Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Behöver köpråd kring chassifläktar

Hej, jag har ett Define R6 chassi och tänkte byta ut fläktarna i det mot några som är lite tystare. Just nu står valet mellan SilentWings 3 140mm High Speed PWM (3st) eller Noctua NF-A14 140mm PWM(3st).
Tänkte montera två st. i fronten på chassit och en i bak.

Båda ligger i samma prisklass och har liknande prestanda, är det någon som har erfarenhet som kan göra valet lite lättare?

Permalänk
Medlem

R6'an kommer med 3st Dynamic X2 GP-14c 140mm.
X2 GP-14c: 18.9 dB, 68.4 cfm
NF-A14: 24.6 dB, 82.5 cfm
SilentWings 3 high speed PWM: 24.6 dB, 82.5 cfm

Med andra ord, alla låter betydligt mer än de fläktar som följer med chassit. Men flytter också mer luft.
Om du vill ha det tystare så blir det inte mycket tystare än du redan har. Bästa skulle vara att koppla in dom på PWM kontrollen i chassit och sänka hastigheten lite.

Vanliga silentWings 3 (ej highspeed) kan dock vara ett alternativ med sina 15.5dB och 59.5cfm. Flyttar inte riktigt lika mycket luft, men är tystare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vet att chassifläktarna i sig är tysta, silentwings är tystare vid lägre RPM men har möjligheten å flytta lite mer luft om man överklockar t.ex var mest därför jag tänkte byta, vid idle blir det tystare.
Men tack för input

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Det går inte att jämföra ljudnivå eller luftflöde mellan olika tillverkare baserat på specifikationen, eftersom de så gott som aldrig talar om hur de faktiskt testat (som t.ex. vilket avståndet till fläkten var). Kolla bara på en fläkt som Noiseblocker eLoop B14-1, 73.63CFM och 5.71dB! Sen får man inte heller glömma att karaktären på ljudet kan vara en viktig skillnad mellan fläktar, där en fläkt kan upplevas som mer högljudd än en annan även om de uppmäter samma ljudnivå.

Tyvärr så finns det nästan inga riktigt seriösa recensenter av fläktar som mäter ljudnivå och luftflöde på ett vettigt sätt. SPCR brukade göra det förr, men det var något år sedan deras senaste recension nu. Så det blir tyvärr ofta att man får köpa fläktar som anses vara bra och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kolla bara på en fläkt som Noiseblocker eLoop B14-1, 73.63CFM och 5.71dB!

Verkar som om någon har fyllt i fel där, då Blacknoise själva anger i m3/h vilket någon har fört in som CFM på prisjakt. Egentligen så bör det stå ca 42 CFM på den fläkten...

Skrivet av perost:

Tyvärr så finns det nästan inga riktigt seriösa recensenter av fläktar som mäter ljudnivå och luftflöde på ett vettigt sätt. SPCR brukade göra det förr, men det var något år sedan deras senaste recension nu. Så det blir tyvärr ofta att man får köpa fläktar som anses vara bra och hoppas på det bästa.

Håller med, SPCR, X-bitlabs, Martins Liquidlabs och andra bra sidor har ju slutat med fläkttester, vilket är väldigt synd. Kan nog finnas några tyska/franska sidor som fortfarande har bra data, men de är dock svårare att hitta.
Har dock själv tänkt att gjort någonting liknande som Martins Liquidlabs tester, men inte blivit av tyvärr.

Till @Ancaria: så kan jag även säga att du kan titta på Corsairs ML serie, för det är nog de fläktarna som jag har upplevt som har bäst ljudkaraktär, inget lager-rassel där inte. Dock så kräver de en bra fläktkontroller för att högsta varvtalet är väldigt högt.

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikt Noctua NF-A14 140mm PWM, hade 2st utav dessa i mitt R5 chassi och ljudet är "hemskt" enligt mig.

Ger nästan ett skärande metalliskt läte vid lite högre varvtal, har svårt att beskriva ljudet men fläktarna är i gott skick och felsökta så det är fläkten som låter så.

De flyttade dock betydligt mycket mer luft än org fläktarna i chassit på samma varvtal, flyttade t.o.m mer luft på 800rpm än vad org fläktarna gjorde på 1100rpm.

Då jag är väldigt ljudkänslig så går jag helt efter fläktens förmåga att prestera kontra ljudnivå och vilket slags ljud fläktarna producerar.

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta lite vättiga recentioner på nätet men utbudet på vättiga fläktrecentioner är lågt tyvärr, lutar lite mer åt Silentwings Fläktarna just nu.

@loefet: Tittade på dom också, sitter 2 st 120mm ML på corsair AOI:n jag har å dom är relativt tysta. Men dom låter som jetmotorer vid höga RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ancaria:

Hej, jag har ett Define R6 chassi och tänkte byta ut fläktarna i det mot några som är lite tystare. Just nu står valet mellan SilentWings 3 140mm High Speed PWM (3st) eller Noctua NF-A14 140mm PWM(3st).
Tänkte montera två st. i fronten på chassit och en i bak.

Båda ligger i samma prisklass och har liknande prestanda, är det någon som har erfarenhet som kan göra valet lite lättare?

Det måste inte vara så svalt i burken. Finns fläktkontrollern kvar i nya R6? Jag har 3st av den medföljande modellen som in-fläktar i mitt r5 på lägsta, sedan pwm styrd noctua utblås och nh-14 på cpu och de får börja föra oväsen först när det blir ordentligt varmt(63/68grader), men går normalt sett aldrig över 58-60 grader av det tyngsta sakerna jag gör med datorn, vid surf, film och sånt omkring 35-37 grader. Ambient ca 3-7 grader mer än rumstemperaturen. Idle ca 32 grader.

Svalt och tyst funkar inte. Ofta blir det resonans eller så får man luften att börja pulsera, och övertrycket vill man ju behålla = mindre utblås än in, och då kan man få riktigt konstiga ljud vid fel varvtal. Få dina fläktar att låta behagligt och hitta en acceptabel nivå så pwm fläktarna inte beter sig som en jojo av att du öppnar ett youtube klipp eller startar ett spel.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Inaktiv

https://www.arctic.ac/eu_en/f14-pwm.html

Dessa kan jag rekommendera, tysta och blåser som tusan.
10 års garanti är bra ochså.

Air Flow:
74 CFM / 126 m³/h (@ 1,350 RPM)
Noise Level:
0.3 Sone (@ 1,350 RPM)

Permalänk
Medlem

@Ancaria: Som sagt, de kräver en bra fläktkontroller.
Men det är ju nästan ett krav oavsett för att få det tyst. Har själv gjort misstaget och köpt långsamma och tysta fläktar och saknade verkligen att kunna skruva upp dem för bättre kylning av komponenterna, bättre att köpa för snabba och skruva ner istället.

Permalänk
Medlem

R6an har en fläktkontroller i sig, så den delen är lugn. Därav PWM fläktar med lite högre RPM som man kan styra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ancaria:

R6an har en fläktkontroller i sig, så den delen är lugn. Därav PWM fläktar med lite högre RPM som man kan styra istället.

Testa mitt förslag, om ambient och hårddiskar är 25 grader eller 32 grader, cpun 50-55 grader eller 65 grader när du belastar påverkar inte livslängden i långa loppet om du använder datorn som de flesta andra här inne. Ligger du hela tiden med hög load är det en annan sak.

Prova få burken tyst med det du har och se vad du får för temperaturer. Värt att lägga massa pengar på lite svalare men lika tyst? Bra temperaturer och ljudnivå ska spegla normalt användande, inte stresstest.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Tystare vid idle är alltid uppskattat, vid load spelar det ingen större roll för mig personligen. Får testa å se vart jag hamnar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||