Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Förresten vart har ni placerat era kontaktuppgifter på drönaren? Tänkte sätta en klisterlapp på insidan av drönaren under batteriet. Lär väl inte påverka passformen på batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satte mina uppgifter under batteriet. Skrev ut en lapp från dymon eller vad den nu heter. Påverkar inte passformen på något sett.
Kändes som den bästa platsen att placera det på för att inte förstöra utseendet på drönaren.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Förresten vart har ni placerat era kontaktuppgifter på drönaren? Tänkte sätta en klisterlapp på insidan av drönaren under batteriet. Lär väl inte påverka passformen på batteriet?

Placerade namn och nummer på sidan nedanför infästningen av batteriet. Då går det att läsa utan att behöva lossa batteriet, om något skulle hända.

När jag ändå skriver så måste jag passa på att lyfta lantmäteriet, dem är ruskigt snabba med hanteringen av spridningstillstånd. Exempelvis skickad jag in ansökan kl 11 en tisdag, fick länk för att ladda upp material 11.30 samma dag och hade tillståndet i brevlådan torsdag samma vecka. Helt otroligt!

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

@Frux: Tack, Var precis den typen av råd jag var ute efter! Tror också jag kommer tröttna på att den ständigt måste justeras. Själva charmen med Mavic Pro är ju hur lätt den är att slänga med på äventyr och det var därför jag köpte den.

Klickade hem ett ND-filter-set från Amazon UK nu. 320kr inklusive frakt för 4st filter som verkar vara helt ok i kvalitet om man ska tro recensioner på nätet.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B071FSFWB2/ref=ox_sc_act_...

Slog till på samma, verkar vara bra för det priset, tack för tipset.
Tror jag tog samma i alla fall, jag valde de vanliga ND.

Skrivet av Banco:

27 Juli 2017

Tack för att du tog dig tid att kolla upp och svara.
Började ditt serienummer också på 08QCE om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Tror jag tog samma i all fall, jag valde de vanliga ND.

Tack för att du tog dig tid att kolla upp och svara.
Började ditt serienummer också på 08QCE om jag får fråga?

Inga problem alls. Japp börjar på det. Har det någon betydelse?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Inga problem alls. Japp börjar på det. Har det någon betydelse?

Ingen alls direkt tror jag, mest jag som leker lite detektiv om vad de olika bokstäverna står för.
Har bland annat läst om att på senare versioner av Mavic Pro så har man tagit bort det inbyggda minneskortet för att stoppa nedgradering av firmware, detta för att förhindra folk att ta bort de begränsningar som finns i hur högt/långt man kan flyga bland annat.
Jag funderar mest på om man kan klura ut vilken version/revision man har med hjälp av serienumret bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Ingen alls direkt tror jag, mest jag som leker lite detektiv om vad de olika bokstäverna står för.
Har bland annat läst om att på senare versioner av Mavic Pro så har man tagit bort det inbyggda minneskortet för att stoppa nedgradering av firmware, detta för att förhindra folk att ta bort de begränsningar som finns i hur högt/långt man kan flyga bland annat.
Jag funderar mest på om man kan klura ut vilken version/revision man har med hjälp av serienumret bara.

Okej. Intressant! Min slutar på typ LRX också. Ska kolla exakt vad den slutar på när jag är vid drönaren. Men låter spännande. Du får informera om du luskar ut något mer.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Jag satte mina uppgifter under batteriet. Skrev ut en lapp från dymon eller vad den nu heter. Påverkar inte passformen på något sett.
Kändes som den bästa platsen att placera det på för att inte förstöra utseendet på drönaren.

Fint! Tack för svar.

Skrivet av seal33:

Tror jag tog samma i alla fall, jag valde de vanliga ND.

Kul! Jag köpte också vanliga ND. Var lite förvirrande när både ND och PL delade samma recensioner. Ska bli intressant att testa "CP" filtret också som följde med i ND-paketet. Som jag fattar det så är det ett polariseringsfilter. Men det verkar vara helt blankt om man kollar på bilderna så det kanske inte påverkar ljusinsläppet så mycket som de andra filtren som är numrerade?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

En tråd för oss som flyger med DJI drönare där vi kan byta erfarenheter, tips, bilder och videos och lite sånt

Flyger själv en Phantom 2 vision + v3 som jag är helnöjd med!
http://upload.smulan.se/x4FCBHqd

Så här i början är det svårt att redigera sina klipp. Min första flygning hemifrån och men vågar inte flyga för högt, stannar upp och gör karusellen och velar lite till vänster och höger. Men man lär sig kanske med tiden.

Dji phantom 3 - En av mina favoriter på YT

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Så här i början är det svårt att redigera sina klipp. Min första flygning hemifrån och men vågar inte flyga för högt, stannar upp och gör karusellen och velar lite till vänster och höger. Men man lär sig kanske med tiden.

https://youtu.be/qL5GzPwdCgw

Mysigt ställe! Cool effekt på slutet måste jag säga. Vad använder du för program? Var väl inte så illa för första gången, tycker jag. Min första flygning var ryckig som fan. Fick justera yaw-känsligheten och gimballen på min Mavic en hel del för att det skulle gå lättare att göra slow pans.

Folk får gärna ge kritik från min tredje flygning.

Svårt att få till färgerna innan jag fått mina filter. Första gången jag använder premiere pro eller redigerar videos i huvud taget. En lärdom jag tar med mig är att testa köra med NTSC istället för PAL, så jag kan köra 4k 30 FPS istället för 24 FPS, då jag ändå kör h.264 och kollar på monitors istället för gamla 50hz tv. Inte så smart av mig att byta vitbalans mitt i flygningen heller, då det ställde till i post.

Viktigaste frågan dock: måste jag egentligen söka tillstånd för att lägga upp den här videon då det finns hus med på bild? Hur klassar man "kränkande" material?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Använder Adobe Premie Elements 14 eftersom jag inte har råd med riktiga Adobe Premier. Tror att det blir snyggare att klippa bort vänster-högre svängarna och lägga in några markfoton/filmer från sin mobilkamera. Effekten på slutet gjorde jag med inbyggda DJI-appen Astroid. Blir nog tjatigt om man använder den för mycket men nu i början är den kul. I Windows foto finns lite kul effekter man kan använda som ballonger eller kometsvans som följer ett objekt.

Har också, som du, försökt fånga rådjur/Älgar men de hinner försvinna innan man får upp grejerna
Körde du "fånga objektet" eller styrde du själv?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@BostonGurkan: Använder Adobe Premie Elements 14 eftersom jag inte har råd med riktiga Adobe Premier. Tror att det blir snyggare att klippa bort vänster-högre svängarna och lägga in några markfoton/filmer från sin mobilkamera. Effekten på slutet gjorde jag med inbyggda DJI-appen Astroid. Blir nog tjatigt om man använder den för mycket men nu i början är den kul. I Windows foto finns lite kul effekter man kan använda som ballonger eller kometsvans som följer ett objekt.

Har också, som du, försökt fånga rådjur/Älgar men de hinner försvinna innan man får upp grejerna
Körde du "fånga objektet" eller styrde du själv?

Styrde själv. Har inte börjat pilla nått med de autostyrda funktionerna än. Riktigt coolt hur nära dem man kan komma med drönare eftersom rådjuren troligtvis aldrig har stött på någon tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Viktigaste frågan dock: måste jag egentligen söka tillstånd för att lägga upp den här videon då det finns hus med på bild? Hur klassar man "kränkande" material?

Skulle tro att du behöva ha tillstånd ja. Kika lite på Lantmäteriet. Jag skickar in ansökan på det som jag kan tänkas publicera så blir det inga frågetecken längre fram. Det gäller dock att hålla reda på vad man har laddat upp till Lantmäteriet så man vet vilka filer som är godkända.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ja, du måste ha ett spridningstillstånd från Lantmäteriet innan du lägger upp några bilder/filmer från drönaren på internet.
Dock handlar det inte om kränkning, utan om totalförsvaret..

Beskrev här hur man gör..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Smekt-Burkmat^: Ok då är det bäst jag tar ned videon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Filmar man under 50 meter utanför skyddade områden så tror jag inte det är någon fara med totalförsvaret. Men om inte så kan ju en utkik-bild/film från ett berg skapa problem för en privatperson om denne laddar upp det på YT.

Bra länk du gav!

Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Skulle tro att du behöva ha tillstånd ja. Kika lite på Lantmäteriet.....

DaVinci Resolve
Beta 15 är gratis på: https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Det finns ett antal undantag från tillståndsplikten:

• Bostadsbyggnader med tillhörande tomtmark och anläggningar.

• Områden för offentliga tillställningar och evenemang.

• Offentliga platser enligt ordningslagens 1 kap. 2§ (exempelvis allmänna vägar, gator, torg och parker).

• Din privata skogsmark, om inget annat än skog och anläggningar för skogsbruket finns med i materialet.

• Åkermark och annan odlingsmark.

@BostonGurkan:
Blir ju ganska vingligt när man pillar och petar på kontrollerna. Men med DaVinci Resolve fixar man det fort. I klippet stannar jag där jag vill börja i klippet och gör en in-markering. Sedan låter jag det gå så länge jag är nöjd och soppar med space och eventuellt piltangenen några steg tillbaka och sätter en utgångs-punk markering. Drar delen till en mapp jag skapat (Subclip2). Sedan låter jag det gå tills nästa startpunkt och gör om det hela. Sedan är det bara i Editing-fliken lägga ihop klippen. Detta går väldigt fort.

En underbar guide hittar man här: https://www.youtube.com/watch?v=h-WhyR-rfUk och lärde mig programmet rätt okej i förmiddags och är ändå jädrans gammal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@yrfhar Tack, ska kolla på det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker min Mavic Air börjat förlora signalen med fjärrkontrollen lite väl tidigt på senare tid. Här när jag spanar efter vildsvin. 500 meter max och signal lost, vänder hem till "Home point"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker min Mavic Air börjat förlora signalen med fjärrkontrollen lite väl tidigt på senare tid. Här när jag spanar efter vildsvin. 500 meter max och signal lost, vänder hem till "Home point"

https://youtu.be/mdU2hpaj-T8

Pröva byt mellan 2.4 och 5.8 GHz.. 5.8 GHz är värdelöst enligt mina erfarenheter och där jag flyger.. Tappar signal betydligt snabbare än 2.4

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

@AndersB: Problemet var att jag fick en uppdatering av FW, Tappade signalen rätt ofta. Nästa gång jag startade kontrollen och min Mavic Air fick den en uppdatering till och nu tror jag inte att jag har några lost signal efter detta. Blåste mycket idag så flög inte jättelångt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@AndersB: Problemet var att jag fick en uppdatering av FW, Tappade signalen rätt ofta. Nästa gång jag startade kontrollen och min Mavic Air fick den en uppdatering till och nu tror jag inte att jag har några lost signal efter detta. Blåste mycket idag så flög inte jättelångt.

Ja man får vara glad om man kan flyga alls efter firmwareuppdateringar.. Jag kunde inte kalibrera IMU på min P4P här i vinter i flera månader trots att jag testat gamla firmwares och dylik.. Efter en firmwareuppdatering här i februari/mars så fick jag ordning på den.. Nu gjorde det inte så mycket efter som på vintern flyger man inte mycket..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Hej, fråga till er som håller på med dessa drönare. Jag har spanat ganska länge på en Mavic antingen Pro eller Air. Men är lite rädd att man tröttnar fort. Ni som äger en, har ni fortfarande kul? Filmar ni specifika saker, har ni "uppdrag" eller flyger ni mest runt planlöst och upptäcker etc? Tips på saker att filma? Sedan hur är det flyga dessa i Stockholm, större delen av Stockholms luftrum är väll krångligt att flyga i p.g.a. bromma flygplats.

Har hållt på mycket med RC bilar, men då hade man tävlingsmomentet som gjorde att man höll på ett par år. Rädd att det blir lite som att köra en RC bil på en grusplan, kul ett par gånger men sen tröttnar man?

Jag gillar att redigera film, kör ganska mycket med GoPro på MC etc.

MVH

Dan

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Tja en DJI-drönare är inget man står och trixar runt med i luften bara för de kan ärligt talat inte göra så mycket spännande moves. Och de är inte lämpliga för snabb slalom mellan träd t.ex. för slår de i något så är risken väldigt stor att de kraschar och går sönder. Rejält. Lite för dyr leksak för det. Bättre med en billig sportig drönare då som tål lite smällar.

Jag skulle säga att det som får en att fortsätta flyga är väldigt mycket utmaningen i att få snygga filmer och foton, från olika platser, tidpunkter och årstider. Själv tycker jag det är mer beroendeframkallande än vad det låter.

Permalänk
Medlem

Vilken drönare rekommenderar ni för en nybörjare?

Vill helst ha något bra men samtidigt inte för dyrt så man börjar gråta om den går sönder.
Viktigast för mig är att lära mig flyga på ett bra och stabilt sätt och sen uppgradera till något dyrare i 10.000kr klassen.

Jag vill mest lära mig att dröna för videos över landskap etc.
T.ex Kulan på RMM tycker jag får till det väldigt snyggt med sina drönarfilmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Hej, fråga till er som håller på med dessa drönare. Jag har spanat ganska länge på en Mavic antingen Pro eller Air. Men är lite rädd att man tröttnar fort. Ni som äger en, har ni fortfarande kul? Filmar ni specifika saker, har ni "uppdrag" eller flyger ni mest runt planlöst och upptäcker etc? Tips på saker att filma? Sedan hur är det flyga dessa i Stockholm, större delen av Stockholms luftrum är väll krångligt att flyga i p.g.a. bromma flygplats.

Har hållt på mycket med RC bilar, men då hade man tävlingsmomentet som gjorde att man höll på ett par år. Rädd att det blir lite som att köra en RC bil på en grusplan, kul ett par gånger men sen tröttnar man?

Jag gillar att redigera film, kör ganska mycket med GoPro på MC etc.

MVH

Dan

Hej

Mycket beror på ditt personliga intresse. För mig är inte den stora orsaken till att jag flyger en Mavic just flygning utan att jag gillar att skapa snygga filmsekvenser som jag sedan försöker förbättra ännu mer i ett bra videoredigeringsprogram.

Visst är flygningen kul men för mig är det inte den viktigaste faktorn.

Själv tycker jag att de flesta landskapen och föremålen går bra att filma och sedan klipper jag ihop det till något kul.
Favoriterna är allt från höga hus till snabba båtar ute på sjön till storslagna naturföremål.

Permalänk
Medlem

@Multithread: Några du vågar visa från någon video-hosting tjänst.

Själv tycker jag också inte själva flygningen är jättekul. Mest att man är nervös att förlora dronen. Är mest för att videoredigering blivit kul igen. Återkommer med att tipsa om https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/ och att lära sig detta program. Har innan använt: Adobe Premier och Windows Moviemaker men DaVinci Resolve 15 är ju helt fantastisk och enkelt om man ger det några you Tube kurser. Aldrig hört talas om programmet innan jag stötte på det av en tillfällighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@daniz: DJI drönarna och andra av samma typ med gimbal är filmredskap. Vill du rejsa och få adrenalinkickar är det en helt annan typ av drönare du ska skaffa (racingdrönare). En del kör både och men kanske aningen dyrt att börja med båda samtidigt.

(Om man inte heter JonnyFPV och har inbyggd gimbal i fingrarna. Kolla snubbens video helt sjukt...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vilken drönare rekommenderar ni för en nybörjare?

Vill helst ha något bra men samtidigt inte för dyrt så man börjar gråta om den går sönder.
Viktigast för mig är att lära mig flyga på ett bra och stabilt sätt och sen uppgradera till något dyrare i 10.000kr klassen.

Jag vill mest lära mig att dröna för videos över landskap etc.
T.ex Kulan på RMM tycker jag får till det väldigt snyggt med sina drönarfilmer.

Jag var lite inne som dig på att slå till på en billigare för att lära sig och sedan kunna uppgradera vid ett senare tillfälle.

Det slutade med att jag gick in på elgiganten och köpte mig en Dji Spark då den var nedsatt till 2990kr. Testade den 1 gång och dagen därpå hade elgiganten sänkt Dji Mavic Pro till 5990kr så gick direkt in och bytte ut till denna. Så nu har jag flugit 3-4 gånger med Mavic Pro och är galet nöjd än så länge. Såklart en viss inlärningskurva på hur man skall flyga osv men det är kul!

Sen kommer det ännu roliga med att testa Davinci Resolve och redigera filmerna. Så mitt råd är att slå till då någon butik/onlinebutik har nån rea och då antingen på Dji Spark eller till och med Mavic Air eller Pro beroende på hur mycket pengar du kan tänka dig lägga.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Du menar att han filmade utan gimbal. Fantastiskt i så fall att inte skaka loss. Väntat på DJI Osmo Mobile 2 sedan 24 januari och är nu äntligen på väg med posten. Sedan kan man kompensera med fina mark-videor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Myllerman: Du menar att han filmade utan gimbal. Fantastiskt i så fall att inte skaka loss. Väntat på DJI Osmo Mobile 2 sedan 24 januari och är nu äntligen på väg med posten. Sedan kan man kompensera med fina mark-videor.

Ja det är bara en mini racequad med en gopro på, han är bra på att flyga mjukt minst sagt.
Mobilgimbal för mark låter bra Slipper man oroa sig för att drönaren ska krascha in i något

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Köpte som många andra en Mavic Pro (Fly More Combo) från Elgiganten, gick inte att låta bli med det priset.
Har börjat läsa på lite och tittat på videos så att jag inte är helt borta när det blir dags för premiärflygningen.

Såg då att det skrivs en del om att det verkar finns lite olika versioner/revisioner av den.
Dels på DJI's forum men även på https://mavicpilots.com/
Blev då lite nyfiken vad folk fick för serienummer och tillverkningsdatum.
Min har ett serienummer som börjar på 08QCE, är skeppad 2017-10-16 enligt kartongen och ska enligt denna http://tools.retroroms.info/ vara tillverkad 14:e september 2017. Inte helt nybakad och rykande färsk alltså.
Hittade länken här https://mavicpilots.com/threads/mavic-pro-build-info-serial-n...

Berätta gärna vad ni fick, om ni har tid och lust.

Hej,

Min har också ett serienummer som börjar på 08QCE, den är tillverkad 10 oktober 2017, på kartongen står det att den blev skickad med Emirates 2017-11-13 till Norge!