Vilket årtionde gjordes bästa musiken? (omröstning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

10% har röstat på efter 2011?? herregud....samplad 80 tals musik räknas väl inte som "egen"? Släng in en underbar refräng från 80 talet, snacka lite skit emellan och så har man en "ny" 2010 låt

Påstår du att det inte skapas någon ny musik nu för tiden? Du har mycket att lära i så fall.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Pop musik så var 80 talet bäst. Hårdrock/Metal hade även en plats bland mainstream musiken där den bör vara. Även om Metal är bättre nu än var den var på 80 talet så spelas väldigt få av dem nya banden på Radio, även klassiska Band som Nightwish med Tarja, Warlock aka Doro pesch och många fler som har gjort grymma låtar hörs aldrig och istället är det slit och släng som Lorentz eller Silvana imam som spelas.

Dagens pop är väldigt dålig om man jämför med 80 talet

En av dem bästa bond låtarna Av ett av 80 talets bästa band.

Det finns även bra pop från det senaste decenniet men dom låter som om dem kommer ifrån 70 eller 80 talet.

Glömde säga att nästan alla nya Så kallad "artister" som man hör på Radion kan inte sjung, det är Autotune för hela slanten. Även stora artister som Beyonce använder det och hon körde playback under superbowl halftime show som hon hade.

Dem enda som inte håller på så är Metal banden, om ett Metal band skulle använda playback under en live konsert så hade dem inte haft många fans kvar och även om vissa Metal band sångare ifrån 80 talet inte har rösten kvar som bland annat Iron Maidens sångare Bruce Dicknson så gör det inget i mina öron, hellre lite ton fel och inte lika bra kvalitet än att alla låter likadant.

det är även Vetenskapligt bevisat att musiken har blivit sämre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det här var en riktigt klurig fråga faktiskt, spontant säger jag 80-talet (född 1980). Slayer, Megadeth och Metallica släppte utan tvekan sina bästa album detta årtiondet. I brytet mellan 80-90 så kom det ju en uppsjö av fantastisk dödsmetal som Morbid Angel, Entombed och Carcass. Men på 90-talet kom Brutal Truth och Grindcore-genren. Samtidigt gillar jag hiphop från 1980-nu och hårdrock från 1970-nu.

Äsch, det blir omöjligt att välja. Jag tar 90-talet, det var då jag kom i kontakt med den musiken jag fortfarande älskar Metallicas Black Album och Megedeths Youthanasia, som ledde mig vidare till äldre releaser och till Slayer, Pantera, Mordid Angel, Entombed som ledde vidare till Ministry, Godflesh, Brutal Truth som ledde vidare till 1349, Marduk osv osv. Hehe.

Sent ska syndarna vakna och tidigt 2010-tal så återuppväcktes min latenta kärlek till hiphop, vilket har lett in i en djupdykning i allt från 80-nu. För er som rullar på ögonen och suckar över all dålig hiphop, ni tittar inte på rätt ställe. Det finns så otroligt mycket bra hiphop som du aldrig kommer få höra på någon radiostation i Sverige (med undantag för Mats Nileskärs P3 Soul).

Kan tillägga att mina första två album jag hade var Twisted Sister - Stay Hungry (som jag lyssnade på redan på dagis) och MC Hammer - Please Hammer Don't Hurt 'Em.

Där ligger min bas och är fortfarande de två genrer jag lyssnar på dagligen, även om hiphopen har tagit överhand de senaste åren.

Kul & klurig fråga som sagt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag säger bara AC/DC!!!

Kluven här. Spontant vill jag säga 80-talet men röstade 70-talet. Många bra grupper bildades på 70 men lirade även på 80-talet.

Rock on!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag håller mig för det mesta till 1980 talets musik!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

70-talet känns ganska givet. Mycket av dagens musik har sitt ursprung härifrån av självklara skäl. Tyvärr har det gått i fel riktning.

Permalänk
Medlem

Minns att innan årsskiftet till 1990 så hade P3 ett radioprogram som hette 8 timmar 80-tal. De intervjuade någon grupp som sa att 80-talets musik inte varit något speciellt, att det inte skulle vara ihågkommit så mycket. På SC verkar det då vara det!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Minns att innan årsskiftet till 1990 så hade P3 ett radioprogram som hette 8 timmar 80-tal. De intervjuade någon grupp som sa att 80-talets musik inte varit något speciellt, att det inte skulle vara ihågkommit så mycket. På SC verkar det då vara det!

De hade ingen koll. 80-talet var populärmusikens guldålder och det näst sista årtiondet hittills som det gjordes bra och nyskapande mainstream musik. Efter första halvan av 90-talet har det generellt gått stadigt utför

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

En sån här omröstning blir tyvärr väldigt meningslös. Majoriteten kommer bara rösta på musiken från när de var barn/ung även om den är riktigt dålig.

Jag lade i alla fall min röst på 60-talet för att det var då musiken var som mest innovativ sett till senaste hundra åren. Jimi Hendrix, Rolling Stones, Cream, Creedence osv. sätter nivån så högt att nästan ingen når dit igen.
70-talet var även det fantastiskt där man finslipar 60-talets innovationer och utvecklar det ytterligare.

Men på 80-talet börjar det gå utför. Nu är det viktigare att spela snabbt med mycket dist snarare än att spela bra, spandexbyxor, peruker och syntharna gör sitt intåg och dödar mycket av glädjen och känslan i musiken.

90-talet fortsätter med eurodance, pojkband och den kommersiella musiken tar över. Små ljusglimtar så som GnR som klamrar sig fast vid hårdrocken och grungevågen som dessvärre dör ut lika snabbt som den kom.
Efter millennieskiftet har alla musiker försvunnit och auto-tune, nu-metal, smörsång etc. regerar. Det är omöjligt att höra en bra låt på radion och talanglösa ytliga människor hyllas till skyarna.

Permalänk
Avstängd

50, 60, 70, 80... Sen gick jorden under rent musikaliskt. :/

Och nej, jag är inte sådär gammal - föddes i början på 90-talet.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

50, 60, 70, 80... Sen gick jorden under rent musikaliskt. :/

Och nej, jag är inte sådär gammal - föddes i början på 90-talet.

IMO kom det en hel del bra och nyskapande musik även under första halvan av 90-talet. Sen har det ju förstås kommit en del bra musik efter det också men nu talar jag i stora drag och rent generellt

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

1704!

Den mest berömda fugan

Men om jag ska ta ett tiotal från förra århundradet blir det 70-talet.
Want more?

Permalänk
Medlem

Några av dom bästa låtarna enligt mig är från 80-talet, men 90 hade fler bra låtar, kanske för att man växte upp med dom låtarna också därför man tycker dom är bra. Sen så kan man bli lite trött på när folk ska ge skit åt dagens musik, när det finns så otroligt mycket. Visst går du efter världens topp 50 på Spotify eller lyssnar på senaste låtarna på radion kanske det inte är mycket att hänga i granen.

För er som är äldre och verkligen ogillar musiken idag, var det inte samma på er tid med era föräldrar och mor- farföräldrar?

Permalänk
Medlem

Alla årtionden har självklart bra artister/låtar, men trots att jag inte minns 80-talet så får det rösten av följande skäl:
- Flera genrer var som starkast, oavsett om man gillar hårdrock eller synthpop.
- Några av dom allra bästa konserterna, hade ju betalat vad som helst för att se Live Aid 85..eller min personliga favorit, Talk Talk live I Montreux 86. Å inga mobiler på konserterna!
- Några av dom allra största artisterna blomstrade då, färgstarka, inte mediatränade med ett gäng PR konsulter i släptåg
- Överlag känns det som artisterna kunde blomma ut på ett annat sätt, kombinera livsstil, mode..ja allt på ett annat sätt
- För mig som gillar synth så kommer inget annat årtionde i närheten. Depeche Mode, Pet Shop Boys, New Order, Ultravox, Alphaville, Talk Talk, OMD, all Italo disco etc

Permalänk
Medlem

Min röst faller på 80-talet, bra hårdrock / metal, härligt glada one hit wonders och sen självklart filmer med ruskigt bra score/soundtrack:
Gremlins
Ghostbusters
Back To The Future
Rocky III och Rocky IV
Indiana Jones
The Lost Boys
The Karate Kid
Top Gun
Batman
mfl.

Skrivet av Nätälskare:

För er som är äldre och verkligen ogillar musiken idag, var det inte samma på er tid med era föräldrar och mor- farföräldrar?

Garanterat, gissar att en hel del inte tålde 90-tals eurodance som ligger varmt om hjärtat hos mig. Allt har med vad man växte upp med.
Är en som har väldigt svårt att höra en ny populär låt som jag gillar men har även förståelse varför det fastnar hos dagens ungdomar då det är den stilen som de växer upp med.
Men finns inget krav på att jag ska behöva gilla "skräpet"...
Däremot så har jag inget emot att höra bra metal covers av populära låtar då många har en bra melodi men krävs kanske en (vad jag anser) bra röst och känsla för att leverera kraft i sektioner av musiken som normalt saknas i originalet. Ett snabbt exempel är metal-cover-gurun Leo Moracchiolis cover på Kate Perry - Dark Horse.
Lyssna till slutet av refrängen och hör skillnaden mellan platt och kraft.
Originalet:

Leos cover:

Kanske lite offtopic men inte så att ny musik behöver vara dålig, bara den görs på rätt sätt!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Röstade på 80-talet men inte för att jag är speciellt förstjust alls i sounded utan mer att det var under 80-talet som störst antal musiker jag gillar var aktiva.
Hittar massvis med bra musik från alla decennier dock, även om det är lite svårare idag.. det har skett en alltför stor kommersialisering av marknaden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

1700 talet.....

Skulle jag tvingas att bara lyssna på en typ av musik i resten av livet är det klassisk musik som gäller även om jag lyssnar på allt från abba till avicii

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av magma86:

Utan tvekan 80-talet. Italiensk 80-tals disko ftw. Ostiga texter men härliga melodislingor.
Ken laszlo, Alan ross, fancy m.fl.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde nästan att jag var ensam om den genren. Skoj med en till Det är min absoluta favoritgenre även om jag lyssnar på mycket annat också. Upptäcker låtar jag inte hört från den tiden lite nu och då, en sådan upptäckt känns bra

Ex, denna tror jag inte så många hört:

Bland nyproduktion så brukar det vara sången det faller på. Men visst finns det vissa nya som funkar i en väpnad konflikt.

Annars kan jag rekommendera "Radio Stad Den Haag" för italoälskare.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt fråga. Jag lyssnar på magnifik musik från alla årtionden.

Permalänk
Medlem

Efter 2011 såklart. Den bästa musiken är inte ens skapad än även om många musiker har blivit bättre. Förr var nästan all musik i 140 BPM 1/4 med få instrument och simpla rythmer och kanske en enda timing signature. (så oerhört tråkigt).

Om vi tänker logiskt så har mer folk tillgång till att skapa musik idag och det är mycket enklare. Med fler musiker blir det mer konkurrens och man inspireras av varandra.
En del säger att det skapades mycket musik på 80 talet, visst. Men den musiken finns kvar och det har tillkommit flera gånger mer musikstilar och korsbefruktningar som har lagt det gamla åt sidan.

Permalänk
Medlem

Jag är född på 70-talet. Det senaste årtiondet har jag återupptäckt mycket pop från 80-talet som jag inte kände till förut. Det började med en låt som fastnade i huvudet men jag inte visste artisten på eller ens var jag hört den, så jag letade runt och efter ett par veckor hittade jag att det var Ultravox — och upptäckte en guldgruva. Jag gick och såg dem när de var i Sverige, tillsammans med mest en massa 10-20 år äldre gubbar.

Jag tycker annars att varje årtionde har producerat ganska mycket skval av lägre kvalitet, som man kanske lyssnade på men som inte stannar kvar i minnet.
T.ex. på 90-talet dansade jag till Utah Saints, och det känns mest plågsamt att lyssna på sånt numera.
Farsan recenserade musik på 60-talet och lämnade efter sig en samling singlar (recensions-ex) som måste ha motsvarat utbudet då. Också där var mycket av lägre kvalitet, men det är guldkornen som man kommer ihåg.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Efter 2011 såklart. Den bästa musiken är inte ens skapad än även om många musiker har blivit bättre. Förr var nästan all musik i 140 BPM 1/4 med få instrument och simpla rythmer och kanske en enda timing signature. (så oerhört tråkigt).

Om vi tänker logiskt så har mer folk tillgång till att skapa musik idag och det är mycket enklare. Med fler musiker blir det mer konkurrens och man inspireras av varandra.
En del säger att det skapades mycket musik på 80 talet, visst. Men den musiken finns kvar och det har tillkommit flera gånger mer musikstilar och korsbefruktningar som har lagt det gamla åt sidan.

Du måste leva i en musikaliskt fattig bubbla. "Förr" var verkligen inte all musik 140bpm, eller med få instrument och simpla rytmer. Eftersom jag inte normalt sett analyserar BPM så kollade jag svenska ABBA som exempel: https://www.bpmdatabase.com/music/search/?artist=Abba . Inte många som träffar 140, betydligt fler som inte gör det.

Bortsett från all populärmusik som har en oerhörd bredd och av varierande kvalitet oavsett årtioende så var Mozarts musikaliska hantverk 1788 med "Jupiter" i princip oöverträffat till denna dag.

Få instrument och simpla rytmer?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Trodde nästan att jag var ensam om den genren. Skoj med en till Det är min absoluta favoritgenre även om jag lyssnar på mycket annat också. Upptäcker låtar jag inte hört från den tiden lite nu och då, en sådan upptäckt känns bra

Ex, denna tror jag inte så många hört:
https://www.youtube.com/watch?v=EgBXfvvE7w4

Bland nyproduktion så brukar det vara sången det faller på. Men visst finns det vissa nya som funkar i en väpnad konflikt.

https://www.youtube.com/watch?v=qYwsStSn6w0

https://www.youtube.com/watch?v=s8eLaixTfoI

https://www.youtube.com/watch?v=_QMNNnJBJgA&list=RD_QMNNnJBJg...

Annars kan jag rekommendera "Radio Stad Den Haag" för italoälskare.

Alltid kul med fler som delar samma musiksmak
Hörde låten längst upp där på någon billboard top 80s-lista.

Kan då tipsa om:

Tackar för tipsen!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag ser mig fortfarande som ung (född 00) men jag gillar i princip det mesta lyssnar på 20 tals jazz 60-tals soul (Dusty Springfield) 70-tal bluesrock (lynrd skynyrd) 80-tal hårdrock (ac/dc, Europe) 90-tal och 00 lyssnar jag nog minst på men det finns en del go bitar då med. Men efter 2011 finns det en jävla massor bra musik musik men desto mer skräp som inte har försvunnit i tidens förlopp. När man tänker tillbaka mins man oftast det bästa.

Ja, är du född 00 så låter det nästan som att du är nyfödd.

Uppenbarligen är du fortfarande ung om du knappt är 18 år gammal.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner att jag måste länka en låt till under temat "Förr var nästan all musik i 140 BPM 1/4 med få instrument och simpla rythmer och kanske en enda timing signature. (så oerhört tråkigt).":

Giganten Frank Zappa skrev The Black Page någon gång på 1970-talet (tror jag iaf):

Inte mycket han gjorde hamnar under kategorin simpelt och han var oerhört produktiv under den (för korta) tiden han fanns bland oss.

Och tack @Mnemozyne13 ! Det är alltid uppfriskande med provocerande och generaliserande påståenden, det får igång musikminnet och debattviljan!

En sak till apropå Zappa, de flesta här är väl rätt unga så ni får köpa en till era pappor i dagsläget för att hjälpa kampen mot den vanligaste cancern i Sverige (jag har en själv, pinne alltså) http://prostatacancerforbundet.reklamlogistik.se/sv/mustaschk...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Rent objektivt 😉, var 60-talet förelöparen till vår nuvarande musik. Ta bara Synthesizern som kom i Popmusiken på 60-talet och slog igenom stort på 80-talet med billiga synthar som yamaha DX7. Många tenderar att älska musiken under det årtionde man är född i och årtiondet under sina tonår, så 60- och 80-talet för min del. Men jag uppskattar musik från alla tidsåldrar, till och med storbandsmusik från 30- och 40-talet (tack farsan).

Ibland kan synthar göra mer skada än nytta (bra bas dock)😀

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns så oerhört mycket intressant och välgjord musik ur alla decennier. Gäller bara att ha ett öppet sinne. Själv tycker jag det börjar bli problematiskt, det kommer för mycket ny och bra musik hela tiden att man inte hinner med att lyssna. Jag omsätter runt 20-30 nya låtar i veckan på Spotify-lyssningslista. Det går åt flera timmar i månaden till att kurera de spellistorna.

Särskilt gillar jag den utveckling som pågått senaste åren när det är mycket lättare att gå vägen direkt från hjärnan till musik snarare än att låsa in sig i själva hantverket med specifika instrument och hur de låtar. Och vem som helst kan göra bra musik. Stilarna blandas och blir levande och överraskande. Att det samplas och remixas från gamla låtar är alldeles underbart! Rätt gjort blir det både en hyllning och en omvandling till ett modernare ljudlandskap.

Tycker det är lite sorgligt med alla de som griper sig fast vid tonårens tongångar och artister och inte klarar av växla om till något annat. Så jag röstade på 2011 och framåt. Det händer så mycket nu och man kan spåra referenser bakåt i tiden, upptäcka det man missade och höra det man aldrig har hört innan. Pröva det.

Permalänk
Medlem

80-talet alla gånger!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du måste leva i en musikaliskt fattig bubbla. "Förr" var verkligen inte all musik 140bpm, eller med få instrument och simpla rytmer. Eftersom jag inte normalt sett analyserar BPM så kollade jag svenska ABBA som exempel: https://www.bpmdatabase.com/music/search/?artist=Abba . Inte många som träffar 140, betydligt fler som inte gör det.

Bortsett från all populärmusik som har en oerhörd bredd och av varierande kvalitet oavsett årtioende så var Mozarts musikaliska hantverk 1788 med "Jupiter" i princip oöverträffat till denna dag.

https://www.youtube.com/watch?v=bnK3kh8ZEgA

Få instrument och simpla rytmer?

Nä nu jäklar vilken förolämpning, "en musikaliskt fattig bubbla"! Efter att senaste 7 åren utsatt mig för musik dagligen (10-14 timmar om dagen när jag är ledig) lyssnat på musik som jag inte gillat men lärt mig uppskatta så tror jag inte det där stämmer. Vad baserar du det antagandet på?

Kan gilla klassiskt som det är eller mixat med annat. Men jag trodde vi menade "modern" tid eftersom det står "Vilket årtionde gjordes bästa musiken?" och inte vilket århundrade.

Sån där avancerad klassisk musik..

När det gäller ABBA länken så kanske jag skulle ha skrivit runt 140 BPM, självklart är inte alla deras låtar i 140 BPM dom är ännu långsammare så även min mamma kan hänga med i svängarna. 90 -160 bpm = 140. Det är långsamt men inte så långsamt så att det blir svårt att spela, det har bara samma effekt som sömnpiller på burk.

https://youtu.be/q_LtFlqBtuU?t=57s
https://youtu.be/tKSVxZZOTOA?t=56s
https://youtu.be/Amq-qlqbjYA?t=1m33s
https://youtu.be/-ZuyB-S-O9Q?t=20s
https://youtu.be/hhZ0aJBBJUc?t=27s
https://youtu.be/BsG7jGEuQ9k?t=14s
https://youtu.be/3BNzmrlVOEc?t=51s
https://youtu.be/xZAHi-rFjig?t=2m14s
https://youtu.be/A2dLox91OLY?t=2m18s
https://youtu.be/ktKkwiFjxc4?t=1m7s
https://youtu.be/jgW7w-SCnAs?t=1s
https://youtu.be/cQi-dxJ8NWw?t=42s
https://youtu.be/KVt2Qweiydg?t=2m33s
https://youtu.be/JJ76zxbRKp0?t=2s
https://youtu.be/vfUfYf7l6pA?t=42s
https://youtu.be/n2E_RDtrqIE?t=43s
https://youtu.be/ALj5MKjy2BU?t=2m53s
https://youtu.be/U2FG0DoGH9c?t=3m22s
https://youtu.be/CVEA17gSWtQ?t=1m41s
https://youtu.be/kL3x5SrZuro?t=46s
https://youtu.be/rc9E_U6nOw0?t=24s

Du får gärna länka lite tips tillbaka för att visa din icke fattiga musiksmak men inge ABBA tack, inte ens om det är en nightcore version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Känner att jag måste länka en låt till under temat "Förr var nästan all musik i 140 BPM 1/4 med få instrument och simpla rythmer och kanske en enda timing signature. (så oerhört tråkigt).":

Giganten Frank Zappa skrev The Black Page någon gång på 1970-talet (tror jag iaf):

https://www.youtube.com/watch?v=QcerKvzcyvQ

Inte mycket han gjorde hamnar under kategorin simpelt och han var oerhört produktiv under den (för korta) tiden han fanns bland oss.

Och tack @Mnemozyne13 ! Det är alltid uppfriskande med provocerande och generaliserande påståenden, det får igång musikminnet och debattviljan!

En sak till apropå Zappa, de flesta här är väl rätt unga så ni får köpa en till era pappor i dagsläget för att hjälpa kampen mot den vanligaste cancern i Sverige (jag har en själv, pinne alltså) http://prostatacancerforbundet.reklamlogistik.se/sv/mustaschk...

The Black Page är verkligen helt sjuk. Ett annat exempel, också från 70-talet: