gjort det tror jag Webhallen bara ville ha telefonnummer. Tror det var samma på NetOnNet men är mer osäker där. Ta med ordernummer också ifall. Och som ovan skrev borde det stå i hans namn om det funkar trots att han är under 18.

Permalänk
Medlem

Är det betalat i förskott så brukar dom be om legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Japp. När jag har gjort det tror jag Webhallen bara ville ha telefonnummer. Tror det var samma på NetOnNet men är mer osäker där. Ta med ordernummer också ifall. Och som ovan skrev borde det stå i hans namn om det funkar trots att han är under 18.

Skrivet av Kelzzor:

Är det betalat i förskott så brukar dom be om legitimation.

Stämmer bra som Kelzzor säger, har ganska nyligen hämtat ut produkter på Webhallen vid olika tillfällen och har samtliga gånger fått visa leg när det är betalat i förskott. Har man dock bara bokat och betalar i butik så räcker telefonnummer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har grabben inget kort? Ingen har väl kontanter idag, särskilt ungdomar.

Och är han för liten för ett bankkort... Tja då kanske pappa ska masa sig ut o följa med grabben? Kanske ta en fika samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det abonnemang etc med så får han inte skriva under själv.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

@Adamzutt: Flyttade tråden till "Övrigt > Konsumenträtt" då den passar bättre här.
Hoppas på fler kunniga finer tråden och kan hjälpa till för att lösa frågan

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

tänk på att personer under 18 inte får ingå avtal hur som helst, och beställer du i ditt eget namn får han inte hämta ut hur som helst.

Är han över 16 får han förfoga över pengar han tjänat själv - dvs. även om du skulle skicka med 6 tusen kr får han inte förfoga över det hur som helst. Då måste butik säkerställa att han har målsmans tillstånd och det är upp till butiken att kontrollera det. Risken är att de nekar honom köpet. Skulle de sälja till honom, skulle du till exempel ändå komma i efterhand och häva köpet (bara säga att du inte godkänt köpet) så butiken VILL nog inte ens säja till honom eftersom det tillkommer extra risk för företaget.

Beställer du i ditt namn online kommer butiken så klart vilja veta att det inte är ett bedrägeriförsök. Då ska grabben säkert ta med bådas legitimation och kanske även en fullmakt som du skrivit på. Då är frågan, kan en minderårig vara fullmaktshavare. Lite osäker på det faktiskt, jag tror det eftersom det inte är den omyndige som ingår avtalet. bäst är nog att ringa butiken i fråga eftersom de förmodligen ändå har policy utanför lagen. Då kanske man också muntligt kan lämna fullmakten direkt till butiken

Se Föräldrabalken 9 kap 1§ (avtal inkl gåva) samt 3§

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

tänk på att personer under 18 inte får ingå avtal hur som helst, och beställer du i ditt eget namn får han inte hämta ut hur som helst.

Är han över 16 får han förfoga över pengar han tjänat själv - dvs. även om du skulle skicka med 6 tusen kr får han inte förfoga över det hur som helst. Då måste butik säkerställa att han har målsmans tillstånd och det är upp till butiken att kontrollera det. Risken är att de nekar honom köpet. Skulle de sälja till honom, skulle du till exempel ändå komma i efterhand och häva köpet (bara säga att du inte godkänt köpet) så butiken VILL nog inte ens säja till honom eftersom det tillkommer extra risk för företaget.

Beställer du i ditt namn online kommer butiken så klart vilja veta att det inte är ett bedrägeriförsök. Då ska grabben säkert ta med bådas legitimation och kanske även en fullmakt som du skrivit på. Då är frågan, kan en minderårig vara fullmaktshavare. Lite osäker på det faktiskt, jag tror det eftersom det inte är den omyndige som ingår avtalet. bäst är nog att ringa butiken i fråga eftersom de förmodligen ändå har policy utanför lagen.

Se Föräldrabalken 9 kap 1§ (avtal inkl gåva) samt 3§

Finns inga butiker som håller sig till denna lag om 16 år. Många butiker tycker det är mest löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Finns inga butiker som håller sig till denna lag om 16 år. Många butiker tycker det är mest löjligt.

det vet jag mycket väl. Jag har så klart själv köpt många många saker när jag fortfarande var minderårig och har nog nästan aldrig hört talas om någon förälder som hävt ett köp med hänvisning till det. Men lag är lag, och butiker har som sagt troligen intern policy. Jag tror också att de flesta butiker skulle välja att sälja 100 mobiltelefoner á 6000kr och riskera att de får häva köpet för EN istället för att neka samtliga köp. Men jag säger bara vad som står i lagen.

Det man har hört är är föräldrar till barn som köpt In-app köp för tusentals kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

det vet jag mycket väl. Jag har så klart själv köpt många många saker när jag fortfarande var minderårig och har nog nästan aldrig hört talas om någon förälder som hävt ett köp med hänvisning till det. Men lag är lag, och butiker har som sagt troligen intern policy. Jag tror också att de flesta butiker skulle välja att sälja 100 mobiltelefoner á 6000kr och riskera att de får häva köpet för EN istället för att neka samtliga köp. Men jag säger bara vad som står i lagen.

Det man har hört är är föräldrar till barn som köpt In-app köp för tusentals kronor

Ja In-app är ju en helt annan femma, då det är oftast okontrollerad, men att barn har gått köpt grejer i butiker så får de ju faktist något för sina köp istället, däremot köpa fake grejer för riktiga cash det är ju en total annan femma.

Fysiska varor, så antigen har barn jobbad ihop dem själv så anser ju övervägande av föräldrarna att de får göra vad de vill med dessa pengar, eller så skickar man med sig en summa som barnen har frågad om som de får köpa för istället.

Men In-app kan vara totalt utom kontroll och man får inget för pengarna heller som är värd något egentligen.

Köp lagen om 16 enligt mig borde skrotas, ju snabbare barn får lära sig handskas med pengar ju bättre ekonomisk kontroller kommer det ha som äldre, de som sitter på Lyxfällan är ju de som aldrig fått lära sig handskas med pengar och vet pengars värde.