Permalänk
Medlem

Dator till mormor (max 5000kr)

Halloj!

Min mormor har bestämt sig för att skaffa en ny bärbar dator. Som det ser ut nu har hon tid att koka kaffe och gå till affären för att handla mat innan datorn har startat.
Jag har väldigt dålig koll på bärbara datorer men det hon ska använda den till är att kolla på serier, spela Facebook spel och betala räkningar. Hon vill ha en dator för max 5000kr, gärna med en SSD om det är möjligt. Är det någon som har ett bra förslag?

Permalänk

Chromebooks är riktigt bra till gamla/otekniska mäniskor!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Tack för förslaget! Hon vill helst ha en dator med Windows 10 på glömde jag att tillägga. Hon har precis börjat känna sig bekväm vid det. Är det ett klurigt operativsystem att lära sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Chromebooks är riktigt bra till gamla/otekniska mäniskor!

Skulle aldrig rekommendera en Chromebooks även om man kan ha den till Surf och möjligt, däremot kan du ju inte köra programvaror på dessa, när man är pensionär så är många villiga på försöka lära sig nya grejer och det har gott om tid göra det.

Min morfar börja lära sig programmera C# när han var 75 höll på tills han dog.

Det är ju bara köpa en laptop som inte har begräsningar som en Chromebook.

Permalänk
Medlem

För äldre som har datorn stationär rekommenderar jag 17tumsskärm men går inte att få bra hårdvara för max 5000 kr.

SSD, 8GB ram, 1920x1080, bländskydd (matt? eller blank skitskärm med någon form av bländskydd?), USB Typ-C-port men saknar uttag för nätverk. Har också idiotkonstruktion med strömingång på ena sidan och hörlursutgången på andra sidan.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/l...

i3, hälften ram och halva SSD-disken. 1920x1080-skärm .Har RJ45 men endast 10/100Mbps (Att datorer ens tillverkas med bara 100Mbps idag är ofattbart). .... 500 kr billigare.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/h...

Permalänk
Medlem

Måste det vara en dator? Det går inte med en iPad?
Min 87-åriga farmor hade aldrig rört en dator, och ännu mindre internet, men lärde sig såväl iPaden som Facebook och SVT Play på bara några veckor. De är ruskigt smidiga för sedvanligt surfande och videotittande - de måste man ge dem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

För äldre som har datorn stationär rekommenderar jag 17tumsskärm men går inte att få bra hårdvara för max 5000 kr.

SSD, 8GB ram, 1920x1080, bländskydd (matt? eller blank skitskärm med någon form av bländskydd?), USB Typ-C-port men saknar uttag för nätverk. Har också idiotkonstruktion med strömingång på ena sidan och hörlursutgången på andra sidan.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/l...

i3, hälften ram och halva SSD-disken. 1920x1080-skärm .Har RJ45 men endast 10/100Mbps (Att datorer ens tillverkas med bara 100Mbps idag är ofattbart). .... 500 kr billigare.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/h...

Stämmer man får inte så jättemycket för 5.000:- för en dator däremot kan man ju köpa begagnad som funkar så kan man få något mer krut för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag försökte hitta en lämplig dator men det finns inte till det priset. Jag rekommenderar utan tvekan att köpa en begagnad dator!

Jag hade rekommenderat
- minst 15"
- gärna IPS-skärm - ej touch
- bakbelyst tangentbord

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@UMJ: Det är väldigt imponerande! Min mormor har haft dator väldigt länge nu men hon vågar fortfarande knappt öppna webbläsaren för att hon tror att hon kommer få en miljard virus. Hon verkar inte vilja lära sig nya saker tyvärr, hon är bekväm med det hon är van vid mer.

Permalänk
Medlem

Jag ordnade en NUC parat med en rejäl skärm till min mormor när hennes gamla började ge sig. Det har funkat toppen och borde funka på din budget. Kanske nåt att överväga då man får bättre (större) skärm utan atg det tar mer plats.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag har gett henne min gamla Ipad men hon känner sig inte riktigt bekväm med den säger hon. Hon har några släktforskningsprogram hon använder som inte finns på paddan osv. Det är synd för en Ipad är ju väldigt smidig faktiskt.

Permalänk
Medlem

@Leoms: Tack för förslagen! Det där ser ut som något som skulle passa henne perfekt.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för tipsen! Nu vet jag lite vad som finns för alternativ och vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem

@Leoms: Skulle denna också fungera tror du? Lite större skärm på den. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideapad-110-15-6...

Permalänk
Medlem

@Razz1: Skulle inte ta den för den har en numpad som gör att tangentbordet och musplattan inte är centrerat med skärmen.

Permalänk

Den här kanske?

Tråkigt nog har den gått upp med 1000:- sedan jag köpte den i januari. Så nu kostar den 5990:-.
Bra bruksdator som klarar av dotterns spel såsom The Sims 4 och Roblox, vilket borde innebära att den klarar av spelen på facebook.

Alla kontakter du behöver sitter på den vänstra sidan såsom RJ45, USB 3.0, HDMI, USB Type C, ljuduttag, minneskortläsare, nätadapteruttag, Novo-knapp (systemåterställningsknapp), Indikator för batteri-/laddningsstatus och Indikator för strömstatus.

På höger sida finns möjlighet att stoppa in en dvd-läsare om man så vill. I mitt tycke mycket dator för pengarna. En av få nackdelar jag ser med den är att det bara är en TN-skärm.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |