Permalänk

Hemorrojder - gummibandlegiation

Gjorde gummibandsligering på 2-3 hemmorojder 4dygn sedan. Känner mig nödig nästan konstant av då mestadels gaser. Prutar även ut slem och känner att ändtarmen buktar ut lite.

Någon som har input eller erfarenhet?

Innan ni skriver kontakta vården, har jag redan gjort det. Läkaren sa avvakta. Heja svensk sjukvård.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr bara indirekt input: Försök äta mer fibrer, drick mer vätska och rör på dig regelbundet men det vet du säkert redan. Jag var på väg att få hemorrojder som krävde behandling men lyckades undvika det genom ovanstående livstilsomläggning. Pulvret Moxalole eller motsvarande är också ett väldigt bra medel som inte retar tarmen utan bara gör att mindre vätska sugs upp och därför ökar volymen, avföringen blir mjukare och passerar lättare.

Sista utvägen är annars morgontidig kebab.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

1177 och återkontakt med läkare om du känner att det blir värre.
Sen kanske du borde tänka över varför du frågar på ett IT riktat forum, bör vara bättre svar på forum riktade på t.ex. hälsa.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Men snälla jag vet redan allt detta, undrade specifikt om gummibandlegiring och dess komplikationer. Har inget FB konto därför jag skrev här eftersom det är så vanligt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.sahlgrenska.se/w/g/gummibandsligering-vid-hemorro...
Nedan från Sahlgrenska

Efter behandlingen kan det kännas svullet i ändtarmsöppningen och reta till avföring. Försök inte avhjälpa detta genom toalettbesök och kraftiga krystningar. Besvären går över efter cirka ett dygn och lättar också om man lägger sig ner och vilar några minuter. Meddela behandlande läkare om du besväras av förstoppning. Du kan då få råd och eventuellt recept på lämplig medicin.
Vid svårare smärtor skall du ta kontakt med vårdgivaren. Vid lättare smärtor kan du ta smärtstillande medicin t.ex. Alvedon/Panodil.

Permalänk
Inaktiv

** tråd rensad från OT //Mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Gjorde gummibandsligering på 2-3 hemmorojder 4dygn sedan. Känner mig nödig nästan konstant av då mestadels gaser. Prutar även ut slem och känner att ändtarmen buktar ut lite.

Någon som har input eller erfarenhet?

Innan ni skriver kontakta vården, har jag redan gjort det. Läkaren sa avvakta. Heja svensk sjukvård.

Vad förväntade du dig? Pruttambulansen? Tre kärl i ändtarmen håller på att självdö, det är klart det känns annorlunda.

Permalänk
Medlem

Har gjort samma ingrepp. Låter väldigt bekant.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Har gjort samma ingrepp. Låter väldigt bekant.

Ok. Lugnat sig lite men fortfarande obehag känsla. Summeringen är väl att jag har mer problem nu än innan jag gjorde ingreppet. Skulle jag gissa så är det att jag har fått nya jätte hemorrojder men jag har svårt att förstå hur det ens skulle kunna ske. Varför min stress är för att jag åker på semester om typ 2veckor. Vill helst vara symptomfri då..

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Constantine:

Ok. Lugnat sig lite men fortfarande obehag känsla. Summeringen är väl att jag har mer problem nu än innan jag gjorde ingreppet. Skulle jag gissa så är det att jag har fått nya jätte hemorrojder men jag har svårt att förstå hur det ens skulle kunna ske. Varför min stress är för att jag åker på semester om typ 2veckor. Vill helst vara symptomfri då..

Om det inte släpper till semestern så kan du testa Xyloproct salva och supp som finns på apoteket. Och kör med det en vecka innan semestern, och ta även med det så du kan fortsätta använda det där.
Det kommer bedöva arslet såpass att du inte kommer känna nånting.

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Om det inte släpper till semestern så kan du testa Xyloproct salva och supp som finns på apoteket. Och kör med det en vecka innan semestern, och ta även med det så du kan fortsätta använda det där.
Det kommer bedöva arslet såpass att du inte kommer känna nånting.

Jo precis, det är väl planen just nu.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Avstängd

Det tar en stund för kroppen att göra om blodkärlen som sagt, upplever du svåra problem bör du som sagt prata med en riktig doktor, bäst är då att vända sig till hälsocentralen så kan de antingen svara direkt, eller vid behov skicka din fråga vidare till en läkare med mer sakkunskap.

Jag misstänker att mörkertalet för denna åkomma är stort på ett forum som detta där många sitter ned långa perioder, föga trösterikt är väl att veta att man riskerar att åka på det till följd av upprepad hård fysisk ansträngning också... Så det är nog bara att leva med att det är så, har för mig att 50% av alla människor åker på det ändå före 60 strecket även i kontrollgruppen som levde hälsosamt, motionerade regelbundet, osv... och sätta det i perspektiv till annat antar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

som sagt - det kanske inte är den givna samtalsämnet i sällskap - men fortfarande kommer en stor del drabbas av det någon gång i livet och då som drabbad har man väldigt lätt att hålla sig för skratt...

Med andra ord - ni som försöker göra billiga skämt på detta, tänk på detta den dagen när ni själva blir drabbade och vill bara skrika 'faaaan'

när magen och baken inte fungerar - då mår inte resten av kroppen bra heller...

Permalänk
Medlem

Gjorde exakt en sån operation som dig, och tog bort lika många hemoröjder, tog 14 dagar innan jag var bra igen. hade samma problem som dig, tarmen kan bli lite inflammerad efter operationen, (kan hända att tarmen är lite inflamerad innan operationen också, viktigt att avföringen inte är hård, fortare för att det ska läka.

behöver inte vara orolig. blir det inte bättre efter 14 dagar då ska du kontakta läkare.

Permalänk

@zogez: du gjorde gummibandsligatur? Skönt o höra! Blivit något bättre men de kommer fortfarande slem bla vid skitning vilket generellt aldrig e bra. Hoppas på de bästa. Helt mentalt utmattad av detta, och då är jag väldigt stresstålig till exempel på jobbet.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Constantine:

jag tog och sjukskrev mig 1 vecka, för att bara ta det lugnt och äta rätt. Dock skyllde jag på ryggen när jag sjukskrev mig.

Permalänk
Medlem

@Constantine:

Slem är inte ovanligt i avföring. behöver inte vara farligt alls. dock tror jag att du är sjukt stressad över det här just nu. Så sjukskriv dig, ta det lugnt och låt det läka..

Permalänk
Medlem

Här sitter jag dag ut och in och retar upp mig över idioter som ställer samma fråga om samma jävla
varukorg 1000ggr om eller hur man gör en dellid trots att det är uttjatat och så kommer det plötsligt en riktig tråd om riktiga problem.

Jag lider med dig och har inga svar förutom att du kommer vara i bättre läge om 7 dagar än innan

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Här sitter jag dag ut och in och retar upp mig över idioter som ställer samma fråga om samma jävla
varukorg 1000ggr om eller hur man gör en dellid trots att det är uttjatat och så kommer det plötsligt en riktig tråd om riktiga problem.

Jag lider med dig och har inga svar förutom att du kommer vara i bättre läge om 7 dagar än innan

Haha jo jag hör dig, frågade just här för att dels är det enda forum jag är aktiv på, hemorrojder är sjukt vanligt samt att jag gissar på att eftersom detta är ett IT forum med många stillasittande har nog flera haft liknande problem.

Hur som, uppdatering:
Det har blivit bättre, gått 2veckor imorgon och har inga "falska avföringsbehov" längre, knappt något slem samt att idag vart det inget levrat blod i skiten. Enda som stör är en obehaglig känsla i röven som uppkommer typ 1-2h efter jag skitit. Mycket möjligt att det uppkommit nya hemorrojder eller att de jag behandlat behöver ny behandling. Kommer göra detta efter semestern dock då första veckan efter gummibandslegering var extremt obehaglig. Får köra scheriproct/xyloproct 1vecka för att lindra besvären.

Uppdaterar tråden i syfte om framtida referenser till andra olycksdrabbade. Känner själv att det finns extremt lite referenser om denna behandling och läkningperiod på nätet.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

@zogez: du gjorde gummibandsligatur? Skönt o höra! Blivit något bättre men de kommer fortfarande slem bla vid skitning vilket generellt aldrig e bra. Hoppas på de bästa. Helt mentalt utmattad av detta, och då är jag väldigt stresstålig till exempel på jobbet.

har du fått ordning på tarmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det tar en stund för kroppen att göra om blodkärlen som sagt, upplever du svåra problem bör du som sagt prata med en riktig doktor, bäst är då att vända sig till hälsocentralen så kan de antingen svara direkt, eller vid behov skicka din fråga vidare till en läkare med mer sakkunskap.

Jag misstänker att mörkertalet för denna åkomma är stort på ett forum som detta där många sitter ned långa perioder, föga trösterikt är väl att veta att man riskerar att åka på det till följd av upprepad hård fysisk ansträngning också... Så det är nog bara att leva med att det är så, har för mig att 50% av alla människor åker på det ändå före 60 strecket även i kontrollgruppen som levde hälsosamt, motionerade regelbundet, osv... och sätta det i perspektiv till annat antar jag...

Jag både tränar, sitter mycket och skiter länge. hemorojder kom som ett brev på posten och har varit med ett par år nu, har kört med sån salva till och från och då blir det bättre. nån gång ska man väl ta tag i det men jag har inga direkta besvär så jag har inte brytt mig om det än.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Jag både tränar, sitter mycket och skiter länge. hemorojder kom som ett brev på posten och har varit med ett par år nu, har kört med sån salva till och från och då blir det bättre. nån gång ska man väl ta tag i det men jag har inga direkta besvär så jag har inte brytt mig om det än.

Är nog själv i farozonen också i så fall misstänker jag... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@zogez: Hade återbesök sista maj. Kunde då konstatera att hemorrojder var ej närvarande vilket var trevliga nyheter. Dock DÅ konstateras att jag har ett överskott av tarmslemhinna vilket förklarade obehaget. Ofarligt och helt random varför man har det så. Gjorde några till gummisnoddar för att det får samma effekt (delar av slemhinnan ramlar av). Fick en återbesökstid efter sommaren ska då få bestämma om jag har besvär och önskar operation vilket är i princip en större gummibandslegering. Bra outcome och få risker. Har idag sällan besvär men ändå lite psykiskt påmind av att sköta allting jävligt bra när kommer till äta/skita etc. Kommer antagligen operera hursomhelst då det känns som det är lika bra annars kommer det väl bara bli besvär i framtiden.

Tydligen är det ett släkte där just unga vuxna brukar få överskott på detta sätt. Skönt otur man kan ha livet, glad att det finns hjälp i alla fall även om det kan gå segt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Constantine: Cred till att du är öppen med detta och berättar hur det går!
Det här behöver avmystifieras/normaliseras då det helt klart något som vi skrivbordsnördar ligger i riskzonen för att råka ut för, förr eller senare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

@Constantine: Cred till att du är öppen med detta och berättar hur det går!
Det här behöver avmystifieras/normaliseras då det helt klart något som vi skrivbordsnördar ligger i riskzonen för att råka ut för, förr eller senare.

Tacktack, känner samma. Det är vanligare än man tror och för mig har det normaliserats speciellt efter besök till vården som bemött professionellt och avdramatiserat det hela. Det viktiga är att man går och undersöker vid blödning speciellt efter ca 40års åldern då det i värsta fall kan vara tumör vilket kan botas om uppfunnet i tid.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Avstängd

@Constantine:
Ja, var glad att det inte var det i allafall... En släkting dog i cancer för några år sedan, även om den är godartad så är den helt annan process att fixa till...

Du kan ju i allafall trösta dig med att, om du lider av hård mage, när man ligger runt 40 sträcket så kommer du att vakna med Kristoffer Bowes rännskita i stället om du vidrör torkad frukt, eller utan att man ens vet varför...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number