Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu med 1 sticka 8gb ddr4 2400mhz(OC till 2666) och undrar lite över hur pass mycket mer prestanda jag kan se om jag köper en till sticka? Eller kanske säljer min och köper ett par 3000mhz. Med tanke på hur mycket minnen kostar så vill jag inte spendera flera tusen och se någon ynka % ökning i spel. Jag sitter på en 1600 @ stock(märkte knappt av någon skillnad mellan stock och 3.9 i mina spel).

Permalänk

Tester med olika spel:

https://www.youtube.com/watch?v=qBmElSVy4U8
https://www.youtube.com/watch?v=gz9hxy5axqo

Finns ett flertal videos som testar spel i single vs dual channel.

Skillnaderna är allt från enstaka procent till 50% skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada, är inte så sugen på att läsa igenom 37 sidor så ställer frågan som säkerligen redan besvarats förut.

är det fortfarande att lika känsligt att få 3200mhz minnen att fungera på moderkort? liksom måste man ha samsung b-die eller fungerar allt nu?

ska plocka ihop en dator till en 10åring, men 3200mhz minnena jag valt finns inte med på moderkortets QVL lista. så kan man glömma att det ska funka?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Hej alla glada, är inte så sugen på att läsa igenom 37 sidor så ställer frågan som säkerligen redan besvarats förut.

är det fortfarande att lika känsligt att få 3200mhz minnen att fungera på moderkort? liksom måste man ha samsung b-die eller fungerar allt nu?

ska plocka ihop en dator till en 10åring, men 3200mhz minnena jag valt finns inte med på moderkortets QVL lista. så kan man glömma att det ska funka?

Det är lättare att få fler minnessorter att fungera idag, dock så är vissa tillverkare olika bra på att implementera detta och det krävs antagligen ett sent bios för att det ska fungera.
Vilket minne har du köpt och till vilket moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: jag har inte köpt än, men nu har snålat lite och gått på begagnat 2666mhz minne här på marknaden

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Låter bra, nu när priserna är som dom är. Du kan nog få en OK överklockning på dom också, när du uppdaterat till senaste BIOS.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu kanske detta inte är superaktuellt för de flesta på detta eminenta forum som troligtvis bygger mer påkostade system än jag har haft råd med, men för er som har byggt eller tittar på att bygga lite mer budgetsystem (vilket går att få riktigt prisvärt med Ryzen!) så har jag experimenterat lite med mitt bygge.

Har en Asrock A320-DSG platta (som Asrock så fint har aktiverat minnesöverklockning på trots A320 chipset) med en R5 1500X och 2 x 4 GB vengence CL16 2666 minnen med Micron-chip. med att enbart öka volten till 1.3 (från 1.2 standard i XMP profilen) rullar minnena fint på 2800 MHz i CL 16.

Funkade fint med BIOS v 3.4, 4.4 och 4.7.

Hoppas få tid i veckan att testa 2933 och optimera timings något, återkommer med resultat när jag har dom Men på det hela taget en liten trevlig prestandaboost för mig som mesta spelar CS GO på datorn. bara från 2666 till 2800 ökade min minimum fps med ca 5-10 på 1024x768 streched med min-inställningar. Inte för att de spelar någon roll men det känns bra i själen

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

2933 funkar med utmärkt utan att höja volten mer än till 1.3. Stresstestat med bl.a. prime95 och diverse andra under ett antal timmar, verkar rulla stabilt.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Verkar som jag har haft extremt mycket tur med mina minnen. Har G. skill Flare X 16gb och MSI x370 Krait Gaming och det räckte med att slå
På XMP profil för att nå 3200Mhz stabilt! Körde memtest86 utan några errors!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

@nikwhatsup: FlareX är samsung B-Die kretsar vilket gör att du kan få ut väldigt mycket mer prestanda ur dom med att sätta timings manuellt, du tappar lätt 10% prestanda vid cpu bundna scenarion genom att köra bara XMP, även lägsta FPS kan få en bra ökning. Det kan dock vara en hel del pillande att få till och kanske lite avskräckande om man aldrig satt timings manuellt tidigare.

Här ser du timings som funkar för Samsung B-Die, Safe kan köras utan voltökning medans fast brukar kräva en viss ökning av spänning (inte alltid)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@nikwhatsup: FlareX är samsung B-Die kretsar vilket gör att du kan få ut väldigt mycket mer prestanda ur dom med att sätta timings manuellt, du tappar lätt 10% prestanda vid cpu bundna scenarion genom att köra bara XMP, även lägsta FPS kan få en bra ökning. Det kan dock vara en hel del pillande att få till och kanske lite avskräckande om man aldrig satt timings manuellt tidigare.

Här ser du timings som funkar för Samsung B-Die, Safe kan köras utan voltökning medans fast brukar kräva en viss ökning av spänning (inte alltid)
https://i.imgur.com/e5PbKSv.jpg

Wow, visste faktiskt inte att det skulle vara sån fördel att sätta timings manuellt. Får se om jag orkar sätta mig in i detta bara, eller är det bara att copy/pastea detta?

Ska försöka lösa OC på min r5 1600 först. Lyckas inte ens få 3,6Ghz bra på 1.35 Vcore. Får sämre scores i cinebench än under stock settings.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Wow, visste faktiskt inte att det skulle vara sån fördel att sätta timings manuellt. Får se om jag orkar sätta mig in i detta bara, eller är det bara att copy/pastea detta?

Ska försöka lösa OC på min r5 1600 först. Lyckas inte ens få 3,6Ghz bra på 1.35 Vcore. Får sämre scores i cinebench än under stock settings.

B-Die brukar gå att köra runt cas14 i 3333Mt eller 3466Mt, kör du 3333 "fast" så kommer det öka på prestanda rätt bra från 3200Mt med XMP, Naturligtvis kan du köra manuella timings vid 3200 också men när man ändå tweakar så kan man såklart fortsätta Du kan köra rakt av copy paste från dessa.

De inställningar du kan behöva justera annars om du skulle springa på instabilitet vore SoC volt runt 1.05-1.15v, Dram runt 1.4v och vtt ddr på ~0.72v. Sen en ProcODT på 53.3 är rätt lagom. Dessa inställningar är inte på något sätt farliga för någon komponent. Vill du ta i ordentligt för 3466 c14 som exempel så blir det SoC runt 1.1-1.15v, dram runt 1.45v och vttddr runt 0.74v, för 1.45v dram rekommenderas luftflöde runt stickorna och se upp noga med spänningarna ifall du vill sätta dom manuellt, bättre att dubbelkolla värdet en extra gång innan man slår till på save & exit i eufi.

Ett par andra grund tips för minne är att slå av Gear Down mode, Power Down Mode och Group Bank Swap, dessa finns oftast under advanced memory timings någonstans. För andra som läser detta så ska man inte slå av group bank swap med dual rank minnen men då FlareX 2x8GB är single rank går det bra i detta fallet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Har just suttit och testat runt en del med Asus C6H:s näst senaste UEFI, 6002.
För första gången sedan jag uppgraderade minnet till 4x8GB går det nu att köra 3466MT/s stabilt med låga timings.

Ah känns fortfarande som om systemet har lite kvar att ge innan det är dags att sluta leka runt med minnesinställningarna.

SOC: 1.06250V
DRAM volt: 1.45V
VTT_DDR: 0.730V
PLL: 1.80V
LLC: 2
ProcODT: 53 Ohm
RTTNom:RZQ/7
RTTWR: Off
RTTPark: RZQ/5
ClkDrvbStren: 30
AddrCmdDrvStren: 30
CsOdtDrvStren: 30
CkeDrvStren: 30

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Asus X370-F Gaming med BIOS 4009, har det bättre support för 4 x 8GB model konf i 3200?

Kan inte hitta information om vad 4009 faktiskt gör...

Har 4 stycken G.Skill som finns i QVL listan för 3200MHz, men bara för 2 x 8G moduler, inte för 4 x 8GB moduler, vilket jag givetvis köpt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

@Homdax: Dom brukade inte vara så glada av 4 stickor, vet inte hur det är nu, men där är säkert någon som använder det stabilt i rated speed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern
Skall testa i helgen. Även lägre hastigheter givetvis, vad som blir stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Homdax: Rekommenderar att ta en titt på @tellus82 sjukt bra amd-zen-minnesguide också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har mycket begränsad budget så vad är att föredra, 2400mhz cl 15 kingston hyperx fury eller 2666mhz cl 16 ballistix sport. Båda ligger runt 1700kr för 2x8gb...

Eller bör jag välja 2x4gb 3000mhz cl15 corsair vengeance lpx för 1200kr istället?

Tanken är att matcha detta med ett b350-kort och en ryzen 1600, men skulle kunna bli en 1700 också då det finns några ute på marknaden till vad som verkar vara bra pris.
I spelväg så föredrar jag högsta grafikinställningar med måttliga fps i mina rpg (fallout, witcher osv) framför en miljon fps i shooterspel. Grabben spelar fortnite, men hans låga ålder gör att hans intresse med råge överskrids av mina prioriteringar.
Synpunkter och rekommendationer mottages gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Hej,
Jag har mycket begränsad budget så vad är att föredra, 2400mhz cl 15 kingston hyperx fury eller 2666mhz cl 16 ballistix sport. Båda ligger runt 1700kr för 2x8gb...

Eller bör jag välja 2x4gb 3000mhz cl15 corsair vengeance lpx för 1200kr istället?

Tanken är att matcha detta med ett b350-kort och en ryzen 1600, men skulle kunna bli en 1700 också då det finns några ute på marknaden till vad som verkar vara bra pris.
I spelväg så föredrar jag högsta grafikinställningar med måttliga fps i mina rpg (fallout, witcher osv) framför en miljon fps i shooterspel. Grabben spelar fortnite, men hans låga ålder gör att hans intresse med råge överskrids av mina prioriteringar.
Synpunkter och rekommendationer mottages gärna!

Om du kör lägre FPS så sitter nog 16gb 2666 rätt bra, vill du över 3000MT/s så kommer det kosta minst 2000kr just nu.

Annars har du ett 16GB kit 3000MT/s för 1799:-, kommer med all förmodan kunna köras i 2933 som minst.
https://new.webhallen.com/se/product/277457-Team-Dark-ROG-Ser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drog igenom följande cykel idag.

Påminnelse:
Moderkort Asus Gaming F X370, med BIOS 4009.
RAM: G.Skill F4-3200C14D-16GVK, 2 set. Alltså 4 stycken 8GB moduler.
Inga manuella inställningar.

1. Load optimized defaults.

2. Ai Overclock Tuner > Default (laddar in 2132MHz, CL 13-13-13-31 och 1,20v ) > OK

3. Ai Overclock Tuner > Default > Standard > FAIL

4. Ai Overclock Tuner > Standard > D.O.C.P 1 > FAIL

5. Ai Overclock Tuner > D.O.C.P 2> D.O.C.P 3 > FAIL

6. Ai Overclock Tuner > D.O.C.P 3> D.O.C.P 4 > FAIL

7. Ai Overclock Tuner > D.O.C.P 4> D.O.C.P 5 > FAIL

8. Ai Overclock Tuner > Auto> D.O.C.P Standard > FAIL

9. Tebax till default. > OK

Vad jag inte begriper är ändringarna i APU frekvens mellan dessa inställningar men det är väl jag som behöver läsa på. Läser ovan om manuella inställningar. Jaha. Vilka då? Kan ju se vad det skall vara på minnesförpackningen men vad är det i BIOS? Skiten kan ju explodera, typ... gillar inte manuellt. Detta skall vara tillräckligt smart att funka själv men det gör det inte. Får väl testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Påminnelse:

2. Ai Overclock Tuner > Default (laddar in 2132MHz, CL 13-13-13-31 och 1,20v ) > OK

Vad jag inte begriper är ändringarna i APU frekvens mellan dessa inställningar men det är väl jag som behöver läsa på. Läser ovan om manuella inställningar. Jaha. Vilka då? Kan ju se vad det skall vara på minnesförpackningen men vad är det i BIOS? Skiten kan ju explodera, typ... gillar inte manuellt. Detta skall vara tillräckligt smart att funka själv men det gör det inte. Får väl testa.

Sedan lansering av första Zen har det varit känt att 4st minnesmoduler sänker den högsta hastigheten du kan uppnå, utan att överklocka är du mer eller mindre begränsad till 2667MT/s, om du bara laddar en XMP profil kommer du inte uppnå stabilitet. Börja först och främst att sätta 2666/2667 manuellt i vald DOCP profil. Det bör fungera fint utan att pilla på något annat men du kan behöva sätta ProcODT till 53.3 eller 60.
Kom ihåg att låta memory training göra sitt jobb så om Pre post agesa bootloadern startar om så låt den göra det. Skulle den faila så laddas default safemode inställningar.

Med en APU kan du behöva justera SoC spänningen en smula då iGPU kör på den vilket kan orsaka ganska elaka vdroops på soc spänningen så det kan vara värt att kolla hur SoC ligger under belastning på cpu & igpu, har moderkortet LLC för SoC så är det definitivt värt att justera den.

För att nå upp i 3200 med fyra moduler så kommer du behöva tweaka en hel del saker manuellt, finns ingen genväg runt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82
Plockar upp handsken och börjar med ditt förslag. Bara dumt att inte försöka lära sig något nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@tellus82
Plockar upp handsken och börjar med ditt förslag. Bara dumt att inte försöka lära sig något nytt.

innehåller en del inställningar du kan prova för 4 moduler, då du har b-die du med så är det inga större problem med 1.45vdram om du har lite luftflöde runt minnesmodulerna För mer tips hittar du länk till minnesguiden i min signatur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Påminnelse:

Fyra DIMM och en Ryzen, lite pilligt att få det att gå.
Nå lite långt och hmm ganska rörigt.

Jag skulle rekommendera att du börjar med uppdatera till den senaste BIOS:en om du inte redan har det.

Stäng av Core Performance Boost och låt minnena gå i sin stockhastighet (1866MT/s eller 2133MT/s för fyra dimmar) temporärt medans du letar rätt på vilken SoC-spänning som passar bäst till din processor/IMC, den här biten är mycket viktig för att få allt stabillt.
Min IMC fungerar som bäst, och som med som bäst menar jag utan att ge några fel vid stresstester, med 1.06 - 1.07V, dotterns R5 1600 fungerar bäst mellan 1.13 - 1.15V så det kan ta lite tid att hitta rätt. För mig har det fungerat bäst med Google Stressapptest för att testa här men HCI memtest borde klara jobbet lika bra.

Låt minnena gå i AMD:s standardhastighet för fyra DIMM:ar (1866MT/s eller 2133MT/s), och skriv manuellt in primära timings för dina minnen, använd inte XMP eller DOCP med fyra DIMM:ar.
Kör ett minnestest, (Google stressapptest någon timma eller HCI memtest till minst 400%, 800-1000% rekommenderas.
Om allt är okay, öka hastigheten steg för steg så långt det går.
När det börjar uppstå fel, höj spänningen på minnena något och testa igen.
B-Die ska gå att köra i upp till 1.5V, men jag rekommenderar att du inte överstiger 1.45V om du inte har aktiv kylning på minnena.
Du kan också öka värdet på VTT DDR till strax över halva DRAM volt ex. DRAM volt:1.45v VTT DDR volt:0.730v men var lite försiktig och gå inte för högt här, absolut inte över 0.9v.

När du hittat maxfrekvens för din kombination av IMC/RAM är det dags att titta på sekundär och tertiära timings, ändra bara några få värden åt gången och stresstesta ordentligt.

När du fått i ordning på hastigheten så gott som går kan du återaktivera Core Performance Boost alternativt överklocka CPU:n mannuellt och se hur långt det går att ta den.

Några av vad jag märkt verkar vara något av standardvärden för B-Die när jag testat och läst runt lite:

ProcODT: 53.3 Ohm
RTTNom:RZQ/7
RTTWR: Off
RTTPark: RZQ/5 alt. RZQ/7
ClkDrvbStren: 30.0 ohm
AddrCmdDrvStren: 30.0 ohm
CsOdtDrvStren: 30.0 alt. 40 ohm
CkeDrvStren: 30.0 alt. 60.0 ohm

I @tellus82 amd-zen-minnesguide, hittar du mycket och bra info och en del länkar.

Ett annat bra stresstest är Google stressapptest, dock behöver du installera linux alt. linux-subsystem i Windows 10 för att kunna använda det.
Jag har valt att göra båda, men för Windows 10: Kontrollpanelen -> Alla objekt på Kontrollpanelen -> Program och funktioner -> aktivera Windows-undersystem för Linux.
Gå till Microsoft Store och installera valfri linux-dist, jag valde Ubuntu eftersom jag normalt kör Debian och det som följer gäller Ubuntu.

Öppna Ubuntu terminalfönster.
Kör följande:
sudo apt-get clean [enter]
sudo apt-get update [enter]
sudo apt-get install stressapptest [enter]
sudo apt-get upgrade --fix-missing [enter]

Starta stresstestet:
stressapptest -W [Testar också CPU] -s [tid i sekunder] ex. "stressapptest -W -s 3600" (utan "" så klart) för att köra en timma.

Det finns flera olika argument än -W och -s men de räcker för att kolla att allt är stabilt.
Du kommer se ett antal meddelande om pause for powerspike, var tionde minut eller så, det ingår i testet och signalerar normalt inte ett fel.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

@Johan_G3
OK, på det. CPU är Ryzen 5 1600. (Ifall jag missat nämna det).
UEFI 4009 är det senaste. (Idag).

Hämtat och uppdaterat Ubuntu... pillar mer lite senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hokay,

Drog en dump på hur det ser ut i detta ögonlock:

SoC? Menar du VDDCR SOC Voltage som nedan bild? (ursäkta om jau e petig )

Ursäkta, jag kan fan i mig inte hitta Core Performance Boost med den benämningen, har även sökt i moderkortets manual.

Inga stresstest gjorda ännu, ser inte ut att jag får gejma nået idag heller.... suck... sånt här tar ju tid.

Såg nu också att mina chipset drivers var gamla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hokay,

Drog en dump på hur det ser ut i detta ögonlock:
http://www.conram.com/images/rysentiming01-default.png

SoC? Menar du VDDCR SOC Voltage som nedan bild? (ursäkta om jau e petig )

http://www.conram.com/images/bios4009vddcr-soc-v.gif

Ursäkta, jag kan fan i mig inte hitta Core Performance Boost med den benämningen, har även sökt i moderkortets manual.

Inga stresstest gjorda ännu, ser inte ut att jag får gejma nået idag heller.... suck... sånt här tar ju tid.

Såg nu också att mina chipset drivers var gamla.

VDDCR SOC är vad man brukar kalla SoC spänning, den brukar ligga bäst inom 1.05v till 1.15v, de flesta tillverkare sätter 1.1v direkt man ökar minnesfrekvens, nästa späning du ska öka är DRAM voltage, där ska du köra minst 1.35v, för 4st B-Die minnen skulle jag rekomendera 1.4v upp till 1.45v. Nästa spänning du ska sätta manuellt själv är VDDT och den bör då sättas till ~0.925v, sen ska du leta på ProcODT och sätta den till minst 53.3ohm, eventuellt 60ohm vid 3200 och 4st minnesmoduler.

Du måste inte stänga av Core Performance boost, enda gången du gör det är om du manuellt överklockar själva cpu'n. Den ska dock inte tillföra instabilitet på något sätt egentligen men en del tycker om att slå av det bara för att minimera antalet felkällor vid minnes OC.

Om moderkortet inte ställer in CAD och Data bus av sig självt så kan du behöva justera även dessa, se tidigare inlägg om dessa två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provar mina G.Skill par separat just nu.
Så att jag vet att varje individuellt par kommer upp i 3400. Inklusive stresstest.

Märkte att med alla 4 monterade kände BIOS inte av 32GB, bara 16. Däremot fanns det i Windows dock stod 16GB som Hardware Reserved i resurs monitorn. Vilket är liksom 15900MB för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Provar mina G.Skill par separat just nu.
Så att jag vet att varje individuellt par kommer upp i 3400. Inklusive stresstest.

Märkte att med alla 4 monterade kände BIOS inte av 32GB, bara 16. Däremot fanns det i Windows dock stod 16GB som Hardware Reserved i resurs monitorn. Vilket är liksom 15900MB för mycket.

Slå på BankGroupSwap så bör det lösa sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset @Tellus82. Du är ju fantastisk som har så mycket kunskap och orkar hjälpa både de som har problem och oss som inte har koll på nånting!