Permalänk
Medlem

HDR i 1440p/144hz/IPS G-Sync?

Hej,

Jag tänkte inom kort köpa en ny skärm och har följande kravspec: 1440p/144hz/IPS G-Sync (27"). Finns väl i princip Acer Predator (preliminärt den blir det), någon Asus och en AOC.

Finns det någon modell med HDR eller kommer det snart? Ovanstående är väl drygt 1-2 år gamla? Jag har bara sett det listas till nyare 4k-skärmar med ovanstående specs men det har jag ingen lust att driva även om jag planerar att köpa ett GTX 2080-snart. Vore synd att lägga 7-8k på en skärm nu utan att få "allt".

Tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

@G_f_X: Tipset är väl att vänta och se. Den typen av premiumskärm du funderar på har i stort sett varit samma i tre års tid med endast mindre förbättringar, 165 Hz istället för 144 Hz på G-Sync-modellerna och liknande ändringar.

Några HDR-modeller finns ännu inte i kategorin och jag tror personligen det dröjer ett tag mer realistiskt 2019. Nu är det 27-tums 4K/144 Hz-modellerna man försöker få ut.

Permalänk
Medlem

Ok tack, jag misstänkte det men ville stämma av så att jag inte köper "fel" skärm senare i veckan. Sitter på en gammal skärm nu så det kommer att bli en massiv förbättring på varje område ändå.

Permalänk
Medlem

Min tips är att köpa på distans. Distansavtal är ett skydd. Om din skärm har för mycket "backlight bleed" eller "Glow" så kan du lämna tillbaka den. Problemet är de vägrar öppna produkter i affären så att man kollar allt funkar som det ska men sen kan de vägra ta tillbaka den för du hämtat i affären vilket slutför "dealen" definitivt. Och lightbleed och glow är vanliga problem.
Annars tycker jag att det är en bra idé att hålla dig vid 1440p, det är den nya standard och det kommer ta 4-5 år innan grafikkorten kan köra 4k med ett 144hz flytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits. Vill flytta min PS4 Pro till min datorhörna och spela på PC-skärmen. Men min PC-skärm är kiss och vill därför köpa en ny som gör min PS4 rättvisa. Detta innebär alltså 4K och HDR. Samtidigt vill jag ha de för PC och G-sync är därför ett krav. Har hittat en skärm, som kan vara av intresse: Har hittat den här: https://www.komplett.se/product/1004761/gaming/skarmar-tillbe...

Men den är snuskdyr. Kostar nästan 4 gånger så mycket som min PC. Vad säger folk om den? Finns det några liknande varianter där man kanske gått mer mot 1440p, eller 60hz eller något annat som kan dra ner priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Min tips är att köpa på distans. Distansavtal är ett skydd. Om din skärm har för mycket "backlight bleed" eller "Glow" så kan du lämna tillbaka den. Problemet är de vägrar öppna produkter i affären så att man kollar allt funkar som det ska men sen kan de vägra ta tillbaka den för du hämtat i affären vilket slutför "dealen" definitivt. Och lightbleed och glow är vanliga problem.
Annars tycker jag att det är en bra idé att hålla dig vid 1440p, det är den nya standard och det kommer ta 4-5 år innan grafikkorten kan köra 4k med ett 144hz flytt.

Finns undantag som Elgiganten, kvittar om du köper i butik. Bara åka in och lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Finns undantag som Elgiganten, kvittar om du köper i butik. Bara åka in och lämna tillbaka om man inte är nöjd.

lika med netonnet 60 dagars öppet köp 90 om du blir medlem som är gratis att bli .