Permalänk
Medlem

Ny dator för Minecraft/server

Hej gott folk!

Har inte tid att nörda ner mig som jag har gjort tidigare vid inköp av ny dator så därför låter jag er göra jobbet
Skämt åsido, många av er har bättre koll!

Behov: Dator till 10-åring som spelar Minecraft och vill även ha Minecraft server snurrandes på den. Den gamla orkar inte med det.
(vi säger så här, datorn var gammal redan när jag bytte ut den mot Sandy Bridge när det var på tapeten... Men med ett GTX460 och en SSD så snurrar den på hyffsat ändå, lite lag ska det va... )
Vill även spela Fortnite, men vet ej om det är lämpligt för en 10-åring? Pappa betalar, pappa bestämmer...

Så det jag behöver är moderkort, cpu, minnen och grafikkort.
SSD har jag, nån Intel 520. Låda och PSU finns, räcker 450W?

Budget? Ja... det finns, men inte det viktigaste...

Så, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

@Wip3:

Eftersom jag inte vad vad du har för andra delar, vad din budget är, hur länge datorn ska hålla etc så valde jag nåt jag tror kan vara hyfsat starkt hyfsat länge.

-Grafikkortet är 3 gånger så starkt som ett 460, enda tråkiga är att den bara har 3GB minne. Behövs inte ett så starkt så kan man ta ett 1050 Ti som har 4GB minne, eller uppgradera till 1060 6GB versionen.
-Processorn är en hyfsad i5-8400 med 6 kärnor och 6 trådar.
-16 GB RAM med näst högsta hastigheten som moderkortet klarar av. Valde 16 direkt för att slippa uppgradera i framtiden.
-Moderkortet är ett billigt som funkar. Fullstort ATX, men finns mATX för 100 kronor billigare om man vill ha mindre.

-450W bör räcka om nätagget inte är dåligt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11493574/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@Wip3:

Eftersom jag inte vad vad du har för andra delar, vad din budget är, hur länge datorn ska hålla etc så valde jag nåt jag tror kan vara hyfsat starkt hyfsat länge.

-Grafikkortet är 3 gånger så starkt som ett 460, enda tråkiga är att den bara har 3GB minne. Behövs inte ett så starkt så kan man ta ett 1050 Ti som har 4GB minne, eller uppgradera till 1060 6GB versionen.
-Processorn är en hyfsad i5-8400 med 6 kärnor och 6 trådar.
-16 GB RAM med näst högsta hastigheten som moderkortet klarar av. Valde 16 direkt för att slippa uppgradera i framtiden.
-Moderkortet är ett billigt som funkar. Fullstort ATX, men finns mATX för 100 kronor billigare om man vill ha mindre.

-450W bör räcka om nätagget inte är dåligt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11493574/https://www.inet.se/kundvagn/bild/11493574/

Tackar å bockar!

Ja, det ser ju habilt ut, men satan i gatan, är minnena så dyra? Men helt rätt att rek. 16GB.

7 lök... Ja, det blir ju ingen månadspeng för henne på ett tag!

Permalänk
Medlem

Angående om Fortnite är lämpligt för en 10-åring eller inte så är det såklart upp till dig som förälder.
Jag låter min 9-åring spela Overwatch, fortnite och Paladins på sitt PS4.
Han satt med ibland och kollade när jag spelade PUBG på datorn när han var 8 och kollade ibland på när jag spelade CS:GO när han var 6.
Pratar vi om ett förbud pga. att man skjuter ihjäl folk och det är så att ditt barn vill spela Fortnite, så är det en dialog du får ta med barnet om att det bara är ett spel och inte på riktigt. Handling kontra konsekvens osv.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Angående om Fortnite är lämpligt för en 10-åring eller inte så är det såklart upp till dig som förälder.
Jag låter min 9-åring spela Overwatch, fortnite och Paladins på sitt PS4.
Han satt med ibland och kollade när jag spelade PUBG på datorn när han var 8 och kollade ibland på när jag spelade CS:GO när han var 6.
Pratar vi om ett förbud pga. att man skjuter ihjäl folk och det är så att ditt barn vill spela Fortnite, så är det en dialog du får ta med barnet om att det bara är ett spel och inte på riktigt. Handling kontra konsekvens osv.

Jag vet inte riktigt vad Fortnite går ut på, men om det innehåller en massa blod som sprutar och delar som far runt så tycker jag att det inte är lämpligt för henne (än). Dock så "dödar" hon ju spelare på Minecraft så steget är väl inte långt så att säga?

Tack för input!

Permalänk
Medlem

@Wip3:

Fortnite är rätt cartoonight så inte massa blod eller så.
Ser inga större problem med att låta barn spela våldsamma spel (jag spelade GTA som barn) så länge barnen förstår att det är ett spel och att man inte ska bete sig så på riktigt.

Spel gör inte människor våldsamma, så länge som de får en vettig uppväxt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |