Fredagspanelen 154: AMD gör stark vinst, Ryzen 2000 testad och Intel värvar Jim Keller

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 154: AMD gör stark vinst, Ryzen 2000 testad och Intel värvar Jim Keller

I denna veckas fredagspanel ska det pratas om recensionen av AMD:s Ryzen 2000-processorer, Intels senaste förvärv på ingenjörsfronten samt det senaste om Nvidias GPP-program.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

För gaggigt idag - för min smak, stänger ner:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av X_Load:

För gaggigt idag - för min smak, stänger ner:(

Skickades från m.sweclockers.com

Sorriii. Kan inte hålla mig till topic. Inbyggd defekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Tittade live genom hela, gör det lite mer organiskt :), kemikalier så att säga, mycket kemikalier i Kenneths kaffe med?

Permalänk

Så, fungerar freeedooom!!!! till en Dell P791?

Kul fredagspanel, denna får en tumen up från mig, lite mer lättsamt än vanligt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Yea fredagspanel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

glädjen när det är lungt på jobbet är sitta lyssna på er

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sorriii. Kan inte hålla mig till topic. Inbyggd defekt.

Kommer väl en ny version med fix i nästa version?
Eller kan du patcha det med mjukvara utan att få upp till 30% förlorad prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag tror det här upplägget passar som bäst när det är live. Känns mer levande då. När man tittar på det såhär i efterhand så vill man bara åt kärnan och inte så mycket av det som finns runt omkring. Det är så jag upplevt det iallafall. Personligen föredrar jag dock när det är lite mer snackigt än nyhetsuppläsning, men det är jag det.

Trevlig panel det var denna vecka. Trevlig helg på er!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trouble trion är samlad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha. Kul att Emil också fick vara med idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att Emil är med då och då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Sorriii. Kan inte hålla mig till topic. Inbyggd defekt.

Eller så...

Möjligen var det jag som var lite seg i skallen idag, tyckte bara det försvann lite för mycket ord/meningar i allmänna "svamlet". Men jag ser ju nu att det uppskattades av andra, så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 2 polare med Predator 34'' skärmar, båda blev tvungna att byta till bordsfäste. Förstår inte hur det stativet gick till produktion..

Permalänk
Medlem

Grym panel!

Bästa var ju Nvidia GPP!
Emil: Japp Nvidia! Sedan en tyst stund med era ansikts uttryck!

Håller förövrigt med er om IoT, igen jag själv lär skaffa inom en snar framtid, pga säkerhetsbristen.

Permalänk

"Amd gör stark vinst"

Skulle inte kalla den så värst stark. De har gjort i medeltal 574 miljoner dollar förlust varje år 2001-2017 så att kryptomining trycker upp vinsten just och just ovanför ytan så tycker jag inte är starkt. Året före var förlusten mer likt amd med 497 förlorade miljoner.

Det skulle behövas en ny aktör på marknaden. Det är svårt för amd att ha nån chans då de måste konkurrera på två fronter mot Intel och Nvidia. Skillnaden mellan amd och intel i vinst är astronomisk. För detta år då amd har "stark vinst" så klår ändå intel dem med en 100 gånger högre vinst. 0.05 miljarder mot 5 miljarder.

Orsaken att konkurrensen är så snedvriden är den dominanta x86/x64 licenskombinationen. Windows vägrar stöda andra instruktioner, amd äger x64 och intel äger x86. Genom att kortlicensera instruktionerna så blir det i praktiken ett monopol där Intel får regera fritt då de har så pass överlägsna resurser.

Permalänk

Emil + Jonas
kan inte bli bättre!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zinkethaking:

Skulle inte kalla den så värst stark. De har gjort i medeltal 574 miljoner dollar förlust varje år 2001-2017 så att kryptomining trycker upp vinsten just och just ovanför ytan så tycker jag inte är starkt. Året före var förlusten mer likt amd med 497 förlorade miljoner.

Det skulle behövas en ny aktör på marknaden. Det är svårt för amd att ha nån chans då de måste konkurrera på två fronter mot Intel och Nvidia. Skillnaden mellan amd och intel i vinst är astronomisk. För detta år då amd har "stark vinst" så klår ändå intel dem med en 100 gånger högre vinst. 0.05 miljarder mot 5 miljarder.

Orsaken att konkurrensen är så snedvriden är den dominanta x86/x64 licenskombinationen. Windows vägrar stöda andra instruktioner, amd äger x64 och intel äger x86. Genom att kortlicensera instruktionerna så blir det i praktiken ett monopol där Intel får regera fritt då de har så pass överlägsna resurser.

Huvudsaken är att AMD klättrar uppåt och inte faller ner som de annars har gjort de senaste 6 åren.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Veckans freedom-panel

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fan, suget efter att uppgradera/köpa Ryzen blev helt plötsligt mycket större.

Tack för en trevlig panel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Dock är vissa SSD:er rätt slöa som nya crucial MX, vist kanske inte märks i vardaglig användning så mycket (men inget jag skulle köpa). Tror serien hete MX500 som var sämre än tidigare generationer under 500 GB, sen priset är rätt högt om man jämför konkurrenterna med TLC nand (som är snabb även när SLC cache tar slut).

Sen 3Dnand får andra tillverkare ligger något efter samsung (sen finns det också 2,5Dnand ute, som bara är mindre förbättring i prestanda/pålitlighet), i prestanda i alla fall (hållbarheten kan jag inte svara på).

Sen är det synd att det verkar vara bra Samsung som kör vidare med MLC, vist dyra men kan vara värt det. Vist med 3dnand kan ju TLC vara vettigt alternativ, men MLC kommer ändå hålla bättre på 3dnand ändå. Sen hotas det om att QLC kan koma på sikt, vist med 3dnand kan det säkert ligga i samma pålitlighet som TLC 2dnand. Men är det värt att får ssd par kr billigare än en TLC (möjligen som extra disk, utan viktig/kritisk data)?

@emilakered
@JonasT
@Kenneth
Vill ha svar på om dom nya apu:erna från AMD har stöd för HDCP 2.2?
Stod inget vad jag såg om det i testet.

@zinkethaking
Beror på hur mycket mining i praktiken påverkar försäljningen. Vad jag fått höra så står vi PC byggare för 1/2% av totala gpu marknaden (resten går till OEM). Så i praktiken slåss PC gamers och miners om dessa 2% av gpu:erna Alltså vi är väldigt liten marknad, alltså rätt liten vinst för AMD. Men det är om dessa 2% stämmer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Efter några uppvisningar i Fredagspanelen och andra videos måste jag fråga: kan man beställa Sweclockers Hoodie någonstans?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

<3 Den här typen av panel.

Permalänk
Medlem

Emil

Älskar när Emil säger att 120hz är bra upplösning ? ^^ ---> 1:02:35
Kanske menade uppdateringsfrekvens

Härlig fredags panel <3

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Kul med lite "casual friday" ton. Kanske inte behöver vara så varje avsnitt, men emellanåt, livar det helt klart upp.

Tack!

Permalänk

@emilakered @kenneth
Bästa Fredagspanelen på länge, kul att se Emil också
När kommer nyheten om att vi kan köpa Sweclockers tröjor? Jag kan inte slita min avundsjuka blick från era

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Broken-arrow:

Vill ha svar på om dom nya apu:erna från AMD har stöd för HDCP 2.2?
Stod inget vad jag såg om det i testet.

De har hårdvarumässigt stöd för HDCP 2.2, men utan stöd för Microsoft PlayReady 3.0 är det i dagsläget tämligen menlöst. DOCK har AMD utannonserat officiellt stöd för PlayReady 3.0 i en kommande drivrutin som ska släppas under andra kvartalet i år.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

De har hårdvarumässigt stöd för HDCP 2.2, men utan stöd för Microsoft PlayReady 3.0 är det i dagsläget tämligen menlöst. DOCK har AMD utannonserat officiellt stöd för PlayReady 3.0 i en kommande drivrutin som ska släppas under andra kvartalet i år.

Tack missat den artikeln, har läst om just stödet runt Microsoft PlayReady 3.0 (om jag inte har fel var det något mer DRM stöd AMD skulle fixa i år också).

Sen har vi moderkorten, som stödet är inte helt bekräftat (även 300 serien av moderkort klarar 4K tydligen, men inte DRM vad jag fattat det som).

Så vore kul om ni framåt sen kunde kolla, i alla fall några moderkort om dessa klarar HDR och HDCP 2.2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar